https://tummennuskalvot.fi/

Toroidion 1MW - tulevaisuus

Toroidion on:

  • Teslan tappaja ja seuraava Nokia Suomelle.

    Ääniä: 4 5,5%
  • edistynyttä sähköautoteknologiaa ja todennäköisesti rahasampo kehittäjilleen.

    Ääniä: 3 4,1%
  • lupaavaa teknologiaa, jota ei osata tai ehditä kaupallistaa.

    Ääniä: 32 43,8%
  • turhaa hypetystä ja kehittäjien viimeinen yritys rahastaa pieleen menneellä hankkeella.

    Ääniä: 30 41,1%
  • jotain muuta, mitä?

    Ääniä: 4 5,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    73

Turbodog

Klassikkoainesta
Liittynyt
16.9.2014
Toroidion 1MW on herättänyt kiinnostusta automaailmassa ja vaikka konsepti on esitelty niin hyvin vähän konkreettista tietoa auton sisukaluista on olemassa. Mielestäni kuitenkin on hienoa, että Suomesta löytyy tällaisiakin yrittäjiä. Se, että edes tähän asti on päästy kertoo siitä, että joku on puhtaalta pöydältä uhrannut hankkeelle paljon aikaa ja rahaa ilman varmuutta menestyksestä.

Heitän AS:n asiantuntijaraadille spekuloitavaksi, mikä on Toroidionin tulevaisuus. Katsotaan viiden vuoden päästä kuka osui oikeaan. Tässä vähän kyselyssä olevia skenaarioita avattuna:

1. Toroidionin teknologia mullistaa sähköautoilun. Kehittäjät saavat runsaan rahoituksen hankkeelleen, jonka turvin ensin 1MW kaupallistetaan ja sen jälkeen kehitetään ajoneuvoja eri kategorioihin massamarkkinoille. Viiden vuoden päästä Raaseporiin on valmistumassa Toroidion -Terafactory, jonka avulla pystytään vastaamaan räjähdysmäiseen kysyntään kohtuullisilla tuotantokustannuksilla. Tehtaan valmistuttua Toroidion työllistää Suomessa 20 000 ihmistä ja alihankkijat toisen mokoman.

2. Toroidionin teknologia on edistynyttä verrattuna kilpailijoihin. Kehittäjät myyvät patentit ja teknologian kelpo korvauksesta eniten tajonneelle [autonvalmistaja x]:lle. Toroidionin teknologia päätyy [autonvalmistaja x]:n tuotekehityskoneiston rattaisiin. Viiden vuoden kuluttua teknologian ydinosat on saatu käyttöön [autonvalmistaja x]:n seuraavan sukupolven sähköautoissa. Tällä välin tosin Tesla ja muut valmistajat ovat kirineet teknologisen välimatkan kiinni, ja mitään konkreettista hyötyä Toroidionin teknologiasta ei koitunut. Kehittäjät tosin saivat hyvän korvauksen työstään.

3. Toroidionin teknologia on lupaavaa. Yhtiö saa jonkin verran rahoitusta, jonka turvin kaupallistetaan 1MW ja kehitetään Tesla Model S:n kaltainen 2MW. 1MW:tä myydään muutamia kappaleita, mutta myynti jää alhaiseksi korkean hinnan ja hintaan nähden heikon yleisen laatuvaikutelman johdosta. Kun 2MW:n kehitys noin viiden vuoden kuluttua on valmis, Tesla esittelee Model S:n seuraavan sukupolven, joka on teknologisesti vähintään samalla tasolla 2MW:n kanssa. 2MW:sta tulee floppi ja koko Toroidion haudataan vähin äänin.

4. Toroidionin teknologia ei lunasta lupauksia. Kehittäjien ymmärtäessä tämän he yrittävät saada teknologian myytyä ja keskittyvät viimeisillä rahoillaan markkinoimaan teknologiaa mm. Monacon Top Marques -autonäyttelyssä. Kiinostusta ei kuitenkaan löydy ja yhtiö menee konkursiin rahoituksen puutteessa. 1MW -prototyyppi päätyy koristamaan eteläsuomalaista automuseota.
 
Mitä ikinä teknologiassa onkaan tulossa, näkisin että halukkaita ostajia löytyy teknologialle, jolla olemassa oleva autonvalmistaja saa kilpailuetua. Patenttisuojan saamisessa pitää olla tarkkana, jotta teknologiaa voidaan esitellä ostajakandidaateille.
 
Aika vaikea spekuloida kun mitä tuosta luin lehdestä niin kehittäjä ei suostunut paljastamaan auton sähköautomaailman mullistavia oivalluksiaan joita siis siinä pitäisi olla.

Toivon että ne on totta ja silloin top vaihtoehto on 1.

Jos vetoa pitäisi näillä "tiedoilla" lyödä niin sanotaan kohta 2.
 
Turbodog sanoi:
1. Toroidionin teknologia mullistaa sähköautoilun.

Tähän tarvitaan tasan yksi asia. Miten saadaan sähköauto "tankattua" (lähes) yhtä helposti kuin nykyiset polttoaineisiin perustuvat autot. Ja tämä sellaisella kustannusrakenteella, ettei autojen hinta kovin paljoa nouse.
 
tmr97 sanoi:
Tähän tarvitaan tasan yksi asia. Miten saadaan sähköauto "tankattua" (lähes) yhtä helposti kuin nykyiset polttoaineisiin perustuvat autot. Ja tämä sellaisella kustannusrakenteella, ettei autojen hinta kovin paljoa nouse.

Toroidionissa tuo on ilmeisesti ratkaistu nopeasti vaihdettavalla akulla. Miten helppoa ja vaivatonta se sitten oikeasti on, jää nähtäväksi.
 
Marko_K sanoi:
Toroidionissa tuo on ilmeisesti ratkaistu nopeasti vaihdettavalla akulla. Miten helppoa ja vaivatonta se sitten oikeasti on, jää nähtäväksi.

Tuollainen akunvaihtosysteemi vaan vaatii aikamoisen infran jotta se toimisi mitenkään järkevästi, voi olla mahdoton toteuttaa ellei sitten kehitetä jotain standardia jolloin kaikissa sähköautoissa olisi samanlaiset akut.
 
Karvis sanoi:
Tuollainen akunvaihtosysteemi vaan vaatii aikamoisen infran jotta se toimisi mitenkään järkevästi, voi olla mahdoton toteuttaa ellei sitten kehitetä jotain standardia jolloin kaikissa sähköautoissa olisi samanlaiset akut.

Juurikin näin. Standardoituna voisi toimiakin, jos vaihto oli automatisoitu -- eli ajat asemalle, robotti vaihtaa akun, matka jatkuu.
 
Taas kerran yksi floppi jolla yrittäjät saivat rahastettua jotain alueellista kehitysyhtiötä. Omaa rahaa ei ole laitettu euroakaan ja osaamispääoma on kauniissa .pptx tiedostoissa.

Toivon toki kohtaa 1. mutta olen realisti ja jonkun verran maailmaakin nähnyt.
 
Jäänee kuriositeekiksi...josta muistetaan vain "1MW" joka lie ollut tarkoituskin, huomion herättämiseksi. varmaan on joitakin edistyksellisiä ratkaisuja-vaatii kumminkin hitokseen lihaksia tullakseen sarjavalmistus kelpoiseksi.
Toivotan silti menestystä.
 
Uudessa 9/15 Tekniikan Maailmassa oli mielestäni suhteellisen syväluotaava ja hyvä artikkeli Toroidionista. Pakko suositella joita asia kiinnostaa. Yllättävän paljonkin nippelitietoa löytyy ja kuvia.

Tässä joitakin poimintoja

  • Nimi tulee sanoista toroidi ja ion. 
    Näppärää koska kumpikin sana liittyy sähköön. Ehdottomasti hyvä ja miehekäs nimi superautoon, koska tahallisesti ja tahattomasti sanaan liittyy myös toro (härkä)
  • Parran pärinää on palstallamme saanut muotoilu. 
    Toroidionin isä Pennanenhan on nimenomaan kansainvälistäkin kokemusta omaava ajoneuvomuotoilija, joten ihan hihasta muotoja ei ole repäisty. Siinä on tavoiteltu ajattomuutta niin ettei edes tiedä milta vuosikymmeneltä auto on.
    Auto on kyllä hyvännäköiden linjoiltaan IMHO, naamailme sen sijaan ei ihan iske, näyttää monnilta
  • Akku on iso palkki joka työnnetään perästä sisään (keulassa on myös luukku akkupaketille), konseptiautossa käsivoimin, mutta patentti sisältää ratkaisun jossa akku on mahdollista vaihtaa ilman että auto edes pysähtyy. LeMans peruja tuo idea.
  • Sähkömoottoreihin liittyy myös patentti, jonka kirjoittamisesta vastannut sähkötekniikan tohtori oli todennut ettei koko ainutlaatuista ja yksinkertaista keksintöä olisi tullut jos keksijöillä olisi ollut sähköalan koulutus. :D
  • Liikekumppanin oli todennut alussa "Eihän autoja tehdä, ne ostetaan" :D

Konseptihan tuo vielä on.
 
Autossa on neljä sähkömoottoria, edessä kaksi 200 kilowatin ja takana toiset kaksi 300 kilowatin moottoria. Edessä vääntöä löytyy kaksi kertaa 4500 ja takana kaksi kertaa 7500 Newtonmetriä.
:eek:

Toimintamatka 515km. Kyllä on lupauksia lunastettavana.

Saksan sivulta löytyy myös video, jossa auto näyttäisi liikkuvan. Tosin aika lyhyitä välähdyksiä.

http://www.focus.de/auto/videos/toroidion-1mw-11-sekunden-von-0-auf-400-km-h-hier-faehrt-das-neue-elektrische-hypercar_id_5253466.html
 
tmr97 sanoi:
Tähän tarvitaan tasan yksi asia. Miten saadaan sähköauto "tankattua" (lähes) yhtä helposti kuin nykyiset polttoaineisiin perustuvat autot. Ja tämä sellaisella kustannusrakenteella, ettei autojen hinta kovin paljoa nouse.
Isommilla markkinoilla tuo onnistuu. Mm. jenkeissä on ainakin yksi firma, jonka 'latausverkko' toimii akkujenvaihto periaatteella. Jokseenkin standardoidun paikan ja mallin akuille yms. tuo tietysti vaatii, jotta ne voidaan pikaisesti vaihtaa.
 
Myynti alkanut...

12976373_1733076940281495_88834844_n.jpg
 
völvöxc60 sanoi:
alkaen 1 000 euron sijoituksella.

Nyt olisi huomiohakuisille (yli) tuhannen taalan paikka. Tonnilla nimi iltapäivälehtiin; "Tässä on ensimmäinen Toroidionin tilaaja!". click click click....
 
völvöxc60 sanoi:
Hinnaksi tulee 995 000 euroa ennen veroja. Toroidionin omistajaksi pääsee TM:n mukaan alkaen 1 000 euron sijoituksella.

Saakohan pipon ja T-Paidan, jos tuon tontun sijoittaa...

Veikkaanpa, että Teslaan tekemäni 1 000 euron kiinnitys on varmempi kauppa kuin Megawatin hankkiminen.  ;D
 
MMV sanoi:
Nyt olisi huomiohakuisille (yli) tuhannen taalan paikka. Tonnilla nimi iltapäivälehtiin; "Tässä on ensimmäinen Toroidionin tilaaja!". click click click....
Tuo ei ole varausmaksu, vaan sijoitus yhtiöön. Eli auton sijasta voi odotella muhkeaa osinkotuottoa.
 
Jännempää olisi poltella suoraan 20 eurosia takassa, kuin sijoittaa tuohon.