https://tummennuskalvot.fi/

Mopot (EI skootterit ;))

N

NelivetoTurbo

Vieras
Jälkikasvu alkaa olla mopoiässä ja joku mopo (enduro tms., EI skootteri) olisi hankintalistalla, omaa pappistani kun en pojalle anna  ;)

Nettimotoa on silmäilty ja tarjontaa tuntuu olevan, mutta itsellä herää kysymys, minkä merkkiseen nykymopoon uskaltaa sekaantua?. Kaukoidän merkit eivät herätä luottamusta, mutta olenko väärässä? Ja onhan noista etelä-/keskieurooppalaisitakin merkeistä erilaisia huhuja kuultu, mutta mikä mahtaa olla totuus? Lukisin mielellään perusteltuja vastauksia ja omakohtaisia kokemuksia eri merkeistä.

 
Peugeotin mopot on vissiin ihan luotettavia, samoin yamahan.. Mallisto taitaa olla kohtuu suppea nykypäivänä kai? En oo mopoja ihmeemmin seurannu 10vuoteen.. Iteltä löytyy vielä Piaggion typhoon (skootteri) kaikilta sai kuulla sillon vidduilua, kun oli ensimmäisiä skoottereita pienellä kylällä... Toiminu kutakuinkin kun junan vessa, ajanu sillä sen about 20tkm kilsaa. Ja ei oo koneelle mitään tehty, lisäks et kulkee enemmän kun moni pv ja monkey yhteensä  ;D
 
Peevee tai manki. Noi on sellasia ajattomia ja vieläkin nuorten suosiossa.
 
^Kyllä mopoikäiset arvostaa Honda Monkeyta ja PV:tä.
Meillä oli pojalla vuosi sitten haussa Honda Monkey ja muutamia käytiin katsomassa ja onhan ne hintavia kyllä, etenkin kuntoon nähden, samalla hinnalla sai uuden kiinanmonkeyn Skyteamin jollainen sitten lopulta hommattiin, kun uudelle mopolle sai takuun (jota ei ole kyllä vielä tarvittu).
Honda Monkeytahan ei ole tuotu Suomeen sitten 1992. Tuo Skyteamihan perustuu Honda Monkeyhyn ja paljon on samoja/yhteensopivia osia noissa.
Noista Hondista vielä sen verran, että jos edes suunnilleen alkuperäiskuntoisen ja virittämättömän halusi löytää niin ne maksoi vielä reilusti enemmän.

Hyvin tuo Skyteam on pelittänyt vaikka joistain ratkaisuista näkeekin että valmistusmaa on jossain siellä suunnalla mistä aurinko nousee :) Keväästä jonnekin marras-joulukuulle sillä ajettiin ja mittariin kertyi lähes 6000km. Just poika otti liikenteeseen sen taas.

On tuo pojan mopo kyllä ollu telakallakin. Ei tosin vikojen takia vaan sitä on tuunattu hartaudella niin että siinä ei käytännössä ole alkuperäistä juuri ole muuta enää kuin moottori ja tankki, eipä juuri enää alkuperäistä edes muistuta :) Vieläkin on osa tuunauksista kesken. Heti uutena siitä purettiin aika paljon osia ja korvattiin muilla osilla.
Kuluvia osaa on vaihdettu ketjut ja kaiken varalta hammasrattaat vaihdettiin nyt talven aikana lisäksi, ei muuta oikeastaan. Ai niin etuhaarukka oli vähän kalliimpi osa joka piti vaihtaa, mutta se johtui siitä että poika veti pikku lipat ja haarukka vääntyi siinä. Talven tuo on ollut enemmän tai vähemmän osina tuolla varastossa, on huollettu ja putsattu ja tuunattu.

Tuossa pojan mopo :) ei ole tosin ihan ajan tasalla tuo tarina (jostain syystä osa kuvista on "räjähtänyt vähän leveäksi sitten viimenäkemän)
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=16334

Vähän kuulemma himottais joku Honda Monkey saada rakenteluprojektiksi ja jäis tuo Skyteam vaan ajomopoksi.
 
Itse kurvailin 15-17v kesät talvet vm. 2005 Derbi DRD Racing R:llä. Ihan hyvä ja hauska peli oli kyllä, maasto-ominaisuudet ei ainakaan ihan heti loppunu kesken. :) Ajettavuus oli hyvää ja parani sitä mukaa mitä huonommaksi tie muuttui, eli sorapätkillä sai todellakin ajaa täysiä. Toisin asia oli esim. kaverin '07 Yamaha DT50:ssä, joka toimi parhaiten kestopäällysteellä. :rolleyes:

Rungon jykevyys ja "alusta" oli kyllä ehdottomasti tuon Derbin parasta antia, sillä se ei antanut juurikaan periksi edes kaveri kyydissä. Istumakorkeushan oli vähän reilu, mutta ainakin näkyvyys oli erinomainen kun henkilöautojen ylikin näki tarvittessa. Lisäksi tuo mahdollisti kaahaamisen myös paljon hidasteita sisältäneillä teillä, ei tarvinnu paljoa hidastella...

Luotettavuus ei sitten ollutkaan ihan niin hyvää, kotona tallista lähdettäestä kone kyllä lähti ensipolkaisulla käyntiin, mutta koulusta lähdettäessä etenkin sadepäivinä sai useasti turvautua mäkistartteihin. Mikä lie härö sitten ollut, sillä öljyillä, bensalla, ilmansuodattimella tai tulpalla ei ollut tähän vaikutusta. Kerran kärähti sulake ja  ajovalopolttimo sekä akku tyhjeni. Kytkinvaijeri hajosi/meni poikki kolme kertaa 4tkm matkalla ja katteiden kiinnikkeitä napsui poikki pakkasessa. Siinä ne sitten taisikin suurin piirtein olla, mitä nyt pakoputken tiiviste hikoili satunnaisesti änkän juuresta ja bensavalo häröili omia aikojaan. :D

Moottori oli noiden käynnistysongelmien kompensoimiseksi pakoputken avartamisen jälkeen oikeinkin pirteä etenkin välitysten lyhentämisen jälkeen, valoissa jätti helposti ainakin monet perheautot. Sai sen yrittämällä keulimaan ja sutimaankin... :) Kone kiersi iloisesti aina 12k rpm asti, ja vääntöä oli hyvin myös keskialueella. Tämä johtuu siitä, että omani oli niin vanha ilman mitään katalysaattoreita tai hukkaputkia. Vakiona kulku taas oli aivan surkeaa, hädin tuskin sai kolmeakymppiä pidettyä ylämäissä.

Eli oma suositukseni olisi edelleen Derbi, kannattaa katsoa DRD malleja paremmalla jousituksella normaalien Senda-mallien sijaan. Vikojen määrä saattaa tuntua paljolta, mutta omani oli yksi nettimoton halvimmista silloin ja mopo oli vasemmalle kyljelle kaadettu. Apriliaan tai Peugeotin enduroihin en koskisi niiden vielä huonomman luotettavuuden takia. Loppuun vielä kulutustietoja ja kuvia ihailtavaksi vuosien varrelta:



DSC09109.JPG

DSC08271.JPG

DSC06459.JPG

413536_2469418384134_1791057112_o.jpg


Motot.net:ssä lisää kuvia ja tietoja

Niin, ja arvonalenemahan tuossa oli olematonta 2,5v aikana, sai meinaan myytyä samalla 1200€:llä kun se ostettiinkin. :D
 
Meillä juippi ajelee Derbillä, joka on vuotta vanhempi, kuin juippi itte. Sattui kohtuuhintaan todella hyvä yksilö kohdalle (tosin kauppaakin jo miltei vuosi etukäteen työkaverin kanssa siitä suunniteltiin, ennenkuin aika tuli sopivaksi)
 
Tytölle oon suunnitelou hiukan mopoa. Aluksi menisi mökkikäyttöön, mutta mielellään saisi olla rekisterissäkin, niin voisi vaikka itsekin hakea mökillä tai kotosalla jätskit kaupasta.

Tyttö on nyt 10-vuotias ja tuollainen puolitoistametrinen. Oisko tuollainen supermoto tyyppinen sopiva korkeudeltaan? Oiskos raadilla suosituksia, millaista kantsis katsella? Budjettina pitäisin max 2000€ (saa maksaa vähemmänkin) manuaalivaihteisto pitäisi löytyä niin oppisi ja tajuaisi kytkimen käytön.
 
Kannattaa melkein käydä jossain liikkeessä kokeilemassa miten siltä penkiltä tässä vaiheessa ylettää maahan. Osa on vähän korkeampia kuin toiset.

PV on kallis, mutta myös varma peli. Viritettyjä ne on käytännössä jokainen jossain vaiheessa ollut, mutta siksipä kannattaakin katella kunnostettuja mopoja. Noille saa kuitenkin ite jotain lakia sekä varaosia saa helposti ja halvalla. Talvellakin huomattavasti helpompia jaa, kun jalat ottaa varmasti maahan.

Tuossa on kuitenkin nykyisellä lainsäädännöllä vielä n. 5v ennen kuin pääsee liikenteeseen, joten sen smoton arvo on nolla ja vikaantuminen taattua.
 
Ääni Derbille. Meillä oli sellainen tässä muutama vuosi sitten. Uutena ostettiin, eikä siinä ollut mitään vikaa, paitsi että ohjaustankojaa kului jonkin verran  :rolleyes: No, loppua kohden alkoi tangon vaihtokin menemään rutiinilla.

Derbistä sai vielä ihan hyvät rahat kun sen myi pois.

Virityshalut meillä tyssäsi siihen, kun ilmoitin että Derbi löytyy huutonetistä euron aloitushinnalla ja ilman hintavarausta juuri sinä päivänä kun tullaan sakkolapun kanssa kotia.
 
Näyttää erikoiselta tuo etuhaarukan kulma. Aivan kuin nitkahtaisi jo paikallaan. Voi olla erikoinen ajettava. Kiinalaisten viritykseltä näyttää.
 
Minulla oli penskana Hopeasiipi Sport -59, jonka 70 luvulla ostin 50mk:lla eräästä ladosta.

Siinä oli vastaava haarukkakulma, en kyllä mitään outoa ajettavuudessa huomannut.
 
Olisi sitten mopon osto edessä.
Poitsu sai kortin torstaina, ja pikkuhiljaa tarttis käydä kaupoilla...

No, kypärä ja hanskat Motonetistä.

Pikkasen on hatarat kokemukset itsellä, kun vanhemmat aikanaan mopon kielsivät multa - vaarallisena. No 40 vuotta on kulunut tuosta, ja nykyään tuo ajokoulu, kypärät jne.

Tuollainen edullisemman puolen kulkine haussa,
esim. tämä: http://biketeam.fi/uudet__vaihtopyorat/drac_allroad__16_1384/

Vinkkejä, neuvoja.... kiitos.
 
TimoS:lle.
Ainoa neuvo jonka osaan antaa mopon valintaan, anna pojan valita se millaisen haluaa...sen oikean näkee pojan silmien kiillosta!

Muistan vieläkin sen hetken kun faijan kanssa käveltiin Frank Nymanille sinne vanhaan "latoon" ostamaan mopoa...täysin yllärinä äitini ilmoitti että saan valita mopon itselleni ja ihan minkä hyvänsä mallin. Silloin valikoima oli SolluSuiza, Manki tai Raisu.

Faija joskus muisteli asiaa ja sanoi että kyllä sen silmistä näki mikä sen olla pitää!
Muutaman viikon kuluttua äiti ihmetteli ääneen että onpa se hiljainen kun ei kotiin tuloa kuule ikinä...liukusin ja talutin viimeiset sadat metrit etten jäänyt virittämisestä kiinni...satasesta sai hyvän alkuliun kotiin päin.
 
Meillä sama tilanne kohta nuorimman flikan kanssa. Skootterin meinaan hänelle hommata, vieläpä nelarin niin on mahdollisimman huoleton.
Uudet isot mopot ovat kyllä kalliita ja aika rohkea veto ostaa yli kolmentonnin harjoittelumopo. Toki se on harjoittelijastakin kiinni kuinka sen kanssa selviää. Omat pojat olivat sellaisia mopoiässä, että etupyörä ei jostakin syystä pysynyt maassa ollenkaan ja kaatumisia tuli siihen malliin etten edes kuvittelisi sijoittavani siihen hommaan yli 3 kiloeuroa.
Dracin kanssahan aprilia on samanhintainen ja kun käytettyjä aikoinaan katseltiin niin aprilia piti hintansa paremmin kuin Rieju (drac) mutta onhan tuo hieno, ei siitä mihinkään pääse.
 
JakeS sanoi:
Meillä sama tilanne kohta nuorimman flikan kanssa. Skootterin meinaan hänelle hommata, vieläpä nelarin niin on mahdollisimman huoleton.

Kait hommaat kiinaskootterin vieläpä ?
 
Tuskin. Olen niitä ropaillut ihan tarpeeksi... Muutama vuosi sitten oli sen verran pitkä kävelytuomio,että joutui kiinansolikan hommaamaan kulkuvälineeksi ja oppirahat tuli maksettua kiinailmiöstäkin.

Jotenkin vaan nelari vaihtoehtona houkuttaa. Tuorevoitelusysteemit kun on omien poikien kokemuksien perusteella olleet aikaa myösten epäluotettavia,  ja kun flikkaa ajattelee niin mieluummin varmaan tankkaa normibensaa kun itse sekoittelee 2-tahtiversiota tankkiin..
 
-TimoS- sanoi:
Olisi sitten mopon osto edessä.
Poitsu sai kortin torstaina, ja pikkuhiljaa tarttis käydä kaupoilla...

No, kypärä ja hanskat Motonetistä.

Pikkasen on hatarat kokemukset itsellä, kun vanhemmat aikanaan mopon kielsivät multa - vaarallisena. No 40 vuotta on kulunut tuosta, ja nykyään tuo ajokoulu, kypärät jne.

Tuollainen edullisemman puolen kulkine haussa,
esim. tämä: http://biketeam.fi/uudet__vaihtopyorat/drac_allroad__16_1384/

Vinkkejä, neuvoja.... kiitos.

Meillä on runsaasti kokemuksia mopoista ja jos olet sattunut lyömään silmäsi kiinni tuohon omaan linkkiisi, niin suosittelen vahvasti siirtämään katsetta tähän PRO malliin. Se on kevari, mopon koneella ja jarruja myöten on kaikki todella hyvää tavaraa. Meillä on tällä hetkellä sekä BETAn Track, että tuo DRAC pro. Ei ole paljon korjailemista noissa. Nuo on aika samalla laatutasolla BETA, DRAC ja FANTIC. Kaikista siis on se malli, joka on identtinen sen kevarin kanssa. Tuo sun linkkaama oli esim oman painon alla ihan lelu verrattuna tuohon Drac pro malliin, jossa on loistavat jarrut mopoon. Ne kakarat ajelee joskus 2 päällä ja sen takia kokeilin ihan pienen lenkin ittekseni. Ja nuo kakarat kyllä pitää ikihyvinä peleinä noita kevarimalleja.
 
Eikös Beta ja Fantic ole italialaisia tekeleitä ja drac taas espanjalaisvalmistajan Riejun tekeleitä ?