https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähköinen yksipyörä tulee, oletko valmis?

V

vee73

Vieras
Eli tällaisesta on kyse.


Näitä on sitten ties kuinka monta erilaista versiota kiina täynnä, ja se Segway-tyyppinen kuuluu myös vähän niinkun samaan kategoriaan.
Laitetta ohjataan kehon painopistettä muuttamalla.

Se, mikä tekee nyt tästä asiasta ajankohtaisen on se, että syksyllä nämä pitäis olla laillisia kulkineita liikenteessä. Ja siksi luulen että, näitä ilmestyy aika vauhdilla liikenteeseen. Hinnat kun on jo nyt halvimmillaan baut 300€.
Kalleimmat n.3000€ Ja rahalla saa ja hevosella pääsee..

Ite olen harrastanut näillä ajelua marraskuusta 2014 lähtien.
Ja voin sanoa että, on todella hauska vehes. Ja näillä voi tehdä paljon muutakin kuin ajaa jalkakäytällä.
Esim. skeittirampeilla kikkailua, crossiajoa, off-roadia... vain mielikuvitus on rajana.
Ja laji on haastavaa ja liikunnallisesti todella rankkaa koko keholle.

Mä ole talvella ajellut jäisiä metsäpolkujanastallisella renkaalla, ja nyt lumien sulaessa pitkin metsiä. Vielä on motocrossradat lumessa täällä pohjoisempana, joten sinne ei pääse.
Tavoitteena on myös ajaa rata-ajoa kunhan mikroautorata sulaa.
Nopeimmat tällä hetkellä kulkee n.40km/h.
Mutta uskon että tulevaisuudessa nopeudet lisääntyy kun kansa innostuu harrastaa näillä ties mitä.
Olenkin jo ehdotellut yhdelle valmistajalle että tekisivät mallin jonka huiput olisi baut 70-80kmh, mutta vähintään 60. No, aika näyttää..
Liikenneversiot saa kulkea max 15km/h. Ja sitä vauhtia ajaminen on vielä suht turvallista. koska jos menettää hallinnan, aina voi jatkaa juosten tai kävellen ettei kaadu.

Mutta siitä kovemmassa vauhdissa kannattaa ehdottomasti käyttää kunnon suojia.
Itse käytän motocross varusteita ja vähän muuta extraa vielä päälle.
Olen monesti kaatunut n.40kmh vauhdista mutta en ole loukannut itseä vielä koskaan pahasti. KOP KOP.
Siitä nopeudesta kaatuminen muistuttaa moottoripyörällä kaatumista, ei sen kummempaa. Tietenkin maastossa lisäkipua tuo kannot, juuret ym..

Jos joku kiinnostuu aiheesta josta vielä aika vähän tietoa netissäkin, voipi käydä tutustumassa foorumilla...
http://forum.electricunicycle.org/
Olen sielläkin mukana samalla nimimerkilllä, niin kun kaikkialla foorumeissa.
Videoitani löytyy Youtubesta hakemalla, taskulamppufriikki.

Laitan tähän muutamia linkkejä uusimmista videoistani aiheesta.





Aiheesta riittää juttua maailman tappiin asti, mutta lähdetään tällä liikkeelle :)
Jospa tämä poikisi harrastajia, ja sitä myöten ajoseuraa :)



 
No johan on himmeli! Perinteistä maastoyksipyöräistä olen kokeillut, mutta en mä sillä pysynyt pystyssä puoltatoista metriä pidempään  :D

Tällä ilmeisesti oleellisesti helpompaa?
 
Kyllä. Tällä on helpompaa se on selvä. Mutta oma opettelu tässäkin on. Itsesuojeluvaisto kun ei meinaa antaa kaatua eteenpäin suorin vartaloin. Ja just niin pitää tehdä että pääsee liikkeelle tai jarruttaa.
Laite ei päästä kuitenkaaan kaatumaan, vaan kiihdyttää vauhtia sitä rajummin kuin mitä kallistaa.
 
Tuommostahan pitäs päässä kokeileen. Minkälainen akku noissa on? Kuinka pitkä ajoaika?
 
Segwaysta ainoastaan kokemuksia joilla olen muutaman kerran ajellut, kokemus positiivinen kaikilta osin. Onko tuollainen oleellisesti vaikeampi ohjastaa?
 
Lähes kaikki valmistajat käyttää Lion 18650 akkuja.
Valmistajien lupaamat ajomatkat ovat väliltä 10km-100km.

Mulla on yksi jolle luvataan 85km ja sillä pääsee helposti 55km vaikka ajaisi akkua kuluttavaakin ajoa jonkun verran.
Mutta sitten rajussa maastoajossa saman akun saa tyhjäksi 20km matkalla.

Segwayn ajamisen karkeasti ottaen on oppinut kaikki kokeilleet yhdeltä seisomalta.
Siitä kun ei tavallaan pääse kaatumaan. Voi vaan seistä ja tunnustella tilannetta.

Yksipyöräisen kyydissä oppii olemaan jollakin lailla 15min. - tunnin sisällä.
Melkein kaikki kokeilleet sanoo ensimmäisen 5min. aikana, ettei tätä voi oppia.
Mutta sitten kun hiffaa systeemin ja oppii luottamaan laitteeseen, niin homma alkaa toimia.
Kaikille kynnys kysymys on se eteenpäin nojaaminen suorin vartaloin nilkat jäykkänä.

Ja tietenkin yksipyöräisessä kyytiin pääseminen on aluksi "mahdoton" tehtävä.
Itelläkin meni aikaa että pääsi luotettavasti kyytiin, vaikka ajo muuten sujui kohtuudella.





Yleensä akut tämmösiä paketteja. Näitä sitten on laitteessa 1-4 pakettia.
 
Yksipyöräisten renkaiden koot on abaut 8-18 tuumaa.
Löytyy kuitenkin jopa 5 tuumainen. Se varmaan ei mene maastossa kovin innokkaasti :D
Tällaista en ole ikuna nähnyt livenä.

16" ja 18" vakausero on huikea. Mutta sitten 14" ja 16" ero ei ole niin iso.

Oman kokemuksen perusteella..
14 tuumaisella pystyy ihan kivasti ajelemaan maastossakin.
Mutta parhaimmillaan se on kaikenlaisessa kikkailussa ja esim. skeittirampilla erittäin kiva vehes. Ja kaupunkiajossa mainio.

Mutta pitää muistaa ettei alle 1000W koneella paljon kikkailla, eikä maastossa ajella.
Tämä pätee joka kokoon.

Sanoisin että 16" koko on sellainen joka sopii vaikka mihin käyttöön.

18" ei sovellu sellaiseen temppuiluun jossa kännytään ja vaihdetaan menosuuntaa nopeasti. Se on aika hidas liikkeissään. Mutta meneekin sitten niinkun juna, eikä pienistä kuopista välitä. Maastossa tietenkin oiva koko.
Meno asfaltilla esim. niin vakaata ettei paljoa tarvi tasapainoilla tai yrittää pitää hallinnassa. Ajon aikana vois vaikka ottaa nokoset :D
Ja laite onkin jo niin iso että, sen päällä on näppärä vaikka istua ajon aikana.

Josta sitten päästäänkin aasinsiltaan että.. Yksipyöräinen moottoripyöräkin on tehty.
Tosin sellaisen maksimi nopeus on vain 40kmh muistaakseni.
No eihän se ole sen kummempi kuin yksipyörä jossa ohjaustanko. Mutta kun sitä ohjaustankoa ei tarvitse mihinkään.
Että 18 tuumaseen yksipyörään jos laittaa motskarin stongan niin siinähän se.

Ja taas aasinsilta huippunopeuksiin.. Yleisesti ottaen näiden nopeudet on 15kmh. Eli, se mikä on tulevan lain sallima.
Mutta sitten löytyy malleja joilla pääsee jopa 40kmh ja voimaa ja kiihtyvyyttä on :)
 
vee73 sanoi:
Kyllä. Tällä on helpompaa se on selvä. Mutta oma opettelu tässäkin on. Itsesuojeluvaisto kun ei meinaa antaa kaatua eteenpäin suorin vartaloin. Ja just niin pitää tehdä että pääsee liikkeelle tai jarruttaa.
Laite ei päästä kuitenkaaan kaatumaan, vaan kiihdyttää vauhtia sitä rajummin kuin mitä kallistaa.

Eli satasessa nenä viistää vaan maata  ;)
 
:) Juu eiku. kallistusta tietenkin tarvitaan vain nopeuden tai suunnan muuttamiseen.
Tietenkin jos on hillitön vastatuuli niin pitää ottaa etukeno.
 
Oliko noilla suomalaisia myyjiä? Onkos tuo ajelu fyysisesti rankkaa? Väsyykö jalat?

Mitäs semmonen minimiversio maksaa suurinpiirtein, eli jolla pääsee vähä lujempaa ja poluillakin?
 
Tuossa ekassa videossa on Solowheel. Laatumerkki. Mutta maastokäyttöön ei kovin ihana kun nopeus 15kmh. Tehoa on riittävästi. Löytyy maahantuoja suomestakin.

Suomesta saa myös Airwheel -merkkistä, joka on edullisemmasta päästä.

Niin ja Ninebot, joka on aika laadukas. ja joka muuten ostanut koko Segway puljun kaikkine patentteineen päivineen. Eli sieltä saattaa kohta tulla vaikka mitä kamaa :)

Valitettavasti nykyhinnoilla joutuu kunnollisesta maksamaan hyvän matkaa toista tonnia ja mielellään 2.
Tällä hetkellä kuumimmat tehonimet on.
Gotway
Rockwheel
Firewheel

Varmistin kaverilta että voin laittaa tähän linkin jossa esim. mulla myynnissä yksi tän hetken kuumimmista yksipyöräisistä.
http://www.tori.fi/vi/18836445.htm

Alussa opettelu on todella rankkaa koko ropalle. Mutta sitten kun homma sujuu, normaali ajo ei ole rasittavaa. Helpompaa kuin pyöräily tai kävely. Ainoastaan se seisominen rassaa jalkoja.

Mutta sitten maastoajo :) Se vaan on sitten kovaa ja kivaa hommaa. Varsinkin jos ajaa koko ajan oman osaamisen äärirajoilla. Pari minuuttia, ja sitten on pakko ottaa tauko.
Menoa kun ohjataan koko keholla niin se rasittaa kovasti.
Jaloilla joutuu puristaa laitetta että pysyy mukana, samalla nojata eteen ja lisäksi joustaa jaloilla että saa pitoa ym.

Haastetta tuo kostea liukas metsä jossa pitää tunnustella ajoa pidon rajamailla. Vaatii kyllä paljon reeniä että voi pidon rajoilla ajaa. Se on vaikeaa. Siinä kun tahtoo heti olla rengas ja kuski eri suunnassa. Mutta juuri eilen sain ajettua noin 3 metrin matkan niin että koko ajan rengas sutii, ja silti matka jatkuu vakaasti kaatumatta. Se oli aika hieno tunne :)
Siinä keho joutuu reagoimaan todella nopeasti muuttuvaan pito-olosuhteseen.
Ja siinä joutuu nilkoilla tekemään kovasti hommia. Vaikka normaaliajossa nilkat pitää olla jäykkänä.

Odotan kyllä kovasti että lumet motocrossiradalta sulaa. Luulen että se pienemmille crossipyörille tarkoitettu rata on juuri passeli näille.
 
Hyviä ja mielenkiintoisia videoita. Sen verran jopa innostuin että tuli surfattua nettikauppoja joista noita löytyy. Gotway tuntuu oleva kuumin merkki. Ilmeisesti ihan noobien ei kanbsta 18" versiota miettiä vaan tyytyä mahdollisesti 14" laitteeseen.
Hinnan puolesta 14" on 250€ halvempi (950 € vs 1200€).

Mökillä tuollaiselle olisi paljon käyttöä.
 
14" on maailmalla yleisin ostettu koko. Ja erittäin näppärä se kyllä onkin jo ihan kantamisenkin kannalta.
Ja niinkun näkyy videosta, se kyllä menee maastossakin hienosti.
Mutta aina isompi menee helpommin.
Jos maastoajo kiinnostaa, laite kannattaa ottaa mahdollisimman tehokas, ja isolla akulla. Metsä ottaa veronsa.
En välttämättä ehkä suosittele 18" laitetta ensimmäiseksi.
 
Kaikkee ne jumalauta keksii  :eek:

Hauskaahan tuo varmasti on. Alussa menee varmasti pari päivää, että oppii miten tuohon pääsee kyytiin. Segway on kuin sohvalla ajelisi tuon jälkeen.
 
Niin siis tuo toimii kulkemisen suhteen samoin kuin normi segway? Vaatiiko tämän käyttö jotain sirkustaustaa kuskilta, vai pysyykö perusjantterikin pystyssä? Näyttää muuten teikäläisen käsittelyssä menevän melko kivuttomasti noilla poluilla 8) Taas olis touhutonnille tarvetta...
 
Ei tämä vaadi mitään tempputaustaa :)
Normi ajon oppii aika nopeasti.
Maastoajoa joutuu harjoitella enemmän.

Ja toimii just niinku Segway. Pitää vaan lisäksi tasapainoilla sivusuunta.
 
Näin kaverilla tämmösen viime vuoden puolella ja hetken aikaa oli "WTF  :eek: :eek: :eek:" olo, että mikä hlvt tuo on.

Siitäpä pyörä tulille ja näytti miten tuolla kuljetaan. En uskaltanut itse kokeilla, sen verran kömpelyyttä ja massanhitautta on tähän runkoon kertynyt.

Onkos tämä lainsäädännön silmissä polkupyörä vai jalankulkija? Eikös Segwayllä ollut myös hankaluuksia tämän kanssa? Suomen lainsäädäntö ei siis aikaisemmin tuntenut tälläistä kulkupeliä lainkaan. Tunteeko vieläkään?
 
Nämä ja Segway tyyppiset on syksyllä laillisia. Tämän jo polliisitkin tietää eikä ne puutu ainakaan täällä pohjoisessa mitenkään.
Saa vapaasti ajella.
 
vee73 sanoi:
Saa vapaasti ajella.
Pohjosessa nyt saa ajella kännissäkin, jos pitää mennä johonkin  :p

Täällä maalikylillä kyllä maijan ovi kolahtaa, jos tuollaisella eksyy ihmisten ilmoille.
 
No mitä etelän muutamat ajelijat on kirjoitellu niin, ei kolahda ovi.
 
Valitettavasti mulla ei ole kokemusta tuosta kaupasta.
Ihmettelen kyllä kovasti, miksi ei voi valita akun kokoa.
Ja esim 18 tuumaisia on kolmea eri mallia. Kaikissa eri huippunopeus.
Mä olen ostanut suoraan tehtaalta kun tuttu asuu siinä vieressä.
Sieltä tulee varmasti oikea ja viimeisin malli.

 
Ahaa. Milläs akulla ranskasta tilattuna tulee ? 14" mallissa maininta 260-340 wh. Hinta vaan aika kohtuullinen mm. 18 " mallille joka tullialueelta lähetettynä on yleensä 1400 $ hujakoilla.
Mitäs muita, mielellään eurosivuja on joka noita myy ?
Mielellään siis ainakin sen 25 kmh kulkevia malleja.
Saksassa oli electrop-shop.de joka lienee mennyt konkurssiin. youtubesta löytyy heidän tekemiä testejä mutta nettisivut eivät ole enää käytössä.