https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot e-2008 koeajo

the-Rane

Sisäänajettu
Liittynyt
5.2.2015
Tällä kertaa sähköautokoeajossa oli Peugeot e-208:n isosisko e-2008. Peugeotin esitteitä lukiessani olin ihastunut Orange Fusion -värisävyyn ja kuinka ollakaan, koeajoautomme oli juuri samanvärinen. Noudimme auton lauantaina Autoverkkokaupasta Kehä kolmosen varrelta. Koeajolämpötila oli noin +4 asteen tuntumassa, joten nyt saimme tuntumaa lähes nollakelin kulutuslukemiin. Auto oli pesty ja puunattu nätiksi, sekä akku ladattu melkein täyteen.

Jouduimme muuttamaa koeajosuunnitelmia sään vuoksi, sillä halusimme vältellä sateita, joten suuntasimme sähköjellonan keulan kohti Hämeenlinnaa ja Aulankoa. Näin tulisi myös matkaa-ajoon hyvä tuntuma. Lähdössä totesin autosta puuttuvan jotain oleellista, eli navigaattorin. Vaan eipä hätää, oikea kaapeli omasta autosta ja kohta iLuuri oli yhtä auton viihdejärjestelmän kanssa ja navigaattori käytössä auton kosketusnäytöstä. Spotify soi myös nätisti puhelimen kautta. Loppujen lopuksi sitä auton omaa navia ei jääty kaipaamaan.

Autona e-2008 oli kovasti mieleeni, sillä pidän korkeammasta ajoasennosta ja siitä, että auton takakonttiin mahtuu tarvittaessa enemmän tavaraa kuin pikkusiskossa. Takatilat olivat hyvät, siellä olisi mahtunut istumaan, vaikka silinterihattu päässä, mikäli kyydissä olisi ollut herraskaisempaa seuraa.
Moottoritiellä e-2008 kulki kuin kliseinen juna. Ohjaus antoi hyvän tuntuman, eikä suuntaa tarvinnut hakea, mitä nyt kaistavaroitin välillä komenteli pitämään ratista kiinni. Testatessani moottoritiellä ohituskiihtyvyyttä satasesta 120 km/h nopeuteen urheilullisella ajotilalla lappu lattiassa, tuli apparilta ”ohhoh” -kommentti, kun auto lähti kiihtymään heti, eikä viidestoista päivä. Eikä ollut pelkoa, että vaihteisto olisi nykinyt.

Melun suhteen e-2008 oli mukavan hiljainen. Sisustaltaan ja hallintalaitteistoltaan auto oli niin sanotusti normaali auto, eli mitään sähköautoufoilua ei ollut havaittavissa. Tämä on vain hyvä seikka, sillä monella siirtyminen sähköautoiluun on iso kynnys ja siinä tutuilla paikoilla olevat hallintalaitteet auttavat asiaa. Omaan makuuni autossa voisi muutama asia olla toisin. Ajotilavalitsin oli sijoitettu keskikyynärnojan etupuolelle, joka on sille mielestäni väärä paikka. Oikea paikka olisi vaihdekepin juuressa, josta ajotilan saisi tarvittaessa nopeasti normaaliajotilasta urheilulliseen ajotilaan. Monta kertaa moottoritien rampilta lähtiessä ripeämpi ajotila olisi paikallaan. Autossa oli sähköinen käsijarru, joka voisi kyllä olla tänä päivänä automaattinen. Nyt se piti aina laittaa erikseen päälle.

Auton vaihteistossa oli kaksi ajotilaa eteenpäin, D niin sanottuna normaaliajotilana, jossa auto rullaa, kun nostaa jalan kaasupolkimelta ja B, jossa kaasujalan nosto saa aikaan todella kovan hidastuvuuden. B-ajotilassa energian talteenotto on huomattavasti tehokkaampaa, mutta ainakin minua se oudoksutti vielä tässä vaiheessa. D- ja B-ajotilan valinta oli helppo tehdä vaihdekepistä taakse päin nykimällä.
Autossa oli hyvä peruutuskamera, joka antoi kuvaa kaksiosaisessa näyttötilassa. Täytyy myöntää, että peruuttaminen on tehty kyllä helpoksi. Sekin tuli kokeiltua, että mikäli takaluukku ei ole kunnolla kiinni, ei peruutuskamera anna näyttöön mitään kuvaa.

Koeajollamme Hämeenlinnassa alkoi akku olla sen verran lopussa, että emme välttämättä selviäisi Hyvinkäälle, jossa oli tarkoitus ottaa lisää virtaa. Pikainen latauspaikkojen haku näytti, että Hämeenlinnassa olisi Ionityn 350 kWh supernopea pikalaturi. Siispä laturin osoite naviin ja kohti kyseistä osoitetta. Eipä ollut Ionityllä ruuhkaa, minkä selittää hyvin 0,95 € / minuutti lataushinta. Tämä hinta siis K-latauksen sovelluksella, joka minulla oli puhelimessani. Auton ollessa latauksessa, tunsin, miten pyörre kävi lompakossani, joten lataussessio jäi alle 10 minuutin pituiseksi. Otin vain sen verran, että päästäisiin varmasti Hyvinkäälle. Ionity antoi aluksi virtaa 50 kWh teholla, mutta parin minuutin latauksen jälkeen se tiputti latauksen 30 kWh teholle. Nyt on testattu tuokin monsterilaturi, mikä oli tarkoitukseni tämän laturin valinnassa.

Pääsimme hyvin Hyvinkäälle ja rangea jäi 80 km. Citymarketin laturilla olikin vuorossa pieni jumppa, sillä ensimmäinen laturi ei suostunut antamaan virtaa, ei sitten millään, vaikka melkein seisoin jo päälläni auton vieressä ja manailin kaikenlaisia loitsuja. Onneksi viereinen laturi oli tyhjä ja se toimi kerta laakista. Laturin toimimattomuudesta auton kanssa on lähetetty k-Lataukselle vikailmoitus. Ruokailumme aikana auton akku oli täyttynyt melkein täyteen, joten kotimatkalla ei tarvinnut miettiä virran loppumista.
Illalla oli vuorossa vielä naapureiden automiesten ajeluttaminen. Herrat olivat jo innokkaina parkkipaikalla odottelemassa, kun kurvasimme pihalle. Kyyditettävien kommentit olivat sellaisia, että kyllä tällainen korkeampi automalli on kovasti mieleen vanhemmille ikäpolville. Kiihdytystestaus rampilta moottoritielle sai aikaa etupyörien sutimisen, mikä pisti kyyditettävät ihastelemaan auton välitöntä reagoimista kaasupolkimeen.

Myöhemmin kävin vielä lataamassa autoa k-Rauta Merituulen pihalla. Siellä sateessa latausta kytkiessä tuli mieleeni, että huoltoasemien polttoainemittareilla on katokset, mutta sähköautoilijat joutuvat ottamaan latureilla taivaalta vastaan kaiken mitä sieltä tulee. Tosin eipä siellä ulkona tarvitse seistä kovin pitkään, mikäli laturi vain toimii.

Lataushinnoista sen verran, että Ionity on sikakallis, eikä sillä kannata tällaista autoa ladata, kun vain hätätilanteessa. K-latauksen 50 kWh laturi on pikalaturiksi kohtuuhintainen, mikäli lataa vain siihen asti, kun latausnopeus alkaa tippua 70 km/h latausnopeuteen. Näin ladatessa auton 18,3 kWh koeajokulutuksella kustannus sataa kilometriä kohti olisi noin 7,30 €. Se vastaa karvan päälle 5 litran kulutusta bensa-autolla. Kotilatauksella 0,11 € kWh hinnalla kustannukset sataa kilometriä kohti olisi noin 2€ luokkaa, mikä on jo halpaa etenemistä. Kustannukset 100 km kohti on laskettu K-latauksen kuittien tiedoista ja auton antamasta koeajokulutuksesta.

 

Liitteet

  • IMG_6821.jpg
    IMG_6821.jpg
    115 KB · Katsottu: 355
  • IMG_6831.JPG
    IMG_6831.JPG
    60,6 KB · Katsottu: 384
  • IMG_6849.JPG
    IMG_6849.JPG
    89,5 KB · Katsottu: 385
  • IMG_6854.JPG
    IMG_6854.JPG
    94,8 KB · Katsottu: 339
Eikös se ajotilanvalitsin ole siinä mukavasti sormenpäiden ulottuvilla, ettei kättä tarvitse kyynärnojalta nostaa, kun näppää tilan toiseksi? Epäonnistunut se valitsin on autoissa, joissa niitä tiloja on enemmän kuin kaksi, kun ei voi suoraan valita haluamaansa tilaa, mutta niissä joissa on tiloja vain kaksi, niin toimii noinkin.

Sähköinen käsijarru on automaattinen, mutta automatiikan voi kytkeä pois ja se muistaa tilansa. Valinta tapahtuu joko keskinäytön valikoista ajotilan asetuksista tai siitä käsijarrun käyttökytkimestä pitkää painamalla tai vetämällä, ellei sitten huollon testerillä ole kytketty valintamahdollisuutta pois. En ole kyllä koskaan nähnyt, että se olisi kytketty pois niin ettei automatiikka olisi päällä.
 
Välillä näkee kyllä niin uskomattomia asetuksia laitteissa kuin laitteissa. Aikoinaan teinit laittoivat demo kännyköihin omat näyttölukkokuviot myyjien kiusaksi. Tuskin autoille kiusallaan tehdään outoja asetuksia. Ihmisistä vaan osa räpeltää, eikä edes tajua mitä jostapin nappulasta tapahtuu. Myös autojen käyttölogiikka eroaa kovasti toisistaan.
 
Myönnän, että en minä koeajon jälkeen palauta autoissa asetuksia siihen tilaan missä ne on olivat koeajolle lähtiessä ja tulee kyllä kahlattua kaikki mahdolliset valikot läpi ja eri asetukset autosta kuin autosta. Edellisen kuljettajan jälkiltä ne siis ovat mitä ikinään on asetuksina, kun koeajolle lähdet.
 
Penguin sanoi:
Eikös se ajotilanvalitsin ole siinä mukavasti sormenpäiden ulottuvilla, ettei kättä tarvitse kyynärnojalta nostaa, kun näppää tilan toiseksi? Epäonnistunut se valitsin on autoissa, joissa niitä tiloja on enemmän kuin kaksi, kun ei voi suoraan valita haluamaansa tilaa, mutta niissä joissa on tiloja vain kaksi, niin toimii noinkin.

Sähköinen käsijarru on automaattinen, mutta automatiikan voi kytkeä pois ja se muistaa tilansa. Valinta tapahtuu joko keskinäytön valikoista ajotilan asetuksista tai siitä käsijarrun käyttökytkimestä pitkää painamalla tai vetämällä, ellei sitten huollon testerillä ole kytketty valintamahdollisuutta pois. En ole kyllä koskaan nähnyt, että se olisi kytketty pois niin ettei automatiikka olisi päällä.

Kyllä se ajotilan valitsin oli niin ikävässä paikassa, että kättä piti kunnolla koukistaa ja katse kääntää, että ajotilan sai toiseksi. Ei oikein toimiva ratkaisu.

En saanut kyllä käsijarrua automaattiseksi, vaikka nappia miten painelin. En myöskään törmännyt sen asetukseen valikoissa. Toki voi olla, etten vain osannut toimia oikein tai kyseinen asetus jäi huomaamatta.
 
Tässä kuvassa ajotilan valitsin takimmaisena. Se on lisäksi kahteen suuntaan paineltava.
 

Liitteet

  • 2DEA63C0-7815-4E9C-8053-5588CD24BA69.jpeg
    2DEA63C0-7815-4E9C-8053-5588CD24BA69.jpeg
    109,1 KB · Katsottu: 299
Vielä korjaus tuohon alkuperäiseen tekstiin. Latureiden tehot tietenkin kW, eikä kWh, kuten olen kirjoittanut. Joku ajatuskatkos ollut tekstiä työstäessäni.  :-\
 
Tuossa samassa paikassa se on 3008 II:ssa ja 508 II:ssa ja mielestäni se on oikein sopivasti hollilla. Ehkä se riippuu siitä miten penkin säätö on. Omassa 508:ssa on erilliset nappulat vaihdekepin takana ja niihin ei yltä, jos ei kättä nosta kyynärnojalta.

Sähkötoimisen käsijarrun automaattitoiminnon poiskytkentä:

Tietyissä tilanteissa, kuten erittäin kylmässä säässä tai hinattaessa (esim. matkailuvaunu, korjaamohinaus), voi olla tarpeen kytkeä järjestelmän automatiikka pois päältä.
►  Käynnistä moottori.
►  Käytä jarruvipua seisontajarrun kytkemiseen,  jos se ei ole päällä.
►  Ota jalka kokonaan pois jarrupolkimelta.
►  Pidä jarruvipu painettuna vapautussuuntaan  10–15 sekuntia ajan.
►  Päästä irti jarruvivusta.
►  Paina jarrupoljinta ja pidä se painettuna.
►  Vedä jarruvivusta kytkennän suuntaan  kahden sekunnin ajan.
Mittaristossa syttyy merkkivalo, joka vahvistaa automaattisten toimintojen poiskytkennän.
►  Päästä irti jarruvipu ja jarrupoljin.
Nyt seisontajarru voidaan kytkeä ja vapauttaa vain käsin jarruvivulla.
Toista tämä menettely automaattisen toiminnan aktivoimiseksi uudelleen (aktivointi vahvistuu merkkivalon sammumisella mittaristossa).
 
Tuo penkin asento sen muuten selittääkin. Itse kun olen vain 174 pitkä, niin säädän penkin hyvän ajoasennon saamiseksi aika eteen. Näin se kytkin jää minulla todella hankalaan paikkaan.

Tuosta käsijarrusta voisi sanoa, ettei sen asetusta näemmä muuteta ilman ohjekirjan lukemista. Kyseisessä koeajoautossa se oli kytketty manuaaliseksi.

Kiitos Penguin informaatiosta.  :)
 
Tuo on ihme suotamista ja huopaamista edestakaisin, kun yhdessä mallissa sen käsijarrun automatiikan saa päälle/pois keskinäytön kautta valikoista ja toisessa pitää tuollainen hirveä rituaali käydä läpi, eikä varmasti mene ohjettakaan lukemalla ensimmäisellä kerralla oikein ja tule haluttua lopputulosta.