https://yliteippaus.fi/

Sähköskootterit

jussi101 sanoi:
Scogo on hieno peli. Näin eilen livenä. Tällä voi ajella kuin polkupyörällä ja hintakin on kohtuullinen verrattuna sähköavusteisiin polkupyöriin.

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201705122200133351_oa.shtml
Mielenkiintoisen näköinen laite. Olisi mukava päästä testaamaan, minkälaiset on ajo-ominaisuudet.
Mikäli tuo alkaa kovasti yleistyä ja sen myötä syntyy vahinkoja, niin saattaa tulla vehkeelle rekisteröinti- vakuutus- ja ajokorttipakko...
 
Vaatii aika paljon latailua kun tehokkaammalla koneella toimintäsäde vain 50km, mikä tarkoittaa että käytännössä 30-40km. Tuotahan ei voi polkea, joten kun virta loppuu, niin se on siinä. Muuten vaikuttaa houkuttelevalta.
 
Tätä kyllä kovasti ihmettelen: "Scogo rinnastetaan laissa polkupyörään, joten sen ajamiseen ei vaadita ajokorttia tai vakuutusta."
 
Sande sanoi:
Tätä kyllä kovasti ihmettelen: "Scogo rinnastetaan laissa polkupyörään, joten sen ajamiseen ei vaadita ajokorttia tai vakuutusta."

Se onkin lain silmissä henkilökuljetin siinä missä mm. nuo tasapainolaudat yms. uudet villityksetkin 8)
 
Ei minusta näytä miltään turhakkeelta. Saattaisi olla varsinkin vanhemman ikäluokan kätevä poiketa tuollaisella 1-2km päässä lähikaupassa. Jalkaa ei tarvitse nostaa kuten polkupyörän kyytiin käydessä. Huippunopeus 25km/h hieman mietityttää, saattaisi 10-15km/h eli tuplanopeus jalankulkijaan verrattuna olla riittävä. Siinä vauhdissa vahinkojen vaara pienenisi oleellisesti.
Mielenkiintoista olisi kokea perstuntumalla, mitä vaikuttaa noin leveät renkaat ohjattavuuteen?
 
Automaattori sanoi:
Kuinka helppoa tuommoinen on junnujen koodailla mieleisekseen? Onko tuossa edes kypäräpakkoa?

Eilen liikenteessä näkemässäni kulkupelissä ei ollut vakuutuskilpeä, kuljettajalla kypärää ja ajaminen tapahtui pyörätiellä.
 
Näppärän näköinen vehjes kaupunkiliikenteeseen. Saa ajella vissiin pyöräteitä pitkin ja kadulla. Vääntöä tuntuu olevan riittävästi. Muutaman kilometrin päivittäiseen liikkumistarkoitukseen sopiva peli. Mahtuukohan kauppakassi jalkalaudalle vai reppuko mukavampi.
 
Kyllä tuo kelpaisi, jos sillä saisi tytön kuskattua hoitoon ja uskaltaisi jättää asemalle parkkiin, vaan ei uskaltaisi. Hölmössä paikassa virta-avain. Leveä rengas vakauttaa tuollaista sopivasti ja kunnon ohjaustangon kanssa toimii varmasti.
 
Paha71 sanoi:
Tässä toinen vaihtoehto samantyyppisestä laitteesta.
Mitenkähän noiden kanssa mahtaa olla, koska Trafin sivulla sanotaan:
"Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h."
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet

Laitteen myyjän ilmoituksessa puolestaan lukee:
"Aivan ensimmäiseksi on hyvä siteerata tähän, mitä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tähän sanoo. Trafin määrittelyssä tämä kulkuneuvo on kevyt sähköajoneuvo, joka saa kulkea enintään 25 kilometriä tunnissa maksimissaan 1000 W tehoisella moottorilla."
ja lisäksi laitteen huippunopeus kerrotaan olevan 25km/h
https://www.grillikauppa.com/sahkoskootteri-fatscooter-blue-1000-w
 
Tuollainen olisi kyllä mielenkiintoisen oloinen.

Mitenhän noissa akuston kesto? Onko akkuja mahdollista uusia jälkikäteen vai onko kyseessä ihan kertakäyttölaite? Mitenhän jos muksun ottaisi reppuselkään, voisiko nakata tarhaan tuolla?
 
Vaarivanhus sanoi:
Mitenkähän noiden kanssa mahtaa olla, koska Trafin sivulla sanotaan:
"Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h."
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet

Laitteen myyjän ilmoituksessa puolestaan lukee:
"Aivan ensimmäiseksi on hyvä siteerata tähän, mitä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tähän sanoo. Trafin määrittelyssä tämä kulkuneuvo on kevyt sähköajoneuvo, joka saa kulkea enintään 25 kilometriä tunnissa maksimissaan 1000 W tehoisella moottorilla."
ja lisäksi laitteen huippunopeus kerrotaan olevan 25km/h
https://www.grillikauppa.com/sahkoskootteri-fatscooter-blue-1000-w

Tuo 15km/h rajoitus koskee jalankulkua avustavia tai korvaavia kulkupelejä, esim. tasapainoskootteria, jossa seistään jalat vierekkäin laudalla.

Sähköskootterit ja muut kevyet sähköajoneuvot saavat kulkea 25 km/h. Tämä lukee myös tuolla samaisella Trafi sivulla.

 
aquarius sanoi:
Sähköskootterit ja muut kevyet sähköajoneuvot saavat kulkea 25 km/h. Tämä lukee myös tuolla samaisella Trafi sivulla.
No niinpä onkin. Ilmeisesti laite on "itsestään tasapainottuva" jolloin siinä saa olla istuin. "Itsestään tasapainottuva" tarkoittanee sitä, että se pysyy leveiden renkaittensa ansiosta pystyssä? (tasaisella alustalla vaikka siinä seisontatuki onkin.)
Trafin sivulta:
"Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole itsestään tasapainottuva.Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite."
 
Mitenköhän noiden upgreidaus ylempään nopeusluokkaan? Bensaskoottereissa jokin rajoitin, joka ilmeisesti ollut helpohko ohittaa. Mielenkiintoinen peli kyllä. Jos toimintamatka olisi yli 100km niin tuollaisellahan pääsisi melkein kaikki kauppamatkat ja vapaapäivät voisi auto seisoa parkissa ihan täysin.
 
Voi vain kuvitella, kuinka noista tulee vielä ongelmia pykälien tulkinnan kanssa. Scogo on siis "kevyt sähköajoneuvo" jolle sallitaan 1kW ja 25 km/h eikä vaadita polkimia, mutta sähköavusteisessa polkupyörässä saa olla vain 250W tehoa ja sekin vain poljettaessa. Entä jos sähköfillarin modaa kulkemaan polkematta, se on silloin moottoroitu polkupyörä joka vaatii liikennevakuutuksen, mutta voiko sen tulkita kevyeksi sähköajoneuvoksi jos poistaa polkimet?

dosetti sanoi:
Mitenköhän noiden upgreidaus ylempään nopeusluokkaan?

Sitten se pitäisi rekisteröidä mopoksi, ja se taas edellyttää että kyseinen laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

Edit: Youtube ei tunne Scogoa tuolla nimellä, mutta Citycoco -haulla löytyy samaa vehjettä.
 
Mahtaako laite olla puhtaasti alfalttiteiden ajokki ja näin ollen käyttö rajoittuu pelkästään kaupunkiolosuhteisiin?

Kerrostaloasukkaan käyttömahdollisuuksia hankaloittaa laitteen säilytys ja akun latausmahdollisuus. Taloyhtiössä olevat polkupyörien säilytyspaikat ovat yleensä tupaten täynnä ja ulkona säilyttämien on arveluttavaa.
Jos lataukseen käyttää taloyhtiön yhteisissä tiloissa olevia pistorasioita, niin vähintäänkin sanomista siitä tulee, kun joku huomaa. Akku pitäisi olla irroitettava, jolloin sen voisi viedä asuntoon ladattavaksi.

Edellä mainituista syistä taitaa vekotin jäädä pelkästään kaupungissa omakotitaloissa asuvien ajokiksi eli erityisesti pääkaupunkiseudulla harvojen herkuksi.
 
Skootteria suunnitellut mökille. Tämähän olisiko loistava vaihtoehto kun ei käyttökuluja pahemmin ole. Meillä rouva käy mökillä julkisilla ja lähikauppaan on 3km. Asfalttia on mökille asti. Isommalle kylällekin on vain 9km ja pyörätietä pääsee koko matkan.
Olisi kiva tietää miten tuo liikkuu hiekkatiellä, luulisi hyvinkin menevän sielläkin.
 
^Hieman samoin ajatuksin, mökkikäyttöön. Lähimpään kauppaan matkaa 7km, josta hiekkatietä 0,4km. Tosin mitään kevyen liikenteen väylää ei ole tarjolla, joten joutuisi ajamaan autojen seassa ja se saattaisi olla ripauksen turvatonta.
Lataaminen ja säilytys ei tuottaisi mitään ongelmia.