https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lentävät härvelit/koneet

F

focceristi

Vieras
Itseäni aina kiinnostaneet nuo lentokoneet, kopterit jne. Mikä kumma niissä kiehtookaan? Ei ole lentolupakirjaa mutta lennetty on, kyydissä. Pienistä koneista aina Airbussin 321 ja Bojon 757. Jumboissa en ole ollut matkustajana. Millaisia kokemuksia eri koneista ja matkustuskokemuksista teillä? 2005 olin kesän Hki-Vantaan kentällä ramp-hommissa, eli lastattiin ja purettiin matkatavaraa ja rahteja erilaisista koneista. Kerrankin oli mielenkiintoinen työ ;) Viimeisen 20 vuoden aikana melkein joka asunnosta on näkynyt lentoliikennettä, ja varsinkin nyt kun ne lentävät tuosta talon yli! Lentäviä kokemuksia ja kait jollain on lupakirjakin?
 
Kiinnostaa kiinnostaa ..jokunen kerta vesitason ja kopterin kyydissä kalalle.
Sitten erilaisten tuplaropeleiden ja suihkaireiden kyydissä. Ja tulihan jokunen kerta ihan vapaaehtoisesti poistuttua Cessan kyydistä vauhdissa  :eek:
Tommonen olisi kiva pihalelu; voisihan työajotkin hoitaa..
OT: Paljonkos verottaja hyväksyisi km-korvauksia tuosta.. :rolleyes:
 

Liitteet

  • LN-ODX2011-04-27_21_04_41_display_4997.jpg
    LN-ODX2011-04-27_21_04_41_display_4997.jpg
    185,8 KB · Katsottu: 285
Mulla tuli intissä harrastettua nuita rupelihärveleitä sen vuoden verran about. Samalla reissulla heittivät parikertaa Fokkeristakin pihalle ja kaikenmoista extremeurheilua muutenkin tuli aiheen tiimoilta harrastettua. Lupapahveja ei käteen jäänyt, mutta tietynlainen kiinnostus ja kunnioitus lajia kohtaan kuitenkin...

Ihan ilmaista hommaahan tuo ei etenkään nykyhinnoilla ole vaikka miten kerhoon lähtisikin mukaan siviilipuolella touhuilemaan. Lupien hankkiminenkin on aika hyvänhintaista nimenomaa lento-osan vuoksi.
 
Itse olen ollut erilaisten lentävien härveleiden kyydissä lähinnä lomalennoilla. Ylivoimaisesti traumaattisin kokemus oli 13 tunnin lento jollain Finnairin sillipurkilla (olisko ollut Boeing 757) pukettiin taimaaseen. Kyllä etoi, miten noin pieneen kippoon saadaan edes noin älytön väkimäärä, työaikalain vuoksi miehistökin pitää vaihtaa indah kiatissa tai missä lie intiassa kun ei ole toiselle miehistölle tiloja. Sisäreittikone kaukomatkoilla, niin Finnairia!

Eksoottisin laite jonka kyydissä olen ollut, on toisen maailmasodan aikainen Auster, joka löytyy edelleen lentokuntoisena Joroisten lentokerholta. Suksilla jäältä taivaalla, katseltiin jäärata-ajoja ja suksilla jäälle takaisin. Kyseessä semmoinen puurimoista ja kankaasta kasattu kippo.

Samaisen lentokerhon mopussa (Tuulia) olem ollut usein ja jokusen kerran pikku-Cessnassa tai missä lie Piperissä, en noita merkkejä niin tiedä. samoin tavon purkkarissa moneen kertaan.

Tämä pienkoneilla lentämisen suurehko määrä kaduntallaajaksi johtuu taasen siitä että vaimokanditaatilla on jonkinlainen lupakirja joka taas vie minua ja perhettä aika ajoin lentokentälle makkaraa paistamaan ja kepua riipimään.

Matkustajakoneitajaan en niin tunnista, vaikka minkälaisissa kai on tullut matkusteltua mutta minulla on mutu että Airbus on parempi kuin Boeing. Ei kai noita nykyään muita olekaan paitti tässä Kuopio-Hesa välillä niitä brasilialaisia Embraereita tai mitä lie, mutta se on paljon parempi sisäreittikone kun vanhat dc9:t joissa piti olla pelttorit päässä.
 
Naapurilla muuten on tuommoinen ropini kuin skodamigin kuvissa, joskin isommalla neljän hengen kabiinilla.
 
Makkis sanoi:
Ei kai noita nykyään muita olekaan paitti tässä Kuopio-Hesa välillä niitä brasilialaisia Embraereita tai mitä lie, mutta se on paljon parempi sisäreittikone kun vanhat dc9:t joissa piti olla pelttorit päässä.

Tänne pohjoiseen lentää myös satunnaisesti Embraer, pari kertaa on sattunut moinen työmatkailuvälineeksi, pirun ahdas kone mutta muuten ihan ok. Kertaalleen sattui Hki-Jkl välille joku Flyben(?) ATR, oli aika eksoottinen kokemus näihin "oikeisiin" koneisiin tottuneelle :p
 
Karvis sanoi:
Tänne pohjoiseen lentää myös satunnaisesti Embraer, pari kertaa on sattunut moinen työmatkailuvälineeksi, pirun ahdas kone mutta muuten ihan ok. Kertaalleen sattui Hki-Jkl välille joku Flyben(?) ATR, oli aika eksoottinen kokemus näihin "oikeisiin" koneisiin tottuneelle :p
Toissa vuonna tultiin riikasta pikkujouluista ja pomo oli maailman halvimmat lennot hommannu niin oli välilasku virossa ja koneen vaihto  ???
4:ttä päivää vasta juonu ja noustiin koneeseen niin eka järkytys oli että kapteenin paikalla istu joku blondi typy ja sitten kun pääsi siitä järkytyksestä niin huomas että tässä koneessa oli joku 30 paikkaa. Ahdasta kun norsulla pukukopissa!
No kiitoradalla kiihdytys kesti sika kauan "tai ainakin tuntu siltä" niin sit yhtäkkiä olikin nenä kohti jupiteriä kun ihan pystysuoraan noustiin. Siinä kännissä kerkes varmaan ilman virheitä lukemaan isämeidän rukouksen. Muuten matka meni luonnollisesti nopeesti mutta päätin etten enään mene tollaseen koneeseen kun useemman päivän känni ei edes auttanu pelkotilan poistoon. Jotenkin muistan että saabin kone olis ollu tossa ja oiskohan ollu estonian airin kone.
 
skodamig sanoi:
Ja tulihan jokunen kerta ihan vapaaehtoisesti poistuttua Cessan kyydistä vauhdissa  :eek:

Mä tein elämäni ensimmäisen lentomatkan Cessnalla. Sikäli matka oli poikkeava, että otin pihinä miehenä vain menolipun ja minutkin potkittiin ovesta ulos ennen laskeutumista :)

Eksoottisista lennoista on jäänyt mieleen Karibian saarien sisäinen lento Antigualta St. Kittsille, kun koko lentotoiminta oli siellä enemmänkin bussiliikennettä. Kentällä sai haahuilla ja etsiä konetta ja kun kone lähti reissuun, niin joka kentällä sai itse kysyä, että onko tämä St. Kitts :) Paikkoja oli reilu kymmenkunta.

Toinen eksoottinen lento oli Talkeetna Air Taxin lento Alaskassa Talkeetnasta Mount McKinleyn viereen jäätikölle. Koneena oli vanha sotaratsu, de Havilland Beaver. Aivan mieletön lento niin kaluston kuin maisemien puolesta. Kuukkelin löytämä kuva vastaavasta tilanteesta:

kichatna-april.jpg


Samalla lennolla lennettiin mennentullen One shoot pass -nimisen solan läpi. Kyseinen sola on vuoriharjanteen matalin kohta ja siinä on välillä vähän tuulista. Korjausliikkeille ei ole raskaasti kuormatulla koneella paljoa aikaa, joten se pitää mennä "laakista läpi". Tässä yksi kuukkelin löydös itse solasta:

36-one-shot.jpg


Kolmaskin eksoottinen kokemus liittyy vuoriin. Autettiin Ranskassa, Mont Blancilla paikallisia vuoripelastajia yhdessä pelastuksessa ja kaiken sählingin aikana minun jäärautani kulkeutuivat hekon kyydillä alas laaksoon. Tämä huomattiin sitten siinä vaiheessa, kun heko oli jo tulossa hakemaan viimeistä pelastajaa pois. Pikainen keskustelu tämän kaverin kanssa ja lopputulos oli se, että sain kyydin alas hekolla. Ja kun kyydissä ei tällä kertaa ollut varsinaisia potilaita ja olin pelastajia auttanut, niin "palkkioksi" tultiin sitten alas vähän normaalia vauhdikkaammin 8) Oli melkoista kyytiä. Niin tämän paluulennon kuin varsinaisten pelastuslentojen seuraamisen osalta ei voinut kuin ihailla todellisten ammattilaisten osaamista.
 
^hitsi kun harmittaa kun en päässy tonne vaikka tarkoitus oli mennä.
 
Quality sanoi:
Osuinpa ihan sattumalta näköalapaikalle äsken, ja katsottavaa ja kuultavaa riitti "koko rahalla" - siis ilmaiseksi.

http://www.finlandairshow.fi/

Kun Hornetti aloitti, kiipesin talon katolle katsomaan. Aikamoinen jyminä kun pari kertaa kone ampaisi taivaalle sellaisessa kulmassa että olin suoraan moottorien takana.  ;D
 
Nats.... Saksalaisilta ne ei ideat lopu. Nyt pitäisi enää päättää, että mihin tätä himmeliä voisi oikeasti käyttää.. :rolleyes: Kun tuota katsoo, niin "roottorin" täyttöaste on luokkaa "yli lihava norsu poikittain", voi tuolla ehkä viittäkymppiä päästä ennenkuin vastus kumoaa nostovoiman :rolleyes:


Toiminta-aika ilmeisesti 20 minuuttia... Mitenhän tää nyt menee kunhan viranomainen alkaa tätä miettiä? VFR hekojen minimi reservi on juurikin sama. Kuinkahan tällä lakisääteisesti ilmaillaan? No viisaat varmaan kertoo tyhmälle. Toivottavasti ei tuollaisenaan tule koskaan vastaan.

 
Eikun tällänenhän se pitäiskin olla.. :eek:


Vai pitäskö odottaa, että pojat kehittäis yliäänimallin? Pääsis nopeesti Ameriikkaan ja kaiket.. ;D
 
Tuohan on semmoinen vesiletku-malli, se letku on vaan editoitu pois.
 
JWM sanoi:
Tuohan on semmoinen vesiletku-malli, se letku on vaan editoitu pois.
Kovasti tästä on spekulaatiota inttervepissä että onko video aito vai ei. Useimmat tuntuvan uskovan sen olevan aito/ muokkaamaton.. Itse en osaa sanoa kun en ole minkäänmoinen kuvan-/ videon muokkauksen asiantuntija.
 
Cyclic Stig sanoi:
Kovasti tästä on spekulaatiota inttervepissä että onko video aito vai ei. Useimmat tuntuvan uskovan sen olevan aito/ muokkaamaton.. Itse en osaa sanoa kun en ole minkäänmoinen kuvan-/ videon muokkauksen asiantuntija.
Se letkun "varjo" näkyy tuolla videolla muutamassa kohdassa aika selvästi, siitä oma mielipide.
 
Ja kun aikuisten oikeasti mietitään noiden pienoisturbiinien tuottamaa työntövoimaa, niin melkoisen helppo tuomita feikiksi.
 
MMV sanoi:
Ja kun aikuisten oikeasti mietitään noiden pienoisturbiinien tuottamaa työntövoimaa, niin melkoisen helppo tuomita feikiksi.
Nii, paljos ne työntövoimat on mitä pitää miettiä? Päälle viidensadan newtonin äkkiä tuossa selatessa löytyi työntövoimia "pienoisjeteistä". Neljä tuollaista niin kyllä sillä äijä releineen jo nousee.

Mutta ihan en itse suorilta lyttäisi tuota, kun ei tiedä mitä värkkiä tuolla on oikeasti. "Varjot" tulee äkkiä jos ja kun laite puhaltaa alaspäin n. 800 asteista ilmaa parhaimmillaan.
 
Facts from an TV interview with the inventor/pilot.
Ceiling of 2000 meters, 90mph max speed. Has 4 engines but can fly with 3.
Fuel in tank worn on his back, throttle (elevation) controlled by a wireless pistol grip, direction by weight shifting.
Has stability tech.
1000 horsepower!
4 years in making.

First hovered around 5 weeks ago, first manned flight flew 3 weeks ago.
Pilot is ex jet ski champion.
He thinks that it is years away from public use but envisages its use initially for marketing and maybe creating a race series like the red bull air races.

Lähde:pprune
 
Jos pitää paikkaansa, niin on mikrojettihin tullut pirusti jerkkua muutamassa vuodessa. Toivottavasti pitää, sillä tuohan on mahtavan hieno härveli.
 
^
No tuo väite tuhannesta hevosvoimasta on varmasti täyttä kukkua. Ja kahteen tonniin ei ehkä heti kannata lähteä kokeilemaan, voi tulla isompia vastaan.. :rolleyes: Muuten kait tuo vaikuttaa ihan mahdolliselta. Onko tuollaisessa mitään järkeä on sitten ihan eri juttu... Alkaa olemaan taivaalla vaarallista jos moiset kapistukset yleistyvät.

 
Jotenkin tässä sukulaismiehen Rissalasta ottamassa kuvassa Woima Puhuu!

 

Liitteet

  • F15.jpg
    F15.jpg
    24,5 KB · Katsottu: 288