- 8.11.2018 klo 10:21 / Käyttötesti, Peugeot 3008 & 5008
Päivitetty käyttökokemusraportti Peugeot 3008/5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatista. Pohjautuu 3008:n osalta 10000 kilometriin ja 5008:lla ajettuihin 3000 kilsaan.
Moottori ja suorituskyky
Päädyin 1.5-litraiseen dieseliin hieman kompromissimielellä, koska haluamaani 2-litraista ei saanut 150-heppaisena automaattina ja 177-heppaisena vain kovin kalliiseen GT-varusteluun sidottuna. Ensivaikutelma moottorista on, että suorituskyky on tyydyttävä, mutta pieneltä pettymyksen tunteelta en ole voinut välttyä.
Jos suoraa teho/painosuhdetta vertaa aiempaan Grand C4 Picassooni, niin ero ei näytä dramaattiselta: 130 hevosen kuvittelisi vievän 1505 kiloa vain aavistuksen rauhallisemmin kuin mitä 150 hevosvoimaa vei 1550 kiloa. Käytännössä ero on kuitenkin tuntuvampi, mikä selittynee pitkälti tehokäyrien eroilla. Siinä missä Picasso saavutti tuon 150 hevosvoiman tehon jo 3100 rpm kohdalla ja antaa maksimitehon tasaisesti 4100 rpm asti, on 3008:n tehohuippu käytössä vasta 3700 rpm kohdalla nyykähtääkseen jo 4000 rpm kohdalla. Tuo yhdistettyä jo sinänsä matalampaan tehoon on harmillista. Ero on tuntuvimmillaan moottoritienopeuksien kiihdytyksissä, kun myös Peugeotin hieman suurempi ilmanvastus ottaa osansa.
Sammutusautomatiikka toimii loistavasti dieselversiossa, eikä sen olemassaoloa huomaa ollenkaan. Jalkaa ei ehdi siirtää jarrulta kaasulle niin nopeasti, etteikö kone olisi jo käynnissä, kun jalka kaasulle ehtii. Nappisuoritus! Niin pitkälle asti, että itseäni jopa häiritsee, kun 3008 adaptiivinen vakionopeudensäädin käytössä ei ruuhkassa pysähtyessään konetta sammutakaan.
Voimansiirto
Uusi 8-vaihteinen automaatti on todella eleettömän mukava. Ei vanha 6-vaihteinenkaan huono ollut, mutta erityisesti alaspäin vaihtaessaan se oli hivenen "kulmikas". Reagointi on tässä nopeaa ja kuitenkin samaan aikaan täysin huomaamattoman pehmeää. Ainoan pienen nykäisyn tuntee jos nitkuttaa liki nollavauhtisessa ruuhkassa, vuoroin kaasua painaen ja päästäen. Ominaisuus on osin kuskin kaasujalassa, koska adaptiivinen cruise päällä tuota ei huomaa.
Taannoin koeajolla vanhemmalla voimalinjalla (1.6 HDI 120 + 6-vaihteinen) vetopito oli liikkellelähdöissä mutkissa ohut sisäkurvin puoleisella pyörällä, mutta näissä omissa en ole vastaavaa havainnut lainkaan.
Matka-ajo
Suuntavakaus on 3008:ssa kunnossa, joskin isoveljensä 5008 on vielä aavistuksen vakaampi pitkän akselivälin ansiosta. Toisaalta vaikkapa parkkipaikkapyöritys on 3008:lla helpompaa, joskin 5008 on myös akseliväliinsä suhteutettuna varsin ketterä. Kokonaisuutena matka-ajo on todella rentouttavaa -- kumpikin auto on levollinen ajettava ja alusta toimii hyvin. Talviajosta on vielä vain lyhyet kokemukset, mutta 5008:lla olen päässyt jäällä ja sohjolla jo ajelemaan, eikä huomautettavaa löytynyt. Vakaa ja looginen myös liukkaalla.
Parhaimmillaan auto olisi ohjaus sport-tilassa eli hieman jäykempänä, mutta valitettavasti sitä ei saa kytkettyä päälle ilman että myös vaihteisto siirtyy sport-tilaan, jossa taas kierrokset ovat matka-ajoon turhan korkeat, kun vaihteisto käyttää pienempää vaihdetta.
Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii erinomaisesti eikä ole kertaakaan tehnyt mitään hölmöyksiä, joita muinainen toisenmerkkinen autoni ajoittain teki. Moottoritiellä ACC täytyy tosin huomioida siinä mielessä, että ohituksiin joutuu lähtemään hivenen aiemmin kuin normaalisti, ettei auto ala proaktiivisesti adaptoimaan nopeuttaan ohitettavan mukaan.
5008:n peruscruisekin toimii, mutta ACC:n muun toiminnallisuuden lisäksi siitä puuttuu kyky hidastaa nopeutta jarruilla alamäessä valitun nopeuden säilyttämiseksi, ja lisäksi sitä voi käyttää vasta 40 km/h nopeudesta ylöspäin, kun adaptiivinen kytkeytyy päälle jo 30 km/h nopeudesta.
Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
Kumpaakaan auto ei ole tähän tarkoitukseen hankittu. Kuitenkin myös kiemurtelevat pikkutiet ovat ihan ongelmattomia ajella, vaikka vauhtia olisi reippaamminkin. Kuitenkin niin, että auton korkeuden aivan selvästi huomaa, eli kallistelua ei voi olla huomaamatta. Vaihdikkaissa mutkissa kumpikin on myös havaittavasti aliohjaava ja puskeva eli tämä ei ole auton ominta aluetta.
Melutaso
3008 on hyvin hiljainen ja erityisesti pidän siitä, että äänitaso ei vaihtele ja äänimaailma on muutoinkin todella hälytön ja rauhallinen. Mitään ylimääräisiä resonansseja ei kuulu.
5008 on selkeästi meluisampi, vaikka ero ei ole dramaattinen. Melutaso on korkeampi ja hälyisempi. Eroa en erityisesti rengasäänissä, vaikka molemmissa sekä kesä- että talvirenkaat ovat identtiset. Äänimaisema myös vaihtelee 5008:ssa enemmän. Häiritsevä äänilähde 5008:ssa ovat keskirivin reunapaikkojen turvavyöt -- elleivät ne jää käyttäjältä oikeaan asentoon käytön jälkeen, pitävät ärsyttävää kolinaa tyhjänä istuimen ja seinä välissä. Suunnitteluvirhe, jota ei ole korjattu, vaikka sama ominaisuus oli jo Picassossa.
En osaa arvioida, miten suuri vaikutus melutasojen eroihin on Focalien mukana tulleilla laminoiduilla laseilla, jotka siis on 3008:ssa, mutta ei 5008:ssa.
Ergonomia
Lisävarusteiset sähkösäätöiset AGR-penkit ovat erittäin hyvät. Säädöt ovat kattavat ja istuma-asennon saa hyväksi. Muistitoiminto helpottaa useamman ihmisen käyttöä -- kun säätöjä on paljon, manuaalinen jumppa olisi muutoin hankalaa. Muisti muistaa myös sivupeilien asetukset, käytännössä ainoat käsin säädettävät asiat ovat istuinosan pituus ja taustapeili.
Pieni ohjauspyörä ja sen yläpuolelle asettuva mittaristo sopivat itselleni täydellisesti. Pidän yleensäkin ohjauspyörää varsin alhaalla ja tässä autossa se on hyvin luontevaa.
Hallintalaitteet ovat hienosti kuljettajan ulottuvissa. Osa asioita tapahtuu kosketusnäytön kautta, jonka osa ihmisistä kokee hankalaksi, mutta itselleni se on luontevaa. Ainoa ärsyttävä asia on mittariston kirkkaudensäädön piilottaminen monen painalluksen taakse. Erityisesti talviaikaan tuolle on tarvetta, kun sysipimeässä näytöt ovat muutoin turhan kirkkaat -- ja aurinkoisessa päivässä taas himmein asento turhan pimeä.
Puhelimen toimintojen käyttö Apple Carplayn kautta on loistava käytettävyyttä lisäävä ominaisuus, mutta sen toimintaan liittyy ajoittaista epävakautta ja häiriöitä, joiden syyn lähde on epäselvä; vaikea tietää, onko vika puhelimessa vai autossa. Ilmenee esimerkiksi satunnaisena GPS-sijainnin vaelteluna, joka kestää minuutin, pari, kunnes tokenee.
Tilat ja monikäyttöisyys
3008 ei ole suuren suuri auto. Monikäyttöisyys kuitenkin parantaa tilankäyttöä, ja vaikkapa eri korkeuksille asettuva tavaratilan pohja tai vaakatasoon kaatuva pelkääjän penkin selkänoja ovat ihan hyviä juttuja. Itse paljon polkupyörää kuljettavana arvostan myös esimerkiksi sähköistä takaluukkua potkutunnistimella ja takakontin puolelta napista kaadettavaa selkänojaa.
5008:ssa taas tilaa on oleellisesti enemmän. Toisaalta muokattavuus on hivenen kömpelömpää, kun keskirivin penkit pitää kaataa käsin yksi kerrallaan, eikä hattuhyllyrullalle ole samanlaista loogistaa piilopaikkaa kuin 3008:n hattuhyllylle. Samoin tavaratilan pohja on kmpelömpi -- eikä sen alla ole piilojemmaa, kun siellä on ne kolmannen rivin istuimet. Ovat toki irroitettavissa, mutta se veisi niistä vähän idean.
Valot ja näkeminen
Ledvalot vaikuttavat asiallisilta. Lyhyet ovat kohdalleen säätämisen jälkeen erittäin hyvät, hyvä kantama, erinomainen leveys. Pitkät ovat leveyden osalta loistavat, mutta keskeltä kantama on korkeintaan tyydyttävä.
Kaukovaloautomatiikka toimii hyvin matalista nopeuksista alkaen eikä vaadi myöskään mitään säkkipimeyttä toimiakseen. Pisteet siitä. Sen sijaan satunnaisesti tuo tekee ihmeellisiä pitkien väläyttelyjä vastaantulijoille, mikä on hieman kiusallista.
Näkyvyys molemmista autoista ulos on kohtuullinen, takaviiston hieman vajaa. Koska autossa on varsin kattava katveavustus ja kamerat pysäköintiä varten, tuo ei kuitenkaan käytännössä ole ongelma.
Kulutus
Kesänopeuksilla erityisesti moottoritievauhdeissa kulutus on ollut varsin korkea. Sen sijaan talvirajoituksilla ja talvirenkailla kulutus on ollut hyvinkin maltillinen. 3008:n keskilutus on tähän mennessä ollut 6,13 l/100 km, mutta talvirenkaiden vaihdon jälkeen 4,97 l/100 km. 5008:lla ei kesiksillä ehditty ajaa kuin muutama satanen, sen keskikulutus tähän mennessä 5,42 l/100 km.
Erityishuomiona ainakin 3008:n ylioptimistinen range-näyttö. Sillä ei todellakaan ajeta nollaan, vaan tankki on tyhjä jo silloin, kun rangea pitäisi olla vielä parikymmentä kilsaa. Erittäin typerä ominaisuus!
AdBlueta 3008 alkoi pyytää ensimmäisen kerran lisää, kun mittarissa oli 9900 km. En tiedä, onko tankki ollut luovutushetkellä täysi.
Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne
Pidän suuresti laatuvaikutelmasta ja visuaalisesta ilmeestä niin auton ulkopuolella kuin erityisesti sisällä. Erityisesti sisustuksessa käytetyt materiaalit ja muotoilu ovat mieleeni. Mitään moitittavaa en viimeistelyssä tai sovituksissa huomannut. Varsinaisia vikoja autoissa ei vielä ole ollut, ellei sellaiseksi laske Defan toimittaman moottorilämmittimen aiheuttamaa virheilmoitusta moottorihäiriöstä. En kuitenkaan laske sitä varsinaisesti auton viaksi, toistaiseksi moottorinlämmittimet on kytketty pois käytöstä, kunnes Defa saa ongelman ratkaistua.
3008:n lisävarusteinen Focal-äänentoisto soi hienosti. Ei pärjää taannoin E-sarjalaisessani olleelle äänentoistojärjestelmälle, mutta toisaalta soi paljon paremmin kuin Octavian paketti. Ääntä irtoaa kiitettävästi eikä mikään lähde resonoimaan mukaan. Ehkä ylä-äänet voisivat soida aavistuksen puhtaammin.
5008:ssa vakioäänentoisto, joka on selkeästi tunkkaisempi -- mutta paljon parempi kuin taannoin koeajoyksilössä. Radion herkkyys on perin surkea. Yleensä kuuntelenkin radion puhelimen sovelluksen kautta.
Tunnepuolella kumpikin auto saa itsessäni aikaa positiivisia viboja. Matkaan on mukava lähteä, ja tien päällä viihtyy.
---
Kokonaisuutena pidän molemmista autoista suuresti, vaikkakin moottorit saisivat olla naksun tehokkaampia. Optimaalinen ristisiitos itselleni olisi 5008:n tilat ja mitat yhdistettynä 3008:n ulkoiseen muotoiluun ja tavaratila/takapenkkiratkaisuun -- ja Picasson moottori
Käyttötesti jatkuu!
Moottori ja suorituskyky
Päädyin 1.5-litraiseen dieseliin hieman kompromissimielellä, koska haluamaani 2-litraista ei saanut 150-heppaisena automaattina ja 177-heppaisena vain kovin kalliiseen GT-varusteluun sidottuna. Ensivaikutelma moottorista on, että suorituskyky on tyydyttävä, mutta pieneltä pettymyksen tunteelta en ole voinut välttyä.
Jos suoraa teho/painosuhdetta vertaa aiempaan Grand C4 Picassooni, niin ero ei näytä dramaattiselta: 130 hevosen kuvittelisi vievän 1505 kiloa vain aavistuksen rauhallisemmin kuin mitä 150 hevosvoimaa vei 1550 kiloa. Käytännössä ero on kuitenkin tuntuvampi, mikä selittynee pitkälti tehokäyrien eroilla. Siinä missä Picasso saavutti tuon 150 hevosvoiman tehon jo 3100 rpm kohdalla ja antaa maksimitehon tasaisesti 4100 rpm asti, on 3008:n tehohuippu käytössä vasta 3700 rpm kohdalla nyykähtääkseen jo 4000 rpm kohdalla. Tuo yhdistettyä jo sinänsä matalampaan tehoon on harmillista. Ero on tuntuvimmillaan moottoritienopeuksien kiihdytyksissä, kun myös Peugeotin hieman suurempi ilmanvastus ottaa osansa.
Sammutusautomatiikka toimii loistavasti dieselversiossa, eikä sen olemassaoloa huomaa ollenkaan. Jalkaa ei ehdi siirtää jarrulta kaasulle niin nopeasti, etteikö kone olisi jo käynnissä, kun jalka kaasulle ehtii. Nappisuoritus! Niin pitkälle asti, että itseäni jopa häiritsee, kun 3008 adaptiivinen vakionopeudensäädin käytössä ei ruuhkassa pysähtyessään konetta sammutakaan.
Voimansiirto
Uusi 8-vaihteinen automaatti on todella eleettömän mukava. Ei vanha 6-vaihteinenkaan huono ollut, mutta erityisesti alaspäin vaihtaessaan se oli hivenen "kulmikas". Reagointi on tässä nopeaa ja kuitenkin samaan aikaan täysin huomaamattoman pehmeää. Ainoan pienen nykäisyn tuntee jos nitkuttaa liki nollavauhtisessa ruuhkassa, vuoroin kaasua painaen ja päästäen. Ominaisuus on osin kuskin kaasujalassa, koska adaptiivinen cruise päällä tuota ei huomaa.
Taannoin koeajolla vanhemmalla voimalinjalla (1.6 HDI 120 + 6-vaihteinen) vetopito oli liikkellelähdöissä mutkissa ohut sisäkurvin puoleisella pyörällä, mutta näissä omissa en ole vastaavaa havainnut lainkaan.
Matka-ajo
Suuntavakaus on 3008:ssa kunnossa, joskin isoveljensä 5008 on vielä aavistuksen vakaampi pitkän akselivälin ansiosta. Toisaalta vaikkapa parkkipaikkapyöritys on 3008:lla helpompaa, joskin 5008 on myös akseliväliinsä suhteutettuna varsin ketterä. Kokonaisuutena matka-ajo on todella rentouttavaa -- kumpikin auto on levollinen ajettava ja alusta toimii hyvin. Talviajosta on vielä vain lyhyet kokemukset, mutta 5008:lla olen päässyt jäällä ja sohjolla jo ajelemaan, eikä huomautettavaa löytynyt. Vakaa ja looginen myös liukkaalla.
Parhaimmillaan auto olisi ohjaus sport-tilassa eli hieman jäykempänä, mutta valitettavasti sitä ei saa kytkettyä päälle ilman että myös vaihteisto siirtyy sport-tilaan, jossa taas kierrokset ovat matka-ajoon turhan korkeat, kun vaihteisto käyttää pienempää vaihdetta.
Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii erinomaisesti eikä ole kertaakaan tehnyt mitään hölmöyksiä, joita muinainen toisenmerkkinen autoni ajoittain teki. Moottoritiellä ACC täytyy tosin huomioida siinä mielessä, että ohituksiin joutuu lähtemään hivenen aiemmin kuin normaalisti, ettei auto ala proaktiivisesti adaptoimaan nopeuttaan ohitettavan mukaan.
5008:n peruscruisekin toimii, mutta ACC:n muun toiminnallisuuden lisäksi siitä puuttuu kyky hidastaa nopeutta jarruilla alamäessä valitun nopeuden säilyttämiseksi, ja lisäksi sitä voi käyttää vasta 40 km/h nopeudesta ylöspäin, kun adaptiivinen kytkeytyy päälle jo 30 km/h nopeudesta.
Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo
Kumpaakaan auto ei ole tähän tarkoitukseen hankittu. Kuitenkin myös kiemurtelevat pikkutiet ovat ihan ongelmattomia ajella, vaikka vauhtia olisi reippaamminkin. Kuitenkin niin, että auton korkeuden aivan selvästi huomaa, eli kallistelua ei voi olla huomaamatta. Vaihdikkaissa mutkissa kumpikin on myös havaittavasti aliohjaava ja puskeva eli tämä ei ole auton ominta aluetta.
Melutaso
3008 on hyvin hiljainen ja erityisesti pidän siitä, että äänitaso ei vaihtele ja äänimaailma on muutoinkin todella hälytön ja rauhallinen. Mitään ylimääräisiä resonansseja ei kuulu.
5008 on selkeästi meluisampi, vaikka ero ei ole dramaattinen. Melutaso on korkeampi ja hälyisempi. Eroa en erityisesti rengasäänissä, vaikka molemmissa sekä kesä- että talvirenkaat ovat identtiset. Äänimaisema myös vaihtelee 5008:ssa enemmän. Häiritsevä äänilähde 5008:ssa ovat keskirivin reunapaikkojen turvavyöt -- elleivät ne jää käyttäjältä oikeaan asentoon käytön jälkeen, pitävät ärsyttävää kolinaa tyhjänä istuimen ja seinä välissä. Suunnitteluvirhe, jota ei ole korjattu, vaikka sama ominaisuus oli jo Picassossa.
En osaa arvioida, miten suuri vaikutus melutasojen eroihin on Focalien mukana tulleilla laminoiduilla laseilla, jotka siis on 3008:ssa, mutta ei 5008:ssa.
Ergonomia
Lisävarusteiset sähkösäätöiset AGR-penkit ovat erittäin hyvät. Säädöt ovat kattavat ja istuma-asennon saa hyväksi. Muistitoiminto helpottaa useamman ihmisen käyttöä -- kun säätöjä on paljon, manuaalinen jumppa olisi muutoin hankalaa. Muisti muistaa myös sivupeilien asetukset, käytännössä ainoat käsin säädettävät asiat ovat istuinosan pituus ja taustapeili.
Pieni ohjauspyörä ja sen yläpuolelle asettuva mittaristo sopivat itselleni täydellisesti. Pidän yleensäkin ohjauspyörää varsin alhaalla ja tässä autossa se on hyvin luontevaa.
Hallintalaitteet ovat hienosti kuljettajan ulottuvissa. Osa asioita tapahtuu kosketusnäytön kautta, jonka osa ihmisistä kokee hankalaksi, mutta itselleni se on luontevaa. Ainoa ärsyttävä asia on mittariston kirkkaudensäädön piilottaminen monen painalluksen taakse. Erityisesti talviaikaan tuolle on tarvetta, kun sysipimeässä näytöt ovat muutoin turhan kirkkaat -- ja aurinkoisessa päivässä taas himmein asento turhan pimeä.
Puhelimen toimintojen käyttö Apple Carplayn kautta on loistava käytettävyyttä lisäävä ominaisuus, mutta sen toimintaan liittyy ajoittaista epävakautta ja häiriöitä, joiden syyn lähde on epäselvä; vaikea tietää, onko vika puhelimessa vai autossa. Ilmenee esimerkiksi satunnaisena GPS-sijainnin vaelteluna, joka kestää minuutin, pari, kunnes tokenee.
Tilat ja monikäyttöisyys
3008 ei ole suuren suuri auto. Monikäyttöisyys kuitenkin parantaa tilankäyttöä, ja vaikkapa eri korkeuksille asettuva tavaratilan pohja tai vaakatasoon kaatuva pelkääjän penkin selkänoja ovat ihan hyviä juttuja. Itse paljon polkupyörää kuljettavana arvostan myös esimerkiksi sähköistä takaluukkua potkutunnistimella ja takakontin puolelta napista kaadettavaa selkänojaa.
5008:ssa taas tilaa on oleellisesti enemmän. Toisaalta muokattavuus on hivenen kömpelömpää, kun keskirivin penkit pitää kaataa käsin yksi kerrallaan, eikä hattuhyllyrullalle ole samanlaista loogistaa piilopaikkaa kuin 3008:n hattuhyllylle. Samoin tavaratilan pohja on kmpelömpi -- eikä sen alla ole piilojemmaa, kun siellä on ne kolmannen rivin istuimet. Ovat toki irroitettavissa, mutta se veisi niistä vähän idean.
Valot ja näkeminen
Ledvalot vaikuttavat asiallisilta. Lyhyet ovat kohdalleen säätämisen jälkeen erittäin hyvät, hyvä kantama, erinomainen leveys. Pitkät ovat leveyden osalta loistavat, mutta keskeltä kantama on korkeintaan tyydyttävä.
Kaukovaloautomatiikka toimii hyvin matalista nopeuksista alkaen eikä vaadi myöskään mitään säkkipimeyttä toimiakseen. Pisteet siitä. Sen sijaan satunnaisesti tuo tekee ihmeellisiä pitkien väläyttelyjä vastaantulijoille, mikä on hieman kiusallista.
Näkyvyys molemmista autoista ulos on kohtuullinen, takaviiston hieman vajaa. Koska autossa on varsin kattava katveavustus ja kamerat pysäköintiä varten, tuo ei kuitenkaan käytännössä ole ongelma.
Kulutus
Kesänopeuksilla erityisesti moottoritievauhdeissa kulutus on ollut varsin korkea. Sen sijaan talvirajoituksilla ja talvirenkailla kulutus on ollut hyvinkin maltillinen. 3008:n keskilutus on tähän mennessä ollut 6,13 l/100 km, mutta talvirenkaiden vaihdon jälkeen 4,97 l/100 km. 5008:lla ei kesiksillä ehditty ajaa kuin muutama satanen, sen keskikulutus tähän mennessä 5,42 l/100 km.
Erityishuomiona ainakin 3008:n ylioptimistinen range-näyttö. Sillä ei todellakaan ajeta nollaan, vaan tankki on tyhjä jo silloin, kun rangea pitäisi olla vielä parikymmentä kilsaa. Erittäin typerä ominaisuus!
AdBlueta 3008 alkoi pyytää ensimmäisen kerran lisää, kun mittarissa oli 9900 km. En tiedä, onko tankki ollut luovutushetkellä täysi.
Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne
Pidän suuresti laatuvaikutelmasta ja visuaalisesta ilmeestä niin auton ulkopuolella kuin erityisesti sisällä. Erityisesti sisustuksessa käytetyt materiaalit ja muotoilu ovat mieleeni. Mitään moitittavaa en viimeistelyssä tai sovituksissa huomannut. Varsinaisia vikoja autoissa ei vielä ole ollut, ellei sellaiseksi laske Defan toimittaman moottorilämmittimen aiheuttamaa virheilmoitusta moottorihäiriöstä. En kuitenkaan laske sitä varsinaisesti auton viaksi, toistaiseksi moottorinlämmittimet on kytketty pois käytöstä, kunnes Defa saa ongelman ratkaistua.
3008:n lisävarusteinen Focal-äänentoisto soi hienosti. Ei pärjää taannoin E-sarjalaisessani olleelle äänentoistojärjestelmälle, mutta toisaalta soi paljon paremmin kuin Octavian paketti. Ääntä irtoaa kiitettävästi eikä mikään lähde resonoimaan mukaan. Ehkä ylä-äänet voisivat soida aavistuksen puhtaammin.
5008:ssa vakioäänentoisto, joka on selkeästi tunkkaisempi -- mutta paljon parempi kuin taannoin koeajoyksilössä. Radion herkkyys on perin surkea. Yleensä kuuntelenkin radion puhelimen sovelluksen kautta.
Tunnepuolella kumpikin auto saa itsessäni aikaa positiivisia viboja. Matkaan on mukava lähteä, ja tien päällä viihtyy.
---
Kokonaisuutena pidän molemmista autoista suuresti, vaikkakin moottorit saisivat olla naksun tehokkaampia. Optimaalinen ristisiitos itselleni olisi 5008:n tilat ja mitat yhdistettynä 3008:n ulkoiseen muotoiluun ja tavaratila/takapenkkiratkaisuun -- ja Picasson moottori
Käyttötesti jatkuu!