https://tummennuskalvot.fi/

Leiriytymisvarusteista

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Tällainen aihe tuntuu meiltä puuttuvan.

Siis hyvät ihmiset, eräjormat, luonnossa liikkujat sun muut partiolaiset. Minkäslaisen varustuksen kanssa te tuolla ulkona majoitutte ja leiriydytte?

Pikkuisen pohjaa:
Poitsu aloitti tuossa partioharrastuksen ja männäviikonloppun oli eka leiri - kaukana kotoota, ihan itekseen lippukunnan kanssa jne. Totta kai jäbälle piti varusteita ostaa sitten mukaan. Rinkkaa, ruokailuvärkkejä, vähän makuualustaa ja varulta makuupussia. Mutta hiemanko oli pihalla ku lumiukko kaupassa kun etsi sopivia makuupusseja, sopivaa alustaa jne. Tietty vielä kun jätti asiat viimetinkaan niin totta hiivatissa tuli tehtyä parhaita valintoja. Viime kesänä piti lapsille saada hommattua pihateltta ja katselin sitä ajatuksella "jos vaikka vähän ulkoilisikin..." niin sehän oli vihoviimeinen suo etsiä sopiva. :D

Mutta siis kertokaas hyviä ja huonoja kokemuksia nyt alkuun vaikkapa makuupusseista. Mihinkään arktiseen kuusenmutkassa nukkumiseen tuskin ollaan lähdössä koskaan, ja lapsille "akuankkamakuupussit" kesätelttailuun on olemassa jo. Mutta mitenkäs tuollaiset "kolmen vuodenajan pussit"?

Tällaisiin törmäsin netissä, olisikos mistään kotosin:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-3d-hollowfiber-makuupussi/19537

Itselleni tuo taitaa olla liian pieni, mutta muulle pesueelle kun mietin vielä...
 
Itse kun useimmiten olen liikkunut pyörällä, olen painottanut painoa. Tai siis keveyttä  ;)

Kun kaikki tarvittava pitää saada mahtumaan pieneen runkokolmiolaukkuun, suht pieneen satulaputkeen tulevaan laukkuun ja vähän isompaan stongaan kiinnitettävään laukkuun, niin tila on kortilla ja paino pahasta.

Makuualustana itselläni on ollut ilmatäytteinen patja, samoin pieni tyyny. Vaahtomuoviset ovat mukavampia, mutta vievät pirusti tilaa. Omani ihan Motonetista ostettuja retki-brändin roippeita eli ei mitään high-endiä.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/5500326/Retki-Outdoor-Ultralite-ilmataytettava-makuualusta--Tayttopussi
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5500327/Retki-Outdoor-Ultralite-ilmataytettava-tyyny

Teltta 1,4-kiloinen eVillestä tilattu. Todella kompakti ja hämmästyttävän hyvä!

https://www.e-ville.com/fi/3045505-teltat/23391-ultrakevyt-retkeilyteltta-2-hengen.html

Makuupussikin Motonetista, toimii nollan tienoille ihan hyvin.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/5500322/Retki-Outdoor-Olos-untuvamakuupussi--10-C

Noiden lisäksi matkassa kulkee pieni kaasukeitin kaasuineen, Trangian keittokippo, pieni ensiapulaukku, taittoveitsi, fillarin korjausvälineet ja tärkeimmät varaosat, kevyet leirivaatteet ja neopreenitossut leirikengiksi (pyöräilykengissä ei leiriytyessä viihdy pirukaan) sekä juomarakko ja pakastekuivattuja retkimuonia.
 
Meiltä tosiaan puuttuu tällainen topic!? Edellä linkatut tuotteet varmaan toimivia tarpeisiinsa. Jos budjetti antaa myöten niin alan ammattilaset Partioaitassa osaa auttaa ja sieltä saa laatua. Näin siis mun kokemuksen mukaan. Ja kun liittyy klubiin saa laadukkaan mainoslehtisen jossa on muutakin juttua kuin kuvia hienoista kamoista. Hyviä muistilistoja retkelle jne.

Varusteista sanoisin, että kovin paljon riippuu siitä mitä ollaan menossa tekemään ja millä porukalla. Jos halutaan tehdä ruokaa avotulella, vaiko retkikeittimellä. Ja tottakai vuodenaika ratkaiseen paljon.


Kompassi ja kartta ja kyky käyttää niitä. Vaikka kuin ois se gepsi mukana!
Sellaisia tärppejä mitä mun listalta löytyy, on leiriytymiseen esim kevytuntuvatakki. Aivan yliveto kolmen vuodenajan asuste ( ei siis kuumaan kesään ) joka hengittää ja lämmittää, toimii kaikkeen tarpeeseen. Mutta tulee olla untuvatäytteinen. Samahan se makuupussissa, että jos löytyy untuvaa on niissä niitä ominaisuuksia joita arvostaa metsässä -> kuivuu, lämmittää, ei hiosta eikä haise.

Minä olen sellainen palelija, että pusille ilmoitettu alin nukkumalämpötila mun kohdalla tarkoittaa varmuudella unetonta yötä jos ei löydy pussiin soveltuvaa vaatetusta. Untsikkapussissahan ei tarvi kuin bokserit!

Pieni retkikirves ja saha. Aika must jos enemmälti tulistelee tai jonkinlaista suojalaavua aikoo rakennella. Ja tästä suoraan ajatuksenjuoksua nokipannu sekä ruokailupakki mallia SA. Saa kuumennettua notskilla vettä/ruokaa/mitä nyt tarvii. Tukevaa köyttä pätkä ja mahdollisesti tapsilankaa.

Mutta kuten Marko K edellä kirjoitti, on tarpeet hyvin erilaiset jos pyörällä ajaa kairaan kun keveys on valttia. Jos taas autolla ajaa kairaan ja aikoo kävellä viimeiset kilsat esim kalastuspaikalle, ei niitä viime grammoja tartte katsella. Käytäntö ja toimivuus on valttia. Hyviä leiriytymisvarusteita ei voi liiaksi korostaa. Hikiset pois päältä kun leiriydytään ja jotain miellyttävää ylle.

Niin ja itse suosin nykyisellään mahdollisimman paljon alusvaatekerroksissa luonnonkuituja. Merinovilla on erinomainen. Pidemmällä retkellä vaatteiden hajuttomuus merkkaa paljon.

Tulentekovälineet tarpeen ja tilan mukaan. Minimissään se tulitikkuaski filmirullapaketissa. Ja jos on tilaa, niin jotain valmista pientä sytykettä jos kosteat ilmat. Säästää aikaa ja hermoja. Ja jos autolla perille niin jopa polttopuut voi olla valmiina mukana.

Mutta tosiaan kiva kun avasit aiheesta juttua. Kerätään tähän ideoita sitä mukaa kun päähän putkahtelee. Armeijan käyneet miehet ja naiset tietää mitä metsässä tarvii ja mikä toimii? Ja armeija ylijäämäkauppoja kannattaakin suosia. Edulliset hinnat ja kestävää varustusta.
 
Juu, toki partioaitasta saisi kamppeet jos pörssi olisi paksu kuin lakikirja. Tässä ehkä ajatuksena on mielessä itsellä ollut sellainen järkibudjettiharrastus mitä kasvavien skidien kans - mutta välillä itsekin vois harjoittaa.

Hyviä vinkkejä siis sekä Markolta että tuRbolta tähän väliin.

Makuupussien osalta tuo edukas hinta tuolla mil-tecillä kiinnostaisi...
 
Oman kokemukseni mukaan makuupussin valinta on ennen kaikkea lämpötilakysymys. Jos yöllä on pakkasta ja makuupussi ei ole riittävän lämmin, menee homma valvomiseksi eikä sitten kenelläkään ole kivaa. Myös päinvastoin. Hommasin itselleni kesäiseen venekäyttöön jonkun -5 asteen pussin ymmärtämättä, että eihän vesi ole koskaan pakkasella  :-[ No ei sitä pussia sitten voinut käyttää. Muuten hyvä ja tilava pussi, jossa tällainen isokin ihminen sai liikuteltua itseään.

Muuten olen sitä mieltä, että aloittelevalle retkeilijälle ei ehkä kannata katsella niitä kaikkein hienoimpia (=kalleimpia) vehkeitä heti aluksi. Kyllä niitä sitten käyttäjä rupeaa toivomaan kun kokemusta karttuu. Hinnan ylärajaahan noissa ei näytä olevan  :D
 
Erämessut Riihimäellä on hyvä paikka tutustua tarjontaan, telttoihin ja tarvikkeisiin. Onhan siellä hyviä tarjouksiakin ja teltat myynnissä. Harmillisesti vasta ensi vuonna seuraavan kerran.
 
antsu sanoi:
Oman kokemukseni mukaan makuupussin valinta on ennen kaikkea lämpötilakysymys. Jos yöllä on pakkasta ja makuupussi ei ole riittävän lämmin, menee homma valvomiseksi eikä sitten kenelläkään ole kivaa.

Ja makuualusta on jopa tärkeämpi silloin kun on kylmä. Joten jos budjetti on rajallinen niin sijoittaisin siihen enemmän. Maasta se kylmä tulee.

Itse olen kyllä ajatellut että varusteet ei happane (jos ei festareille vie) eli voi laittaa vähän enemmän rahaa ja ostaa kerralla kunnolliset. Niinpä mun makuualusta ja lämmin pussi on sellasta naparetkiosastoa. Lämpimämpiin keleihin sitten halpispussi.

Teltat on pirun kalliita ja niinpä toi e-villen vinkki olikin hyvä. Fillariretket kiinnostaa itseänikin ja välineet alkaisi olemaan reilassa sellaisia varten.

Siihen liittyen on yksi kysymys minullakin. Tähän asti menty polttoneste-Trangialla mutta kaasuvehkeet kiinnostaisi. Etenkin sellanen 1-2hlö pieni malli. Oon jotenkin tykästynyt Jetboilin malleihin mutta onko jotain kokemusta näistä tai muista vastaavista, kuten Primuksen malleista?
 
Erinomainen ketju! Itse juuri hankkinut varusteita retkeilyyn. Teltassa päädyin Nordisk telemark 1 malliin. Makuualustassa päädyin lopulta klymitin vähän normaalia leveämpään malliin 4,4r arvolla. Makuupussiksi tuli pajak core 550 M koossa kun en ole pitkä. Pyrin kanssa keveyteen ja pieneen pakkauskokoon mutta ihan poskettomia ei viitsinyt kuitenkaan maksaa joten tarjouksia kyttäillen menty alkuvuosi. Mielestäni tuossa nyt sai kevyen painon jollain lailla järkevään hintaan. Kalleimpana yksittäisenä hankintana teltta 349€ mikä mielestäni oli noista ominaisuuksista vallan kohtuullinen. On uskomattoman kevyt ja kokeillessa oli helppo pystyttää. Alustallakin sain nukuttua kun lattialla kokeilin :D

Yritän vielä jatkossa pitää huolen ettei jäisi pelkkään varusteiden hankintaan, vaan että tulisi edes muutama yö vuodessa käytettyä näitä :D Muutto tänne ruuhkaan sai jotenkin heräämään tähän retkeilyyn.

Amazon, AliExpress, bikester ja suomen nettikaupat toimineet tavaran alkuperänä. Retkikeitin kaasu ja risumallina sekä titaanikattilat tuli alilta edullisesti ja äkkiseltään tuntuu toimivan. Välineurheilijalle mukavaa aikaa tämmöinen speksailu :)
 
Ale sanoi:
Siihen liittyen on yksi kysymys minullakin. Tähän asti menty polttoneste-Trangialla mutta kaasuvehkeet kiinnostaisi. Etenkin sellanen 1-2hlö pieni malli. Oon jotenkin tykästynyt Jetboilin malleihin mutta onko jotain kokemusta näistä tai muista vastaavista, kuten Primuksen malleista?
Näistä keittimistä oon itse vasta varovaisesti käveleskellyt ohi mm. XXL:ssä, Kärkkäisellä ja Motonetissä. Etelänreissulla taannoin varuste.netissäkin varovaisesti vain vilkuilin. Trangia on merkkinä se tutuin ja taisimpa intissä mokomaa kärryytelläkkin, mutta jos nyt pitäisi retkikeitintä hankkia niin taas pihalla olisi.

Jakakaa siis näistäkin kokemuksia, mieluusti lueskelee niitäkin. Teevedet olisi syytä saada lämpiämään nimittäin... Nokipannu toki toimii kunhan vaan nuotion saapi.
 
Mulla on tällainen pieni ja simppeli Karrimorin poltin:

9afdfcd851c6c15cd734ec2fc40d0886.jpg


Toimii kuin junan vessa, toki tuulella kaipaa tuulisuojaa. Toki ihan tulentekovarusteet puukko+parafiini+tulitikut on aina mukan.
 
Keittimistä oon ite tykästyny kyllä ihan perus Trangiaan kaasupolttimella varustettuna, ja sit Trangian oma kahvipannu kulkee yleensä eri pussissa kuppien ja böönien kanssa. Oliskohan ton oman malli 25-3 UL HA ja siihen erikseen hommattuna toi kahvipannu ja kaasupoltin. Jotkut vannovat sen multifuel polttimen nimeen, mutta itse olen talvellakin tuolla kaasulla pärjännyt. Aina tosin jos vaan mahdollista tulee ruuat / kahvit hoideltua nuotiolla ja kaasu usein mukana lähinnä varmuuden vuoksi.

Yöretkiä varten kyllä panostaisin makuupussiin, mikään ei oo niin ärsyttävää kuin palella yöllä. Hyvä pussi oikein säilytettynä kestää kyllä vuosikausia, partioharrastusta itellä nyt takana -95 eteenpäin ja muistelen että nyt käytössä oleva Marmotin untsikkapussi on vasta toinen, se on hankittu kohta 9 vuotta sitten Erämessujen pussinäyttelystä ja edelleen täysin iskussa. Sitä edellinen olikin sit ensimmäinen "kunnollinen" joka tuli hankittua aika pian harrastuksen aloittamisen jälkeen. Makuualustoina mulla pieneen pakkautuva ilmatäytteinen minimikama reissuille ja ihan perus solukumialusta sellaisille reissuille mihin ottaa isommin tavaraa mukaan.

Omia telttoja on pari, jostain vuosituhannen alusta oleva Haltin Vaelluskupoli 4, joka jäänyt aika vähälle käytölle ja toinen pari vuotta sitten hommattu MSR Freelite 2, on muuten näppärän kokoinen ja kevyt kantaa kun itekseen reissaa. Tarvittaessa mahtuu kaksistaankin nukkumaan, mutta tunnelmat on verrattain läheiset tuolloin joka tietenkään ei haittaa kun retkiseura on mieleistä :)

Pidempiä reissuja varten on joku Haglöfsin isohko rinkka, ja lyhyemmille reissuille / päiväretkille ostin viime kesänä Ospreyn Kestrel 68 rinkan. Kulkee näppärästi parin hengen päiväretkikamppeet uimakamoineen, eväineen jne tykötarpeineen ja viime kesän lämpimien kelien aikaan imaisi kätevästi myös 5l vesikanisterin säilyttäen silti hyvän kannettavuuden. Oon aika kova hikoilemaan, ja täytyy sanoa kyllä että tuo on ollut pitkään pitkään aikaan sellainen hankinta joka kyllä tosiaan on jo maksanut itsensä takaisin mukavuuden lisääntyessä :)

Kesällä oon tykännyt pitää mukana crocseja tjsp kevyempiä kenkiä, on saanut aina pidemmillä pysähdyksillä jalat "tuulettumaan" ja sitäkautta ehkäistyä rakkoja.

 
Meillä on jetboil minimo keittimenä. Varmaan liian hyvä mutta tuota. Syttyy kerrasta, tehokas, eka kaasu edelleen käytössä. Voi myös keitellä jotain kun tehonsäätö pelaa. Kätevästi menee romut sisään kun ei käytössä.
 
karhunik sanoi:
Pidempiä reissuja varten on joku Haglöfsin isohko rinkka, ja lyhyemmille reissuille / päiväretkille ostin viime kesänä Ospreyn Kestrel 68 rinkan. Kulkee näppärästi parin hengen päiväretkikamppeet uimakamoineen, eväineen jne tykötarpeineen ja viime kesän lämpimien kelien aikaan imaisi kätevästi myös 5l vesikanisterin säilyttäen silti hyvän kannettavuuden.

Näyttävät päteviltä. Itse olin myös tossuretkiä ajatellen "travel light" -koulukuntaa eli päädyin Savotta Jääkäri M -reppuun. Nimensä mukaisesti reppu eikä rinkka, mutta vetää vähintään 30 litraa tavaraa. En ole tuota ehtinyt vielä yli yön käyttää, mutta päiväretkillä osoittautunut pirun mukavaksi ja hyväksi. Ja mun varusteet vetää kyllä muutamien päivien retkille aivan hyvin.
 
Minä ostin juuri tämän:
https://rinkka.com/reppujakkara-retki-45-x-35-x-30-cm

Pitkään pyöritellyt mielessä reppujakkaraa ja nyt tuli mökillä pakkasta pidellessä mieleen tilata. Saapa nähdä tekeekö tällä mitä? Pilkkimiseen ja tytön kanssa retkeilyyn. Istuinta ois joskus kaivattu.

Kivoja & tarpeellisia varusteita on solumuovi takapuolenalunen kostealla / pakkasella.

Hämärään aikaan kunnon otsavalo on reppujen kanssa tuuskatessa teltassa tärkeä.

Mulla on keittimenä vain Trangia nesteellä. Ollut jo 25v mukana menossa. Hyvä kampe.
 
Edellämainittu reppujakkara oli retkeilykäytössä lapinreissussa kuluneella viikolla. Hyvä ostos, vaikka ei edes pilkkikäytössä ollut. Eihän se istu selkään kuin kunnon reppu tai rinkka. Mutta varsinkin lapsen kanssa kulkiessa tuollainen jakkara on tauolla aika kiva olla mukana. Repussa on lokerot termarille jne. Ja vaikka on ns säkkimallinen niin kaikki kamat ei mene yhdeksi kasaksi pohjalle vaan pysyy säntillisessä järjestyksessä. Ja kun taskuja on useita niin tietyt varusteet on helposti saatavilla kun repun laskee selästä pois.
Kylläpä tätä voi edelleen käytön jälkeen suositella [emoji108]
 
Termosmukia olen katsellut kalareissulle.
Olisiko esittää tiivistä, helppoa mukia koota, pitää puhtaana?
Ei tarvitse olla iso,
 
Samu sanoi:
Termosmukia olen katsellut kalareissulle.
Olisiko esittää tiivistä, helppoa mukia koota, pitää puhtaana?
Ei tarvitse olla iso,
En ole vielä tavannut termosmukia joka pitäisi yhtäpitkään juoman kuumana, kuin vaikka pieni termospullo.
 
Sande sanoi:
En ole vielä tavannut termosmukia joka pitäisi yhtäpitkään juoman kuumana, kuin vaikka pieni termospullo.
Termari on midnight blue, ei jää siitä kiinni, kuppi jäähtyy ikävästi kylmissä oloissa.
 
Tänään kalaretkellä kastuttiin niin lahjakkaasti, että päätettiin tytön kanssa tilata tarppi. Onko kokemuksia tai kommentteja? Meillä on vanha Haltin laavukangas, mutta se on haurastunut ja siitä ei enää ole mihinkään. Varustelekan myymä DD 3x3 metrinen kiinnostaa. Ja varmaankin sen tilaan.

Keiteltiin retkellä trangialla keittoa ja evästeltiin kuusen alla. Siinä heikonlaisesti pukeutuneena ja hieman viluissaan kaipas sateensuojaa. Josko tuosta ois siihen..
 
Meillä tarppina toimii iso kevytpressu ja talousnaru. Hyvin toimii. Tarppi kannattaa virittää pohjoisessa, Inarin yläpuolella leiriytyessä heti ensimmäiseksi ja purkaa vasta viimeiseksi. Tämä siksi että aivan pohjoisessa sää vaihtelee tosi nopeaan. Etelälapissa ei niin tarkkaa. Tarpin alla kalan käsittely, oleskelu on mukavaa sateella. Tavarat pysyy kuivina.

Kesällä kahden hengen kanssa telttana akka 2/3, talvella akka 4.  Parhaimmillaan ulkona ollut pakkasta 28. Todella usein yli 20. Velipoika on yöpynut samassa teltassa lähes 40 asteen pakkasella.

Luotettava erätaidot omaava häseltämätön kumppani / kaveri ovat parhaat retkivarusteet. Noilla pärjää aivan missä tahansa olosuhteissa. Mulla on tuuria että on saanut olla mukana timanttiset erätaidot ja muuttolinnun suunnistustaidot omaavan kaverin mukana reissuilla. Esim. tarpin virityksen pressusta ja talviyöpymisen opit opin häneltä
 
Tuollainen pressutarppi toimii kyllä [emoji106] Huonona puolena, että vie enemmän tilaa ja märkänä vaikea pakata. Mutta on tosiaan ihan toimiva. On ollut joskus sellainenkin käytössä. Ollaan laitettu riuku puuta vasten ja sen yli pressu jonka reunat maahan kiinni ikäänkuin laavumaisesti.
Tähän näppärä vinkki käyttää sellaisia pakkausremmejä pikalukoin. Niillä vetäisee rimat toisiinsa ilman naruja ja ei jää kasvaviin puihin mitään jälkiä kun pois lähtee.

Teillähän ihan extreme-hommaa kun kovassa pakkasessa telttailette[emoji16]
Sellainen on jo tosi ammattilaisten hommaa. Meillä on sen verran kermaa pebanderissa, että lumien tultua ei enää yövytä kyllä muualla kuin mökissä/asuntovaunussa. Mutta katsotaan nyt kun tyttö tästä kasvaa. Intoa on erä-hommiin niin paljon, että voi hyvinkin olla talvella telttailukin vielä ohjelmassa ennenkuin tytöstä teini tulee ja sitten ne ei varmaan kiinnosta.

Tänään pitäis saapua Varustelekan tarppi. Saapa nähdä minkälainen se sitten on kun pääsee hiplaamaan. Toivottavasti kevyt ja kestävä!
 
Jalkineista täällä ei vielä ollut juttua. Vieläkö joku vetää lapinvaellukset kumisaappailla, vai onko kaikilla jo goretex varsikengät?

90-luvulla lähdin lappiin molemmat jalkineet rinkassa. Matkanjohtaja käski jättämään upouudet goretexit bussiin ja hyvinhän se patikointi sujui kumisaappailla + villasukilla. Olihan siinä reitillä sellaisia kosteikkojakin, että olisi voinut goretexien varsi jäädä lyhyeksi ja ne jos onnistuu kastelemaan, niin niitä ei viikon vaelluksella enää kuivaksi saa?
 
Saako kääntää kysymyksen toisinpäin:
Vieläkö joku vetää goretexeillä, vaiko onko jo palattu perinteisiin kunnon kumppareihin tai nahkakenkiin ( kalvottomat )?

Mun jalka ei ole arka kengälle. Itse tykkään kävellä kumppareilla. Varsinkin jos reissussa ollaan useampi päivä. Kumpparit saa kuivaksi melkein vauhdista, mutta paksu gore-kenkä ei kuivu enää saman reissun aikana. Mutta tämä jos mikä on makuasioita.

Esikuvana mulle on eno joka 75v ikäisenä on koko elämänsä kulkenut metsiä kumppareilla ja vaeltanut pidemmälle & kauemmin kuin minä koskaan tulen kulkemaan. Ja aina kehuu, että kumppari on paras kompromissi kengäksi. Matalan joen voi ylittää kengät jalassa ja suolla kävelee helposti. Sukkaa tai jalkarättiä vaihtamalla pysyy päivän kävelykelpoisena. Ja nuotiolla kun antaa lämmetä niin kuivuu nopeasti.
 
Mulla oli parit huippukalliit Meindel coretex -kengät. Täysin paskat verrattuna kumppareihin. Vitsin jatkeena oli Vibram pohjat. Aivan liian kovat ja liukkaat suomalaiseen maastoon.

Kumpparit helpompi korjata, kuivata ja pysyvät hikoilusta huolimatta kuivempana märässä maastossa. Toki coretex vaelluskengät ok jossain Nuuksiossa.

Tarpin alla kummpareiden kavereina croksit. Saa jalat ja kumpparit kuivaksi. Sanomalehti kuivattaa tauolöa kengät nopeasti, jos tuliin ei mahdollisuutta. Sanomalehti, vaihtovillasukat ja kumpparit ovat lyömätön yhdistelmä. Villasukan alle villaa sisältävö hyvälaatuinen urheilusukka, niin kosteus ei tunnu. Puuvillasukka on huono.