https://tummennuskalvot.fi/

2-tahti perämoottorit

JPL

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
25.12.2013
Kesän kynnyksellä aiheellista päivittää kalustoa tai huoltaa varastossa ollutta.

Noin kolmasti kesässä on tullut ajeltua Suomi 520-veneellä (Kaivarin kierros). Veneen perässä on "Italian ihme", Selva 135cc 6 hv vm. 1992. Lähti narusta käyntiin vetämällä kertanykäisyllä tai kiskomalla narua ärräpäihin asti. Verkon painokin tuli mieleen, mutta nostalgia lopulta voitti, sillä moottorilla on ajettu vain 50 tuntia ;). Enää ei lähde käyntiin, kun puolan eriste lyö lävitse. Varaosa yli 150 euroa, ehkä saa Italiasta, ei löydy ebaystä. Kuvan mukaan puola on kaksikääminen, jotenkin patentoitu Selettran tuote. Onko kokemusta CDI-sytytyksen rakentelusta (ideana fiksua/onko joku rakennellut?) tai muuta kikkaa saada taas mooottori pörräämään? Suomessa ei ole enää Selvan edustusta, eli tietotaito kadonnut. Hakusessa 2-tahti Mercury 4-6 hv...joita saa jo 300 eurolla, eli onko Selva sittenkin "Selvä peli" verkon painoksi? Venemoottorimiehiltä vinkit tervetulleita.
 

Liitteet

  • Selva 6hv sytytyspuola.PNG
    Selva 6hv sytytyspuola.PNG
    37,3 KB · Katsottu: 355
JPL sanoi:
Thänks, kyselyt päällä. Täytynee pirauttaa Härski Hartikaiselle  :).

Tämä piti perämoottoripurkaamoa aikaisemmin Tattarisuolla ja sitä ennen Lauttasaaressa, aika erikoinen persoona ja piti aika kovia hintoja puretuista osista, 50% uuden osan hinnasta oli taksa.
 
Pienkonebensan pitäisi Nesteen mukaan sopia myös 2-t koneisiin, sekaan perämoottoriöljyä  tai puhtaana tankkiin ja tuoreöljyvoitelu hoitaa loput.
Jos tuossa kävisi niinkuin moottorisahassa, bensan vaihto veisi käryt nenästä pois myötätuuleen uistellessa niin ei enää tarvitsisi haaveilla 4-t koneesta vaan 2-t Yamahani pelittäisi hamaan tulevaisuuteen.

Onko kukaan kokeillut?
 
^Nesteen oranssissa kanisterissa on 2% öljyseos valmiina. Olen sitä käyttänyt raivurissa ja moottorisahassa, jotka seisovat välillä pitkiä aikoja. Raivurikin vissiin 363 päivää vuodessa :-[
 
Markku sanoi:
Pienkonebensan pitäisi Nesteen mukaan sopia myös 2-t koneisiin, sekaan perämoottoriöljyä  tai puhtaana tankkiin ja tuoreöljyvoitelu hoitaa loput.
Jos tuossa kävisi niinkuin moottorisahassa, bensan vaihto veisi käryt nenästä pois myötätuuleen uistellessa niin ei enää tarvitsisi haaveilla 4-t koneesta vaan 2-t Yamahani pelittäisi hamaan tulevaisuuteen.

Onko kukaan kokeillut?

Enpä ole kokeillut, mutta saattaahan tuolla jotain vaikutusta olla. Myös 2t-öljyllä on suuri vaikutus kärytykseen ja laadukkaaseen tc-w3-luokituksen öljyyn panostaminen kannattaa. Tämä on ainakin suhteellisen vähän käryävä öljy: https://www.motonet.fi/fi/tuote/387777/Star-brite-Premium-2-tahti-peramoottorioljy-TC-W3-1L

Noita valmiita 2t-bensoja ei suositella käytettävän vesijäähdytteisissä perämoottoreissa, eikä niissä ole tc-w3 luokitustakaan.
 
maukka86 sanoi:
Myös 2t-öljyllä on suuri vaikutus kärytykseen ja laadukkaaseen tc-w3-luokituksen öljyyn panostaminen kannattaa. Tämä on ainakin suhteellisen vähän käryävä öljy: https://www.motonet.fi/fi/tuote/387777/Star-brite-Premium-2-tahti-peramoottorioljy-TC-W3-1L

Pitääpä kokeilla. Oma 70hv Evikka savuttaa suht miehekkäästi pienillä kierroksilla eikä koneremonttikaan tuonut asiaan muutosta. Viimeksi käytety repsolia ja sen kanssa ainakin savua riittänyt.
 
Ei siis sitä oranssin kanisterin valmista 2t-seosta, se käy moottorisahoihin ja vastaaviin.
Vihreä kanisteri, jossa puhdasta 4t pienkonebensaa tai sama tavara irtomyynnistä ja perämoottoriin tarkoitettua 2t-öljyä.

Tähän asti olen ajanut 98-bensalla ja Yamalube-öljyllä.
 
Markku sanoi:
Ei siis sitä oranssin kanisterin valmista 2t-seosta, se käy moottorisahoihin ja vastaaviin.
Vihreä kanisteri, jossa puhdasta 4t pienkonebensaa tai sama tavara irtomyynnistä ja perämoottoriin tarkoitettua 2t-öljyä.

Tähän asti olen ajanut 98-bensalla ja Yamalube-öljyllä.

Ymmärsin kyllä, että tarkoitit 4t-pienkonebensaa. Laitoin vain varmuuden vuoksi tuon varoituksen, kun yksi tuossa jo kerkes valmista 2t-seosta suositella.

Yamalube-öljy on kyllä varmasti laatuöljyä, joten siitä tuskin voi kärytystä syyttää. Koita pienkonebensaa ja kerro miten kävi, itseäkin kiinnostaisi vähenikö käryt.
 
Perämoottorit käyvät tosiaan niin kylmänä, että eri öljy on perusteltua. Unohtunut koko juttu kun oma moottori on nelitahtinen.
 
Yamahan ja Mercuryn 2T koneita ollut enkä muista että niissä olisi savutusongelmia, Nesteen 98 ja yleensä Motox Marine 2T öljyä käytettiin. Mutta ei kyllä kaduta ollenkaan että pari vuotta sitten vaihdettiin uuteen 4T Tohatsuun, tuntuu paljon varmatoimisemmalta, hiljaisemmalta eikä tarvi öljyjä lisäillä.
 
^ Niinpä, mutta eikös 4t-koneissa tarvitse ajoittain venttiileitä säätää ja moottoriöljyt vaihtaa jne. Nuo 2t-laitteet ovat yksinkertaisia rakenteeltaan ja sitä kautta varsin varmatoimisia ja vähän huoltoa vaativia. Tarvittaessa ovat helppoja korjata itsekin, ainakin ne pienemmät koneet. Lisäksi ovat vähemmän painavia.
 
Pekka T sanoi:
2-tahtisuuden loppu perämoottori markkinoilla, BRP lopettaa Evinruden valmistuksen.
Aniharvalle tulee noita värkkejä ikävä  8)

Teoriassa hyvä keksintö 2-tahtiruiskukone, mutta käytännön ongelmat ja luotettavuus ei koskaan päässyt nelarin tasolle.
 
Arcca sanoi:
^Kova paukku tosiaan.

Ei tuo ole 2-tahtisuudelle loppu. Meillä aikamoinen kakkos isku leukaan, mutta muualla maailmassa paikoin ajellaan iloisesti uusilla kaksitahdeilla. Siitä vaikka yamahan tarjontaa https://global.yamaha-motor.com/business/outboards/products/2st/

Kun katsoo tietoja , on näissä varmasti painotus ollut luotettavuudessa ja suorituskyvyssä. Seosvoitelu ja kaasutin on useimmissa koneissa käytetty tekniikka. Mallit ovat sellaisia, jotka markkinoille tullessaan olivat uusinta ja parasta. 30 vuotta sitten..  :rolleyes:
 
Sande sanoi:
Aniharvalle tulee noita värkkejä ikävä  8)

Teoriassa hyvä keksintö 2-tahtiruiskukone, mutta käytännön ongelmat ja luotettavuus ei koskaan päässyt nelarin tasolle.

Eikä nelari pääse koskaan perus kaksitahtikoneen luotettavuuden tasolle.
 
Bawuka sanoi:
Eikä nelari pääse koskaan perus kaksitahtikoneen luotettavuuden tasolle.
Tuo on pitkälti totta jos moottoreilla ajellaan korkeilla kierroksilla plaaniajoa. Kyllähän vanhan tekniikan 2-t koneilla uisteltiin paljonkin aikoinaan, mutta karstoittuminen oli aina uhkana, toisin kuin nykyisillä nelareilla jotka jaksaa käydä pienillä kierroksilla vaikka  100 h kerrallaan.
 
Sande sanoi:
Tuo on pitkälti totta jos moottoreilla ajellaan korkeilla kierroksilla plaaniajoa. Kyllähän vanhan tekniikan 2-t koneilla uisteltiin paljonkin aikoinaan, mutta karstoittuminen oli aina uhkana, toisin kuin nykyisillä nelareilla jotka jaksaa käydä pienillä kierroksilla vaikka  100 h kerrallaan.

Totta se tämäkin. Kakstahti on tehty menemään, ei käymään "tyhjäkäyntiä". Voimantuotto noissa isoissa kakstahdeissa on upeaa, varsinkin suoraruiskuissa. Siinä nelarit vielä kerää kierroksia, kun kakstahti katoaa horisonttiin.
 
Nelarin kanssa pitää lähteä 20 sekuntia aikaisemmin niin on samaan aikaan perillä ;)
 
Bawuka sanoi:
Totta se tämäkin. Kakstahti on tehty menemään, ei käymään "tyhjäkäyntiä". Voimantuotto noissa isoissa kakstahdeissa on upeaa, varsinkin suoraruiskuissa. Siinä nelarit vielä kerää kierroksia, kun kakstahti katoaa horisonttiin.
Palasin juuri Ahvenanmaalta, missä pari sataa venettä pyörii rannikolla ja siellä saa aika hyvän näkymän mitä tekniikaa vetouistelijat käyttävät. Yhden 2-tahtiruiskun näin paikallisella uistelijalla.

Varmaan toimiessaa noilla uuden tekniikan 2-tahtikoneilla on aikansa ja paikkansa, mutta muuttuvat monesti äkkiä ongelmajätteeksi. Kaverilla oli Optimax aikoinaan ja eihän se oikein toiminut kunnolla koskaan. Yritti vaihtaa sitä Hondaan, mutta liike ei suostunut ottamaan sitä vaihdossa. Totesivat vaan tylysti, että "voithan sen tuohon jättää, mutta ei me siitä mitään rahaa makseta" ...
 
Arcca sanoi:
^Kova paukku tosiaan.

Ei tuo ole 2-tahtisuudelle loppu. Meillä aikamoinen kakkos isku leukaan, mutta muualla maailmassa paikoin ajellaan iloisesti uusilla kaksitahdeilla. Siitä vaikka yamahan tarjontaa https://global.yamaha-motor.com/business/outboards/products/2st/

Helvetti.
Vanhoista kunnon OMC-merkeistä Johnson kuopattiin jo aiemmin, sitten Mariner (joka tosin taas pienillä koneilla hengissä) ja nyt vuorossa Evinrude.
Surullinen juttu.
Ei noihin sinänsä mitään suurempaa sidettä ole syntynyt, mutta yksi molempia on tullut itse omistettua. Mieluumminkin jääneet mieleen vähän epäluotettavina bensarosvoina, ja ainakin täällä omien lähivesien kalastajien keskuudessa on menty mututuntumalla enimmäkseen Yamahalla ja ennen Suzukilla, nykyisin Honda toisena.

”Hyvää ei kannata muuttaa” - ainakin nuo linkkaamasi Jammun kaksitahtiset näyttää muuten ainakin ulospäin teippejä lukuunottamatta olevan lähes jokainen samoja vehkeitä kuin jo 30 vuotta sitten.  :D Eihän tosin luotettavampia koneita tainnut olla kuin 70-80 -luvun siniset.
 
^ Jokikalastuksessa 2-tahtikoneet ovat edelleen suosittuja. Ostin kauan sitten käytettynä -79 vuosimallin Johnsonin ja sillä on lohenkalastukset hoituneet, ollut täydellisen luotettava ja on edelleen. Kun tuontipykälät muuttuivat muistaakseni 2006, hankin vielä Mercuryn varalle...
 
Anzander sanoi:
Helvetti.
Vanhoista kunnon OMC-merkeistä Johnson kuopattiin jo aiemmin, sitten Mariner (joka tosin taas pienillä koneilla hengissä) ja nyt vuorossa Evinrude.
Surullinen juttu.
Ei noihin sinänsä mitään suurempaa sidettä ole syntynyt, mutta yksi molempia on tullut itse omistettua. Mieluumminkin jääneet mieleen vähän epäluotettavina bensarosvoina, ja ainakin täällä omien lähivesien kalastajien keskuudessa on menty mututuntumalla enimmäkseen Yamahalla ja ennen Suzukilla, nykyisin Honda toisena.

”Hyvää ei kannata muuttaa” - ainakin nuo linkkaamasi Jammun kaksitahtiset näyttää muuten ainakin ulospäin teippejä lukuunottamatta olevan lähes jokainen samoja vehkeitä kuin jo 30 vuotta sitten.  :D Eihän tosin luotettavampia koneita tainnut olla kuin 70-80 -luvun siniset.

Meillä ajossa vielä kaksi Yamahan sinistä 70 luvulta. Toimintavarmoja vaikka ei tuossa Yamahan 55 nelitahdissakaan toki vikaa ole.