https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peräkärryn kytkeminen vetoautoon

pantero sanoi:
Tuo peruutus kymmenen sentin marginaalilla peräkärryn koukkuun, on täysin riittämätön. Kun peräkärry on lastattu täyteen esim. klapeja, ei sitä voi enää turvallisesti liikuttaa, vaan on päästävä sentilleen oikeaan kohtaan koukun vierelle, jolloin riittää vain vetokoukun nosto, sivuttaissiirto ja pudotus paikoilleen.

Sanoisin, että peruutus pitää saada suoritettua niin, että koukku on sentilleen oikeassa kohdassa suoraan vetokidan alapuolella. Kun on riittävän massiivinen kärry tai muuten riittävän hankala paikka, niin kärryä ei ole enää mahdollista liikuttaa käsivoimin. Tai tokihan täältä löytyvät supermiehet siihen pystyvät, mutta itse en ota sitä riskiä, että kärry on lihasvoimilla liikuttelun johdosta jossain missä sen ei pitäisi olla.

Mutta tämän vaatimuksen onnistumisen esteenä ei ole DSG. Verrattomana apuna on toki hyvä peruutuskamera, mutta kyllä tämän pitää onnistua ilman kameraakin.
 
Quality sanoi:
pantero:
Tarkoittanet kärryn vetoaisan nostoa?

Yes, tietysti näin. Peruutuskameran ja sähkömoottorilla ryömimisen avulla pääsee kerralla oikeaan kohtaan.
 
Automaattori, kyseessä oli 7 vaihtenen dsg dieselin kanssa. Pitää käydä kokeilemassa vielä 7 vaihteista 2.0 TSI:n parina.

Tuuo peruutuksen "viimeistely" sentillleen kuoppaisella ja liukaalla alustalla oli koeajamalla yksilöllä yhtä surkea kuin 6 vaihteisissa dsgeissä. Tuohon kiinnittää enemmän huomiota, kun ajanut ensin paljon paremmalla/tarkemmalla rav4 hybrid.voimalinjalla.  Ehkä besa 2.0 TSIn kanssa DSG 7  pelaa paremmin.
 
Offaria lisää: Väitän ettei kukaan täällä peruuta kerralla koukkuun ilman kameraa ja valtaosa ei edes kameran kanssa. Käytännössä en itse uskalla väittää kykeneväni sen kummemmin CVt:llä kuin millään muullakaan askilla 10 cm tarkkuutta parempaan. Kuitenkin tulee noita toistatonnin kisa-autonyyttejä aina silloin tällöin kuskattua.
 
MMV sanoi:
Offaria lisää: Väitän ettei kukaan täällä peruuta kerralla koukkuun ilman kameraa ja valtaosa ei edes kameran kanssa. Käytännössä en itse uskalla väittää kykeneväni sen kummemmin CVt:llä kuin millään muullakaan askilla 10 cm tarkkuutta parempaan. Kuitenkin tulee noita toistatonnin kisa-autonyyttejä aina silloin tällöin kuskattua.
Ja lisää offaria. :) Vetokidan alle peruutusta en käytä. Vetoaisa pitäisi nostaa silloin niin korkealle, että kärry voi tulla epästabiiliksi ja kipata. Vetokoukkua hieman alemmaksi säädetyn vetokidan viereen peruutus onnistuu kyllä peruutuskameran avulla ihan kerralla, kun autoa ryömittää e-CVT:llä.

=====================

Jokainenhan on varmasti huomannut, että täyteen lastattua peräkärryä on helpompi kääntää paikallaan, kuin nykäistä sitä eteenpäin hallitusti (luovuin siitä totaalisesti, kun CX-5:n takapuskuriin oli saanut pari skradua aikaiseksi).
 
MMV sanoi:
Offaria lisää: Väitän ettei kukaan täällä peruuta kerralla koukkuun ilman kameraa ja valtaosa ei edes kameran kanssa.

Pakko kyllä valehdella että 99% aisaan peruutukset osuu just eikä melkein vetokidan alle millilleen. Eikä ole kameraa, takatutkat on ja koukku on tasan kidan alla kun alkaa yhtäjaksoinen piiiiiiiiiiiiip ääni. Peileistä näkee keskilinjan kun ottaa kärryn kulmavalot ”kiinni”.

Sorry ot.
 
Hatunnoston arvoinen suoritus. Itse pystyn sivusuunnassa muutaman sentin sisään, mutta jätän aina himpun väliä aisaan. Jos traileria ei saa liikutettua, niin silloin käyn katsomassa etäisyyden ja "mittaan maasta" peruutusmatkan, jolloin kärryn saa lähes pudotettua koukkuun. Kerralla en edes uskalla kokeilla, kun en halua sitä vetokitaa takapuskurista läpi. Toisaalta kolhittuja autoja on niin paljon, että osa porukasta taitaa kitaan peruttamista jatkuvasti yrittää.
 
Minulla ei paljon ole mahdollisuuksia tuon kärryn ottamisessa hinaukseen kuin osua kohdalleen kerralla, voi se aisa liikkua omilla voimillani sentin kaksi sivusuunnassa mutta eteen taakse se ei liiku yhtään 3500kg painoisena jota se 90% perässä on. Ja kun on telikärry niin ne sivulle siirrotkin on aika työläitä työmaaoloissa epätasaisella alustalla jossa renkaat saattaa olla 5cm uponnut hiekkaan.
 
dingdongpingpong sanoi:
Minulla ei paljon ole mahdollisuuksia tuon kärryn ottamisessa hinaukseen kuin osua kohdalleen kerralla, voi se aisa liikkua omilla voimillani sentin kaksi sivusuunnassa mutta eteen taakse se ei liiku yhtään 3500kg painoisena jota se 90% perässä on. Ja kun on telikärry niin ne sivulle siirrotkin on aika työläitä työmaaoloissa epätasaisella alustalla jossa renkaat saattaa olla 5cm uponnut hiekkaan.
mutta eikös sulla pick uppi jossa koukku aika alhaalla ja ei vaaraa että muovipuskuriin törmää.
näissä henkilömalleissa koukun ja puskurin väliin jää n. 5 cm..
 
Kaapo sanoi:
mutta eikös sulla pick uppi jossa koukku aika alhaalla ja ei vaaraa että muovipuskuriin törmää.
näissä henkilömalleissa koukun ja puskurin väliin jää n. 5 cm..

On juu, mutta koukku ei ole yhtään alempana kuin henkilöautossa, puskuri vaan on ylempänä ;) nusnus...
 
Juu, ei liiku kanssa parin tonnin venetraileri mihinkään suuntaan pehmeällä maalla joten kyllä koukku on ajettava sen verran tarkasti kidan alle että menee siihen. Sivusuunnassa se liikkuu pari senttiä kun kitaa kääntelee.

Suosittelen kaikille sellaista paksua kumista kidansuojusta. Se antaa anteeksi pienet osumat. Kamera on kyllä lyömätön laite tässä lajissa.
 
Sande sanoi:
Juu, ei liiku kanssa parin tonnin venetraileri mihinkään suuntaan pehmeällä maalla joten kyllä koukku on ajettava sen verran tarkasti kidan alle että menee siihen. Sivusuunnassa se liikkuu pari senttiä kun kitaa kääntelee.

Suosittelen kaikille sellaista paksua kumista kidansuojusta. Se antaa anteeksi pienet osumat. Kamera on kyllä lyömätön laite tässä lajissa.

Menee aivan offariksi Tiigeri ketjussa, mutta Discon systeemi on aivan lyömätön. Ilmajousitus alas, koukku esille (keskinäytöstä), peruutus kameran avulla vetokidan alle, ilmajousitus ylös, no nyt joutuu nostamaan hanurin penkistä ja kytkeä pistoke kiinni, tavaratilasta löytyy nappi, jolla testataan kärryn valot, istahdus takaisin penkille ja vapaaehtoinen aisapainon tarkastus keskinäytöstä ja matkaan.


Kärry taas pois; ilmajousitus ylös, nokkapyörä alas ja lukitus, pistoke irti, vetokidan avaus, kärryn lukitus jarruilla tai kiiloilla, ilmajousitus alas ja koukun viikkaus sisälle ( onnistuu takakontista tai keskinäytöstä).
 
JiiJii71 sanoi:
Menee aivan offariksi Tiigeri ketjussa, mutta Discon systeemi on aivan lyömätön. Ilmajousitus alas, koukku esille (keskinäytöstä), peruutus kameran avulla vetokidan alle, ilmajousitus ylös, no nyt joutuu nostamaan hanurin penkistä ja kytkeä pistoke kiinni, tavaratilasta löytyy nappi, jolla testataan kärryn valot, istahdus takaisin penkille ja vapaaehtoinen aisapainon tarkastus keskinäytöstä ja matkaan.

Kärry taas pois; ilmajousitus ylös, nokkapyörä alas ja lukitus, pistoke irti, vetokidan avaus, kärryn lukitus jarruilla tai kiiloilla, ilmajousitus alas ja koukun viikkaus sisälle ( onnistuu takakontista tai keskinäytöstä).
Hakoteillä tosiaan ollaan otsikon aiheesta, mutta en malta olla kysymättä
Lukittuuko tuo koukku myös siitä keskinäytöstä valitsemalla ?
ja menee takaisin sisälle käsin koskematta? hieno toiminto jos näin.
useimmitenhan sen joutuu manuaalisesti loppuvaiheen hoitamaan sisään/ulos
 
Kaapo sanoi:
Hakoteillä tosiaan ollaan otsikon aiheesta, mutta en malta olla kysymättä
Lukittuuko tuo koukku myös siitä keskinäytöstä valitsemalla ?
ja menee takaisin sisälle käsin koskematta? hieno toiminto jos näin.
useimmitenhan sen joutuu manuaalisesti loppuvaiheen hoitamaan sisään/ulos

Tästä voisi irroittaa aiheen ”erilaisten vetokoukkujen toiminta” ;D mutta koukun liikkeet ovat täysin operoitavissa keskinäytöstä tai loosterin näppäimistä. Samoin ”light check”. Aisapainon mittauksen voi tehdä vain keskinäytöstä.
 
JiiJii71 sanoi:
Menee aivan offariksi Tiigeri ketjussa, mutta Discon systeemi on aivan lyömätön. Ilmajousitus alas, koukku esille (keskinäytöstä), peruutus kameran avulla vetokidan alle, ilmajousitus ylös, no nyt joutuu nostamaan hanurin penkistä ja kytkeä pistoke kiinni, tavaratilasta löytyy nappi, jolla testataan kärryn valot, istahdus takaisin penkille ja vapaaehtoinen aisapainon tarkastus keskinäytöstä ja matkaan.

Hienoutta kuitenkin hiukan latistaa se, että joudut joka tapauksessa pyörittämään nokkapyörän ylös kuljetusasentoon.
 
Sande sanoi:
Hienoutta kuitenkin hiukan latistaa se, että joudut joka tapauksessa pyörittämään nokkapyörän ylös kuljetusasentoon.

Lainakärryssä niin tarkkaa, palautusvaiheessa selviää ilman autosta nousua....johdot irtoaa kyllä nelivedolla ;)
 
JiiJii71 sanoi:
13-pin hiukan nihkeämmin kuin 7-pin... :rolleyes: ;D

Joo mutta niitä töppeleitä mahtuu hanskalokeroon kyllä ;)

Avatkaa nyt joku ”aisaan peruutus” topicci...siis kärryn aisaan !
 
dingdongpingpong sanoi:
Joo mutta niitä töppeleitä mahtuu hanskalokeroon kyllä ;)

Avatkaa nyt joku ”aisaan peruutus” topicci...siis kärryn aisaan !
Jotta pysytään off-topicissa, muistelin vanhaa aisatarinaa ilman tuota häiritsrvää kärryjuttua. Siitä seurasi silmävamma!
 
Volvoo, Bemua, Subbea, Hondaa, Toyotaa ollut viimeiset merkit, kaikilla näillä saa peruutuskameran avustuksella koukun sentilleen oikeaan kohtaan, kymmenen sentin tarkkuus ei riitä lähellekkään ja tuohon kymmenen sentin tarkkuuteen ei edes tarvi peruutuskameran apua, kaikki nuo autot olleet automaatteja.
Kyllähän se on niin et tahtoo olla elämässä muutakin ajankulua niin ei väkisin halua hakea itselleen lisäharmia niin olen suosiolla jättänyt nämä ns Thrill Seeker hommelit ainakin autojen valinnoissa minimiin.
Tarkoittaa sitä et Vag-konsernin tuotokset saa jäädä kauppaan meidän perheen osalta.
 
dominik sanoi:
Volvoo, Bemua, Subbea, Hondaa, Toyotaa ollut viimeiset merkit, kaikilla näillä saa peruutuskameran avustuksella koukun sentilleen oikeaan kohtaan, kymmenen sentin tarkkuus ei riitä lähellekkään ja tuohon kymmenen sentin tarkkuuteen ei edes tarvi peruutuskameran apua, kaikki nuo autot olleet automaatteja.
Kyllähän se on niin et tahtoo olla elämässä muutakin ajankulua niin ei väkisin halua hakea itselleen lisäharmia niin olen suosiolla jättänyt nämä ns Thrill Seeker hommelit ainakin autojen valinnoissa minimiin.
Tarkoittaa sitä et Vag-konsernin tuotokset saa jäädä kauppaan meidän perheen osalta.
en nyt oikein tajunnut viestin ideaa vakka pariin kertaan luin...
 
Hyvin tuo näkyi tänään itsellä toimivan kärryn kytkeminen auton perään. Irroituksen jälkeen ruuvaan aisaa aina nokkapyörästä sen verran alaspäin, että koukku ei mahdu kidan alle, ottamatta kiinni kuulaan. Näin voi kärryä koukkuun kytkiessä ottaa peileistä suunnan oikein, että kita osuu kuulan kohdalle ja peruuttaa niin kauan kunnes kolahtaa. Sitten vielä 4-5 cm taaksepäin ja siinä se on kita suoraan kuulan päällä ja kuula jo osin kidassa. Joko tätä on tullut harjoiteltua riittävästi ja homman osaa tai vaihtoehtoisesti on menty satoja kertoja hullun tuurilla, eikä vielä koskaan ole osunut puskuriin.

Tyttö, 11v, pääsi myös tänään vähän harjoittelemaan kärryn kanssa peruuttamista, niin osaa sen sitten valmiiksi, kun kortin saa.
 
Täällä on keskimäärin paremmin peruuttavaa porukkaa. Minulla se menee aina näin:

- Pakitus peilien mukaan keskelle ja stoppi noin 10 cm sisään vetokidasta, kärry koukkuun käsin nostaen.
- Jos kärry on niin painava, että sitä ei voi liikuttaa, niin kun koukku on siinä 10 cm säteellä kärryn vetopäästä, stoppaan ja käyn katsomassa kuinka paljon vielä pakitettava ja onko otettava jommalle kummalle sivulle. Tämän jälkeen pakitus maasta mittaa arvioiden ja samalla sivusuunnan korjaten. Stoppi ja kärryn vetopää on yleensä parin sentin sektorilla koukusta. Pyörittelee nokkapyörästä kärryn alas ja homma bueno.

Koskaan ei ole ollut autoa, jossa olisi peruutuskameraa, niin en osaa arvioida, onnistuisiko sillä suoraan vetopäähän peruuttaminen ilman muita tarkisteluja.