https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mopoautojen turvallisuus

P

pokkus

Vieras
Monessa tapauksessa mopoauto on varmasti turvallisempi valinta kuin kaksipyöräinen mopo tai skootteri, mutta kolarin sattuessa on aika selkeästi nähtävissä, että mopoautojen turvallisuus on vielä kaukana oikeista henkilöautoista.

http://www.iltalehti.fi/autot/2014060418369012_au.shtml

Eikä tuohonkaan varmaan tule muutosta ennen kuin joku korkeampi taho määrää, että mopoautotkin on pakko törmäystestata.
 
Tuolla Rellun twizyllä vois nokkakolarista selvitäkki. Muuten aika karmasevan näköstä. Kylkeen ku joku tulee niin kaikki voima on matkustajissa.

 
Koko mopoautoilulle pitäisi laittaa nykymuodossaan stoppi. Ihan hirveitä kuolemanloukkuja noi pelit, plus että niiden korikorjaus tuntuu maksavan paaaljon enemmän kuin henkilöauton, ja ostohintakin on sillä rahalla saatavaan tuotteeseen nähden ihan älytön.

Ehdotukseni niiden tilalle on 50km/h tunnissa nopeuteen kuristetut tavalliset henkilöautot kokoluokassa 4 metriä ja alle tyyliin Fiat 500, Skoda Citigo, Toyota Agyo, Pösö 108, Citroen C1 (joista 3 jälkimmäistä on itse asiassa yksi ja sama auto) jne. Niitä saa mopoautoja paljon halvemmalla (alken n. 10k€), pelkän lokasuojan kokoon parsiminen tuskin maksaa 4000k€, ja tärkeimpänä kaikista ne ovat lähtökohtaisesti hyvin turvallisia moderneine ajo-ominaisuuksineen, turvarakenteineen ja turvavarusteineen.

Toki tiettyjä teknisiä haasteita tulisi, esim. miten tuollaisen kuristuksen voi tehdä siten ettei 15v. Liisa-Petteri saa sitä kovin helposti poistettua, mutta jos asiaan paneuduttaisiin kunnolla niin uskon että asia ratkeaisi nopeasti. Toki tuon poiston pitäisi olla mahdollista jollakin konstilla esim. merkkiliikkeessä, jolloin Liisa-Petterin (vanhempien) ei tarvitse ostaa uutta kulkupeliä hänen saatua 18-vuotiaana ajokortin, vaan merkkiliikkeessä tehonrajoittimet (mitä sitten lienevätkään, mekaanisia ja/tai ohjelmallisia) pois ja eikun tien päälle.

EDIT: Ja ajokorttiasetuskin menisi mahdollisesti osin uusiksi tämän vuoksi. Opetusta mopoautokorttivaiheessa todennäköisesti lisättäisiin, mutta vastaavasti homma kevenisi sitten ajokortti-iässä, koska tuossa vaiheessa periaatteessa lisänä aikaisempaan tulisivat enää suuremmalla nopeudella ja maantiellä/motarilla ajo. Taajamassahan mopoautot olisivat alusta saakka samalla viivalla muun autoliikenteen kanssa.
 
Marty McFly:n kirjoitus on kuin omasta näppäimistöstäni, sillä muutoksella että sallisin max. nopeudeksi 60 km/h ja kuristettuun autoon joku selkeästi näkyvä pakollinen merkintä, ainakin taakse.
 
Marty McFly sanoi:
Ehdotukseni niiden tilalle on 50km/h tunnissa nopeuteen kuristetut tavalliset henkilöautot kokoluokassa 4 metriä ja alle tyyliin Fiat 500, Skoda Citigo, Toyota Agyo, Pösö 108, Citroen C1 (joista 3 jälkimmäistä on itse asiassa yksi ja sama auto) jne. Niitä saa mopoautoja paljon halvemmalla (alken n. 10k€), pelkän lokasuojan kokoon parsiminen tuskin maksaa 4000k€, ja tärkeimpänä kaikista ne ovat lähtökohtaisesti hyvin turvallisia moderneine ajo-ominaisuuksineen, turvarakenteineen ja turvavarusteineen.

Toki tiettyjä teknisiä haasteita tulisi, esim. miten tuollaisen kuristuksen voi tehdä siten ettei 15v. Liisa-Petteri saa sitä kovin helposti poistettua, mutta jos asiaan paneuduttaisiin kunnolla niin uskon että asia ratkeaisi nopeasti. Toki tuon poiston pitäisi olla mahdollista jollakin konstilla esim. merkkiliikkeessä, jolloin Liisa-Petterin (vanhempien) ei tarvitse ostaa uutta kulkupeliä hänen saatua 18-vuotiaana ajokortin, vaan merkkiliikkeessä tehonrajoittimet (mitä sitten lienevätkään, mekaanisia ja/tai ohjelmallisia) pois ja eikun tien päälle.

Ruotsalaisilla on kokemusta tuosta nopeuden rajoittamisesta, heiltä voi kysäistä kuinka toimiva systeemi se EPA traktoreiden rajoittaminen on/oli :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Ruotsalaisilla on kokemusta tuosta nopeuden rajoittamisesta, heiltä voi kysäistä kuinka toimiva systeemi se EPA traktoreiden rajoittaminen on/oli :rolleyes:

Ruotsalaisista en tiedä, mutta Sveitsissä noita kuristettuja oikeita autoja on ollut jo pitkään.
 
Ja kuristetaanhan noita prätkiäkin. Mutta tosin niitä taidetaan muuttaa takaisin, kun ei ole katsastuksia. Noissa kuristetuissa vehkeissähän voisi olla vuosittaiset katsastukset, joissa katsottaisiin että homma on ok.

Mun mielestä mopoautot on verrattomasti turvattomampia kuin mopot/skootterit. Noita kun liikkuu ihan oikean liikenteen seassa, kuten vaikka Kehä I:llä.

---
Muutama vuosi sitten, kun mopoautot tulivat, joku maahantuoja mainoskampanjassaan muisti mainita kuinka turvallisia mopoautot ovat, kun ei ole sattunut vakavia onnettomuuksia. No ei varmaan, kun niitä oli silloin myyty kolme kappaletta. Ei taida samat mainosmateriaalit enää toimia.
 
Olen aivan samaa mieltä Martyn kanssa. Nopeuden voisi nostaa kyllä 60 kmh. Tällöin ohittamispaineet taajama-alueella pienenisivät oleellisesti. Selkeät maksimimitat (eli mahdollisimman pieniin autoihin).
Kuristus suoritetaan siten, että järjestelmä sinetöidään selkeästi esillä olevalla sinetillä joka on myös merkitty rekisteriotteeseen. Polliisin on helppo todeta sinetin ja kuristusten toimivuus. Edelleen nämä ajoneuvot pitäisi olla selkeästi merkitty vaikka punaisella kolmiolla. Nykyiset mopoautot ovat välillä päässeet yllättämään vaikka kolmiokin on takana.
 
Kuristusta ei pitä tehdä millään mekaanisella rajoittimella, vaan auton elektroniikalla aivan samoin kuin osassa noista autoista jo on kuljettajan asetettavissa oleva nopeudenrajoitin toiminto. Tuota ei toki voi sinetöidä fyysisesti, mutta sen olemassa olo ja toimivuus voitaisiin testata esim. OBD-II liitännän kautta, jos näin määrättäisiin pakolliseksi. Se saisi vaatia myös merkkikohtaisen huoltotesterin käyttöä että sen voisi poistaa käytöstä.

Näillä alennetun nopeus autoilla voi olla myös alennettu autovero ja vuotuinen ajoneuvovero verrattuna rajoittamattomaan autoon. Takaisin normaaliksi muuttaminen vaatisi tuon testerin lisäksi muutoskatsastuksen ja verojen maksamisen.

Vaihtoehtoisesti niissä rajoitetuissa malleissa voisi olla korotettu autovero ja vuotuinen ajoneuvovero ja rajoituksen poistamisen yhteydessä muutoskatsastamalla normaaliksi M1-luokan henkilöautoksi, saisi osan maksetusta autoverosta takaisin ja vuotuinen ajoneuvovero laskisi.
 
Liikenneturva on testannut mopoauton turvallisuutta tiputtamalla 6m korkeudelta maahan.
Liikenneturvan Blogi

marraskuu_ylitornio3.jpg
 
^Edullisimmista normaaliautoista pitäisi voida muutoksella tehdä mopoautoja, niin saataisiin nuorisolle turvallisempia kulkupelejä. Hinnat käsittääkseni aika lailla samaa luokkaa, kuin uudet mopoautot.
 
Marty McFly sanoi:
Koko mopoautoilulle pitäisi laittaa nykymuodossaan stoppi. Ihan hirveitä kuolemanloukkuja noi pelit, plus että niiden korikorjaus tuntuu maksavan paaaljon enemmän kuin henkilöauton, ja ostohintakin on sillä rahalla saatavaan tuotteeseen nähden ihan älytön.

Ehdotukseni niiden tilalle on 50km/h tunnissa nopeuteen kuristetut tavalliset henkilöautot kokoluokassa 4 metriä ja alle tyyliin Fiat 500, Skoda Citigo, Toyota Agyo, Pösö 108, Citroen C1 (joista 3 jälkimmäistä on itse asiassa yksi ja sama auto) jne. Niitä saa mopoautoja paljon halvemmalla (alken n. 10k€), pelkän lokasuojan kokoon parsiminen tuskin maksaa 4000k€, ja tärkeimpänä kaikista ne ovat lähtökohtaisesti hyvin turvallisia moderneine ajo-ominaisuuksineen, turvarakenteineen ja turvavarusteineen.

Toki tiettyjä teknisiä haasteita tulisi, esim. miten tuollaisen kuristuksen voi tehdä siten ettei 15v. Liisa-Petteri saa sitä kovin helposti poistettua, mutta jos asiaan paneuduttaisiin kunnolla niin uskon että asia ratkeaisi nopeasti. Toki tuon poiston pitäisi olla mahdollista jollakin konstilla esim. merkkiliikkeessä, jolloin Liisa-Petterin (vanhempien) ei tarvitse ostaa uutta kulkupeliä hänen saatua 18-vuotiaana ajokortin, vaan merkkiliikkeessä tehonrajoittimet (mitä sitten lienevätkään, mekaanisia ja/tai ohjelmallisia) pois ja eikun tien päälle.

EDIT: Ja ajokorttiasetuskin menisi mahdollisesti osin uusiksi tämän vuoksi. Opetusta mopoautokorttivaiheessa todennäköisesti lisättäisiin, mutta vastaavasti homma kevenisi sitten ajokortti-iässä, koska tuossa vaiheessa periaatteessa lisänä aikaisempaan tulisivat enää suuremmalla nopeudella ja maantiellä/motarilla ajo. Taajamassahan mopoautot olisivat alusta saakka samalla viivalla muun autoliikenteen kanssa.

Tuohon voisi vielä lisätä sen että kun mopoauto ikäinen autoilija täyttää sen B ajoluvan edellytyksen poistetaan ajoneuvosta rajoittimet ja hoplaa. Näin säästyy rahaa ja ajoneuvo on taas kelvollinen liikenteeseen. Se että ajoneuvossa on nopeus rajoitin esim 60km/h tarkoittaisi sitä että jos ajaa rikkeen on rikkeestä kova sanktio, sen takia että oppii olemaan koheltamatta..
 
Ranskassa nuo mopoautot ovat kovin suosittuja ja en usko että tuota kuristamista tullaan koskaan sallimaan tai ainakin se on hyvin epätodennäköistä. Ymmärtääkseni aika moni mopoauto tehdään Ranskassa ja he haluavat varjella tätä alaa työpaikkojen tähden. Vaikka ollaan EU:ssa niin aina joku maa on tasa-arvoisempi kuin joku muu. Ehdottomasti paljon järkevämpi vaihtoehto se kuristaminen olisi ihan turvallisuudenkin takia, saati sitten ajomukavuus ym. Yhdelläkään mopoautolla en ole ajellut eikä ole väliksikään. Meidän perheeseen niitä ei ainakaan hankita minun rahoilla. Liian kalliita ja turvattomia. Toki jos paalua olisi niin voisin molemmille pojilleni ne ostaakin mutta 10 000 - 15 000 euroa on kyllä liikaa minun lompakolleni.
 
Ruotsalaiset on tuota kuristamista/rajoittamista kokeilleen epa-traktoreiden muodossa ja niitä ei saa enää nykyisin tehdä. Lainsäätäjillä taisi tulla mitta täyteen kun lippispäät paineli traktorilla 200 mittarissa poliisia karkuun :rolleyes:
 
gloter sanoi:
Ranskassa nuo mopoautot ovat kovin suosittuja ja en usko että tuota kuristamista tullaan koskaan sallimaan tai ainakin se on hyvin epätodennäköistä. Ymmärtääkseni aika moni mopoauto tehdään Ranskassa ja he haluavat varjella tätä alaa työpaikkojen tähden. Vaikka ollaan EU:ssa niin aina joku maa on tasa-arvoisempi kuin joku muu. Ehdottomasti paljon järkevämpi vaihtoehto se kuristaminen olisi ihan turvallisuudenkin takia, saati sitten ajomukavuus ym. Yhdelläkään mopoautolla en ole ajellut eikä ole väliksikään. Meidän perheeseen niitä ei ainakaan hankita minun rahoilla. Liian kalliita ja turvattomia. Toki jos paalua olisi niin voisin molemmille pojilleni ne ostaakin mutta 10 000 - 15 000 euroa on kyllä liikaa minun lompakolleni.

Käsittääkseni tuo on juuri noin. Eli lähes jokainen mauto valmistetaan ranskassa. Ja hehän eivät tuollaisesta liiketoimesta luovu. Ja jos joku EU:ssa edes kehtaa ehdottaa, tullaan Pariisin kehätiet tukkimaan ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
gloter sanoi:
Jos toteutuu niin jään työttömäksi heti rakentamaan kaikenmaailman pikkukikkareet rajotetuiksi. Tossa olis todellinen markkinarako kun muuttais yarikset, kaat, Fiestat rajotetuiksi. Mummot, teinit ja kaupunkilaiset ostais varmana noita jos vakuutukset olis kohtuulliset eikä veroja joutuis maksamaan.
Aivan näppärästi pääsis esim: hesassa kulkemaan 50kmh.
Kerrankin loistava ehdotus.
 
Tästähän saadaan vielä uusi naula autoveron arkkuun, kun sallitaan rajoitetut kipot autoverottomina. Sitten valitusta kehiin ja lopulta kaikista tuon muutoksen jälkeen rekisteröidyistä henkilöautoista tulee autoverot palautettaviksi.
 
Mopoautot perustuu EU-direktiiviin ja siksi niitä ei yksinkertaisesti voida kieltää, ellei koko direktiiviä kumota. Ja sitä ei edellä mainituista syistä tule tapahtumaan. Sen sijaan mitään estettä ei ole sille, etteikö kansallisesti voitaisi keksiä joku ihan oma luokka kuristetuille pikkuautoille.

Periaatteessahan tuo on ihan hyvä idea, mutta käytännön toteutuksessa on hieman haastetta. Esim. moottorinohjaus ei välttämättä taivu tällaiseen rajoitukseen ja vaikka taipuisi, sellaisen olemassaoloa ei millään perus katsastuskonttorin OBD-testerillä pystytä tarkistamaan. Oma kysymyksensä on sekin, että mitä auto tykkää kun sillä vedetään 50 tkm kakkosvaihteella. Teinithän tempoo noilla kopeilla ihan käsittämättömiä ajosuoritteita.
 
jantsa sanoi:
Onneksi likka ei aikoinaan hinkunut mopoautoa ja selvisi pelkällä skootterin ostolla. Tämä siis ajateltuna lompakolla ei turvallisuus näkökohdista.

Mopoautojakin myydään käytettynä. Ei niistä kaikista todellakaan ole 10-15 tonnia maksettu. Jos uusi olisi ainoa vaihtoehto, niin kovasti hiljaista taitaisi olla mopoautoilu. Jossakin 5 tonnin hintaluokassa alkaa jo olemaan ostajia ihan omallakin rahalla ostavissa nuorissa.

Suomalaiset ovat jo vuosia hakeneet enemmän tai vähemmän käytettyjä mautoja Ranskasta rekkakuormittain. Sinällään helppo homma, kun ne ovat verottomia ajopelejä. Ei muuta kuin katsastuskonttorin kautta ja kilpi kiinni.
 
Onhan niitä käytettyjä myynnissä ja hintakin alkaa olla niissä jo sopiva verrattuna siihen, että uusista saa maksaa uuden pikkuauton hinnan. Meillä ostoajankohta olisi ollut 2008 ja silloin käytettyjen tarjonta ainakin Suomesta ostettuna oli aika pientä.
 
Nämä mautot on jotain sellaista jota en ymmärrä.

Eilenki tuolla satasen rajoitus alueella joku päästeli keskellä kaistaa. Jos olisi jälkikasvua, niin mopon korkeintaan saisivat jos sitäkää ja jos kauemmaksi pitää päästä niin joku muu keino pitää olla. En ilkiäisi päästää tuonne liikenteeseen tuollaisella.

Toivottavasti lainsäädäntö muuttuisi että nykyisiä autoja voitaisiin muokata/säätää niin että niitä voitaisiin käyttää näiden tilalla.