https://yliteippaus.fi/

RCZ R

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Aika tiukan paketin on Peugeot saanut kasaan:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288678463354.html

Ajat Contidrom-radalla

1.    Peugeot RCZ R 270 THP – 1:37,01
2.    BMW M135i xDrive – 1:37,35
3.    Volkswagen Golf R – 1:37,58
4.    Audi S3 – 1:38,38
5.    Renault Megane Coupé TCe 265 RS – 1:39,90

Ihan muikeasti on tehoakin revitty 1.6 koneesta irti. Kaiken lisäksi tuo RCZ:n muotoilu on näyttänyt omaan silmään aina onnistuneelta.
 
OT: Rellu ei ilmeisesti ollut Cup-varusteinen, jolloin se tuikutärkeä lukko (tai siis kitkalukko) puuttuu.

RCZ R:ää on tullut nähtyä jo kaksi eri kappaletta liikenteessä. Hienoa, että noita ostetaan. On pärjännyt testeissä muutenkin kuin radalla hyvin saksalaisia kilpailijoita vastaan.
 
Miksi ei? Kaiken järjenhän mukaan tuollaisen koneen pitäisi normikäytössä kestää pienempitehoisia pidempään, kun osat on mitoitettu kestämään paljon enemmän.
 
RoccoScientist sanoi:
Miksi ei? Kaiken järjenhän mukaan tuollaisen koneen pitäisi normikäytössä kestää pienempitehoisia pidempään, kun osat on mitoitettu kestämään paljon enemmän.

Niin ja sillä voi ajaa pintakaasulla.
 
Testien mukaan arkikäyttöön tuo rcz r on alustaltaa liian kova.Siis oikeasti kova!
Makuasioita tietenkin, mutta Suomen teillä ei ehkä parhaimmillaan.
Itse tykkään kyllä autosta, nautiskelu väline.
 
Kovuus on makuasia. Pääsin pikaisesti kokeilemaan moista ja mielestäni alusta on oikein sopiva. Mihinkään sorateille tai hidastetöyssyjen ylityksiin tuo ei tietenkään sovi, jälkimmäisistä kolmanneksessa jää pohjastaan kiinnikin.
 
Vähän ot: Ovatko jotkut hidasteet malliltaan sellaisia, että ne ovat oikeastaan "laittoman" korkeita? Suomen teillähän auton maavara saa olla lain mukaan (muistaakseni) minimissään 9 cm, joten voisi olettaa, että tuollaisella autolla pitää myös julkisilla teillä päästä esteettä kulkemaan. RCZ R:n maavara on melkoisen varmasti yli 10 cm, eikä akselivälikään ole mitenkään erityisen pitkä, joten kyllä sillä näin ajatellen pitäisi päästä kaikkialle kulkemaan.
 
RoccoScientist sanoi:
Vähän ot: Ovatko jotkut hidasteet malliltaan sellaisia, että ne ovat oikeastaan "laittoman" korkeita? Suomen teillähän auton maavara saa olla lain mukaan (muistaakseni) minimissään 9 cm, joten voisi olettaa, että tuollaisella autolla pitää myös julkisilla teillä päästä esteettä kulkemaan. RCZ R:n maavara on melkoisen varmasti yli 10 cm, eikä akselivälikään ole mitenkään erityisen pitkä, joten kyllä sillä näin ajatellen pitäisi päästä kaikkialle kulkemaan.

Muistelisin, että jokunen vuosi sitten joku Porsche harrastaja nosti tästä hidastetöyssy asiasta äläkän mediassa, koska jotkut niistä oli rakennettu liian korkeiksi. Vetosi muistaakseni siihen, että kaikilla tyyppihyväksytyillä ja maassa myytävillä tehdassetupein olevilla autoilla pitää päästä kulkemaan yleisillä teillä. Ja muistelisin vielä, että taisi tämä harrastaja olla juridisesti oikeassa. Kunnat olivat niitä hidasteita rakennelleet vähän hihasta vetämällä - omien ohjeistuksiensa mukaan.
 
Itse sain Mondeon "pohjaamaan" tänäkeväänä Tammisaaressa hidastetöyssyssä- eikä vauhtia tuolla satamansuunnalla ollut kyl normitöyssylle yhtään liikaa.
 
Minimimaavara on ainakin aiemmin ollut 7 cm ja kyllä laittomia hidasteita on maa pullollaan. Omassa 508:ssani on pohjan alimmassa kohdassa maavara  11 cm tyhjänä, kuormattuna vielä vähemmän, tosin tuo on etuakselin kohdalla eli ei nyt ihan heti töyssyissä tule vastaan, mutta joutuu tuon huomioimaan silti esim. katutöiden kohdalla ettei aja jonkun liian korkean möykyn yli. Kaksi kertaa on tullut vastaan sellainen hidastetöyssy että yli ei ole ollut ajaminen, kun etuhelma olisi jo ottanut kiinni ja piti sitten keksiä vaihtoehtoinen reitti kohteeseen.

Tuntuu RCZ:lle ja RCZ R:lle olevan erilaisia tietoja maavaran suhteen, mutta tuollainen luku nyt löytyisi kuin 100 mm, joka ilmeisesti on todellisuus etuakselin kohdalla. Joka tapauksessa R ottaa kiinni joihinkin hidastetöyssyihin jo etuhelmasta.
 
Penguin sanoi:
Minimimaavara on ainakin aiemmin ollut 7 cm

Ei kun 8cm se on ollut niin kauan kuin minä muistan ja tuo on niin vähän, ettei sillä pysty ajamaan normaalisti juuri mistään korokkeista tai edes katukiveysten kynnyksistä.
 
Niinpä olikin. Kokemusta on siitä kun parkkihallista jalkakäytävän yli ajaessa renkaat menivät jalkakäytävän viistotulta reunakiveltä alas ja auto jäi välittömästi eturenkaiden takaa helmoistaan kiinni jalkakäytävän reunaan.
 
Sormet syyhyää eikä meinaa malttaa odottaa, että saa neljän tunnin päästä R:n alleen. Koeajoon tosin tässä vaiheessa ja ihan myyjän ehdotuksesta, mutta minähän en jätä mahdollisuutta väliin.
 
Penguin sanoi:
Sormet syyhyää eikä meinaa malttaa odottaa, että saa neljän tunnin päästä R:n alleen. Koeajoon tosin tässä vaiheessa ja ihan myyjän ehdotuksesta, mutta minähän en jätä mahdollisuutta väliin.

Hienoa viettää kesäistä päivää noin. Laitapa kattava raportti tuntemuksistasi. Jos olet ajanut tavallista RCZ:aa, niin voisitko kirjoittaa vähän vertailua siihen.
 
Koeajo: Peugeot RCZ R THP270
Aika: 23.5.2014
Paikka: Espoo - Kirkkonummi - Vihti

Aiemmat kokemukseni RCZ:sta ovat HDI163 -moottorisella dieselillä noin 200 km ja THP200 -bensiinimoottorilla sekä liikenteessä noin 100 km että Premier Parkin radalla noin 40 kierroksen verran rata-ajoa. Kummankin mallin merkinnässä oleva numeroarvo siis kertoo moottoritehon hevosvoimina, diesel on kaksilitrainen ja bensakone 1,6-litrainen BMW-PSA-yhteistyömoottori, joka eri viritysasteilla tuttu myös Minin ja BMW 1-sarjan nokalta.

RCZ_R_popup_1-800.jpg

RCZ R esillä Galleria Esplanadin Peugeot popup storessa 9.5.2014

RCZ R-malli on virallisten lausuntojen mukaan Peugeotin tehokkain sarjavalmisteinen auto, koko yhtiön historiassa. Yksi tehokkaampikin malli löytyy, jota on kuluttajille myyty, mutta ehkä se ei sitte ole ollut sarjatuotantomalli, tiedä häntä. R:n mallimerkinnästä löytyy yhdistelmä THP270, joka myös tässä tapauksessa kertoo moottoritehon. Tällä kertaa Peugeotin Sport-osasto on kutitellut tästä 1,6-litraisesta BMW-yhteistyömoottorista ulos 270 hv, joka on ihan kunnioitettava määrä kuluttajille myynnissä olevasta 1,6-litraisesta sarjatuotannossa olevasta moottorista.

Olen istahtanut tähän samaan yksilöön jo kahdesti aiemmin. Ensimmäisen kerran Jumbon parkkihallissa, jossa sain myös vähän tyyppejä moottorin äänimaailmasta ja toisen kerran kylmätyypit Peugeotin Popup Storessa Galleria Esplanadilla Helsingissä, auton kotimaisessa lehdistöesittelyssä 9.5. Pitäydyn tarkoituksellisesti arvoimasta auton muuta varustelua, joka on vastaavaa mitä muissa RCZ- ja 308 I- malleissa on vakiona tai lisävarusteena saatavana ollut jo vuodesta 2007 alkaen.

Asiaan eli koeajolupa matkaan, avaimet käteen ja kohti autoa. Ulkoa R on kuin steroideja popsinut RCZ eli leveyttä on lisää, lokasuojat muhkeammat, puskurit muhkeammat - ainakin leveyssuunnassa - ja raideleveyttä enemmän kuin muissa RCZ -malleissa. Alle on pyöräytetty 235/40R19 kokoiset Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 renkaat kahdeksan tuumaa leveille vanteille. Vanteen ja etujarrusatulan väliä tarkastellessa, tähän taitaa olla turhaa yrittää yhtään pienempää vannetta sovittaa. Kori on katto ja laseja lukuunottamatta kaikilta osiltaan muista RCZ-malleista poikkeava. Myös alustan osat ovat erittäin suurelta osin eri mitoilla ja varaosanumeroilla kuin muiden RCZ-mallien alustoissa.

RCZ_R_ohjaamo-800.jpg

Nahkapäällysteisestä kojelaudasta esiin kääntyvä navigaattorin näyttö ja suurikokoinen automaattisesti himmenevä taustapeili peittävät tehokkaasti näkymää tuulilasista ulos.

Sisusta autossa noudattaa hyvin tarkasti 2012 myynnissä ollutta RCZ Asfalt-erikoismallia. Nahkaa on istuimissa kaikki pinnat, niin edessä kuin takana, ovissa, kojelaudassa ja ohjauspyörässä. Vaihdekepin pussi on myös nahkaa, toivottavasti laatu parempi kuin vanhemman mallisessa 308:ssa, jonka kanssa sisusta perusolemukseltaan on hyvin samanlainen.

Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt, matkustajan istuinta ei tullut sen suhteen tarkasteltua. Itse olen 180 cm pitkä ja muuten säädöt mielestäni varsin riittävät, mutta istuinosan pituuden säätöä ei ole ja ainakin itselleni tämä penkin istuinosa on vähän turhan lyhyt. Toisaalta säädöt kaikkine kallistuksen säätöineen ovat sen verran kelvolliset, että sain kyllä hyvän ajoasennon penkin puolesta. Kerrankin urheilullinen auto ja penkin saa kunnolla alas. Kaikki ei tykkää, mutta minä tykkään. Mutta - mutta. Penkki on liian liukas ja omalle keholleni myös liian leveä. Selkänojan sivuttaistuet ovat liian vaatimattomat. Liukkaus poistuisi vaihtamalla verhoilun keskiosa Alcantaraksi, mutta sivuttaistuen puutteeseen sekään ei auttaisi, eikä myöskään istuimen leveyteen. Vertailukohtani penkeille ovat lähinnä Peugeot 208 GTI:n ja 508 GT:n kuljettajan istuimet, jotka ovat mielestäni parempia ja itselleni jämptimpiä. Ohjauspyörää ei saa omaan makuuni tarpeeksi taakse, tosin sellaista siviilikäyttöön tarkoitettua autoa en ole vielä nähnytkään, jossa ohjauspyörää ei tarvitsisi vetää niin taakse kuin säätö antaa myöden. Olisin mieluusti laskenut myös ohjauspyörää alemmaksi, mutta silloin sen kehä peittää liian paljon mittaristoa.

RCZ_R_putket-800.jpg

Äänekkääksi viritellyn pakoputkiston kookkaat ulostuloaukkojen päät

Eiköhän tässä nyt jo riittävästi lätinää, joten kone käyntiin. Kahdesta paksusta ulkohalkaisijaltaan reilu kolme tuumaisesta, kromatusta pakoputkesta kajahtaa bassovoittoinen röpöttävä tyhjäkäyntisoundi. Ääni on viritetty siten, että auto kuulostaisi urheilulliselta ja keneltäkään ulkopuolilta ei jäisi tämä huomaamatta. Hieman kaasutarjoilemalla ääntä tulee lisää ja tulee hyvin selväksi, että tässä autossa ei ole panostettu ylimääräistä äänenvaimennukseen, vaan ehkä enemmänkin haettu ratkaisuja miten ääntä voitaisiin rajoittaa mahdollisimman vähän.

Niin kiva kuin tämä urheilullinen soundi onkin aluksi käynnistäessä, valoista ja risteyksistä lähtiessä ja muutenkin kiihdytellessä teki sen sitten korostetun rauhallisesti tai runttasi kaasun lattiaan ja vapautti kaikki hevoset tallista, pidemmän päälle ja matka-ajossa pakoputkistosta sisään tunkeutuva meteli alkaa puuduttaa ja rasittaa. Se kyllä menee jos ääntä tulee kun heittää pienempää sisään ja polkee kaasua, mutta onko se pörinä tarpeellista rauhallisesti 120 mittarissa kuutosvaihteella vakionopeussäätimen kanssa ajellessa. Oma makuni sanoisi että ei.

Jos autolla äänimaailman puolesta on tasan yksi luonne eli urheilullinen pikkusportti, niin muuten ajossa siellä on kaksi sielua. Autolla voi aivan hyvin ajella sivistyneesti ruuhkassa, sillä liikennevaloista lähteminen ei ole sen kummallisempaa kuin vaikka vapaasti hengittävällä 1,2-litraisella moottorilla varustetulla pikkuautolla. Itseasiassa molemmilla joutuu antamaan vähän kaasua ettei moottori sammu tai meno näytä siltä kuin olisi kengurubensaa tankissa. Ihan tyhjäkäynniltä tämäkään auto ei vedä mielellään, toisin kuin muissa Peugeot-malleissa käytetyt THP125 ja THP150/156 -moottoriversiot. Ehkä se on hinta siitä että siellä kierroslukualueen yläpuoliskossa alkaa sitten tapahtua. Alle 2500 minuuttikierroksen kaasun reippaammalla painalluksella on havaittavissa pieni turboviive ennenkuin auto lähtee laukkaamaan. Yli 3000 kierroksen lukemilla viiveestä ei ole tietoakaan ja oikean puoleisen polkimen painaminen lattiaan saa aikaa lievää keulan kohoamista ja mielihyvää kuljettajassa. Kotimaisista moottoritienopeuksista kiihdyttäessä saa olla todella tarkkana, sillä nopeus tuplautuu ripeään tahtiin ja siitä tulee hyvin äkkiä kutsu Octavia RS:n takapenkille ja matka jatkuu jalkamiehenä tai -naisena.

RCZ_R_peili-800.jpg

Kookkaista peileistä näkee hyvin kenen eteen tunkee kaistaa vaihtaessa. Peileille saa tallennettua erikseen peruutusasennon.

Ohjaus on nopea, nopeampi kuin vähemmän tehokkaissa RCZ-versioissa ja se on myös erittäin voimakkaasti keskittävä. Käsien päästäminen irti ohjauspyörästä saa aikaan ohjauksen keskittymisen, joka vielä voimistuu kun samaan aikaan polkaisee kaasua reippaammin. Sillä seurauksella tosin, että jos renkaat oikein tapissa olivat, niin keskitys vie helposti yli eikä pysäytä keskiasentoon. Muuten silti erittäin miellyttävä ohjaus paitsi kun sama liki mikroautomaisen nopea ohjaustuntuma on edelleen 200 km/h nopeudessa. Omasta mielestäni tehostusta saisi olla silloin vähemmän ja ohjauksen välitys saisi muuttua nopeuden kasvaessa hitaammaksi. Tuohonkin varmaan tottuu nopeasti, koska noin 100 km:n koeajolenkkini jälkipuoliskolla en enää kiinnittänyt tuohon mitään huomiota, koitin tosin pitää nopeudetkin puoli markkaa pienemmissä lukemissa.

Mutkaisella tiellä tällä päästelisi mielellään ja kovempaa kuin muun liikenteen seassa on turvallista ja sallittua. Torsen tekee tehtävänsä ja alusta on viritetty niin, että renkaat ovat tiessä kiinni. Kuivalla asfaltilla ei ESP-valo käytännössä vilkkunut, enkä nähnyt mitään tarvetta ottaa sitä edes pois päältä. Renkaiden pito oli niin hirveä, että mustaa viivaa ei kiihdyttämällä aikaan saanut. Joku voisi kutsua myös tehon puutteeksi. Muuten alusta on jämäkkä, mutta mukavuuspainotteinen eikä missään tapauksessa kova. Koeajolenkki oli varsin hyväpintaista tietä, uria tosin paikoin varsin reippaasti, mutta mitään suurempi rytkytyksiä ei ollut eikä pahoja kuoppia, joten se jäi kokematta miten nuo iskevät läpi vai iskevätkö.

RCZ_R_takaikkunakuva-800.jpg

Näkyvyys taakse on yllättävän hyvä, eikä kuplamuotoinen takalasikaan pahemmin vääristä näkymää.

Suorituskykyä toisaalta on, mutta toisaalta jotain jäin kaipaamaan. Äänimaailma on jokapäiväiseen käyttöön mielestäni häiritsevä ja siihen nähden suorituskyky ei kuitenkaan ole samalla viivalla, kun autosta on kuitenkin tehty joka päiväiseen liikenteeseen soveltuva ajettavuudeltaan, eikä teho tule ulos moottorista vahingossa. Myös rengasäänet kuuluvat turhan paljon sisään tämän hintaiseen autoon, vaikka urheilullinen auto onkin.

Nykyinen 508 GT:ni ei vaihdu RCZ R:ään. Jos olisi mahdollisuus ostaa R ihan harrasteautoksi, niin ehkä. Sittenkin tosin pitäisi saada hetkeksi kytkettyä järki kokonaan pois tai omistaa riittävän pulska lompakko.

Arviot autosta kouluarvosana-asteikolla:
- Hauskuus: 9 (hymy ulottuu melkein korviin ja korvia punottaa)
- Suorituskyky: 8 (liian sivistynyt)
- Moottori: 10 (kokoisekseen mieletön luomus, jos ei huomioida sitä on peruskonstruktio on täysi susi)
- Kuljettajan ympäristö: 8 (tämäkin vain siitä runsaasta nahan määrästä, muuten jäisi seiskaan)
- Jarrut: 9 (ei kokemusta radalla, mutta kyllä näillä normiliikenteessä pysähtyy)

RCZ_R_etukuva_2-800.jpg


Koeajamani yksilö menee maanantaina TM:n koeajoon, joten mielenkiintoista aikanaan lukea miten tuon kokevat ja mitä kirjoittavat.


Saisipa tämän avomallina, niin voisi leikitellä ajatuksella, että hankkisi tällaisen pelkäksi kesäautoksi ja ajaisi talvet isolla sedanilla. Nykyisellään en keksi tälle oikein muuta käyttöä kuin viedä radalle tai kesällä kaivarissa ajella, mutta niistäkin jälkimmäisessä soisi olevan sen avonaisen katon.
 
Hieno ja erittäin informatiivinen rapsa, kiitokset! Kiva lukea ajatuksella ja ajalla kirjoitettua tekstiä hyvien kuvien kanssa.
Ainoastaan ratakokemus (mikä ko. mallista olisi the juttu) jäi ymmärrettävästi testaamatta. Toivottavasti TM vie tämän myös radalle.
 
Iltasanomat koeajanut samaisen yksilön kuin itse koeajoin aiemmin: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288713061915.html

Moottorin osalta äänimaailma on miellyttävän miehekästä, mutta rengasmelusta johtuva jatkuva alustarallatus alkaa pidemmän päälle ärsyttää.
Rohkenen olla eri mieltä tuosta rengasmelusta. Pakoputkisto siellä auton alla möykkää ja siitä kuuluva rallatus alkaa pidemmän päälle ärsyttä, kuten Iltasanomatkin kirjoittaa.
 
Ajoin tänään tunteroisen RCZ R:llä. Olen Penguinin arviossa monessakin asiassa samaa mieltä eli mitäpä sitä enää enempää kertomaan. Ajoon lähtiessä pohdin, että olikos tässä autossa etupääntasauspyörästössä tekniikkaa, koska kovia kierrosaikoja on ajettu radalla myös tällä. No ensimmäinen tiukka kaarre ja kaasua niin selvisi, että sieltä löytyy muutakin tekniikkaa kuin sähköisiä hilavitkuttimia. :D Tuossa muutama pointti mitä mieleeni jäi lyhyen tunnin lenkin perusteella:

- ohjaus liian kevyt/tehostunut ja mikroautomainen, ei makuuni ollenkaan
- alusta mukavan jäykkä, mutta miksi se on jätetty heiluvaksi. Jarruttaessa keula painuu alas.
- jarrut tuntuivat tehottomammilta kuin Cuprassa (olivatko sitten jo kuluneet ja itsellä lähes uudet)
- Cupraan verrattuna moottori tuntui kesymmältä, jotenkin lauhkea.
- melko  herkkä tienpinnan urille, kiihdyttäessä meinasi hieman vemputtaa urissa ja jarruttaessa kaartoi sivuun. (ajaessa heräsi kyllä epäily, että olikohan tässä autossa rengaskulmat kohdallaan?)
 
Lisätään tuohon edelliseen sen verran, että ajoin saman autoyksilön kuin Penguin. Autolla oli ajettu noin 13000 km ellen väärin muista ja sisustan materiaaleista kuului melkoisesti rätinöitä.

Penguin, kun sinä ajoit tuota autoa niin oliko se urille herkkä? Minua jäi hieman mietityttämään tuo kuinka se reagoi uriin ja mistä se johtui.
 
No minä yritin sitä selvitellä onko kyse urista vai siitä hirvittäin voimakkaasta ohjauksen keskityksestä. Sehän suorastaan tempaisee ohjauspyörästä ja renkaat suoriksi, heti otettaan löysää ratista, jos vaan kaasua samanaikaisesti annostelee. Minullakin jäi itsellä vähän sellainen kuva, että siitä autossa ei ole pyöränkulmat kohdallaan, mikä ei kyllä ole mikään ihme, sen verran reippaasti se on varmaan kyytiä saanut.

Olen myös toisella yksilöllä ajanut ja se meni minusta paremmin suoraan. Ajo tosin oli niin lyhyt, että voi johtua ihan siitäkin ettei kohdalle osunut niin pahoja uria, enkä viitsinyt hirveästi polkea, kun maahantuojan edustaja istui siinä pelkääjän paikalla. Ei tuo nyt kummallakaan kokeilulla synnyttänyt mitään pakonomaista omistamisen tarvetta. Ulkomuodot on mielestäni kunnossa, mutta uutta EMP2-pohjalevylle tehtyä mallia odotellessa. Vuonna 2016 pitäisi tulla ulos.
 
RCZ R:sta esitellään Model Bike Expossa, Veronassa, uusi Special Edition -malli RCZ R Bimota, joka on vähän päivitetty versio vakio R:stä:

Peugeot-RCZ-R-Bimota-0.jpg


- Teho 300 hv (vakio 270 hv)
- Jarruihin päivitetty 380 mm levyt ja nelimäntäiset jarrut
- Alustaa madallettu 10 mm, verrattuna R:n jo vakio RCZ:sta madallettuun alustaan

 
Peugeotin ilmoituksen mukaan RCZ:n ja sitä myös myös R-version valmistus loppuu tämän vuoden syyskuussa. Mallille ei ole tulossa korvaajaa.

Ajankohta on varsin ymmärrettävä. Moottoripaletti vaatisi täydellistä päivitystä nykyisistä Euro 5 -moottoreista Euro 6 -moottoreihin ja siten myös koko RCZ -malliston uutta tyyppihyväksyntää. Tätä ei kannata tehdä ilman suurempaa uudistusta ja nykyinen RCZ perustuu vuonna 2007 esiteltyyn Peugeot 308:iin, joka sekin on uusiutunut jo kaksi vuotta sitten kokonaan. Uudistus olisi vaatinut kokonaan uuden mallin suunnittelun EMP2-pohjalevylle, mitä ei ole katsottu kannattavaksi tällaisen marginaalimallin osalta.

Harmi, mutta katsotaan nyt sitten mitä saadaan tilalle, vai saadaanko mitään. Pahasti pelkään että 2-oviset Peugeotit olivat sitten pitkäksi aikaa tässä.