https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Alkuperäisiä stygejä ja covereita

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
http://www.autostadium.fi/index.php?topic=200.msg180829#msg180829

Tuosta sain ajatuksen, kiitos vaan jrinnes ja dude, että avataanpa ihan oma topikki tälle. Keskustelua sekä linkkejä tarinoineen. Voipi laittaa eri versioita vuosien varrelta. Joskus voi alkuperäisen selvittäminenkin olla hankalaa. Aina ei biisin tekijä tehnyt ekaa versiota, kuten tuonnempana linkeissä jotka laitan.

Pikkuskidinä kuuntelin korvat hörössä radiota ja ihmettelin kun toimittajasedät moittivat kivoja rallatuksia etteivät ole originaalien veroisia. Kun en ollut muita versioita silloin kuullut niin täydestä menivät 70-luvun purkkapopbändien rokkenrol vedot. Nyttemmin kriittisyyteni on jonnin verran ollut kasvussa  :rolleyes:

Arvostan alkuperäistä mutten aina pidä sitä parhaimpana. Joskus tuoreemmat soundit ja muu tuotanto voi tehdä hyvää vanhalle renkutukselle. Joskus esittäjä levyttää demoversion, varsinaisen biisin pitkänä, saman editoituna sinkkuversiona ja sitten vaikka kuinka monta eri variaatiota.

Aikoinaan ulkomaan hitit käännettiin ja laulettiin suomeksi ja listoillehan niillä usein päästiin, molemmilla versioilla. Sitten oli eri tyylisiä versioita, yhdessä vaiheessa tehtiin mm. reggae versioita. Tuosta toisin päin muistan esimerkin miten Claptonin kautta löysin Bob Marleyn. Joku väkivaltainen biisi se oli...  8)

Tällaiset jaksoin joskus linkittää, sama biisi, eri esittäjiltä erilaisia versioita:

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=1976.msg93383#msg93383

Muutenkin arvostan jos coveriin on saatu jotain omaa, alkuperäistä kunnioittaen mutta niin että siinä on selvästi nähty vaivaa eikä vaan vedetty nuotilleen sama. Ennen kuin luovutan muille puheet niin oma aloitukseni. Wikistä lunttasin että juu, Willie Dixon teki tämän biisin, tässä hänen esityksenään mutta alkuperäinen levytys on Willie Mabonin ja WD soittaa mukana sillä levyllä.

Coverina sitten kaukainen suosikkini. Jäi päähän välittömästi kun sen ekan kerran kuulin. Aivan huikea versio samasta biisistä. Janne Ödner laulu ja kitara. Vau. Pave Maijanen taustalaulu. Myös vau.


 
Covereista minulle tulee ensimmäisenä mieleen Tina Turnerin versioita Tony Joe Whiten kappaleista.
Esim. kappaleesta Steamy Windows Tony on sanonut, että kuultuaan Tinan version hänen omansa tuntuu lällyltä, eikä soita sitä enää.  :D
 
juupeli sanoi:
Coverina sitten kaukainen suosikkini. Jäi päähän välittömästi kun sen ekan kerran kuulin. Aivan huikea versio samasta biisistä. Janne Ödner laulu ja kitara. Vau. Pave Maijanen taustalaulu. Myös vau.
Kyllä, hyvin potkii. Jäin miettimään, että mites tuo (ilmeisesti) Ödnerin möreä "laulu" kuulostaa niin tutulta. Jep, Mars Voltan Cassandra Geminihän se! Minuutin kohdalta alkava höpötys kuulostaa ihan samalta. Suorastaan hämmentävä yhtäläisyys!


E: Toki tuo MV:n höpötys on selvästi jotenkin käsiteltyä, mutta silti.
 
Kettu sanoi:
Covereista minulle tulee ensimmäisenä mieleen Tina Turnerin versioita Tony Joe Whiten kappaleista.
Esim. kappaleesta Steamy Windows Tony on sanonut, että kuultuaan Tinan version hänen omansa tuntuu lällyltä, eikä soita sitä enää.  :D

Tuo tarina ei ollut ennestään tuttu, mutta olen samaa mieltä siitä että Tina kyllä teki komeat versiot Tony Joen biiseistä. Kaksi muistan heti, olikohan niitä useampia...
 
That 70s dude sanoi:
Kyllä, hyvin potkii. Jäin miettimään, että mites tuo (ilmeisesti) Ödnerin möreä "laulu" kuulostaa niin tutulta. Jep, Mars Voltan Cassandra Geminihän se! Minuutin kohdalta alkava höpötys kuulostaa ihan samalta. Suorastaan hämmentävä yhtäläisyys!
E: Toki tuo MV:n höpötys on selvästi jotenkin käsiteltyä, mutta silti.

Kas vain. Minä kuulin tuossa myös sellaista vincentprice -meininkiä  :D
 
Yksi hienoimmista covereista mitä vastaan on tullut, vaikka alkuperäinenkin on hieno. Tunnelma versioiden välillä on täysin erilainen. Ja vielä siis NIN:n originaali:

Ja vielä toinen, hieno veto on myös Nighwishin versio High Hopesista:
.
 
Juu, Johnny Cash ehti loppumetreillään coveroida muitakin komeita vetoja. Hurt hyvänä esimerkkinä. Sillä lauluäänellä sai kyllä riittävää persoonallisuutta erottamaan alkuperäisestä  :)
 
juupeli sanoi:
Tuo tarina ei ollut ennestään tuttu, mutta olen samaa mieltä siitä että Tina kyllä teki komeat versiot Tony Joen biiseistä. Kaksi muistan heti, olikohan niitä useampia...

Ihan heti ei tule muita nyt mieleen kuin Undercover Ageng For The Blues, mutta jotenkin tuntuu, että niitä olisi enemmän.
Kunhan pääsen kotiin, kaivan Tonyn levyn esiin.
 
Stadiumin levyraadin vakiojäsenissä ei ilmeisesti ole hirveästi Rammstein-faneja, mutta minulle tuo bändi kolahti heti ensikuulemalta. Tässäpä siis pari R+:n mielestäni varsin ansiokkaasti coveroimaa biisi.

Kraftwerk-Das Model
Ja Rammsteinin versio

Ja toisena Depeche Moden Stripped

Ja Rammsteinin versio tästä

Varsinkin tuo Stripped on Rammsteinin käsittelyssä hyvinkin erilainen kuin alkuperäinen, mutta ainakin minuun tuo uppoaa.
 
msr sanoi:
Yksi hienoimmista covereista mitä vastaan on tullut, vaikka alkuperäinenkin on hieno. Tunnelma versioiden välillä on täysin erilainen. Ja vielä siis NIN:n originaali:

Täytyypä tunnustaa, että luulin Hurtin olevan Cashin originaali! Sen verran hienosti istuu miehen käsittelyyn.

Tuo Kraftwerkin kappale on tuttu jotenkin etäisesti. Ja aika erikoinen on Rammsteinin versio. Hieman on turhan raskasta Rammstein minun makuun. Mutta myönnetään, että jotain erikoisen kiehtovaa tuossa yhtyeen soundissa on. Eikä kieli ainakaan huononna vaikutelmaa.

Seventh son; enpä ollut kuullut Maijanen, Ödner, Forsman versiota. Komea veto. Ja yllättävän hyvät soundit ajankohta huomioiden!

Tästä yks lisää:

The Loner Cozy Powellin yhtyeen esittämänä

Ja erittäin hienosti Gary Mooren coveroimana

RIP Cozy & Gary  :'(
 
jrinnes sanoi:
Stadiumin levyraadin vakiojäsenissä ei ilmeisesti ole hirveästi Rammstein-faneja, mutta minulle tuo bändi kolahti heti ensikuulemalta. Tässäpä siis pari R+:n mielestäni varsin ansiokkaasti coveroimaa biisi.

Kraftwerk-Das Model
Ja Rammsteinin versio

Kas, minähän tunnistin tuon Kraftwerkin biisin. Ja nimenomaan heidän versionsa. Tykkään kyllä. Rammstein on minulle edelleen hyvin vähällä kuuntelulla. Tässä esimerkissä ei mitään moitittavaa, selvästi Rmainen cover, kuunneltavaa  :)
 
tuRboman sanoi:
The Loner Cozy Powellin yhtyeen esittämänä
Ja erittäin hienosti Gary Mooren coveroimana
RIP Cozy & Gary  :'(

Eipä ollut tämä biisi jättänyt muistijälkeä Cozyn versiona. Ennen kuuntelua mietin onkohan tämä sama kuin Neil Youngilla, no ei ollut. Komeita versioita molemmat linkit. Vaikken mikään suuri GM fani olekaan niin nyt meni pisteet Garylle. Oli tehnyt coverin niin tyylilleen uskollisesti  :)
 
juupeli sanoi:
Tuo tarina ei ollut ennestään tuttu, mutta olen samaa mieltä siitä että Tina kyllä teki komeat versiot Tony Joen biiseistä. Kaksi muistan heti, olikohan niitä useampia...

Kädessä levy Closer To The Truth. Ei ainakaan tuon levyn muista kappaleista Tina ole tehnyt covereita,
mutta ei jää siihen.
Nyt kädessä Tinan Foreign Affair (passiversio). Myös kappale You Know Who (Is Doing You Know What) on Tonyn, kuten  myös lätyn nimikappale, Foreign Affair, joten ainakin neljä.
Mutta siinä se taitaa olla.
 
Kettu sanoi:
Nyt kädessä Tinan Foreign Affair (passiversio). Myös kappale You Know Who (Is Doing You Know What) on Tonyn, kuten  myös lätyn nimikappale, Foreign Affair, joten ainakin neljä.
Mutta siinä se taitaa olla.

Hyvä tietää, kiitän. Eli ne biisit ovatkin kaikki samalla Tinan levyllä  :D  Samalla sain selvitettyä itselleni ettei minulla olekaan Tinan toistaiseksi viimeiseksi jäänyttä studiolevyä. Tony Joelta puuttuukin sitten ihan eri määriä  :rolleyes:

Kettu, avaatko vielä tuota passiversiota, mitä se tarkoittaa  :)
 
Anssi Tikanmäen lievästi epävireinen versio Finlandiasta on mielestäni mahtava. Muistaakseni tämä oli 90-luvun alussa Radiomafian jonkun ohjelman tunnarina, ja ennen-internettiä -aikana alkuperän selvittäminen oli hieman työlästä. Löytyi kuitenkin, ja sitä kautta tuli tutustuttua myös muusikon muuhun tuotantoon sekä tietenkin tuohon Kaurismäen Arvottomat-elokuvaan.

 
juupeli sanoi:
Aikoinaan ulkomaan hitit käännettiin ja laulettiin suomeksi ja listoillehan niillä usein päästiin, molemmilla versioilla.

Näkisin, että käännöshittien aika hiipui 80-luvulla kun Suomessa enemmissä määrin opittiin tekemään populäärimusiikkia jo itsekin :)

Vieläkö käännöshittejä tehdään? Täytyyhän sellainen löytyä vielä selvästi 2000-luvun puolelta, ei vain tule mitään mieleen. Olisiko iskelmäosastolla?

Tämä herättää joka kerta muiston kesälomasta mökillä 80-luvulla:

.. jossa versioitiin tietenkin tätä:
 
juupeli sanoi:
Kettu, avaatko vielä tuota passiversiota, mitä se tarkoittaa  :)

Tuhannen turhaketta. Sitä se tarkoittaa.

Muistattekos kun aikanaan oli pienimuotoinen villitys tehdä lp-levyjen kansista kummallisen muotoisia ja kokoisia,
monisivuisia, kikkailuita jos jonkinmoisia, kuten erään mukana tuli hopeapaperiarkki, jonka rullaamalla ja laittamalla kannen keskelle, heijastui rullaan artistin kuva. Olisko ollut Rick Wakeman?
Taisi joku kansi olla kolmikulmainenkin. Huh.

Tässä on vähän sama. Passin kannet, sivuja, joissa normilevyn dataa, mutta myös kuvia Tinasta.
Takakannessa tasku sille ite levylle.
Hankalan mallinen, ei mahdu cd-hyllyyn oikein mitenkään, kuten myös se levy on vaikea kaivaa sieltä taskusta.
Tulipahan aikanaan ostettua.
 
tai sanoi:
Näkisin, että käännöshittien aika hiipui 80-luvulla kun Suomessa enemmissä määrin opittiin tekemään populäärimusiikkia jo itsekin :)

Vieläkö käännöshittejä tehdään? Täytyyhän sellainen löytyä vielä selvästi 2000-luvun puolelta, ei vain tule mitään mieleen. Olisiko iskelmäosastolla?

Näkisit aivan oikein, ainakin muistini mukaan  :)  Joskus taisin lukea siitä touhusta etteivät enää myöntäneet oikeuksia / lupia käännösten tekemiseen ja se buumi kuivui siihen.
 
Covereita on ihan jänniä jos jonkinmoisia.
Joe Cockerin tekemistä kovereista olen aina nauttinut.
Tästä huomaa että olen vanha pieru.  :)

Mutta onhan noita, omaan addiktioon liittyenkin ja olenkin nautiskellut etsimällä alkuperäiä italialaisia,
tai italialaisten tekemiä covereita ym.

Esim.
tai
tai
 
juupeli sanoi:
Näkisit aivan oikein, ainakin muistini mukaan  :)  Joskus taisin lukea siitä touhusta etteivät enää myöntäneet oikeuksia / lupia käännösten tekemiseen ja se buumi kuivui siihen.

Olihan Brucekin tarkkana ennen kuin antoi Patelle luvan tehdä Synnyimme lähtemään.
 
tai sanoi:
Piirpaukeen Konevitsan Kirkonkellot ei sekään ole alkuperäinen vaan versio/cover, mutta varmaankin tunnetuin niistä:

Sentenced jyryyttää näin:

Juu, hyvinkin tunnetuin ja minun korviini mieluinen. Mielenkiintoinen tuo Sentencedin intro. Ihan ok, en oikein muuta osaa siitä sanoa.
 
tai sanoi:
Tämä herättää joka kerta muiston kesälomasta mökillä 80-luvulla:

.. jossa versioitiin tietenkin tätä:

Amberlalta en taida muistaa muuta kuin sen Lulun. Eikä se oikein iskenyt silloiseen makuuni. Tuo Jeanetten originaali(?) on hyvinkin tuttu, joskus täälläkin tuli siitä jonkun kanssa juteltua. Ihan toimiva Tuulankin cover.
 
Kettu sanoi:
Joe Cockerin tekemistä kovereista olen aina nauttinut.

Mutta onhan noita, omaan addiktioon liittyenkin ja olenkin nautiskellut etsimällä alkuperäiä italialaisia, tai italialaisten tekemiä covereita ym.

Totta, Cocker on minun kirjoissani tulkitsija joten runsain määrin covereita löytyy äijän tuotannosta. Yleensä hyvinkin toimivia  :)

Hmm.... hyvin voisit Kettu avata tuota Italia kuviota enemmän jossain näissä musatopikeissa. Sen verran kiinnostaa että kuuntelisin sujuvasti mitä perehtyneempi kertoo. Minun terävin esimerkkini on muistaakseni Toto Cutugnon biisi josta Kari Tapio veti kovan hitin. Sen "Olen suomalainen"....

Noista linkeistäsi Little Tonyn muistan vain nimeltä, mutta tuon Loretta Goggin biisin muistan jonkun suomalaisen naislaulajan esittäneen. Kiva styge.
 
juupeli sanoi:
... Eikä se oikein iskenyt silloiseen makuuni.

Kaikki muuttuu, varsinkin musiikkimaku.

Oliko 80-luvun juupeli sitten se alkuperäinen, ja nyt me sitten luetaan coveri-juupelin juttuja?  :)