https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renault Talisman 2016

Pekka P

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/renault-laguna-vaihtaa-nimea

Jonkun toisen merkin tuotteena tästä mallista voisi ehka tulla QQ:n kaltainen yllättäjä, mutta enpä ennustaisi tälle Renaultina menestystä. Huonomaineinen mallinimi on varmasti järkevää vaihtaa, mutta tuskin sekään asiassa auttaa.

Jos Renautin myyntiluvut eivät pian käänny nousuun (mihin en usko, vaikka Megane ilmeisesti onkin kelpo peli), onko tässä seuraava perinteinen merkki, joka katoaa markkinoiltamme?
 
Pitää muistaa, että Renault käy euroopanlaajuisesti varsin hyvin kaupaksi, toki Lagunan myynti on pudonnut heikolle tasolle. Clio, Megane ja Scenic myyvät paljon paremmin kuin vaikkapa Citroenin tai Peugeotin vastaavat mallit. Jopa Ruotsissa Megane ja Clio ovat mallitilaston top 20:ssa ja Tanskassa Clio on 5. suosituin malli viime vuonna.
 
Enemmän viittasinkin Renaultin tulevaisuuteen juuri Suomessa. Täällähän viimeinen kunnolla myynyt malli oli se surullinen Laguna II.
 
Itse pahoin pelkään, että Renault on suuressa vaarassa kadota Suomen markkinoilta. Merkillä ei tunnu täällä olevan suuntaa taikka kiinnostusta yrittää. Mallisto ei sinällään ole ihan huono ja sen voimin on selvitty tähänkin asti. Helmet tosin puuttuvat täysin, merkillä ei ole tarjolla yhtäkään ns. halo-mallia (siis Suomessa).
 
Pekka P sanoi:
Enemmän viittasinkin Renaultin tulevaisuuteen juuri Suomessa. Täällähän viimeinen kunnolla myynyt malli oli se surullinen Laguna II.

En ymmärrä minäkään, miksi viime vuonna myytiin Suomessa 1000 Renaultia ja 10 vuotta aikaisemmin 8000. En näe mitään olennaista eroa malliston kilpailukyvyssä tai merkin maineessa, joka ei ollut aiemminkaan erityisen vahva. Myyntiverkosto on edelleen hyvä, siinä parantamista olisi lähinnä pääkaupunkiseudulla. Muualla myyjät ovat edelleen pääosin Volvo-verkostoa tai muita paikkakuntiensa vahvimpia liikkeitä eli verkosto on jopa parempi kuin pieni merkki ansaitsisi. Myynti romahti jo Renaultin omistaessa maahantuojan ja Simetronin virhe on ollut lähinnä supistaa mallivalikoima minimiin.

Samaan aikaan muissa maissa ei ole tapahtunut olennaista muutosta Renaultin menestyksessä ja esim. Ruotsissa uutta Clioa myytiin viime vuonna yli 10-kertainen määrä Suomeen verrattuna.
 
siinä parantamista olisi lähinnä pääkaupunkiseudulla.

Thats the point.

Suomessa on vain viisi miljoonaa asukasta joista kolme miljoonaa vaikuttaa siinä pk-seudulla. Muualle on pitkä matka, liian pitkä.
 
Makkis sanoi:
Thats the point.

Suomessa on vain viisi miljoonaa asukasta joista kolme miljoonaa vaikuttaa siinä pk-seudulla. Muualle on pitkä matka, liian pitkä.

Kolmannes autoista myydään pääkaupunkiseudulla.

Ei Renaultin verkko pääkaupunkiseudullakaan käsittääkseni niin heikko ole, että se myynnin esteeksi muodostuisi, jos asiakkailla ostohaluja merkkiä kohtaan olisi. Sijainnissa ei ainakaan ole vikaa. Kaupankäyntihaluista Laakkosen omistuksessa en osaa sanoa mitään, mutta tuskin Laakkonen näitä liikkeitä olisi ostanut, jos niissä ei tarkoitus olisi menestyksellistä autokauppaa tehdä.

Yksi myynnin putoamiseen vaikuttava seikka lienee merkin putoaminen pois monen firman sallittujen työsuhdeautojen listalta.
 
nemos sanoi:
En ymmärrä minäkään, miksi viime vuonna myytiin Suomessa 1000 Renaultia ja 10 vuotta aikaisemmin 8000. En näe mitään olennaista eroa malliston kilpailukyvyssä tai merkin maineessa, joka ei ollut aiemminkaan erityisen vahva. Myyntiverkosto on edelleen hyvä, siinä parantamista olisi lähinnä pääkaupunkiseudulla. Muualla myyjät ovat edelleen pääosin Volvo-verkostoa tai muita paikkakuntiensa vahvimpia liikkeitä eli verkosto on jopa parempi kuin pieni merkki ansaitsisi. Myynti romahti jo Renaultin omistaessa maahantuojan ja Simetronin virhe on ollut lähinnä supistaa mallivalikoima minimiin.

Myynnin romahdus on fakta ja taustalla on tietysti ylipäätään markkinoiden roima putoaminen. Toinen merkittävä syy on merkin maine. Laguna II on ollut täyttä p**kaa, eikä Megane II:kaan mikään mainetta kerännyt malli ollut. Pisteenä iin päälle jatkuvasti supistuva mallikirjo ja Suomessa vielä mallien sisälläkin on ollut tarjolla moottorivalikoiman osalta rajoitettu Suomi-mallisto.

Jotain hyvääkin on tapahtunut ja se on Dacia. Renujahan ne ovat ja niitä myytiin viime vuonna jo lähes yhtä paljon kuin Renuja. Yhteensä siis pari tuhatta autoa.

Eikä Renault ole yksin. Muistellaanpa mitä tapahtui Opelille, joka oli 90-luvun puolivälissä useana vuotena Suomen myydyin automerkki. Siihen nähden Ooppelin pudotus on ollut karmiva ja vielä Renaultiakin pahempi. Ensin ryssittiin laatu, sitten jälkimarkkinointi ja GM:kin teki parhaansa malliston tuhoamisessa, kuten Vectra C:n nostaminen Omegan hintaiseksi. Ei tullut Vectrasta premiumia, vaikka maahantuoja niin väitti.
 
Makkis sanoi:
Suomessa on vain viisi miljoonaa asukasta joista kolme miljoonaa vaikuttaa siinä pk-seudulla. Muualle on pitkä matka, liian pitkä.

Kolme miljoonaa pk-seutulaista?  ???

No ei todellakaan ole. Koko Uudenmaan maakunnassakaan ei ole kuin 1,5 miljoonaa asukasta!
 
Kolme miljoonaa pk-seutulaista?

Luen PK-seuduksi kaikka taajamat jonne ajaa kahdessa tunnissa kehäkolmosen rampeilta. Makkislandiaan tuo ottaa aikaa 3 tuntia joten en asu pk-seudulla. On myös satelliitteja kuten Vaasa ja Oulu, mutta jos niihin tuppukyliin myydään se viisi renua, niin ei se renun bisneksiä edesauta yhtään.

Suomen ainoa edes hieman merkitsevä markkina on pk-seudulla.
 
Makkis sanoi:
Luen PK-seuduksi kaikka taajamat jonne ajaa kahdessa tunnissa kehäkolmosen rampeilta. Makkislandiaan tuo ottaa aikaa 3 tuntia joten en asu pk-seudulla. On myös satelliitteja kuten Vaasa ja Oulu, mutta jos niihin tuppukyliin myydään se viisi renua, niin ei se renun bisneksiä edesauta yhtään.

Suomen ainoa edes hieman merkitsevä markkina on pk-seudulla.

Ei turkulaisen tarvitse Renuaan lähteä Tsadista ostamaan.

Turkulaiset, tamperelaiset, lahtelaiset, hämeenlinnalaiset, hyvinkääläiset jne saavat ostaa Renunsa sieltä tutusta Volvo-liikkeestä, jossa ovat jo 80-luvun lopulta asti tottuneet asioimaan ranskanpullaa ostamassa.
 
Laguna phase I -omistajana surettaa tämä... Merkin menetetty maine - ainakin Suomessa ( ? ), tämän uutuuden todennäköinen floppaaminen markkinoilla, sekä viestiketjun karkaaminen ensimmäisen sivun puolivälissä tyystin harhateille.  :(  Merkki on kuitenkin vanhimpia Euroopassa, valmistanut autoja v. 1898.
 
Paha71 sanoi:
Laguna phase I -omistajana surettaa tämä... Merkin menetetty maine - ainakin Suomessa ( ? ), tämän uutuuden todennäköinen floppaaminen markkinoilla, sekä viestiketjun karkaaminen ensimmäisen sivun puolivälissä tyystin harhateille.  :(  Merkki on kuitenkin vanhimpia Euroopassa, valmistanut autoja v. 1898.

On Renaultin osalta hyvääkin eli Nissan-Renault konsernin mallit myyvät Suomessa erittäin hyvin Qashqain muodossa ja Daciakin on noussut kohtuullisen suosituksi. Toki Dacian menestys lepää yksinomaan Dusterin harteilla, mutta josko Lodgy lähtisi vastaavaan lentoon.

Millä eväillä itse luulisit Lagunan seuraajan jakavan kakkua Qashqain kanssa, kun ilmeisesti ovat lähisukulaisia teknisestikin?

Minun on paha nähdä mitään syytä, miksi suomalaiset innostuisivat Datsunin sijasta Rellun crossoverista?
 
Urlaub sanoi:
On Renaultin osalta hyvääkin eli Nissan-Renault konsernin mallit myyvät Suomessa erittäin hyvin Qashqain muodossa ja Daciakin on noussut kohtuullisen suosituksi. Toki Dacian menestys lepää yksinomaan Dusterin harteilla, mutta josko Lodgy lähtisi vastaavaan lentoon.

Totta tämä.  :)

Urlaub sanoi:
Millä eväillä itse luulisit Lagunan seuraajan jakavan kakkua Qashqain kanssa, kun ilmeisesti ovat lähisukulaisia teknisestikin?

Minun on paha nähdä mitään syytä, miksi suomalaiset innostuisivat Datsunin sijasta Rellun crossoverista?

En osaa sanoa, luitko ed. postaukseni huonosti, vai ymmärränkö sinun viestisi väärin, mutta sanoin:

Paha71 sanoi:
tämän uutuuden todennäköinen floppaaminen markkinoilla

eli uskon tämän menestyvän yhtä "hyvin" kuin esim. saman valmistajan Avantimen tai Vel Satis'n. Eli ei ollenkaan.  ???
 
Paha71 sanoi:
En osaa sanoa, luitko ed. postaukseni huonosti, vai ymmärränkö sinun viestisi väärin, mutta sanoin:

eli uskon tämän menestyvän yhtä "hyvin" kuin esim. saman valmistajan Avantimen tai Vel Satis'n. Eli ei ollenkaan.  ???

En suoranaisesti sinulta kysynytkään. Pahoittelen epätarkkuutta lainaamisessa.

Ei Renaultin tilanne kuitenkaan täysin menetetty ole. Uusi takamoottorinen (!) Twingo näyttää hienolta ja kuulostaa myös tekniikaltaan hienolta. Varsinkin kun siitä tulee heti neliovinenkin versio. Toivottavasti hinta on kohdallaan ja kauppiailla on halua tehdä kauppaa..

Entäs kaikkien europpalaisten tila-autojen äiti ja isä eli Espace? Mikä sen tilanne lienee?
 
Urlaub sanoi:
En suoranaisesti sinulta kysynytkään. Pahoittelen epätarkkuutta lainaamisessa.

Ah, okei.  :)  Postasit "Millä eväillä itse luulisit..", niin luulin sen olevan pers'kohtaisesti meikäläiselle.  :eek:  :)

Twingo ja Espace...vaatisivat omat topicinsa, nyt on puhe uudesta Lagunasta. Sorry OT!  :)
 
Paha71 sanoi:
nyt on puhe uudesta Lagunasta.

Mutta eikös se vanha nimi ole tarkoitus haudata?

Uutta nimeä ei vissiin ole julkaistu, mutta josko vaikka palattaisiin numeroihin? 21 kuulostaisi oivalta.

Lagunan edeltäjä oli Renault 21 ja sitä pitikin vähän googlailla. Ei uskoisi, että vielä vuonna 1995 Suomessakin myytiin tuollaista autoa. Ei ole mitään muistikuvaa, että tuollaisia olisi katukuvassa näkynyt. Oli ilmeisen vähän myyty ja I-kopan Laguna varmastikin satakertaisti keskikokoisen Renaultin myyntiluvut Härmässä.

Renault 21:

renault-21-txi-01.jpg
 
Nyt taitaa nimi olla jo selvillä- Talisman.

Saa nähdä tuleeko Suomeen.
Mulle tulee mieleen hiukan vanhempi Lexus.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2015-06-30 kello 7.49.28.png
    Näyttökuva 2015-06-30 kello 7.49.28.png
    241,8 KB · Katsottu: 441
Onko tämä Eurooppaan suunniteltu malli vai jokin uudellen nimetty Samsung?
 
Tämä ei taida olla suku tällä hetkellä Kiinassa myytävälle Talismanille, joka pohjautuu johonkin Samsungiin. Toisin sanoen ja ymmärtääkseni puhutaan ihan uudesta mallista Eurooppaan. Britteihin eivät kuitenkaan ole tätä viemässä, ja syyksi Rellun edustaja totesi, että oletettu myyntimäärä ei tule koskaan kattamaan oikeanpuoleisen ohjauksen konvertoinnin kustannuksia. Ovat ainakin jalat maassa menestyksen suhteen.

Sinänsä ihan jees näköinen, vähän Passatia, vähän Bemaria ja vähän Lexusta tuossa muotokielessä. Sinänsä kaikki palikat ovat kohdillaan, ja mielenkiintoista olisi kuulla hieman enemmän tekniikasta koska ainakaan Rellun (tai Nissanin) muiden mallien kohdalla moottori- ja vaihdelaatikkopaletti on etenkin vähänkään isompien mottien osalta olematon.

En pidättäisi hengitystäni mallin Suomeen tuloa odotellessa, koska Rellu myy Suomessa melko huonosti tällä hetkellä ja maahantuojan jo pitkään jatkunut näkemyksen puute ei ainakaan tilannetta edistä.