https://yliteippaus.fi/

Raskaan liikenteen erilaiset perävaunuratkaisut ja yhdistelmien käsittely

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tänne voi laittaa vaikka käännösongelmia, tai tulkinnanvaraisia kielikukkasia ulkomailta!

Itselläni nyt lyö tyhjää tämmöisen kohdalla...

Mikä on puoliperävaunuyhdistelmä englanniksi?

 
Se on truck :)

Mutta mitä se on suomeksi?
 
Skula sanoi:
Mikä on puoliperävaunuyhdistelmä englanniksi?
Semi-trailer?

Jenkeissä ainakin puhekielessä käytetään paljon "semi" sanaa, kun puhutaan puoliperävaunuyhdistelmästä.
 
vakio sanoi:
Semi-trailer?

Jenkeissä ainakin puhekielessä käytetään paljon "semi" sanaa, kun puhutaan puoliperävaunuyhdistelmästä.

No niin, tulihan se sieltä. Itellä löi tyhjää kyl komeesti, mutta tuota semi-traileria tosiaan olen itsekin käyttänyt, ja sillä se nasahti, viron kolleega tajusi mitä tarkoitin!

Kiitos.
 
Taitaa puoliperävaunu olla Suomessa ihan virallinen termi, mutta täysperävaunu ei sitä ole.
Tuo täysperä on yksi- tai kaksiakselinen varsinainen perävaunu.
 
varsinaisessa perävaunussa voi toki olla viisikin akselia jotka ovat tarpeen mikäli kaipuu on uusille kokonaispainoille.
Selittäkään nyt sitten mikä on englanniksi b-juna  :eek:
 
JakeS sanoi:
varsinaisessa perävaunussa voi toki olla viisikin akselia jotka ovat tarpeen mikäli kaipuu on uusille kokonaispainoille.
Selittäkään nyt sitten mikä on englanniksi b-juna  :eek:

b-trailer?
 
Ei ehkä mene sillä perille. Jopa suomeksi sitä on vaijea maallikolle selittää.
Wikipediasta
" Puoliperävaunuyhdistelmän ensimmäisen puoliperävaunun päälle on mahdollista kytkeä toinen puoliperävaunu. Tällöin ensimmäiseen puoliperävaunuun pitää olla asennettuna vetopöytä. Tällaista vetopöydällistä puoliperävaunua kutsutaan linkkivaunuksi. Linkkivaunu voi olla varustettu siirrettävillä akseleilla, jolloin vetopöytä ja akselit saadaan siirrettyä kuormatilan alle laituriin peruuttamista ja ahtaissa paikoissa ajamista varten, kun ajetaan ilman toista puoliperävaunua. Vaihtoehtoisesti linkkivaunun korirakenne liukuu taaksepäin, taka-akseleiden päälle. Tämä yhdistelmä on Suomessa hyvin tuore tuttavuus. Yhdistelmää kutsutaan Suomessa nimellä B-juna. Tätä yhdistelmää koskevat samat rajoitukset kuin muitakin moduuliyhdistelmiä."
 
JakeS sanoi:
varsinaisessa perävaunussa voi toki olla viisikin akselia jotka ovat tarpeen mikäli kaipuu on uusille kokonaispainoille.
Selittäkään nyt sitten mikä on englanniksi b-juna  :eek:
Juu, mutta enpä taas viitsinyt kirjoittaa kaikkea auki.
Oleellista on se sana varsinainen.

B-juna, oisko siitä viisasta käyttää tuota sun selityksesi sanaa linkki?
Linked trailer?
 
Ehkä niin. Olen yrittänyt selittää kyseistä asiaa englanniksi.  Vahva epäilys jäi ettei vastapuoli täysin ymmärtänyt asiaa vaikka logistiikka-alan ihminen olikin  :)
 
JakeS sanoi:
Ehkä niin. Olen yrittänyt selittää kyseistä asiaa englanniksi.  Vahva epäilys jäi ettei vastapuoli täysin ymmärtänyt asiaa vaikka logistiikka-alan ihminen olikin  :)
Ei ihme, kun näitä erilaisia palikoita riittää riippuen ja roikkuen mantereesta, maasta ja osavaltiosta alkaen. Aussit puhuu road-train:sta, mutta kaksi trailerisena tuo on yhden vajaa...  ;)
 
jf sanoi:
Ei ihme, kun näitä erilaisia palikoita riittää riippuen ja roikkuen mantereesta, maasta ja osavaltiosta alkaen.

Saksassahan kuljetuspuoli yritti saada poikkeuslupia 60t & 25,25 metrisille täysperävaunuyhdistelmille (siis se suamalainen "rekka"), mutta nämä anomukset torpattiin, kun kyseessä on kuitenkin muulle liikenteelle hengenvaarallinen kokonaisuus 8) Anomuksia haettiin vieläpä vain tietyille reiteille, mutta ei onnistunut.

Aina kun on Suomessa lomalla, niin pari ekaa päivää rekat näyttävät aivan julmetun isoilta, kun ei niitä näe muualla Euroopassa.
 
Itseasiassa Hollanti käyttää myös modulierekkoja ja heillä pelkän kuorma-auton kokonaispainot (terbergiit ja ginafit) suuremmat ja siltasääntö ei käytössä joten näyttävät huvittavilta kun on akseleita peräperään jopa kuuteen asti.
Tää on jo offtopikkia reilusti.
 
Vempula sanoi:
... täysperävaunuyhdistelmille (siis se suamalainen "rekka")
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että "rekka" tarkoittaisi ennemminkin puoliperävaunullista (yhdistelmää). Vaikkakin puhekielessä taitaa kansan suussa mikä tahansa vehje olla rekka.
 
vakio sanoi:
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että "rekka" tarkoittaisi ennemminkin puoliperävaunullista (yhdistelmää). Vaikkakin puhekielessä taitaa kansan suussa mikä tahansa vehje olla rekka.

Itse olen aina ollut siinä luulossa, että Suomessa rekka tarkoittaa puhekielessä vain tätä:

taysperavaunu.jpg
 
Itse olen aina sanonut kuvan mukaista yhdistelmää täys-pitkäksi.
Rekaksi olen sanonut puoliperävaunu-yhdistelmää.

Virallista tietoa ei ole, rahtarit varmasti korjaavat oikeaksi...
 
Niin, täälläkin näitä alan ammattilaisia on, niin heiltä varmaan saamme varmistuksen. Mutta oman käsitykseni olen "alan" miehiltä kuitenkin ominut.
 
Vempula sanoi:
Itse olen aina ollut siinä luulossa, että Suomessa rekka tarkoittaa puhekielessä vain tätä:

Vempulan kanssa yhteinen ymmärrys. Tosin nuoriso varsinkin näyttää puhuvan rekkoina mistä tahansa kuorma-autoista.
 
Kyllä se tosiaan niin on, että rekka on puoliperävaunuyhdistelmä. Varsinaista perävaunua kiskovat taas täysperävaunuyhdistelmiä. Keskiakseliperävaunu taas euroopassa yleinen kuorma-auton perässä (kok.pit 18,35 m). Meillä kyseistä perävanua vedetään puoliperävaunun perässä moduliyhdistelmänä (25,25 m). Kutsumanimeltäön vasikka.
B-junat taas ovat tulleet tänne ruotsin suunnalta. Siellä niitä ensimmäisenä tuli nähtyä.
20 v noiden kanssa on tullut turattua mutta vajaat kolme vuotta sitten ne hylkäsin. Kauan en osannut olla ilman isoja autoja vaikka päätin ne unohtaa kokonaan. Nyt on kolme mutta ilman perävaunua.
 
Minulla ei rekoista ole kokemusta kuin Eurotruck Simulatorista.

No, käytännön elämässä naapuri pyörittelee pientä kuljetusyritystä, sukulaismies pientiä pölliautopuulaakia, kaveri öljyautoyritystä ja työelämässä meiltä menee itse asiassa noihin erilaisia ajoneuvojen pc-pohjaisia laitteita jonkin verran.

Kyllä nuo JakeS:n termit on minulle olleet aina itsestäänselvyyksiä vaikka rekoista saatan puhua aina, jopa kuorma-autojen kohdalla. Myös pässi on terminä aivan tuttu, niitä nyt joskus jopa sawossakin näkee.

Tämä b-yhdistelmä sen sijaan oli uusi juttu, täällä sawossa kun lähinnä pyörii yksi Peuran tuollainen kappaletavara-ajossa. Ollaan siitä kyllä naapurinkin kanssa puhuttu että kummallinen auto, naapuri oli joskus jotain sen kuskiakin jututtanut ja oli sanonut että kesällä ihan okei mutta talvella onneton vempula. No en ihmettele kyllä, puolikaskin on oneton vempula talvella saati jos on kaksi puolikasta samassa nupissa. Pässikin kuulemma heikentää puolikasta yllättävän paljon talvella.

Mutta siis tässä on b-yhdistelmä:

(edit: sanokaas joku ammattilainen kuinka vit...ssa tuota peruutellaan? Sivustahan kuormat usein nykyään tehdään mutta kyllä laitureitakin paljon on...)
 

Liitteet

  • b-yhdistelma.jpg
    b-yhdistelma.jpg
    217,2 KB · Katsottu: 1 115
Tuota peruutellaan samalla tavalla kuin täysperävaunuyhdistelmää. Samaan suuntaan vetoautoa kuin mihin haluaa jälkimmäisen puolikkaan kääntyvän.
Näiden rekkaveturimoduleihin kohdistuu talvisin ongelmia juurikin siksi, että vetoauton akseliväli on lyhyt ja se aiheuttaa liukkaalla muljuamista. Lisäksi vetäville pyörille on hankalampaa saada riittävästi painoa. Muuten kyllä pitkä ja moniakselinen yhdistelmä kulkee tuulessa ja tuiskussa tavallista rekkaa vakaammin kunhan vaan ei tarvitse mäkilähtöjä sohjossa ottaa.
Aikoinaan simeonilla oli puolikkaan perässä varsinainen perävaunu ja se oli niin veikeä peruutella että se piti vallan erikseeb laituriin ajaa veturiin liitetyn vetokidan avulla ilman puoliperävaunua.
Kyseinen yhdistelmätyyppi todettiin epävakaaksi ja kiellettiin 2003 (?).
 
Nimenomaan tuo vetopyöräpito on se probleemi. Mitä noita naapurin juttuja olen joskus kyydissä istuessa kuunnellut niin kyllä noiden ulkomaanelävien mäkiin juuttumisten suurimmat syyt on puolikkaat, usein 4x2 veturi ja kuormat tehdään lumettomien maiden tapaan miten sattuu eli painojakaumaan ei juuri osata kiinnittää huomiota.

Täysyhdistelmähän menee mäet ongelmitta keli kuin keli jos ei pysähtyä tarvitse. Ajoissa vaan oikea vaihde (robotit kuulemma hankalia tässä), tarvittaessa lukko päälle ja telillä keventää, niin ihan ongelmitta menee kelissä kuin kelissä mäen kuin mäen. Harvoin joutuu polttamalla nousemaan ja tuhoamaan renkaat. Tuossa yksi syksy tuotiin tähän meidän pihaan rumpuputkia firaabeliajona pelkällä nupilla ja vaikka nousu ei ole pitkä, niin se tulee mutkan jälkeen johon mahdoton ottaa vauhtia. Ei ollut vielä talvipyöriä alla joten polttaminen oli ainoa vaihtoehto. Nopeus oli about promille kilometriä tunnissa  ;D Onneksi oli vain paksu ensilumi.

Peurahan ajaa ymmärtääkseni paljon eurooppaan joten nuo pässit ja b-yhdistelmät lienee puolustettavissa. Naapurin autot on kaikki perinteisiä täysiä ja uudet tulee jo paripyörätelilläkin, kun väittää olevan parempia ajaa kuin ykköstelillä. Vaunutkinhan menee takaisin paripyöriin uusien painojen myötä. Aika old school kaveri, laatikot ehdottomasti manuaaleja (talven takia) ja minusta tuon yhden tahvin osto oli jo ihme. Omaksi ajokikseen tilasi kuitenkin Scanian kun ei daffilta 69tn nyytin ajoon löydy riittävästi papua omaavaa konetta. Saanee muuten tuon uuden autonsa ihan näinä päivinä. Häkellyttävän paljon nopeammin tulee tällainen kuin Räsä. Ok, toki koritus ja teippaukset tekee aikansa, mutta olisko nyt mennyt 3 kk tilauksesta, ehkä vähän reilu.

Tuosta peruuttelusta tuli mieleen että yhden kaarevan alamäkiluiskan jossain painotalossa naapurikin muistaa mihin piti kärri pukata aikoinaan veturin nokalla. Marginaalit seiniin oli luokkaa 10 cm per puoli ja tosiaan kaartoi koko ajan vasemmalle eli justiin sinne ei peruuttaessa niin tarkasti nähnyt. Nykyään ongelmallisimpia kuulemma on ihan omakotorakentajien työmaat (naapuri ajaa paljon mm. rakennuskiviä yms. kamaa) kun kujat ja kadut tehdään niin ahtaiksi. Lisäksi rakennusaikaan ne on täynnä timpureiden toipotia yms. niin menee ahtaaksi. Myöskään kyydin tilaajalla ei usein ole hajuakaan pääseekö sinne oikeasti täydellä vai ei.

Mulle on Rahkola tuonut kahdesti kaappeja (ja On-Rakenne kerran uunin) ja olen kyllä kuskien soittaessa sanonut että jätä kärri Varkauden Porttiin suosiolla. Naapuri kyllä inttää että muilahtaa täysperävaunu kääntyä tässä jos naapuri siirtää autonsa pihansa pois... jaa, minä en saanut muilahtamaan edes alffaa ja muulia...
 
Nyt, kun keskustelu tuntuu syventyvän ja juurtuvan yhä vahvemmin raskaan kaluston perävaunu-/puoliperävaunu-yhdistelmiin, pidän parhaana, että aihe muutetaan sen mukaiseksi. Ellei vastalauseita kuulu tämän illan aikana, toteutan muutoksen.

Alkuperäinen aihe on niin hyvä, että se kannattaa elvyttää ensi tilassa. koska itselläni ei juuri nyt ole heittää pähkinää ratkaistavaksi, jään odottamaan, että joku sellaisen heittää ja avaa ketjun kielellisistä ongelmista.
 
No ihan pikkusenhan tämä on aiheesta karannut  :)

Kommenttina vielä ulkomaan eläjiin jotka ovat täällä talvisin ongelmissa niin meillä vaihdetaan vetopyöriin talvipinnat toisin kuin euroopassa yleensä toimitaan. Kesäkuvio menee ensimmäisestä sutaisusta tukkoon lumikelillä ja siinä sitä ollaan jumissa. Lisäksi pojat ajelevat paikallisella naftalla säästösyistäkin ja Suomen talvessa aiheuttaa usein jäätymisongelmia.