https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköavusteiselle polkupyörälle 400e suuruinen hankintatuki

HiTec

Legenda
Liittynyt
4.4.2017
Eipä muuten yhtään paskempi ajatus saada porukkaa nousemaan fillarin selkään :)

https://www.is.fi/autot/art-2000005609571.html
Hankintatuki koskisi vuosia 2018–2021. Tuki astuisi voimaan 1. heinäkuuta 2018 ja sen myöntämisestä vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Tänään julkistetun ehdotuksen mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt, ja tukea voisi saada uuden sähköpyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa.

Tukea voisi hakea heinäkuun 1. päivästä lähtien Trafilta verkkohakemuksella ja tukea voisi saada takautuvasti 1.4.2018 jälkeen hankitusta, uudesta sähköpyörästä.

Hankintatuki rahoitettaisiin vuosille 2018–2021 sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen ja muuntotukiin varatuista rahoista.
 
...ja pyöräkaupoilla nousi sähköpyörien hinnat heti vähintään 400€. :)

Eivaan oikeasti hyvä ajatus... tekniikka maksaa vielä aika paljon suhteessa siihen että niitä omalla rahalla huvikseen osteltaisiin. Sähkis kuitenkin on kaupungeissa ihan ok vaihtoehto kunhan vaan ei tarvitse talvella taivasalla säilyttää molemmissa päissä työmatkaa.
 
Tähän voi ottaa ainakin kaksi tulokulmaa. Otan sen negatiivisen. Eli minkä #%@€n takia siinä täytyy se sähkö olla? Hankintatuki normaaleihin pyöriin 500€ ja jos tarvii siihen turhaan energiaa haaskaavan sähköavusteen niin siihen vaikka se 400€!
Mua aina sylettää kun sellaiset perus tallaajat näissä karkeloissa unohtuu.
Eli ne jotka viitsivät repiä itsestään sen voiman liikuttamaan omaa kehoaan.
Nyt vielä laiskoille täytyisi avustusta meidän maksaa, kun eivät viitsi polkea? Come on!? Minen hitokseen tätä ymmärrä. Autoiluahan tuo ei varmasti vähentäisi.

Avustukselle terveydellinen peruste ois hyvä. Lääkäriltä suositus, että tarvii sähköavustetun pyörän. Siihen löytyy ymmärrystä. Ja muutenkin sähköavusteiseen pyörään, muttei sitä tarvi €%@&@ yhteiskunnan kustantaa!!!

...Ja kyllä, jos toteutuisi niin ostaisin jonkun törkeän ja tehokkaan rälläyspyörän jolla möyhentelisin metsäpohjia ihan vain kiusallaan! ;)
 
Eskoop sanoi:
Saako tuolla ajaa maistissa kuppilasta kotiin?
Se on polkupyörä ja sitä koskee polkupyöräilyä koskevat liikennesäännöt.
 
Aika kova tuki, tosin tarkentuneet toteutuessaan niin, että se on maksimissaan 400eur riippuen pyörän hinnasta. Eli 500euron pyörään sitä saanee esim. 80eur.
 
GoExpo messujen aikaan julkaistiin tutkimustietoa että sähköavusteisen pyörän hankkineet ovat innostuneet niin, että kunnon parannuttua ovat tulleet ostamaan ihan tavallisenkin pyörän. Tais olla jonkin maahantuojan tilaama tutkimus, mutta jos noin edes vähän käy niin voi jotain tulla valtiolle takaisinkin pienentyvinä sairaanhoito kuluina. Tuo 400,- on parin tonnin pyörässä aikalailla alvin osuus.

Itsekin viime kesänä Kalkhofin kävin testaamassa- vois kuume taas nousta jos Orpokin tulis apuun.
 
Joulukuussa ostin sähköavusteisen maasturin ja kyllähän tuo on talvipyöräilyä lisännyt. Ennen ajelin vain kesällä, nyt tulee joka viikko (ei joka päivä) käytyä pyörällä töissä. Ihan yhtä kovasti tuollakin saa halutessaan töitä tehdä eteenpäin pääsemiseksi ja vähintään lämmin tulee aina. Ei tuo mikään sähkömopo ole. Ainoastaan vastatuulesta, ylämäistä ja huonossa kunnossa olevista teistä aiheutuva ylimääräinen vastus on nyt pois ja ajaminen on mukavaa kelistä huolimatta. Mutta tuo sähkö sitä ja sähkö tätä vehkeiden tukeminen on nyt kyllä niin muotia, onko mitään järkeä, en tiedä.
 
Siinä luodaan taas yhden alan bisnesmiehille uusi rahasampo. Ei muuta. Kiinasta halpoja sähköpyöriä kontit täynnä suomeen, kun Valtio maksaa ;)

Korostan: sähköpyöräilyä vastaan mulla ei ole mitään. Päinvastoin, ymmärrän että se voi innostaa liikkumaan. Se vain hiertää, että siihen täytyisin minunkin maksamia verorahoja upottaa. Toki, kun vaakakupissa on jopa autoilun tukeminen jota on jo vuosia tehty, niin ei kai tämä lopulta sen typerämpi idea ole.
 
EI.. joka helkatin asiaan ollaan toivomassa ja vaatimassa veromaksajilta kupattua rahaa.
Tukia pitäisi vähentää, eikä keksiä lisää.
 
Minä luulin että pyöräilijät olisi ollu innoissaan tästä mutta tämähän menikin päinvastoin :eek: :-X
 
Vain siinä tapauksessa, jos luopuu vanhasta moposta!
 
nokivasara sanoi:
EI.. joka helkatin asiaan ollaan toivomassa ja vaatimassa veromaksajilta kupattua rahaa.
Tukia pitäisi vähentää, eikä keksiä lisää.

Parasta tässä meidän ikiomassa (sossu)hyysy-yhteiskunnassa on että saadaan aikaan kaikenlaisia pieniä ja ei-niin-pieniä tukia suuntaan jos toiseenkin ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä ilman jatkuvaa velaksi elämistä. Hauska juttu, tää on vähän kuin iso vuotava laiva joka vajoaa kokoajan enemmän ja enemmän. Tähänkin tukeen merkatut eurot olisi voinut kohdentaa vaikkapa mielenterveystyöhön eikä taho X, Y tai Z bisnekseen. Toki tämä ei olisi ollut yhtään niin "mediaseksikästä" eikä siitä olisi saatu otsikoita, samoten kaikki tästäkin tuesta taloudellisesti tai muuten hyötyvät tahot olisivat jääneet ilman mainittua hyötyä.

Turvallisuusnäkökulmasta mietittynä ensimmäisenä tulee mieleen, että näillä vehkeillä jokainen voi sitten vain kevyesti polkemalla käyttää aivan idioottimaisia tilannenopeuksia, koska tuo ei (enää) vaadi edes sitä pääasiassa spandex-himofillaristien lihasvoimaa.
 
Tuli juuri GoExpo messuilta tilattua pari sähköpyörää ja ne olisi pian noudettavissa, mutta siirretäänpä suosiolla kaupantekoa 1.4 jälkeen..
 
Taky sanoi:
Voinee ostaa kiinalaisesta nettikaupastakin?
No sehän tässä tökkii pahasti, että jos tuo tuki on tosiaan tuon suuruinen ihan sama mikä pyörän hinta on niin kiinalaista kertakäyttöpaskaa tullaan hankkimaan kuormittamaan luontoa ja kaatopaikkoja ihan tolkuttomia määriä ihan turhaan.
 
Saakohan tandem-pyörään tukea 800€?  :eek:
 
billy.gif sanoi:
Tähänkin tukeen merkatut eurot olisi voinut kohdentaa vaikkapa mielenterveystyöhön eikä taho X, Y tai Z bisnekseen. T

Niin  no siis latiakaan tämähän ei nyt tartte lisärahaa, jo varattuja rahoja vaan kohdennetaan hieman toisin 8)
Hankintatuki rahoitettaisiin vuosille 2018–2021 sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatukeen ja muuntotukiin varatuista rahoista.
 
Kaveri just Vietnamista kuittas paikan päältä että sieltä irtoaa sähköfillari tai sähkömopo 200-300eur:lla. Ei noihin tukia tarvitse ostoon jos joku tuolta noita konttikaupalla ryhtyy tuomaan.
 
^^EI sähköautoille myöskään tukia.. kärjistäen lööppiotsikolla: Köyhä kansa tukee varakkaiden talouksien kauppakassien hankintaa.
Markkinat määrittäköön millä käyttövoimalla kannattaa liikkua. Kun sähköautot on muihin verrattuna luontaisesti kilpailukykyisiä, niin niitä ostetaan.. nehän saa jo nyt verotuksessa huomattavaa etua.
Autoveron poisto ja verotuksen painopiste liikumisen määrään on nopein lääke päästöjen pienentämiseen.
 
monster sanoi:
Kaveri just Vietnamista kuittas paikan päältä että sieltä irtoaa sähköfillari tai sähkömopo 200-300eur:lla. Ei noihin tukia tarvitse ostoon jos joku tuolta noita konttikaupalla ryhtyy tuomaan.
Siinä on just se bisnes jonka mainitsin. Sellaisia semi-hyviä sähköhärpättimiä jotka on kolmen vuoden kuluttua käyttökelvottomina akkujen hajottua, tuodaan konttikaupalla hintaa 499€ ja kevättarjouksessa 449€. Eli viiskymppisellä uusi sähköpyörä justsulle!!! Ja rahat jonku bisnesjuipin taskuun. Ja maailma pelastuu.

Pyöräilyä ja liikuntaa pitää tukea, tai vähintään mahdollistaa se. Ja se tehdään kaavoittamalla alueille hyvät KELV reitit. Autot joutaa kiertelemään. Ja lenkkipolkuja siten, että niitä on helppo käyttää.
Mutta katsokaapa paljonko tällaiseen laitetaan rahaa? Poururadatkin tehdään talkoilla tänäpäivänä.

Juuri oman paikkakunnan viimeisin asuinaluekaava oli aamun lehdessä. Hieno ja modernisti suunniteltu omakoti/rivitaloalue jonnetulee kymmeniä uusia tontteja. Ja vain autotieliittymät.

Aaarghhh!!!!
 
Sama muuten tukea niitä leijulautojakin, vai mitä ne on. Niilläkin on näppärä liikkua.

Meni tunteisiin ja ihon alle. Olen hyvin pahoillani :(
 
tuRboman sanoi:
Tähän voi ottaa ainakin kaksi tulokulmaa. Otan sen negatiivisen. Eli minkä #%@€n takia siinä täytyy se sähkö olla? Hankintatuki normaaleihin pyöriin 500€ ja jos tarvii siihen turhaan energiaa haaskaavan sähköavusteen niin siihen vaikka se 400€!
Mua aina sylettää kun sellaiset perus tallaajat näissä karkeloissa unohtuu.
Eli ne jotka viitsivät repiä itsestään sen voiman liikuttamaan omaa kehoaan.
Nyt vielä laiskoille täytyisi avustusta meidän maksaa, kun eivät viitsi polkea? Come on!? Minen hitokseen tätä ymmärrä. Autoiluahan tuo ei varmasti vähentäisi.

Avustukselle terveydellinen peruste ois hyvä. Lääkäriltä suositus, että tarvii sähköavustetun pyörän. Siihen löytyy ymmärrystä. Ja muutenkin sähköavusteiseen pyörään, muttei sitä tarvi €%@&@ yhteiskunnan kustantaa!!!

Yllä olevaan kiteytyy aika pitkälle kaikki.

Lopetan vain sanoihin: Piti tällainenkin päivä nähdä  :'( :'( :'(

EDIT: Mä ajan 20 vuotta vanhalla Helkama Ainolla, joka toimii kelissä, kuin kelissä  ;)