https://yliteippaus.fi/

Rata-autoilu

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
No laitetaanpa vielä pystyyn tällainen ketju, kun Ahvenistolla ym. päristelyt eivät oikein noihin muihin loksahda. Tähän ketjuun siis keskustalua rata-autoilusta siviiliautoilla tai harrastepeleillä.

Aloitetaan lainauksella Cupra-ketjusta:

"Ps. silloin kesäkuussa kun testattiin Cupraa Ahvenistolla niin mun kyydissä istui yksi kouluttajista, rata-autoilija Antti Buri. Antti alkoi heti alkuun neuvomaan miten tulisi ajaa, hetken päästä neuvominen loppui ja mies alkoi nauttimaan mestarin kyydistä, taisi siltä pikkusen lirahtaa Ahveniston pääsuoran jarrussa kun vauhtia oli vielä 152 km/h ja alkoi tuskaisesti pyytää että jarrua jarrua ja minä siinä että mikäs tässä kun autossa on ratti jolla kääntää tonne mutkaan eikä siinä oikeesti ollu edes mitään kiirettä jarrutella...että kyllä mä väitän että simulaattori on antanut mulle silmät, kädet ja jalat ja auton kuin auton käsittely 'sujuu'."

Suomalainen iRace-konkari Greger Huttuhan pääsi jokunen vuosi takaperin kokeilemaan ensimmäistä kertaa ihan oikeata kilpa-autoa. Hän ei siis koskaan ollut ajanut oikeasti radalla tai ylipäätään nopeasti, mutta onnistui parin kierroksen jälkeen tuolla ensimmäisellä kokeilullaan kellottamaan ajan, joka oli vain kolmisen sekuntia jäljessä oikeiden kilpa-ajajien aikoja. Keho ei vain kestänyt kilpa-ajon rasituksia ja Huttu joutui luovuttamaan 15 kierroksen jälkeen. Kypärään oli jo joitakin kierroksia tuota ennen, mutta pahoinvointilääkkeiden avulla meno oli hetken huilailun jälkeen jatkunut. Koko (Top Gearin) juttu löytyy täältä:

http://www.iracing.com/wp-content/uploads/2010/10/Huttu-PDF.pdf

Eli kyllä, simulaattorit voivat antaa silmät, kädet ja jalat. Vieläpä erittäin hyvät sellaiset. Lisäksi radan tunteminen hyvän simulaattorin kautta auttaa myös erittäin paljon. Jos vain aamupala pysyy sisällä, voi simulaattoreiden voimalla kellottaa hyvinkin kilpailukykyisiä aikoja - ja jos on asennetta, kellottaa vaikka ei pysyisikään. ;)
 
RoccoScientist sanoi:
Suomalainen iRace-konkari Greger Huttuhan pääsi jokunen vuosi takaperin kokeilemaan ensimmäistä kertaa ihan oikeata kilpa-autoa. Hän ei siis koskaan ollut ajanut oikeasti radalla tai ylipäätään nopeasti, mutta onnistui parin kierroksen jälkeen tuolla ensimmäisellä kokeilullaan kellottamaan ajan, joka oli vain kolmisen sekuntia jäljessä oikeiden kilpa-ajajien aikoja. Keho ei vain kestänyt kilpa-ajon rasituksia ja Huttu joutui luovuttamaan 15 kierroksen jälkeen. Kypärään oli jo joitakin kierroksia tuota ennen, mutta pahoinvointilääkkeiden avulla meno oli hetken huilailun jälkeen jatkunut. Koko (Top Gearin) juttu löytyy täältä:

http://www.iracing.com/wp-content/uploads/2010/10/Huttu-PDF.pdf

Eli kyllä, simulaattorit voivat antaa silmät, kädet ja jalat. Vieläpä erittäin hyvät sellaiset. Lisäksi radan tunteminen hyvän simulaattorin kautta auttaa myös erittäin paljon. Jos vain aamupala pysyy sisällä, voi simulaattoreiden voimalla kellottaa hyvinkin kilpailukykyisiä aikoja - ja jos on asennetta, kellottaa vaikka ei pysyisikään. ;)

Sulla on selvästi telepaattisia kykyjä, tuli tuo sama mieleen mutta en ehtinyt itse tuota juttua tänne linkata.

Greger Huttu on mun idoli, kaveri omaa sellaiset ajotaidot että lempinimikin on 'Alien' eikä suotta, etenee voitosta voittoon :)

Greger on opetellut ajamaan siivettömillä formuloilla Grand Prix Legends simulaattorilla (julk. 1998), siinä ajettiin mutkat nelipyöräluisussa, se on nopein tapa ajaa mutta vaatii pirusti taitoa, itse jäin Gregerin ajoista reippaasti. Tuo Grand Prix Legends on törkeen vaikea ajettava, modernit formulat on ihan lastenleikkiä siihen verrattuna. Nykyisistä simuista rFactor 2 tarjoaa nuo samat vanhat formulat jos haluaa kokeilla ajamista, noilla kun opettelee ajamaan niin kaikki muut autoluokat on sen jälkeen suht helppoja, tulee sellaista näppituntumaa renkaiden pitoon kun auto karkaa käsistä aikas helposti jopa kokeneeltakin kuskilta.

Mitä sitten tulee tuohon Gregerin testiajoon oikealla formulalla niin toki G-voimat tuo omat haasteensa eikä ikänsä tietokoneen ääressä istunut nörtti tietenkään omaa sellaista fysiikkaa joka rääkin kestäisi varsinkaan jos ei ole koskaan urheillut metriäkään.

Että olihan ne jenkkilän pojat ihmeissään ja jos Greger olisi päässyt 10 vuotta sitten ajamaan tuon testin niin olisi heti palkattu johonkin talliin jos olisi halunnut, nyt ei kyllä enää ehdi fysiikkaa treenaamaan kun on ikää tullut.

Simulaattoreiden kautta oikeisiin ratasarjoihin siirtyneitä löytyy myös, Nissan GT Academyn avulla kenellä tahansa on mahdollisuus saada tallipaikka ja tallipaikkoja on saatu

http://www.news.com.au/technology/gaming/nissans-gt-academy-turns-gamers-into-real-racing-drivers/story-fnjwmfre-1226826990734
 
Simulaattorit ovat oivallisia apuvälineitä radan opetteluun, mutta oikea ratailu ja simulaattorilla ratailu on kyllä aivan täysin kaksi eri asiaa. Samalla tavalla kuin Guitar Hero ei tee kenestäkään oikeaa kitaristia, ei autosimulaattori tee kenestäkään ratakuskia. Huttu on poikkeus joka vahvistaa säännön. GT Academyssäkin karsitaan muutama kuski satojen tuhansien joukosta. Väitän, että vastaava lopputulos saataisiin mistä tahansa satojen tuhansien ihmisten vertailujoukosta, varsinkin jos sitä rajattaisiin esim. kiinnotuksen autoja kohtaan perusteella.

Viime SEMA-reissulla kävin ajamassa Ferrari F430 Scuderialla (http://www.exoticsracing.com) jokusen hassun ratakierroksen. Siellä alkukoulutuksessa erikseen painotettiin juuri tätä seikkaa. Kuuleman mukaan vähintään kerran viikossa joku konsolimies tulee kokeilemaan taitojaan sillä seurauksella, että kyydissä istuvan kouluttajan on pakko puuttua peliin.

RoccoScientist sanoi:
Aloitetaan lainauksella Cupra-ketjusta:

"Ps. silloin kesäkuussa kun testattiin Cupraa Ahvenistolla niin mun kyydissä istui yksi kouluttajista, rata-autoilija Antti Buri. Antti alkoi heti alkuun neuvomaan miten tulisi ajaa, hetken päästä neuvominen loppui ja mies alkoi nauttimaan mestarin kyydistä, taisi siltä pikkusen lirahtaa Ahveniston pääsuoran jarrussa kun vauhtia oli vielä 152 km/h ja alkoi tuskaisesti pyytää että jarrua jarrua ja minä siinä että mikäs tässä kun autossa on ratti jolla kääntää tonne mutkaan eikä siinä oikeesti ollu edes mitään kiirettä jarrutella...että kyllä mä väitän että simulaattori on antanut mulle silmät, kädet ja jalat ja auton kuin auton käsittely 'sujuu'."

En tiedä millä laitoksella Buri ajelee kun rata-autoilija on, mutta eihän 152 km/h ole mikään vauhti hevosenkenkään tullessa. Johan siinä mutkassakin mennään hyvän matkaa toisella sadalla. Ei ole aikoihin tullut Ahvenistolla käytyä ajamassa, mutta tornin mutkan tulen itse n. 160-170 km/h sen jälkeen puolikkaalla lähtösuoralla kerkeää vielä jonnekin 190 km/h tuntumaan ennen kuin pitää alkaa jarruttamaan. Ehkä sitä pelotti just sen takia, että meno oli hurjaa kuin simulaattorissa ;)
 
Grand Prix Legends oli tosiaan hieno simulaattori, johon oma energiani ei aikanaan riittänyt kun oli niin pirullisen vaikea.

Tästäkin tulee simulaattorikeskustelu, pitänee avata topicci sillekin.

Tuosta rata-ajosta sen verran että todella vähän olen viime vuosina käynyt edes siviiliautoilla rataa ajamassa. Itselläni uuden ajokin oppiminen ottaa aikaa, vaikka itse radat omaksun melko nopeasti. Mutta, ennen kuin sen alla olevan kotteron saa menemään nopeasti ja oman maun mukaan, vaatii kierroksia ja taas kierroksia, todella paljon. Ammattimies taas omaksuu auton kuin auton todella nopeasti, muutama kierros ja hän ajaa sillä jo relevantteja aikoja. Tässä asiassa puhuu kokemus. Siis oikeilla autoilla otettu kokemus.

On esimerkiksi ainakin minulle aivan mieletön muutos monoautosta koppiautoon. En olisi koskaan kuvitellut kuinka eri maailma koppiautot ovat. Kuitenkin, joku Kovalainenkin kun laitetaan ajamaan DTM koppiautoa, yllättävän nopeasti hän ajaa sillä jo relevanttia vauhtia. Tahi, Mikä Häkkisen sapattivuonna hän voitti kaksi kahdesta ajamastaan koppiautokisasta eli noista Porscheista. Se on kuitenkin ammattilaisluokka. Maallikko ei voi edes haaveilla vastaavasta.

Siviiliauto taas, jos kyseessä on se oma arkinen ajokki, sen metkut omaksuu varsin nopeasti ja itselle optimikierroksen saa ajettua. Tosiasiassa, tuon itselle optimikierroksen ammattimies ajaa kerrasta suohon yhden lämmittelykierroksen jälkeen. Näin se vaan menee. Toisaalta, siviiliautolla, olkoon Cupra tai Daewoo Slougan, eli ole mitään tekoa kilpalaitteen kanssa. Ei kertakaikkiaan mitään. Cupra on varmasti sporttinen mutta mitään racingia ei siinä kyllä ole koska se on siviiliauto ja tehty viemään duunari aamulla duuniinsa ja illalla maitokauppaan. Edes Endurance -masiinalla ei tulisi pieneen mieleen lähteä maitoa hakemaan  ;D

Koppiautoista minulla tosiaan on todella vähän kokemusta. Yksi mielenkiintoisimmasta oli S60 Challenge luokan Volvo. Kineettisten massojen tunne oli hirmuinen vaikka minulla ei ole hajukaan paljonko moinen kippo painaa. Tuota ennen olin ajanut samalla radalla, siis juuri hetkeä ennen, silloisella Radical -luokan kilpurilla joka taas oli can am tyyppinen monoauto. Volvo oli tuon jälkeen kun olisi vasaraa, tai pikemminkin isoa lekaa, heitellyt varsi edellä yrittäen saada jotain järkevää aikaiseksi. Nuo massat oli hirmuiset. Tätä ei mm. simulaattorit pysty mielestäni jäljittelemään. Tuntui tosiaan että jarruttaminen pitää aloittaa "kilometri" aikaisemmin kuin tuolla kevyellä radicalilla ja niinhän se toki pitikin.  Mutkissa radical vaan imi itseään tiehen kun taas Volvo tuntui vaappuvan koko ajan pitonsa rajamailla. Ulostuloissa radicalilla tuntui jo puolessa mutkassa olevan relevantti vauhti päällä ja ei kun syötti isompaa vaan sisään kun avasi suoralle, Volvolla taas piti hissutella ja vasta kun suora oikeasti alkoi, kärsi antaa riviviitosen laulaa sulosointujaan. Lisäksi noissa koppiautoissa se melu on ihan helvetillinen. Siis ihan helvetillinen. Voimansiirron on pakko olla painosta johtuen niin järeää tavaraa että kyllä vinkuu ja volisee kuin sikalaumaa tapettaisiin. Ei auta earit eikä kypärä, monoautossahan läsnä on oikeastaan vain tuulen kohina suorilla, muuten hiljaista ja mukavaa menoa. Ok, hiljaiseen ja mukavaan pakko kommentoida että verrattuna koppiautoon  ;D
 
Ansiokasta analyysiä ja palstamillimetrejäkin on tuotettu, niin paljon etten itse vastaavaan tähän aikaan illasta kykene. Olen jonkin verran harrasteena ajellut erilaisia kilpa-autoja ja minä en henkilökohtaisesti oikein siedä tavallisia konsoli/tietokone-simuja, joissa kaikki fyysinen tuntemus puuttuu. Force feedback on yksi kamallimmista keksinnöistä ja parhaimmillaankin se enemmän vääristää ajokokemusta kuin lisää aitoutta. Olen kokeillut näitä ns. kovan luokan simulaattoreita, mutta minä en kykene niillä minkäänlaisiin suorituksiin. Tarvitsen ehdottomasti tunteen voimista ja massojen liikkeestä, myös ratin kautta välittyvä tuntemus on tärkeä siinä vaiheessa kun mennään pidon rajoilla. Näitä ainakaan kotisimulaattorit eivät voi aidosti tarjota. Ratojen opiskeluun simut sitä vastoin ovat oikein oivallisia.

Esimerkki joka kuvastaa simulaattorin hankaluutta. Testailin, olikohan se nyt tuo rFactor, pari vuotta sitten kaverin luona kun oli hommannut penkit, ratit, polkimet jne. jne. Ajoin jollain tavallisella etuvetoisella ja vakio-setupilla se käyttäytyi merkittävän aliohjaavasti. Tämän tunsi myös ratin kautta (FF-ratin paras ominaisuus) eli ohjaus veltostui. Lähdin säätämään lukkoa, pehmensin ja pudotin keulaa sekä jäykensin takapään kallistuksen vakaajaa, tarkoitus oli saada järkyttävä aliohjautuminen pois. Pidän joko neutraalista tai hieman yliohjaavasta autosta ajoalustan mukaan. Tämän jälkeen kokeilemaan ja tuloksena oli pelkkää pyörähtelyä. Nyt ratin tarjoama pieni tuntuma oli poissa, koska auto ei puskenut ennen kuin nopeus oli täysin älytön suhteessa kaarteeseen. Normaalielämässä ja oikean auton ratissa olisin tuntenut, kuinka auton keula puree ja "rullaa" keulan kautta, tämän jälkeen pitäisi alkaa pidon menetys ja auto alkaa yliohjaamaan. Takapään irtoamisen tuntee hyvin ns. perstuntumalla ja vetoa/nopeutta voi säätää tämän perusteella. Simulaattorissa tätä perstuntumaa ei ole, jolloin en havainnut auton jo luistavan. Tästä seurasi jatkuvaa pyörähtelyä ja mielenkiinnon menetys koko simulaattoriin.
 
MMV kirjoittaa vähän mutta asiaa. Noin se oikeastaan lyhyesti sanoen menee.

Olen kokeillut myös rallisimua, Simracia, pariinkin kertaan. Tuollaisessahan (www.simrac.com) pyritään mukaan tuomaan MMV:n mainitsema perstuntuma mutta oikeasta ralliautosta ollaan edelleen kaukana ja laitteen tarkoituksin on olla viihteellinen. Sen sijaan, vaikkapa ammattiliikenteen koulutukseen tai siviiliautoulun liikennesääntöjen opiskeluun varmasti hyvä laite.

Kilpa-autoissahan kuljettajan pitää olla "yhtä puuta" ajamansa auton kanssa. Tuntea jokaisella aistillaan auton käytös. Sen jälkeen pystyy ottamaan kantaa, miltä se tuntuu. Siviiliautossa et koskaan ole "yhtä puuta" auton kanssa vaikka siinä olisi millaiset sporttipenkit.
 
MMV sanoi:
Ansiokasta analyysiä ja palstamillimetrejäkin on tuotettu, niin paljon etten itse vastaavaan tähän aikaan illasta kykene. Olen jonkin verran harrasteena ajellut erilaisia kilpa-autoja ja minä en henkilökohtaisesti oikein siedä tavallisia konsoli/tietokone-simuja, joissa kaikki fyysinen tuntemus puuttuu. Force feedback on yksi kamallimmista keksinnöistä ja parhaimmillaankin se enemmän vääristää ajokokemusta kuin lisää aitoutta. Olen kokeillut näitä ns. kovan luokan simulaattoreita, mutta minä en kykene niillä minkäänlaisiin suorituksiin. Tarvitsen ehdottomasti tunteen voimista ja massojen liikkeestä, myös ratin kautta välittyvä tuntemus on tärkeä siinä vaiheessa kun mennään pidon rajoilla. Näitä ainakaan kotisimulaattorit eivät voi aidosti tarjota. Ratojen opiskeluun simut sitä vastoin ovat oikein oivallisia.

Esimerkki joka kuvastaa simulaattorin hankaluutta. Testailin, olikohan se nyt tuo rFactor, pari vuotta sitten kaverin luona kun oli hommannut penkit, ratit, polkimet jne. jne. Ajoin jollain tavallisella etuvetoisella ja vakio-setupilla se käyttäytyi merkittävän aliohjaavasti. Tämän tunsi myös ratin kautta (FF-ratin paras ominaisuus) eli ohjaus veltostui. Lähdin säätämään lukkoa, pehmensin ja pudotin keulaa sekä jäykensin takapään kallistuksen vakaajaa, tarkoitus oli saada järkyttävä aliohjautuminen pois. Pidän joko neutraalista tai hieman yliohjaavasta autosta ajoalustan mukaan. Tämän jälkeen kokeilemaan ja tuloksena oli pelkkää pyörähtelyä. Nyt ratin tarjoama pieni tuntuma oli poissa, koska auto ei puskenut ennen kuin nopeus oli täysin älytön suhteessa kaarteeseen. Normaalielämässä ja oikean auton ratissa olisin tuntenut, kuinka auton keula puree ja "rullaa" keulan kautta, tämän jälkeen pitäisi alkaa pidon menetys ja auto alkaa yliohjaamaan. Takapään irtoamisen tuntee hyvin ns. perstuntumalla ja vetoa/nopeutta voi säätää tämän perusteella. Simulaattorissa tätä perstuntumaa ei ole, jolloin en havainnut auton jo luistavan. Tästä seurasi jatkuvaa pyörähtelyä ja mielenkiinnon menetys koko simulaattoriin.

Hyvä analyysi MMV:ltä, tosiaan simulaattorit ja oikea rata-ajo on kaksi täysin eri maailmaa kun puhutaan kotikoneista, F1 talleilla taitaa olla suht realistisia laitteita käytössä mutta ne maksaakin 10 miljoonaa ;)

Mainitsin edellisessä kommentissani rFactor2 simulaattorin, itse en aja sitä enkä sen ykkösversiota juurikin MMV:n mainitsemista syistä, siihen kun ei oikein saa ratin asetuksia millään sellaiseksi kuin haluaisi, kakkonen tuon suhteen toki parempi kuin ykkönen.

Suosittelen ostamaan Steamistä Simbinin Race 07 simun jossa ratti asettuu automaattisesti ja pienin säädöin ratista saa todella hyvän. Siihen löytyy useita lisäpaketteja, suuri määrä eri autoluokkia ja ratoja. Tuo on ehdottomasti paras kilpa-ajosimulaattori, iRacing on viety hieman pidemmälle mutta se perustuu jatkuvaan rahastukseen, jos et joka kuukausi maksa et pysty ajamaan, sen sisältö pitää ostaa erikseen, ei se mitenkään älyttömästi maksa mutta ei ollu mun juttu kun se perustuu lähinnä jenkkilän ratoihin ja autoihin.

http://store.steampowered.com/app/8660/

Ps. Ohjauslaitteiden ja autojen säätäminen on iso osa simulaattoreita, jotta niillä on kiva ajaa pitää nähdä hieman vaivaa, moni ei vaivaudu vaan tuomitsee huonoksi. Kun G-voimat puuttuu ei ajaminen tietenkään tunnu samalta kuin oikealla autolla, simulaattoreissa tuleekin keskittyä kehittämään simulaattoriin sopivat säädöt ja ajotekniikka. Jos ei simulaattoreihin tykästy niin sitten se on niin, itse olen asennoitunut hieman eri tavalla ja ajaminen on hauskaa edelleen. Jos simulaattoria käyttää oikean rata-ajon harjoitteluun, tarjoaa kotikoneet mahdollisuuden vain ratojen opetteluun, sekin on iso etu jos ei rataa ennestään tunne. Ja myös silmä tottuu vauhtiin ja on vähemmän kiire kun tulee mutka...on siitä hyötyä...
 
Makkis sanoi:
Toisaalta, siviiliautolla, olkoon Cupra tai Daewoo Slougan, eli ole mitään tekoa kilpalaitteen kanssa. Ei kertakaikkiaan mitään.

Nimenomaan juuri näin.

MMV sanoi:
Ratojen opiskeluun simut sitä vastoin ovat oikein oivallisia.

Nimenomaan juuri näin.

Makkis sanoi:
Siviiliautossa et koskaan ole "yhtä puuta" auton kanssa vaikka siinä olisi millaiset sporttipenkit.

Tämä ei kyllä päde. Ei ole olemassa absoluuttista "yhtä puuta" auton kanssa. Voit olla yhtä puuta auton kanssa vaikka pilkkijakkaralla, mutta ainoastaan sen edellyttämällä tavalla. Aina voi olla vieläkin parempi penkki, jolla voit olla entistä enemmän yhtä autosi kanssa. Tiedän kuitenkin mitä hait tuolla ;)
 
Lebis sanoi:
Nimenomaan juuri näin.

Nimenomaan juuri näin.

Tämä ei kyllä päde. Ei ole olemassa absoluuttista "yhtä puuta" auton kanssa. Voit olla yhtä puuta auton kanssa vaikka pilkkijakkaralla, mutta ainoastaan sen edellyttämällä tavalla. Aina voi olla vieläkin parempi penkki, jolla voit olla entistä enemmän yhtä autosi kanssa. Tiedän kuitenkin mitä hait tuolla ;)

Cupran vakiojakkarat on niin surkeet että niissä istuessa ei todellakaan tule mitään 'yhtä puuta' fiilistä, aivan onneton sivuttaistuki, mulla menis selkä paskaks jo tuuskin rampeissa :)

Kun istuudut oikean rata-auton kuppipenkkiin ja vyötät itsesi tiukasti penkkiin ja lähdet kiertämään rataa niin olet yhtä puuta auton kanssa, nopee ohjaus, kova pito ja jousitus sekä kova penkki pitää huolen perstuntumasta...mutta sinähän nämä paremmin tiedät kun sulla on se Cupra ja kaikki...melkein olet vihreen helvetinkin valloittanut ja uudet ennätykset tiskiin lyöny, melkein :)
 
trollhater1 sanoi:
mutta sinähän nämä paremmin tiedät kun sulla on se Cupra ja kaikki...melkein olet vihreen helvetinkin valloittanut ja uudet ennätykset tiskiin lyöny, melkein :)

Ja jätetään heti alkuun pois tämmöinen henkilökohtaisuuksiin menevä kaivelu.
 
Hyviä pointteja tullut esiin, kiitos näistä. Kommentoin muutamaa pienempää juttua.

trollhater1 sanoi:
Että olihan ne jenkkilän pojat ihmeissään ja jos Greger olisi päässyt 10 vuotta sitten ajamaan tuon testin niin olisi heti palkattu johonkin talliin jos olisi halunnut, nyt ei kyllä enää ehdi fysiikkaa treenaamaan kun on ikää tullut.

Tästä täytyy olla hieman eri mieltä. Tuohan riippu ihan Hutun fyysisistä edellytyksistä, eikä totuus selviäisi kuin testaamalla. Huttu ei ole vielä sellaisessa iässä, että moinen olisi mahdotonta. Jos kroppa on yhtä erityislaatuinen kuin pääkoppa, olisi Hutulla mahdollisuus aiheuttaa ihmetystä myös personal trainerilleen. ;)

nokonzok sanoi:
Simulaattorit ovat oivallisia apuvälineitä radan opetteluun, mutta oikea ratailu ja simulaattorilla ratailu on kyllä aivan täysin kaksi eri asiaa. Samalla tavalla kuin Guitar Hero ei tee kenestäkään oikeaa kitaristia, ei autosimulaattori tee kenestäkään ratakuskia. Huttu on poikkeus joka vahvistaa säännön. GT Academyssäkin karsitaan muutama kuski satojen tuhansien joukosta. Väitän, että vastaava lopputulos saataisiin mistä tahansa satojen tuhansien ihmisten vertailujoukosta, varsinkin jos sitä rajattaisiin esim. kiinnotuksen autoja kohtaan perusteella.

Guitar Hero on kyllä paljon kauempana oikeasta soittamisesta kuin simulaattorilla ajaminen oikeasta ajamisesta, mutta toki olet oikeassa siinä että simulaattorikuskista ei välttämättä ole oikeaksi kuskiksi. Väitän kuitenkin, että siitä on etua verrattuna sellaiseen jamppaan, joka ei ole ajanut simulaattorillakaan. Kyllä laadukkalla simulaattorilla oppii hahmottamaan auton käyttäytymistä, sopivia mutkanopeuksia jne., vaikka se perstuntuman kautta tuleva informaatio puuttuukin. Ratojen ja ajolinjojen oppiminen on toki varmaan se suurin etu, minkä merkitys vain kasvaa pidemmillä radoilla, mutta se ei ole ainoa asia, mitä simulaattorilla voi oppia.

Lisäksi pitää huomauttaa, että ei se rata-autoilukaan vielä kaikista oikeaa ratakuskia tee. Väitän, että jos vertailujoukkona käytettäisiin rata-autoilua enemmän tai vähemmän tosissaan harrastavia, ei huipulle kelpaavia löydy juuri sen enempää kuin satunnaisesta ihmisjoukosta (toki keskimääräinen taitotaso on korkeampi ensinmainitussa joukossa). Siellä huipulla kun ei pelkällä harjoittelulla pärjätä, vaan pitää olla myös oikeat henkiset ja fyysiset edellytykset. Huttu on siis ilman muuta erityistapaus, mutta niin ovat Häkkiset, Salot ja Räikkösetkin. Johan tämä näkyy siinäkin, että Salon kaltainen tyyppi kyykyttää telkussa parin ensimmäisen kierroksen jälkeen harrastelijoita näiden omilla autoillaan. ;)

Viime SEMA-reissulla kävin ajamassa Ferrari F430 Scuderialla (http://www.exoticsracing.com) jokusen hassun ratakierroksen. Siellä alkukoulutuksessa erikseen painotettiin juuri tätä seikkaa. Kuuleman mukaan vähintään kerran viikossa joku konsolimies tulee kokeilemaan taitojaan sillä seurauksella, että kyydissä istuvan kouluttajan on pakko puuttua peliin.

Eiköhän tuollainen mene enemmän luonnevian kuin simulaattorien piikkiin. ;) Toisaalta, eiväthän nuo samaiset heput välttämättä pysy simulaattorillakaan radalla...
 
nokonzok sanoi:
En tiedä millä laitoksella Buri ajelee kun rata-autoilija on, mutta eihän 152 km/h ole mikään vauhti hevosenkenkään tullessa. Johan siinä mutkassakin mennään hyvän matkaa toisella sadalla. Ei ole aikoihin tullut Ahvenistolla käytyä ajamassa, mutta tornin mutkan tulen itse n. 160-170 km/h sen jälkeen puolikkaalla lähtösuoralla kerkeää vielä jonnekin 190 km/h tuntumaan ennen kuin pitää alkaa jarruttamaan. Ehkä sitä pelotti just sen takia, että meno oli hurjaa kuin simulaattorissa ;)

Uskomaton aivopieru, otatkohan nyt hieman turhan tosissaan itsesi ja muiden jutut, rentoudu hieman ja nauti viihteellisistä pläjäyksistä.  Onhan se saatana ihan autosta kiinni kuinka kovat huiput otat, toisaalta itse himmailin reippaasti sen maaliviivaa edeltävän mutkan ja otin todella varman päälle, ei ollut mitään luottoa täysin outoon autoon jolla ajoin ensimmäistä kertaa ja kyydissä oli henkilö jonka henki oli käsissäni, silloin ei mitään turhia riskeerata, ei ollut kypärää päässä jne. Ja sitten tosiaan kun jarrutuksen jättää tarpeeksi myöhään niin kyllähän se kyytiäinen pelkää vaikka 50 km/h vauhdissa riippuen tietty paikasta.

Että ihan oltiin vaan nautiskelemassa ja koeajamassa Cupraa, ei oltu tekemässä mitään rataennätyksiä. Simulaattoreissakin on silleen, että vaikka olisit maailman huippu jollain tietyllä simulla, niin jossain toisessa simulaattorissa häviät varmasti sen simulaattorin taitajille koska et ole tottunut sillä ajamiseen.

Simulaattorit on enempi täysin oma taitolajinsa kuin 'oikeaa' rata-autoilua varten tehtävää harjoittelua. Itse en ole koskaan unelmoinut kilpa-autoilijan urasta, silti minusta tuli todella taitava simulaattorikuski ja oikeakin auto pysyy lapasessa, että tuollainen lähes 300 heppanen Cupra ei juuri hetkauttanut vaikka nopea olikin, tosi nopeasti sillä löysi ajorytmin ja kivaa oli.

Sen sijaan väitän, että aika moni oikea rata-autoilija ottaa simulaattorikuskilta turpaan 10-0 kun lähdetään testaamaan simulaattoreilla, on meinaan omakohtaista kokemusta ja olihan se hävinneelle nolo paikka. Ymmärrän kuitenkin realiteetit ja koska olin niin paljon treenannut niin tottakai voitto oli täysin selvä jo ennen kisaa, Alastaroa ajettiin ja 15 kiekkaa 550 Ferrarilla, kakkoseksi tullut jäi mulle 1,5 kierrosta, ohitin kaikki muut kierroksella osan kahdella. Kakkoseksi tullut oli rallikuski. Että se siitä.
 
trollhater1 sanoi:
Sen sijaan väitän, että aika moni oikea rata-autoilija ottaa simulaattorikuskilta turpaan 10-0 kun lähdetään testaamaan simulaattoreilla, on meinaan omakohtaista kokemusta ja olihan se hävinneelle nolo paikka. Ymmärrän kuitenkin realiteetit ja koska olin niin paljon treenannut niin tottakai voitto oli täysin selvä jo ennen kisaa, Alastaroa ajettiin ja 15 kiekkaa 550 Ferrarilla, kakkoseksi tullut jäi mulle 1,5 kierrosta, ohitin kaikki muut kierroksella osan kahdella. Kakkoseksi tullut oli rallikuski. Että se siitä.

Tämä kommenttisi olisi muuttunut erittäin asialliseksi, Jos olisit loppuun vielä kirjoittanut, että tilanne olisi luonnollisesti kääntynyt aivan päälaelleen, jos olisitte lähteneet ajamaan oikeata rallia tai rata-ajoa ;)

Pakko kertoa hyvin hatarasti tähän liittyvä esimerkki kiipeilyn puolelta. Edellisessä elämässä tuli kiipeiltyä aika paljon, mutta ikinä en ollut mitenkään poikkeuksellisen hyvä missään kiipeilyn alalajissa. Mutta hallitsin kaikki kohtuulisen hyvin. Yksi puolituttu oli innokas boulderoija, mutta boulderoi vain ja ainoastaan sisällä. Mukavien patjojen päällä, steriilissä ympäristössä. Ja piti kovaa ääntä suorituksistaan, mitkä olivat kiistatta hyviä. Ja siinä ohessa haukkui muka huumorilla meitä muita räpeltäjiä.

Sanoin sitten kerran tälle sankarille, että helppoahan se on tässä patjojen päällä kuntoilla, mutta tilanne saattaisi olla täysin toinen, jos lähdettäisiin oikeasti kiipeilemään. Terävässä päässä, luonnollisilla varmistaen. Eli kiivetään köysi mukana ja laitetaan kallioon itse erilaisia varmistusvälineitä, mitkä estävät putoamisen. Jos ne on laittanut hyvin :) Ja vaikka varmistus pitäisi, voi pudotusta tulla kymmenenkin metriä.

Yllättäen tämän maestron suoritustaso laski todella dramaattisesti, kun alla ei enää ollutkaan pehmoista patjaa, vaan pari sataa metriä ilmaa ja itse laitettuja varmistuksia 8) Pelko muuttaa suoritusta aika paljon, niin radalla kuin kiipeillessä.
 
^
Meinaatko että luulen voittavani oikeat ratakuskit oikeilla autoilla kun olen vähän simulaattoria ajanut, no en todellakaan.

Sen sijaan kun rata-autoilija lähtee kylmiltään haastamaan simulaattorikuskia simulaattorilla niin pettymys on karvasta kalkkia. Kovat luulot tietty on monella mutta sitä karvaampi on pettymys.

Oikeasta Rata-autoilusta ei ole simulaattorikisoissa mitään hyötyä, lähes nollasta lähtee kaikki vaikka mitä olisi veivaillut, toki oppimiskynnys on loivempi kuin sellaisella joka ei ole treenannut kumpaakaan lajia, mutta aivan helvetisti saa treenata, on se niin erilaista kun ei ole oikean auton massaa ja G-voimia kehissä :)

Sitten taas tuommoinen kiipeily ei ole mitenkään verrattavissa tähän koska se joka kiipeilee ulkona hyvin kiipeilee varmaan myös sisällä ihan hyvin, vai mitä, mutta tosiaan vasta ulkona tulee pelko mukaan, mua itseä kun huimaa jo tuolille nousu niin tiedän mistä kyse (sisällä ja ulkona).

Ei muuta ku tsemppiä vaan!
 
Rokkitapsa sanoi:
Minä en tiedä mitä sanoa muuta kuin Peace & Love. Älkää hyvät ihmiset toppuroiko.
Tähän ehdoton komppaus.

Rata-autoilu rata-autoiluna tässä topicissa. Simumiehet jatkaa täällä: http://www.autostadium.fi/index.php?board=58.0

Itse ehkä sotkisin tähän soppaan kysymyksen ratamiehille:
Kun lähdette omalla siviiliautollanne ratapäivälle X ajamaan rataa ympäri, mitä teette autollenne ennen reissua? Öljyt ja muut nesteet? Jarrupalat? Renkaat? Onko erikseen "ratarengassarjoja" siviiliautoihin? Itseä hieman "sylettäisi" lähtä nuita suht kivoja aluja radalle tärveleen omasta...

Ehkä tuo ei ihan motorsporttia ole, mutta aikaa vastaan moni kuitenkin taitaa ajaa lopuntehden?
 
trollhater1 sanoi:
Sitten taas tuommoinen kiipeily ei ole mitenkään verrattavissa tähän koska se joka kiipeilee ulkona hyvin kiipeilee varmaan myös sisällä ihan hyvin, vai mitä, mutta tosiaan vasta ulkona tulee pelko mukaan,

No ei oikeastaan. Kyllä boulderoijat ovat yleensä julmetun taitavia ja vahvoja kiipeilijöitä. Varsinkin ne jotka vetävät sisäseinää pääasiallisesti. Sisällä suoritukset ovat varsin lyhytkestoisia ja erittäin fyysisiä, kun taas ulkona perinteistä ja sporttia kiivetään varsin pitkillä reiteillä.

Hyvin yleisellä tasolla voi sanoa, että kovin erilaisista suorituksista on kyse ja perinteinen köysikiipeilijä yleensä häviää satanolla boulderoijalle, jos mennään boulderoimaan.

Mutta se siitä OT:stä :)
 
ConD sanoi:
Rata-autoilu rata-autoiluna tässä topicissa. Simumiehet jatkaa täällä: http://www.autostadium.fi/index.php?board=58.0

Just näin. Vähän kuin panomiehet ja p*rnoa katsovat r*nkkarit keskustelisivat.  ;D  8)  :-* (vitsi)

ConD sanoi:
Itse ehkä sotkisin tähän soppaan kysymyksen ratamiehille:
Kun lähdette omalla siviiliautollanne ratapäivälle X ajamaan rataa ympäri, mitä teette autollenne ennen reissua? Öljyt ja muut nesteet? Jarrupalat? Renkaat? Onko erikseen "ratarengassarjoja" siviiliautoihin? Itseä hieman "sylettäisi" lähtä nuita suht kivoja aluja radalle tärveleen omasta...

Autolla en ole radalla tosissani ajanut ikinä mutta eiköhän homma mene tietyin piirtein kaksipyöräisellä samalla tavalla. Alkukesästä körököröä ajaessa olisi ollut ihan sama vaikka millä raadolla olisi niitä vauhteja ajanut. Tuo bemarinpaska on jo tehdasvalmiina kohtuu kelvollinen radalle, nyt kun tänä kesänä aloittelin homman niin jotain on tullut muutettua. Orkkis jarrupalat lähti vaihtoon ja tilalle rataisammat Brembot, tuntuma parani huomattavasti, orkkispalat menivät epämääräisen tuntuisiksi lämmetessään. Kumit meni tuossa heinäkuussa vaihtoon ja tilalle rataisammat, tosin vielä katulailliset, nuo pelaavat vielä siedettävästi ilman rengaslämppäreitä kunhan ensin lämmittää pari kierrosta.

Ajossa varsinkin ihan loppukesästä alkoi tuntumaan että jalkatapit pitää vaihtaa asennon parantamiseksi ja vakiovälitykset on liian pitkät, ainakin ensimmäinen noista täytyy korjata ennen ensi kesää. Todennäköisesti myös rengaslämppärit tulee hankittua jos into riittää.

Jos nyt jotain autoista pitää sanoa niin normi katuvessassa taitaa renkaat ja etenkin jarrut hyytyä ensimmäisenä. Olettaen siis että kyseessä edes jollain tapaa "sporttinen" kulkine. Katuautot varusteineen painavat helvetisti ja jarruteho/tuntuma lienee ok vain tyyliin 5 kierrosta.
 
ConD sanoi:
Tähän ehdoton komppaus.

Rata-autoilu rata-autoiluna tässä topicissa. Simumiehet jatkaa täällä: http://www.autostadium.fi/index.php?board=58.0

Itse ehkä sotkisin tähän soppaan kysymyksen ratamiehille:
Kun lähdette omalla siviiliautollanne ratapäivälle X ajamaan rataa ympäri, mitä teette autollenne ennen reissua? Öljyt ja muut nesteet? Jarrupalat? Renkaat? Onko erikseen "ratarengassarjoja" siviiliautoihin? Itseä hieman "sylettäisi" lähtä nuita suht kivoja aluja radalle tärveleen omasta...

Ehkä tuo ei ihan motorsporttia ole, mutta aikaa vastaan moni kuitenkin taitaa ajaa lopuntehden?

Ollaan sitä nyt niin fiksua että. Jos viitsis herra edes vilkaista tämän ketjun ensimmäistä viestiä että mistähän aiheesta aloitettiin ja kuinka simulaattorit tuli keskusteluun mukaan. Että kesken keskustelun tulet kertomaan mistä pitää keskustella, rajaako otsikko keskustelun aiheen vai aloitusviesti, ehkä otsikko pitäisi kirjoittaa 'simulaattori rata-ajo' niin ei kovat jätkät erehdy pehmojen sekaan. Aloittaja mainitsi että ei oikein rata-autoilu nappaa muita, kyllä muuten nappaa kun tätä ketjua lukee, on suomen nopeimmat taas asialla :)

Ai että se sattuu kun häviää selvästi huonommalleen simulaattorissa, siis vaikka koko ikänsä ajanut vaikka mitä laitteita mutta kun simulaattoriin istahtaa niin ei sitten onnistu mikään, auto pyörii kuin häkkyrä ja joka mutkasta vedetään hiekoille tai lepikkoon, sillä aikaa se oikea simukuski karkaa tavoittamattomiin. Se on siis ihan teurastusta voin kertoa. Toki jos nöyrästi opettelee alkeet ja siitä sitten pikku hiljaa muutaman vuoden treenaa niin kyllä se siitä :)

Että vittu kyllä Suomalainen osaa olla kaikesta kateellinen voi jumalauta!
 
Ja nyt trollhater1 rauhoittuu...

Luin kyllä koko ketjun alusta alkaen. Aloitus oli varovainen tunnustelu, mutta kun keskustelijoita aiheesta kuitenkin löytyy näköjään. Simulaattorit vs. rata-autoilu keskustelua voitaneen jatkaa tuolla pelipuolella, sillä siellä on varmasti lähempänä oikea paikka ko. keskustelulle. Oikea rata-autoilu tai miksei radalla prätkälläkin ajelu taas sopii tänne moottoriurheilun alle paljon paremmin. Tarkoitukseni oli ohjata keskustelua nätisti, mutta jostain syystä sinulle asian saa sanoa kahteen kertaan. Toivottavasti ei tämän viestin jälkeen kertaakaan.
 
Sanotaan vielä selvyyden vuoksi, että jos moderaattorit kokevat käytävän keskustelun sopivan paremmin toisaalle, ei minulla ole mitään viestien siirtoa vastaan. Omasta mielestäni asiasta voidaan keskustella kummalla puolella vain, sillä rata-ajoa harrastavat saattavat opetella uusia ratoja simulaattorien avulla ja simukuskit taas saattavat saada kipinän oikeaan rata-ajoon peliharrastuksestaan. Pääasia, että keskustelua käydään, eikä se tyrehdy turhiin piikittelyihin ja hermojen menettämisiin. Hauskasta asiastahan on kuitenkin kummassakin tapauksessa kyse ja kokemuksia löytyy selvästi kummastakin leiristä.
 
Näin ihan väliheittona, rata-ajoon liittyvänä, niin perus-Pertin satunnaista rata-ajoa haittaa yksi asia. Vakuutukset. Tokihan jos vaan nätikseen köröttelee niin riski on pieni mutta ei taida autoissakaan kaskot korvata radalla tapahtuvaa vahinkoa. Mopopuolella taitaa olla 1 yhtiö, jonka kasko tällä hetkellä korvaa siedettävällä omavastuulla ratavahingon. Muilla on omavastuu 50 % tai eivät maksa mitään. Itse jouduin mopossa vaihtamaan selkeästi kalliimpaan vakuutusyhtiöön jotta täystuhon riskin sain hyväksyttävälle omavastuutasolle.
 
trollhater1 sanoi:
Uskomaton aivopieru, otatkohan nyt hieman turhan tosissaan itsesi ja muiden jutut, rentoudu hieman ja nauti viihteellisistä pläjäyksistä.  Onhan se saatana ihan autosta kiinni kuinka kovat huiput otat, toisaalta itse himmailin reippaasti sen maaliviivaa edeltävän mutkan ja otin todella varman päälle, ei ollut mitään luottoa täysin outoon autoon jolla ajoin ensimmäistä kertaa ja kyydissä oli henkilö jonka henki oli käsissäni, silloin ei mitään turhia riskeerata, ei ollut kypärää päässä jne. Ja sitten tosiaan kun jarrutuksen jättää tarpeeksi myöhään niin kyllähän se kyytiäinen pelkää vaikka 50 km/h vauhdissa riippuen tietty paikasta.

Anteeksi rajoittunut huumorintajuni. Kieltämättä hieman huvitti tuo selostus, kuinka rata-autoilijatkin hiljenee kyydissä kun jamppa painaa menemään Seatilla niin, että hippulat vinkuu ja porkoolit soi :)

trollhater1 sanoi:
Simulaattorit on enempi täysin oma taitolajinsa kuin 'oikeaa' rata-autoilua varten tehtävää harjoittelua. Itse en ole koskaan unelmoinut kilpa-autoilijan urasta, silti minusta tuli todella taitava simulaattorikuski ja oikeakin auto pysyy lapasessa, että tuollainen lähes 300 heppanen Cupra ei juuri hetkauttanut vaikka nopea olikin, tosi nopeasti sillä löysi ajorytmin ja kivaa oli.

No eihän tullainen Cupra mitään muuta olekaan kuin kohtuullisen ripeä kauppakassi.

trollhater1 sanoi:
Sen sijaan väitän, että aika moni oikea rata-autoilija ottaa simulaattorikuskilta turpaan 10-0 kun lähdetään testaamaan simulaattoreilla, on meinaan omakohtaista kokemusta ja olihan se hävinneelle nolo paikka.

Varmasti näin, koska simulaattori ja oikea ajelu tosiaan on aivan kaksi eri lajia. Kohtuullisen heikkoitsetuntoinen kaveri pitää olla jos tappio simulaattorissa noin nolo paikka on.

ConD sanoi:
Itse ehkä sotkisin tähän soppaan kysymyksen ratamiehille:
Kun lähdette omalla siviiliautollanne ratapäivälle X ajamaan rataa ympäri, mitä teette autollenne ennen reissua? Öljyt ja muut nesteet? Jarrupalat? Renkaat? Onko erikseen "ratarengassarjoja" siviiliautoihin? Itseä hieman "sylettäisi" lähtä nuita suht kivoja aluja radalle tärveleen omasta...

Nesteet, renkaat ja jarrut on tietysti ne olennaisimmat tarkistuskohteet. Vähänpä lopulta on erityisesti tehtävissä normi siviiliautoon nimenomaan ratareissua ajatellen. Harva taitaa jaksaa edes jarrupaloja vaihdella. Olennaista on tietysti tarkistaa, että kaikki on kunnossa.

Jos radalla käy edes satunnaisesti, kannattaa vähimmillään satsata kunnolliseen jarrunesteeseen ja vaihtaa se riittävän usein. Kerran vuoteen ei ole lainkaan liioittelua ja jos ne pääsee kiehahtamaan, ne pitää vaihtaa joka tapauksessa samantien. Toinen heikko lenkki on jarrupalat. On olemassa ihan järkeviä kompromissipaloja kevyeen ratailuun ja kaupassa käyntiin, joten palojenkin vaihto ilman muuta kannattaa jos radalla yhtään käy. Jarrujen osalta piste ii:n päälle on teräspunosletkut. Parantaa poljintuntumaa olennaisesti, ei väsy paineen alla eikä haittaa normaalia arkikäyttöä millään lailla.

Renkaitahan kyllä löytyy ihan joka lähtöön. Semislicksillä pääsee oikeasti aika paljon kovempaa kuin millään "sporttirenkaalla", mutta niitä ei käytännössä voi käyttää arkiajoissa. Itse olen tyytyväinen Toyo R888 käyttäjä. Jos tämän tyyppisiin renkaisiin päätyy on jarrujen päivitys edellä kuvatulla tavalla jo melkein pakollista. Näillä renkailla kannattaa harkita myös puslien päivitystä, alustasarjakaan ei välttämättä olisi pahitteeksi. Yms. yms., näin se aina lähtee lapasesta :)

Mrk sanoi:
Näin ihan väliheittona, rata-ajoon liittyvänä, niin perus-Pertin satunnaista rata-ajoa haittaa yksi asia. Vakuutukset. Tokihan jos vaan nätikseen köröttelee niin riski on pieni mutta ei taida autoissakaan kaskot korvata radalla tapahtuvaa vahinkoa. Mopopuolella taitaa olla 1 yhtiö, jonka kasko tällä hetkellä korvaa siedettävällä omavastuulla ratavahingon. Muilla on omavastuu 50 % tai eivät maksa mitään. Itse jouduin mopossa vaihtamaan selkeästi kalliimpaan vakuutusyhtiöön jotta täystuhon riskin sain hyväksyttävälle omavastuutasolle.

Kaskot itseasiassa ihan kohtuullisesti korvaavat vahinkoja, koroteulla omavastuulla toki. Tiedän pari tapausta, jossa on kolahtanut siinä määrin kunnolla, että autot ovat päätyneet lunnaiksi ja korvauksia on kyllä saatu siinä määrin, että kovin pahaa surua puseroon ei jäänyt. Liitteenä kuva toisesta tapauksesta. Auto on meikäläisen ex-Evo 8 Lanceri, Ahveniston pääsuoralle päättyi sen Mitsun tarina (ei siis minun toimesta). Meni toisaalta saappaat jalassa!

 

Liitteet

  • IMG_1298.jpg
    IMG_1298.jpg
    248 KB · Katsottu: 321
Palaan vielä kertaalleen simulaattoreihin, väitän, että moni väittää simulaattoreita huonoiksi vain koska eivät ole heti hyviä kun ensimmäisen kerran kokeilevat, ajaminen tuntuu kohtuuttoman vaikealta, oikeilla autoilla ajaminen on paljon helpompaa ja realistisempaa, se on totta. Itselleni simulaattorien ajamisen vaikeus oli juuri se mikä minut siihen koukutti, piti oikeasti tehdä työtä sen eteen että auton sai kulkemaan haluamallaan tavalla. Jo pelkkä demojen kokeilu on makea kokemus jos ei ole koskaan simulaattorilla ajanut, siitä kun etenee niin pitkälle että F1 auto pysyy hyvin räpylässä niin olet voittaja, se on vaivan arvoista. Juuri tällä hetkellä en itse kisaa, paluu on toki mielessä, on kuitenkin mukava aina silloin tällöin ajaa kierros pari kun laite on aina valmiina, hetkessä siirryn vaikka Laguna Segaan ajamaan Ferrari 458:lla ilman että pitäisi lentää amerikkaan asti saati maksella kalliit kilpa-autot. Siitä sitten helposti ajamaan Monacon katurataa F1:llä jne.

Lisäksi todettakoon, että jos aikoo menestyä simulaattoripuolella, on se todella vaikeaa koska harrastajia ja nykyään varmaan ammattilaisiakin on pilvin pimein, sieltä kun erotut joukosta ja pärjäät tiedät olevasi todella hyvä. Koska oikea rata-autoilu on todella kallis harrastus, ei siellä välttämättä ole kaikkein lahjakkaimmat kuskit ajamassa, siellä on vain ne joilla moiseen on varaa ja siitä varsin harvalukuisesta porukasta paras sitten voittaa, toki parhaat on todella hyviä siitä ei ole epäilystäkään kun ovat koko ikänsä ajaneet.

Kiteytettynä oma simulaattori-harrastus on parhaimmillaan sitä, että kisaan jossain liigassa, toisaalta muita nopeampien kierrosaikojen tavoittelua, mikään ei ole parempaa kuin olla muita nopeampi, itse pystyn ajamaan jokaisen F1 radan nopeammin kuin mitä oikeat F1 kuskit, se kertoo mihin simulaattoreilla kykenee, kun tuota vauhtia ajat kisaa 21 muun kuskin kanssa niin kyllä se on aivan todellista kilvanajoa, virheisiin ei ole varaa, jokainen hallitsee ajokkinsa täydellisesti ja saa siitä kaiken irti, aja mutka pikkuisen pitkäksi ja takana ajava menee heti ohi. Olen verrannut F1 simuilla ajoa 1,5 tunnin oleskeluun ampiaispesässä, sulla ei ole hetken rauhaa, vähänkin jos ote herpaantuu olet kaiteissa tai tulet ohitetuksi, kaveri ajaa takana alle sekunnin päässä, pieni virhe ja se meni ohi, usko pois, simulaattorissa sinusta tulee kilpakuski, et tosin pelkästään sen avulla saa tallipaikka oikeasta F1 tallista :)

Että siinä mielessä simulaattorit simuloivat mm. F1 autoa hyvin, simulaattorissa saa hyvän kuvan siitä kuinka vaikeaa homma on ja oikeasti se on vielä paljon vaikeampaa, sitten kun oppii ajamaan ei edes F1 tunnu kovin kummoiselta, mutta mitenkään liian helppoa siitä ei koskaan tule vaikka kuinka treenaisi.

Pari videoo (hyvä ja huono)

Tämä on näyttävää menoa, kuitenkin kyseessäon varsin helposti opittava lähes kaasu pohjassa ajettava pätkä, tuo ei ole simulaattoriajoa parhaimmillaan.


Tässä taas on jo kyse oikeasta simulaattoriajamisesta, paras laite mitä olen nähny, rattikin vaihtuu kun siirrytään ajamaan formulaa, toi on tavikselle yhtä makeeta kuin oikea kilpa-autoilu oikeille kuskeille, tuon videon kuski ei ole kummoinen tai sitten ei keskity tosissaan.


Kyllä kelpais sullekkin ;)

Ai että mua harmittaa kun en ole oikea rata-autoilija kun ajan vain simulaattorilla, yää!!!
 
nokonzok sanoi:
Jos radalla käy edes satunnaisesti, kannattaa vähimmillään satsata kunnolliseen jarrunesteeseen ja vaihtaa se riittävän usein. Kerran vuoteen ei ole lainkaan liioittelua ja jos ne pääsee kiehahtamaan, ne pitää vaihtaa joka tapauksessa samantien. Toinen heikko lenkki on jarrupalat. On olemassa ihan järkeviä kompromissipaloja kevyeen ratailuun ja kaupassa käyntiin, joten palojenkin vaihto ilman muuta kannattaa jos radalla yhtään käy. Jarrujen osalta piste ii:n päälle on teräspunosletkut. Parantaa poljintuntumaa olennaisesti, ei väsy paineen alla eikä haittaa normaalia arkikäyttöä millään lailla.

Molemmat olisi vaihtolistalla tulevana talvena ennen seuraavaa kautta ja ilmeisesti jarrulevytkin menee vaihtoon. Jarrulevyissä hyvin suurella todennäköisyydellä pysyn OEM kamassa, mutta nesteiden ja palojen kanssa on useampia vaihtoehtoja pinnalla.

Paloissa tällä hetkellä vastakkain EBC yellow ja Pagid-29. Taustalla pyörii vielä Ferodokin. Onko jollakin kokemuksia näistä? Pagid on vähän tyyriinpi kuin EBC, mutta saako sillä erotuksella enemmän kulutuskestävyyttä tai jotain muuta? Olikos niin, että EBC keltainen vinkuu alkuun ennen kuin lämpenee käyttölämpötilaan?

Entä nesteissä? Vaihtoehtoina ATE blue tai Motul RBF600. ATE on ~20€/l kun Motul on 15€/½l. Litrahinnassa aikamoinen ero, mutta eipä tuota nyt niin paljoa mene, että kannattaisi pihtailla jos Motul on yksiselitteisesti parempaa.

Auto on mainittu tuossa avatarin alla ja kauppareissuista ei tarvi välittää. :)