https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Viking Amorellan pohjakosketus

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Amorella otti tänään pohjakosketusta Ahvenanmaalla, mutta onneksi niin lievästi, että mitään vakavaa ei tapahtunut. Asiaa on luonnollisesti uutisoitu laajalti. Yksi uutinen olikin varsin mielenkiintoinen.

Iltalehti kertoo, että Amorella otti pohjakosketuksen samassa kohdassa reittiä vuonna 2013. Ja tämä kosketus johtui käytännössä huoltotöiden huolimattomuudesta ja erittäin huonosta ajoituksesta:

Karilleajo johtui tapahtumaketjusta reitin ahtaassa paikassa. Apukoneiden polttoainejärjestelmän esilämmittimen huoltotyön aikana 14. joulukuuta sattui venttiilien käsittelyssä erehdys, jonka seurauksena järjestelmässä alkoi vuotaa polttoainetta. Uusi huoltotyö oli aloitettu samassa järjestelmässä saattamatta ensin valmiiksi keskeneräistä työtä. Toimenpiteet häiritsivät apukoneiden polttoaineen saantia siinä määrin, että dieselgeneraattorit irtosivat verkosta aiheuttaen sähköhäiriön.

Pääkoneet sekä potkurit pysähtyivät ja komentosillalla ohjailulaitteet lakkasivat toimimasta. Se, että sähköhäiriö sattui reitin tällä kohdalla, johtui siitä, että huoltotöiden ohjeistus ei sisältänyt varoitusta tai rajoitusta huollon tekemisestä kyseisellä ohjailun kannalta kriittisellä reitin osuudella.

Sähköhäiriön kesto oli tavanomaista pidempi, minkä johdosta ohjailukyky menetettiin lähes kokonaan noin neljän minuutin ajaksi. Kapealla väyläosalla tämä aika oli liian pitkä aluksen turvallisen ohjailun kannalta.


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5114c6ad-0567-4b2b-8dd3-0cf601b2523a

Pakosta laittaa miettimään, että voisiko nytkin olla jotain vastaavaa taustalla? Ja jos on, niin joutuuko kukaan edelleenkään oikeasti vastuuseen?
 
Vempula sanoi:
Amorella otti tänään pohjakosketusta Ahvenanmaalla, mutta onneksi niin lievästi, että mitään vakavaa ei tapahtunut.

Kosketus taisi olla aika raju, koska moneen osastoon tuli vuoto ja laiva täytyi sen jälkeen ajaa matalikolle. Eivät nuo ihan vähästä puhkea.

Vaurioituminen monesta kohtaa viitannee siihen, että karille mentiin matkavauhdissa.
 
Katselin uteliaisuudesta tuota paikkaa missä vauhti on hiipunut (väri muuttuu jäljessä, vihreä on vielä 15 solmun matkavauhtia). Kun sitä vertaa karttaan, niin onhan tuossa kohtaa todella kapea tuo reitti, syvyyskäyrät vaanii nousevana molemmilla puolilla ja syvää väylää on tarjolla alle 100m leveydeltä.

 

Liitteet

  • Screenshot_20200920-205500.jpg
    Screenshot_20200920-205500.jpg
    13,8 KB · Katsottu: 404
  • Screenshot_20200920-205605.jpg
    Screenshot_20200920-205605.jpg
    24,6 KB · Katsottu: 392
Melko kallis paukku tulee tästä. Näin korona-aikaan kun matkustajia ei ole paljon niin nyt ne vähätkin katoaa. Ja toki laiva on poissa käytöstä ja pitkään. Plus muut kaikki kulut. Mitenhän ne korvaa laivalla olevat autot kun matkustajat eivät niitä hetkeen saa. Väittäisin, että myös Viikkarin osakekurssi tulee laskemaan...
 
Kale sanoi:
Melko kallis paukku tulee tästä. Näin korona-aikaan kun matkustajia ei ole paljon niin nyt ne vähätkin katoaa. Ja toki laiva on poissa käytöstä ja pitkään. Plus muut kaikki kulut. Mitenhän ne korvaa laivalla olevat autot kun matkustajat eivät niitä hetkeen saa. Väittäisin, että myös Viikkarin osakekurssi tulee laskemaan...

Päinvastoin. Tämä voi olla varsinainen onnenpotku, kun oletettavasti vakuutukset kunnossa
 
Kale sanoi:
Melko kallis paukku tulee tästä. Näin korona-aikaan kun matkustajia ei ole paljon niin nyt ne vähätkin katoaa. Ja toki laiva on poissa käytöstä ja pitkään. Plus muut kaikki kulut. Mitenhän ne korvaa laivalla olevat autot kun matkustajat eivät niitä hetkeen saa. Väittäisin, että myös Viikkarin osakekurssi tulee laskemaan...
Viikkarin matkaehdot.
"6.6 Matkustajalla on lakisääteinen omavastuu katoamisesta tai vahingoittumisesta seuraaviin rajoihin saakka:

b)      SDR 330 kustakin vahingoittuneesta ajoneuvosta"

Eli noin 400€ menee omasta pussista tai kaskosta.
 
Tässäpä vielä kuva jossa näkyy väylä harmaalla. Näyttää myös siltä että laiva on nyt pysäköity varsin lähelle merikaapelia, ettei olisi huonolla säkällä jopa päälle.
 

Liitteet

  • amorella.JPG
    amorella.JPG
    35,3 KB · Katsottu: 309
Tyhmä kysymys tälläiseltä merenkulkua ymmärtämättömältä.

Kun google mapsista vaikka katsoo Turku Maarianhamina, siinä näkyy vissiin tuo laivareitti.
Sehän kiertää Ahvenanmaan eteläpuolelta. Minkähän takia tällä ajeltiin tuolla pienten saarten välissä koilisen alueella saaristoa?
 
Wekotin sanoi:
Viikkarin matkaehdot.
"6.6 Matkustajalla on lakisääteinen omavastuu katoamisesta tai vahingoittumisesta seuraaviin rajoihin saakka:

b)      SDR 330 kustakin vahingoittuneesta ajoneuvosta"

Eli noin 400€ menee omasta pussista tai kaskosta.

Autothan eivät ole kadonneet eivätkä välttämättä vahingoittuneet vaan nalkissa laivalla.
 
Mariella on myynnissä, kun ei ole tarvetta nyt korona-aikana -> ei haittaa yhtään, kun yksi alus tulee seisomaan telakalla. Vakuutushan on otettu ennen koronaa ja sen mukaan sovittu korvaukset.

Odotan kyllä mielenkiinnolla, mikä oli onnettomuuden syy? Saaristossahan siellä on komentosillalla vahtipäällikkönä toimiva perämies, linjaluotsi ja pimeällä vielä tähystäjä. Nythän olosuhteet olivat erinomaiset kivilleajohetkenä.

2013 onnettomuuden jälkeen löydettiin vikoja hätä-UPS:n kytkennöistä ja hätägeneraattorin kytkeytymisessä oli viivettä liikaa, kun apukoneet eivät kytkeytyneet pääsähkösillasta irti kunnolla. Hätägeraattori ei kytkeytynyt, kun apukoneet (tekevät sähkön normaalisti) vielä yskivät jotenkin, luokitussäännöissä on max. 45s sallittu kytkeytymisaika pääsähkö->hätäsähkö.

Sitten paniikissa päätettiin sulkea peräsinjärjestelmien hydrauliohjaus ja niitä yritettiin liikuttaa hätäpaineakuilla, UPS:n kytkentävikojen takia ei saatu oikeaa peräsinkulmaa tietoon (olisi saanut eri paikasta, mutta paniikissa ei tajuttu). Tämän manuaalipaineakkuohjausyrittelyn aikana hätägeneraattori oli jo kytkeytynyt ja peräsimiä olisi voinut ohjata normaalisti puolella nopeudella (1/2 hytikkapumpuista pelissä), mutta tätä ei tajuttu, koska siinäkin oli epäselvyyttä, että pitikö hätäpaineakkukäyttöä varten sulkea kokonaan normaaliohjausjärjestelmä vai ei.

Eli yleensä, kuten lento-onnettomuuksissakin tarvitaan ketju vikaan meneviä asioita. Kaikki alkoi 2013 Amorellalla väärässä paikassa/ajassa tehdystä huoltotyöstä ja apukoneet rupesivat röpöttämään ja sähköissä tuli ongelmia. Näin pahoja ongelmia ei olisi tullut, jos hätägeniksen kytkeytymisessä ei olisi ollut ongelmia. Hätägenikseltä tulee muuten sähköt myös henkilöhisseille (ihan vaan kuriositeettina).
 
Salaneuvos sanoi:
Tyhmä kysymys tälläiseltä merenkulkua ymmärtämättömältä.

Kun google mapsista vaikka katsoo Turku Maarianhamina, siinä näkyy vissiin tuo laivareitti.
Sehän kiertää Ahvenanmaan eteläpuolelta. Minkähän takia tällä ajeltiin tuolla pienten saarten välissä koilisen alueella saaristoa?
Kenties muutaman merimailien lyhyempi reitti? Toisella reitillä saattaa olla myös aika paljon muuta liikennettä.
 
^^ no tuollainen ”kevyehkö ;) :rolleyes:” pohjakosketus onkin vallan mainio tapa myydä yksi ylimääräinen alus vakuutusyhtiöille...🤭
 
Sande sanoi:
Kenties muutaman merimailien lyhyempi reitti? Toisella reitillä saattaa olla myös aika paljon muuta liikennettä.

Kyllä jokainen maili maksaa ja näkeehän asiakkaat paremmin maisemiakin nykyisellä reitillä.
 
Schenker ilmoitti, että meidän asiakkaalle lähettämä tilaus on tuolla laivassa. Tässähän päästään vielä tekemään uudet tuotteet, jos näyttää että venyy tuon laivan satamaan saaminen.
 
-sami- sanoi:
Schenker ilmoitti, että meidän asiakkaalle lähettämä tilaus on tuolla laivassa. Tässähän päästään vielä tekemään uudet tuotteet, jos näyttää että venyy tuon laivan satamaan saaminen.
Juuri sanottiin uutisissa, että saattavat purkaa rekat ulos Longnäsin satamassa ennen telakalle ajoa.
 
Salaneuvos sanoi:
Tyhmä kysymys tälläiseltä merenkulkua ymmärtämättömältä.

Kun google mapsista vaikka katsoo Turku Maarianhamina, siinä näkyy vissiin tuo laivareitti.
Sehän kiertää Ahvenanmaan eteläpuolelta. Minkähän takia tällä ajeltiin tuolla pienten saarten välissä koilisen alueella saaristoa?

On se maileissa aika paljon pidempi reitti, ja jotkut laivathan poikkeavat Långnäsissä eikä aja Maarianhaminaan. En nyt muista ulkoa meneekö edes järkevää väylää (tarpeeksi syvää) tuota eteläistä reittiä, vaan täytyiskö niiden ajaa ihan avomerelle asti. Ihan haipakkaa vauhtia ne menee tuolla Ahvenanmaan saaristossa kuitenkin, eikä se nyt lomapurjehtijan silmin ainakaan vaikuta miltään erityisen ahtaalta väylältä.

HKI-STO reitillä on ahdas paikka jos laivat ajaa ns. sisäreittiä Helsingin puolella. Väylä tekee S-mutkan, joka ainakin näyttää tiukalta. Kerran kohdannut Silja Serenaden siinä sumussa, ei ollut kiva kokemus.
 
Karvis sanoi:
Näköjään sama homma kuin postilla että laki antaa suojan ja mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, härskiä.

Juu ja onhan noita pelastusmaksuja vaadittu henkilöautoistakin tapauskohtaisesti. Eli korvauksen sijaan odotettavissa voisi olla parin tonnin lasku, että ostit karilleajopaketin Viikkarilta.
 
Ei kyllä satu omaan oikeustajuun, että kun ostaa matkan Viking Lineltä ja kapteeni tekee virheen ja kolistelee kiville, niin palvelun tilaajat maksamaan siitä että heidän omaisuus pelastetaan :eek:

 
Onko tässä nyt joku juttu, että on kannattavampaa jättää paatti karille, kuin ajaa se satamaan?
Ei kai tässä laiva ollut mihinkään uppoamassa?
 
Ehkäpä vaurioiden vakavuutta ei alkurytäkässä tiedetty ja oli turvallisempaa ajaa laiva matalikolle? Se ainakin tuntuisi minusta loogiselta ratkaisulta tuollaisessa tilanteessa. Noita Iltalehdessä mainittuja pelastusmaksuja kyydissä olevilta en ymmärrä...
 
Sande sanoi:
Ei kyllä satu omaan oikeustajuun, että kun ostaa matkan Viking Lineltä ja kapteeni tekee virheen ja kolistelee kiville, niin palvelun tilaajat maksamaan siitä että heidän omaisuus pelastetaan :eek:

Samaa mietin.