https://yliteippaus.fi/

Autotallin lämmityksen etäohjaus

-TimoS-

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Mulla on talliosake tuossa muutaman kilsan päässä, ja nyt alkoi kaivertamaan mieltä että lämmityksen etäohjaus olisi aika fiksu juttu.
Tässä tämän päivää aiheesta googletellut, mutta ei oikein selkeää kuvaa syntynyt. Puhumattakaan hinnoista. Pitäisi jättää tarjouspyyntöä jne. Tai sitten en vaan osaa. OptiWatilla on esim. mökin ohjaus, mutta eivät netissä kerro hintoja.

Eli tallissa on kiinteästi asennettuna suorasähköllä yksi lämpöpatteri, manuaalisella termostaatilla.
Alkuun talvisin vilpoisaa kun peruslämpö siinä 10 asteen paikkeilla ja toisaalta sitten kotiin palatessa tulee mieleen, että muistinko säätää patterin peruslämmölle.

Tuohon patterin ja s-keskuksen väliin tarttis saada palikka mitä voisi puhelimella ohjata.
Mitähän tuollainen sitten maksaa... Toki sähkärin liksa lisäksi, mutta nuo tarvittavat komponentit kiinnostavat.

Havaintoja aiheesta ?
 
Jos siitä hyvän haluat, niin laita ILP. Talliosakkeella on siihen ohjeet valmiina ja saat ne kun laitat isännöitsijälle meiliä. Pitkän päälle säästää rahaa, kun se patteri on suunniteltu pitämään vaadittu 8 asteen peruslämpö.
 
Itse asiassa tuollainen irtojuttu häälyikin jo mielessä.

Jotta muutoksia ei tarvitsisi ollenkaan alkuperäiseen, niin tuon töpselivehkeen perään erillinen öljypatteri.
Tuo nosto-ovi ei ole kaikkein energiataloudellisin, joten säädettävyys tärkeä.

Hmm. halpa ja hyvä... köh.
 
jantsa sanoi:
Jos siitä hyvän haluat, niin laita ILP. Talliosakkeella on siihen ohjeet valmiina ja saat ne kun laitat isännöitsijälle meiliä. Pitkän päälle säästää rahaa, kun se patteri on suunniteltu pitämään vaadittu 8 asteen peruslämpö.

No näin tekisinkin, jos olisi vakaa aikomus pysyä "tonteilla".
Mutta tilanne elää ja nyt en sijoita/sitoudu tämän hetkiseen systeemiin enemmän kuin "pakko".
 
^Ok tosin luulisi, että ostajakin myyntitilanteessa tuota arvostaisi.
 
Olen vuosikausia käynnistänyt etänä kesämökin lämmityksen tuollaisella gsm-pistorasialla, jonka perässä on 2 kW puhallin. On toiminut  hyvin eikä Saunalahti Norppa+ - liittymäkään paljon maksa. Perustamiskustannuskin on tosi halpa.
 
antsu sanoi:
Olen vuosikausia käynnistänyt etänä kesämökin lämmityksen tuollaisella gsm-pistorasialla, jonka perässä on 2 kW puhallin. On toiminut  hyvin eikä Saunalahti Norppa+ - liittymäkään paljon maksa. Perustamiskustannuskin on tosi halpa.

Jep, täälläkin on jo pitkään ohjattu kesämökillä olevia radioamatöörilaitteita tuollaisella GSM-kytkimellä.

Liittymänä on Elisan prepaid liittymä, joka maksoi vitosen ja sitten vaan täytyy muistaa kerran vuodessa ostaa lisää puheaikaa 10 eurolla, jotta liittymä pysyy voimassa.

Noita GSM-kytkimiä on melko monipuolisiakin. Omassa käytössä on sellainen malli, joka kykenee myös mittaamaan ympäristönsä lämpötilaa ja liiketunnistimella varustettuna toimii myös murtohälyttimenä. Eli, laite lähettää tekstiviestin, jos lämpötila muuttuu määritetystä, tai laitteen vaikutuspiirissä liikkuu jokin henkilö jne.
 
-TimoS- sanoi:
Eli tallissa on kiinteästi asennettuna suorasähköllä yksi lämpöpatteri, manuaalisella termostaatilla.
Alkuun talvisin vilpoisaa kun peruslämpö siinä 10 asteen paikkeilla ja toisaalta sitten kotiin palatessa tulee mieleen, että muistinko säätää patterin peruslämmölle.

Tuohon patterin ja s-keskuksen väliin tarttis saada palikka mitä voisi puhelimella ohjata.
Mitähän tuollainen sitten maksaa... Toki sähkärin liksa lisäksi, mutta nuo tarvittavat komponentit kiinnostavat.

Edellä jo neuvottiin sopiva laite. Laita siis patterin lisäksi tuollainen 2kW lämpöpuhallin esim Simpal GSM pistorasian perään. Ja kun tulet tallille sammutat puhaltimen & vaihdat patterin käyttöön, josko se on mieluisampi kun ei puhalla.
Minä olen käyttänyt TuTa GSM rasiaa asuntovaunun lämmitykseen useamman talven. Hyvin on toiminut ja kuten edellä, Elisa PrePaid kortti vain sisään ja 20€ kerran vuodessa ladannut tuohon kun aika usein tullut käytettyä.

Ja sähkäriähän tähän ei tarvita!
 
tuRboman sanoi:
Edellä jo neuvottiin sopiva laite. Laita siis patterin lisäksi tuollainen 2kW lämpöpuhallin esim Simpal GSM pistorasian perään. Ja kun tulet tallille sammutat puhaltimen & vaihdat patterin käyttöön, josko se on mieluisampi kun ei puhalla.
Minä olen käyttänyt TuTa GSM rasiaa asuntovaunun lämmitykseen useamman talven. Hyvin on toiminut ja kuten edellä, Elisa PrePaid kortti vain sisään ja 20€ kerran vuodessa ladannut tuohon kun aika usein tullut käytettyä.

Ja sähkäriähän tähän ei tarvita!

No joo, aika hienoa; päivän mittaan ajatus jalostui.

Tuo Tuta siis töpseliin, ja puhallinlämmitin perään. Lämpenee nopsaan puhaltimen avulla, kun nopea lämmitys tai esiajastettu oli hakusessa. Hyvä setti.

Tommonen toho; https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10113897

Kiitosta vaan kaikille, taas homma selkeni ideasta valmiiksi.
 
Kannattaa tuo lämpöpuhaltimen termostaatti sitten testata ensin jossain pienemmässä huoneessa hallitusti, vaikka kotona vessassa, että kuinka kuumaksi se huoneen lämmittää. Jos tavoitteena on max. 20 tai 25 C, niin etsit asteikolta oikean kohdan ja merkitset sen tussilla.

Ei kannata täysille sitä jättää, ettei koko talli lämpene saunaksi, jos mies kuolee matkalla tallilleen, GSM-moduuli sekoilee, tms. yllättävää tapahtuu.

Öljypatteri olisi immuuni myös tuuletinmoottorin vikaantumiselle, mutta kyllä tuo puhallinversio varmaan nopeammin lämmittää ja sillä voi vaikka auton allekin puhaltaa lämmintä ilmaa.
 
tomppa sanoi:
Mulla oisi tuollainen tuta ylimääräisenä jos kiinnostaa.

Kiitos, katotaan. 
Itse asiassa mietin, että tuo puhallinlämppäri on ehkä aika nopea, ilman esilämmitystäkin.
Mä nyt kipaisen sen ensin ja katsotaan ohjaustarve.
 
Ascon sanoi:
Kannattaa tuo lämpöpuhaltimen termostaatti sitten testata ensin jossain pienemmässä huoneessa hallitusti, vaikka kotona vessassa, että kuinka kuumaksi se huoneen lämmittää. Jos tavoitteena on max. 20 tai 25 C, niin etsit asteikolta oikean kohdan ja merkitset sen tussilla.

Ei kannata täysille sitä jättää, ettei koko talli lämpene saunaksi, jos mies kuolee matkalla tallilleen, GSM-moduuli sekoilee, tms. yllättävää tapahtuu.

Öljypatteri olisi immuuni myös tuuletinmoottorin vikaantumiselle, mutta kyllä tuo puhallinversio varmaan nopeammin lämmittää ja sillä voi vaikka auton allekin puhaltaa lämmintä ilmaa.

Kiitos huolenpidostasi, mutta ei sun tarvitse ottaa stressiä mun kuolemasta tai siitä että talli palaa.
Ehkä mä osaan nuokin asiat.
Pikkasen taitaa olla tietoa täällä enemmän, joten älä neuvo silloin kun sulta ei kysytä.
 
-TimoS- sanoi:
Kiitos huolenpidostasi, mutta ei sun tarvitse ottaa stressiä mun kuolemasta tai siitä että talli palaa.
Ehkä mä osaan nuokin asiat.
Pikkasen taitaa olla tietoa täällä enemmän, joten älä neuvo silloin kun sulta ei kysytä.

Ei ehkä kannata ottaa stressiä jonkun nettikirjoittelijan pyytämättä tulleista neuvoista. Nämä viestithän eivät ole pelkästään sinulle vaan kaikille niille, jotka lukevat tätä ketjua tai löytävät sen esimerkiksi hakukoneen avulla vuonna 2020. Asconilla oli ihan päteviä huomioita, joista joku toinen lukija saattaa ollakin kiitollinen.
 
Ascon sanoi:
Kannattaa tuo lämpöpuhaltimen termostaatti sitten testata ensin jossain pienemmässä huoneessa hallitusti, vaikka kotona vessassa, että kuinka kuumaksi se huoneen lämmittää. Jos tavoitteena on max. 20 tai 25 C, niin etsit asteikolta oikean kohdan ja merkitset sen tussilla.
Ei kannata täysille sitä jättää, ettei koko talli lämpene saunaksi, jos mies kuolee matkalla tallilleen, GSM-moduuli sekoilee, tms. yllättävää tapahtuu.
Tuollaisella 2 kW:n tehoisella puhaltimella

-TimoS- sanoi:

tuskin autotallin kokoista tilaa saunaksi lämmittää.

GSM-moduuli ei taas vaikuta mitenkään puhaltimen lämpötilasäätöön, vaikka olisi kuinka sekaisin.

Tuo GSM-pistorasia vaikuttaa siis vain siihen, saako puhallin käyttösähköä vai ei. Puhaltimen oma termostaatti sitten säätää lämpöä. Toki, jos moduuli ei kytke sähköä, ei puhallin lämmitäkään, mutta ei moduulin takia mitään ylilämpöä voi tulla.
 
Modulin sekoilulla varmaan tarkoitettiin sitä että lämppäri menee/jää päälle aikomatta. Siten termarin esiasetus lienee hyvä tsekata etukäteen sen sijaan että jättäisi täysille.
 
Taitaa se puhallinlämppärin säätöalue loppua +30 asteeseen vaikka olisi tapissa. Eiköhän TimoS tarkoitus ole pitää peruslämpö sillä kiinteällä pantterilla ja kun on menossa vaikka puuhamaan jotain tallille voi etukäteen pistää lämppärin laulamaan. Sehän on täysin sama sitten jos unohtaa mennä, sähkölämmitin puhkuu tappiin ja pyrkii pitää lämmön siinä, souvat ?

Aletaan nyt ohjeistaa vielä että sähköaitteista voi aiheutua tulispalo ja käy niinkuin komulaiselle...;)

Mutta kysytään samaan topicciin että löytyykö noita pistokerasiaan kytkettäviä ohjaimia WIFI mallina, minulla olisi sisäinen verkko ja muutamalle wifi ohjaukselle tarve...?