https://tummennuskalvot.fi/

Sähköavusteiset polkupyörät

P

pokkus

Vieras
RTWteam sanoi:
Tiedätkö millainen lataussysteemi heillä on? Tuollaiset määrät jos ovat sähköllä kulkevia niin varmasti jokin näppärä lataus mahdollisuuskin on keksitty.
Ei ole hajuakaan. Olisko ihan normaali töpselilataus kyseessä.

Aihetta sivuten, niin työkaveri modasi oman pyöränsä ja laittoi siihen sähkömoottorin pyörän napaan kiinni. Akut latailee aina työpäivän aikana. Aika haipakkaa vauhtia tuollakin pääsee ja polkea ei tarvitse juuri nimeksikään.
 
pokkus sanoi:
Ei ole hajuakaan. Olisko ihan normaali töpselilataus kyseessä.

Aihetta sivuten, niin työkaveri modasi oman pyöränsä ja laittoi siihen sähkömoottorin pyörän napaan kiinni. Akut latailee aina työpäivän aikana. Aika haipakkaa vauhtia tuollakin pääsee ja polkea ei tarvitse juuri nimeksikään.

Yhdellä kaverilla on myös tuollainen sähköavusteinen pyörä, kulkee tosiaan varsin mukavasti kohtuu polkemisella. Postihan on käyttänyt noita jo vuosia.
 
Karvis sanoi:
Yhdellä kaverilla on myös tuollainen sähköavusteinen pyörä, kulkee tosiaan varsin mukavasti kohtuu polkemisella. Postihan on käyttänyt noita jo vuosia.
Noissa tosin taitaa aika nopeasti tulla rajat vastaan milloin pyörä lasketaan mopoksi. Eli laittomalla vehkeellä tuo mun työkaverikin tällä hetkellä ajaa.
 
pokkus sanoi:
Noissa tosin taitaa aika nopeasti tulla rajat vastaan milloin pyörä lasketaan mopoksi. Eli laittomalla vehkeellä tuo mun työkaverikin tällä hetkellä ajaa.

Sallittu maksiminopeus oli muistaakseni 25km/h ja moottori saa toimia vain kun pyörää poljetaan, tuo nopeusrajoitus tulee varsin nopeasti kyllä vastaan.
 
Mitenkäs vanhat polkupyörät joissa on apumoottori? Kävin aikoinaan Pietarsaaressa VW aircooled tapahtumassa kuplalla ja illalla, kun kävelin kapakkiin niin kuuntelin,että joku tulee mopolla. Olikin vanha polkupyörä jossa 50-luvun apumoottori. Samaan kapakkaan tuli kuskikin. Jos polkupyörällä saa ajaa pienessä sievässä,niin saa tuollakin, koska se ei ollut mopedi. Eikä kuskilla tarvinnut kypärääkään olla  ;D
 
Eikös nuo luokitella mopoiksi. Muistan ekan moponi, pappatunturin, jossa oli perinteiset polkimet polkupyörän tapaan ja sitä saattoi periaatteessa polkeakin eteenpäin, mutta kovin hitaasti.

Lainaus Wikipediasta: Vaikka "mopo" oli alun perin lyhenne sanoista moottoripolkupyörä, kutsutaan koko ajoneuvoluokkaa nykyään virallisestikin mopoksi. Lajityyppi kehittyi alun perin apumoottorilla varustetuista polkupyöristä, joita saattoi tarvittaessa polkea ilman moottorivetoa tavallisten polkupyörien lailla.
 
Naapurin rouvalla on tuollainen joku visuaalisesti tavallisen näköinen naisten fillari jonka eturenkaan navassa on sähkömoottori ja tarakan alla sellainen pitkulainen akku. Polkee päivittäin työmatkan 6 km per sivu ja ladata tarvitsee kuulemma kahtena yönä viikossa.

Yllättävän ripeään kiipeää nuo mäet ennen tänne laaksoon laskeutumista, ihan saa makkiskin polkea tosissaan että pysyy tahdissa. Tässä kohden asiallista mainita että ko. rouvan elopaino on lähempänä sataa kuin 80 kiloa eli hyvin noissa on vääntöä. Polkea tosiaan pitää "muodon vuoksi" jotta moottori vetää.

Mitään nappia josta sähkömoottori kytketään, ei ole. Jotenkin se kai ottaa sen automaagisesti mukaan kunhan polkee ja vastus kasvaa jonkun raja-arvon yli.

Yllättävän kallis laitos, sanoikohan herra että oli 1600 euroa maksanut tuosta. Merkkiä en muista mutta ihan kokonaisuutena laadukkaan oloinen laitos.
 
Minun tyttärelläni oli tuollainen sähköavusteinen pyörä joskus reilut 15 v sitten koulumatkoilla. Hyvin tuokin toimi, kun akun latasi päivittäin. Ovat varmasti kehittyneet akkujen suhteen valtavasti tuon jälkeen. Kiva tuollakin oli nurkissa ajella, kun varsin kevyellä voimalla se liikkui - etenkin ylämäkiin.
 
Karvis sanoi:
Sallittu maksiminopeus oli muistaakseni 25km/h ja moottori saa toimia vain kun pyörää poljetaan, tuo nopeusrajoitus tulee varsin nopeasti kyllä vastaan.
Juu ja moottorin teho saa olla enintään 250W.

Kiinastahan noita sarjoja saa kohtuu edullisesti, jolla saa modattua pyörään vaikka 1000W sähkömoottorin. Se ottaa sitten 50km/h ihan helposti ja polkematta. Onpa tuollainenkin tullut nähtyä liikenteessä.
 
On ollut ajatus tehdä sellainen sähköavusteinen polkupyörä, jossa sähkömoottori olisi kuitenkin ainoa eteenpäin vievä voima. Lain kirjain täytetään siten, että sähkömoottorista saa voimaa vain kun polkee ja polkemisnopeudella säädellään sitä kuinka kovaa mennään. Nopeutena 25 km/h on aivan riittävä ja jatkuvalla 250 W:n teholla (lain määrittelemä raja) pääsee helposti tuota nopeutta. Saa meinaan olla varsinainen "Armstrong", joka tuolla teholla jatkuvasti pyöräänsä polkee.
 
Minullahan on tuollainen 250W konversiopyörä. Todellista se kulkee mun rengaskoolla kolmeakymppiä, kiinakontrollerissa kun ei ole mahdollisuutta hienovirittää nopeutta. Kontrollerin rajoittuneisuudesta johtuen en ole kytkenyt myöskään poljinanturia. Se kun olisi käsikaasun poissulkeva, ja hallittavuus on käsikaasulla paljon parempi. En pelkää poliisia.

Pyörä siis kulkee polkematta, mutta silloin se on aivan toivoton mopo. Sen sijaan lihasvoiman ja apumoottorin yhteispelillä vekotin kulkee varsin sähäkästi. Huippunopeuden rajoittuneisuudesta johtuen hyväkuntoiset työmatkatempoilijatTM jätättävät, ja siksi liikennevalolähdöissä ja ylämäissä pitää vähän olla hereillä että kenen edelle kiskaisee. Jotenkin nuo kuittaustilanteet nolottavat :)

 
Nostetaan vanhaa juttua  8)

Ei ole pitkään aikaan palstalla oltua ja nyt viimeisimpänä käänteenä tuli hommattua sähköpyörä.  ;D Volkkari seisoo pihassa ja matka taittuu kauramoottorilla.

Tällainen Helkama TE28 tuli hommattua:
helk2015-te28-m_LRG.jpg


Tähän mennessä on n. 300km tullut sotkettua työmatkoja n. 25km per päivä ja pitää sanoa, että on se aikamoinen peli. Ylämäet tuntuu lähes samanlaisilta kuin tasamaa ja alamäet menee sitten niin kovaa kuin fysiikan lait sallii. Perstuntumalta voisi sanoa, että 10km sähköpyörällä tuntuu samalta kuin kolme kilometriä tavallisella.

Ideana oli "pakottaa" itsensä liikkumaan ja nyt tulee hyötyliikuntaa joka päivä ikään kuin vahingossa. Vaikka luulisi, että sähköpyörällä ajo ei ole "oikeata" liikuntaa, niin kyllä sitä pitää kokoajan polkea mutta ylämäkiä ei tarvitse paahtaa räkä poskella.

Viime TM:ssä oli vertailu ja siinä ko. pyörämalli melkein haukuttiin lyttyyn mutta omassa käytössä tämä toimii erittäinkin hyvin. Testaajat taisi olla jotain himopyöräilijöitä ja mm. levyjarrujen puute tuntui olevan iso asia. Aluksi ajattelin tehdä pyörän itse lisäämällä siihen sähkötekniikan mutta silläkin kombinaatiolla hintaa alkaa kertymään, joten päädyin siihen helpoimpaan ratkaisuun.

Helkamassa on 8-vaihteinen napavaihde ja oikeastaan olisi parempi jos vaihteita olisi vähemmän. Muuta negatiivista sanottavaa ei oikeastaan ole, sähköavustettua vauhtia voisi tietysti olla enemmän kuin se direktiivin mukainen 25km/h mutta kyllä tälläkin menolla pärjää. Mitä Youtubesta on tullut kateltua niin Amerikassa on eri säännöt ja siellä erillinen "kaasukahva" on sallittu ja pyörätkin kulkee kovempaa. Taitaa tämä EU:n säännöstö olla kuitenkin turvallisempi.

Kunnollisen sähköpyörän hankkiminen on aikamoinen satsaus mutta jos sitä vertaa autoiluun niin puhutaan pikkurahoista. Nyt olisi tavoitteena polkea niin kauan kuin kelejä riittää ja talven yli ajella taas autolla.

 
Kobbetop sanoi:
Koitin vähän elvyttää sähköavusteisten threadia oman sähkö-Helkaman hankinnan johdosta mutta ehkä se siitä. Taitaa sähköpyörien menekki olla Suomessa aika vähäistä, tässä muutaman viikon polkemisen aikana yhtään sähköpyörää ei ole tullut vastaan...

Siirretään siis tänne ;) Meilläpäin sähköfillareita näkee, jos nyt ei päivittäin niin ainakin viikoittain työmatkaliikenteessä. Parhaiten nuo erottaa kauempaa polkijan ilmeisen vaivattomuuden epäsuhdasta ajonopeuteen nähden :D Vasta tuon kiinnitettyä huomiota alkaa silmät etsiä akkua ja moottoria.
 
No niin, onhan täällä muitakin.  :) Täytyy sanoa, että loisto-ostos on tuo sähkis ollut. Jos kunto päässyt rapisemaan ja/tai fyysisiä ongelmia potenut, niin tällä pääsee eteenpäin ja vielä hymyssä suin.  :D

Omalla Haibike:lla nyt about 100 kilsaa lasissa ja 2 kertaa vasta ladannut. Nyt hankkinut "lisävarusteita" tuohon, kun ei oikein ollut tavaroille mitään paikkaa. Hankittuna nyt paikka kännykälle ja työkaluille ja tulossa penkkiin kiinnitetty juomapulloteline.

Tässä vielä oma rakkineeni: http://www.haibike.de/produkte_detail_de,74861,22686,detail.html

Huonona puolena, että ei oikein voi mihinkään jättää, edes lyhyeksi aikaa, ilman hillittömiä lukkovirityksiä.  :(
 
FXT sanoi:
Huonona puolena, että ei oikein voi mihinkään jättää, edes lyhyeksi aikaa, ilman hillittömiä lukkovirityksiä.  :(
Lohdutuksena niin ei voi mitään muutakaan nelinumeroisen summan euroissa maksavaa maastopyörää. Oli siinä sähköt tai ei.
 
600km takana ja 'ensihuolto' tehty. Rasvaa ketjuihin, jarrujen säätö ja taas mennään. Takavanteen nopeusanturi/magneetti oli säädetty päin honkia joten säädin sen ohjearvoon. Takuuseenhan se olisi mennyt mutta en 5min homman takia jaksanut vaivautua.

Muuten pyöräily on sujunut vailla ongelmia, mitä nyt keli on välillä ollut mielenkiintoinen mutta sehän kuuluu asiaan. Yleiskunto tuntuu kyllä huomattavasti paremmalta, painoa on pari kiloa hävinnyt, eikä joka paikkaa enää kolota niin kuin aluksi  ;D Autoa on tullut käytettyä vain pahimpina sadepäivinä.
 
täällä lasissa vasta 200 kilsaa, mutta hyvin maistuu kyllä. Nyt käytössä jo eco-tila, millä näyttäisi pääsevän semmoiset 130 kilsaa, mikäli lupaus pitää paikkaansa. Saas nährä.  ;)

Toivottavasti kestää paikat jatkossakin yhä pidempiä ja pidempiä lenkkejä.  :) Huolto kohta edessä...

Mitä tilaa olet itse käyttänyt Kobbetop?
 
High -asennossa eli täydellä avustuksella olen pitänyt, sillä tekee työmatkat kahtena päivänä (yht n. 50 km) ja jää n. 15km toimintasädettä jäljelle. Se käy sopivasti, jolloin laturia ei tarvitse muistaa ottaa mukaan kun voi ladata aina kotona.

Jos ja kun kunto kohenee niin voisi kokeilla pykälää pienempää asetusta, sillä varmaan pääsisi päivän pidemmälle yhdellä latingilla.
 
Helpoin tapa sähkökonversion toteuttamiseen on etuveto, mutta sitä on toisinaan kritisoitu huonoksi ajettavaksi. Kun vaihdoin omaan maasturiini vetävän etupyörän, hämmästelin suuresti näitä lausuntoja. Missään tilanteessa vetopidon puute ei ollut ongelma, ja kaksipyörävetoisuudesta tuntui olevan etua esim. talvella tai ahtaissa paikoissa kuten pikkupoluilla tms.

Nyt muokkasin tuon pyörän ajoasennon uusiksi käsiä puuduttavan etukenoisuuden poistamiseksi. Nyt se on sellainen korkean pysty jopomainen, ja kylläpä etuveto on kamala. Sliksi sutii poluilla aivan holtittomasti, ja ilman käsikaasun mahdollistamaa tarkkuutta tuo olisi varmaan aivan mahdoton ajaa liukkaalla. Ylipäätään käsiteltävyys muuttui vaikeaksi painopisteen ollessa korkealla ja takana.

Kun ajoasennon muutos ei edes korjannut käsiä vaivannutta puutumista, niin pitää laittaa ohjaamo jälleen uusiksi.
 
Kobbetop sanoi:
Helkama TE28 tuli hommattua
Katselin hintoja kun ensi kaudeksi ajattelin jonkinlaisen hommata ja yllättävän hintava tuollainen Helkama. Hieman menee ohi aiheen mutta onkos kokemuksia sähköskoottereista? esim. http://www.tronic.fi/#!tuote2/c1hmf

Pösölläkin on ainakin ollut tällainen varsin tyylikäs malli:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/ajettua-peugeot-e-vivacity-sahkomopo

Tukevampi rakenne ja parempi ajettavuus puoltaa polkupyörää järeämmän laitteen hankintaa, eihän noilla kypärä päässä edes hävetä ajaa  :D Sähkömoottoripyöriäkin näkyy olevan mutta vaativat kortin.
 
Kyllä tuollainen pösö kelpaisi. Isorenkaisena vaan, niin saisi vaikka nastat talveksi alle. Lyhyessä ajossa ehkä parempi kuin fillari tai auto. Fillarin etu tietysti, että sitä voit polkeakin eteen päin. Sähköfillaria kokeiltu ja tuntui ihan kätevältä. Voisivat yleistyä, niin voisi käytettyä katsella neljän vuoden päästä tytölle.
 
Kerran olen kokeillut sähköskootteria, hengettömältä se tuntui mopoon verrattuna.

Sähköpyöriin jos palataan niin varmaankaan en nyt ostaisi Helkamaa, samassa hintaluokassa on parempiakin vaikka olen tähän kyllä ollut todella tyytyväinen. Toisaalta tämä on omiaan työmatkoilla napavaihteineen ja suojattuine ketjuineen kun säädettävää ei tässä paljon ole. Ketjujen rasvaamisella ja jarrujen säädöllä pääsee pitkälle. Ps. Kohta 800km takana  8)
 
Kobbetop sanoi:
Kerran olen kokeillut sähköskootteria, hengettömältä se tuntui mopoon verrattuna.
Ok, tuskin kannattaa aikamiehen siinä tapauksessa edes harkita moista.
 
(Sähkö-)mopo vs. sähköpyörä -pohdintaa kannattaa miettiä myös siltä kantilta, että mopolla joutuu käytännössä ajamaan autojen joukossa, kun taas nämä lainmukaiset sähköavusteiset ovat oikeutettuja kevyenliikenteenväylän käyttöön siinä missä tavallinenkin fillari. Jossainpäin varmasti merkityksetön seikka, toisaalla taas aivan ratkaiseva etu pyörän suuntaan.
 
tai sanoi:
(Sähkö-)mopo vs. sähköpyörä -pohdintaa kannattaa miettiä myös siltä kantilta, että mopolla joutuu käytännössä ajamaan autojen joukossa, kun taas nämä lainmukaiset sähköavusteiset ovat oikeutettuja kevyenliikenteenväylän käyttöön siinä missä tavallinenkin fillari. Jossainpäin varmasti merkityksetön seikka, toisaalla taas aivan ratkaiseva etu pyörän suuntaan.
Tätä asiaa mietin myös, minun käytössä ei suurta väliä ole. Tietty fillari on vahvoilla jos jostain tekee mieli oikaista reitillä. Joku noissa sähkömopoissa on kehnoa kun eivät ole suosiota saaneet, joku edullinen ja hyvä sähköfillari nyt on siis etsinnässä. Mielellään helppohuoltoinen kun en noiden kanssa jaksa harrastaa kuten en muidenkaan kulkuneuvojen kanssa.