https://yliteippaus.fi/

Triathlon

Jere

Vakiokalustoa
Liittynyt
22.12.2013
Triathlon rinnastetaan turhan usein pelkästään Ironman matkaan ja huippukuntoisten lajiksi. Kuitenkin melkeinpä kaikki osaa uida, pyöräillä ja juosta. Eri matkoja löytyy sitten itse kunkin kuntotaso huomioiden.

Tähän ketjuun keskustelua lajista yleisesti, kysymyksiä, treenivinkkejä, varustetietoa, kisainfoja, etc.
 
Aloitetaan peli varusteiden osalta. Mitäs mittareita on käytössä treenatessa ja kisatessa? Itsellä on ollut Polar RCX5 suunnilleen siitä saakka kun se julkaistiin. Mittarihan mainostettiin alkujaan nimenomaan triathlonin harrastajalle suunnatuksi työkaluksi.
Mun makuun mittari on periaatteessa hyvä ja selkeä, tarjoten joka lajiin jotakin. Mutta siitä huolimatta uintiin kaipais jotain lisää. Tekniikkaa tähän on olemassa ja joistain kilpailevista mittareista löytyykin. Esimerkiksi altaassa treenatessa matkanmittaus ja käsivetojen laskenta, ja tästä laskennasta juonnettu vetojen tehokkuus. Tällaista dataa kaipaisin Polariin lisää. Ja kun sykkeenmittaus altaassa tai avovedessä ilman märkäpukua on niin epävarmaa, niin mieluusti vaihtaisin sykkeenmittauksen tilalle vaikkapa juuri edellämainitut kiihtyvyysanturiin perustuvat datat.

Toisaalta taas kisatilanteessa myös sykkeenmittaus muine ominaisuuksineen on hyvinkin tärkeää dataa. Erityisesti pidemmässä kisassa, kun energian riittävyys ja voimanjako näyttelee suurta roolia.

Onko tietoa tulevista uutuuksista yms. triathloniin soveltuvien mittareiden (urheilutietokoneiden) osalta?

Minulla on siis RCX5 GPS anturilla ja pyörässä nopeusanturi + kadenssianturi.

 
RCX5: lla treenaan& kisaan minäkin. Hommasin aikanaan sellasen tour de France paketin, nopeussensori tuosta jostain syystä uupuu tosin, ja edellisessä tri- ja maantiepyörässä olikin lisäksi kiinteät mittarit. Nyt miettinyt mitä laittaisi P5:n kiinni..1) Polar pakettiin lisäksi nopeusanturi  2) Kiinteä Sigma mittari 3) jokin hitec ajotieturi

Uinnissa on selkeästi parannettavaa seuraavan päivitettävään malliin. Hetken jo harkitsin siirtymistä Suunnon Ambit2s ään, mutta akun kesto lopetti nämä ajatukset.
 
Peli avattu varustepuolelta niin jatketaan pohdintaa myös pyörien osalta. Tri-treenejä ajatellen mitkä on pahimmat ongelmat..kenties selkä, hartiajummit jos meinaa pelkästään tt-pyörällä treenata?

Omalla kohdalla mietintä käynnissä hommaanko ensi kesälle uutta maantiepyörää vai en. Entinen meni syksyllä kaverille.
 
Jere sanoi:
Uinnissa on selkeästi parannettavaa seuraavan päivitettävään malliin. Hetken jo harkitsin siirtymistä Suunnon Ambit2s ään, mutta akun kesto lopetti nämä ajatukset.

Eikö tuon "karvalakki" Ambit2 S:n tilalle kävisi Ambit2? Siinä ei pitäisi akun keston kanssa tulla ongelmia ja sisältää muutenkin enemmän ominaisuuksia. Mutta onko sitten joku muu syy että se ei käy?

Itselläni ollut käytössä Suunto Ambit ja akun keston kanssa ei ole pitkissäkään urheilusuorituksissa ollut ongelmia, vaikka käytössä ollut tarkin GPS-asetus. No, triathlonkäytöstä ei ole kokemusta, eikä tuo minun malli siihen käyttöön soveltuisikaan. Nyt on kuitenkin harkinnassa päivittää se Ambit2 -malliin. Itse laitteeseen olen ollut tyytyväinen, mutta tekniikkafriikkinä pitää vaan saada uudempi malli tilalle.  :) Tosin, lajin vaihto lennosta yms. uudet ominaisuudet ovat yksi syy vaihtoon.
 
Itse tunnen jäänneeni näitten mittausten kanssa (kuten muittenkin asioitten  :p  ) 90-luvulle, en niin hirveästi ole asioita mittaillut, ollut jopa niin immuuni noille että minulla ei tällä vuostuhannella ole ollut edes kilpapyörässä mittaria  :rolleyes: . Syke tosin on ollut se kiinnostavampi, ja sen olen saannut mitattua edelleen Polar SportTesterissä vuodelta 1992 . Vuonna 2010 hankin Garmin 310 XT:n , se oli kauan tyhjänpanttina mutta kesällä 2012 se pääsi uuteen arvoon Ironman:iin valmistautuessani, tuo gps-toiminto kun on vaan aikkas mukava toiminto, oli meinaa kiva huomata männä kesänä kun tää 50 lähestyvä ikäukko pisteli elämänsä ilosimmalta tuntuneessa 1/4-kisassa 10 km. juoksuosuuden 4:n kilsan aikaan 4.08  8)  .
 
vakio sanoi:
Eikö tuon "karvalakki" Ambit2 S:n tilalle kävisi Ambit2? Siinä ei pitäisi akun keston kanssa tulla ongelmia ja sisältää muutenkin enemmän ominaisuuksia. Mutta onko sitten joku muu syy että se ei käy?

Itselläni ollut käytössä Suunto Ambit ja akun keston kanssa ei ole pitkissäkään urheilusuorituksissa ollut ongelmia, vaikka käytössä ollut tarkin GPS-asetus. No, triathlonkäytöstä ei ole kokemusta, eikä tuo minun malli siihen käyttöön soveltuisikaan. Nyt on kuitenkin harkinnassa päivittää se Ambit2 -malliin. Itse laitteeseen olen ollut tyytyväinen, mutta tekniikkafriikkinä pitää vaan saada uudempi malli tilalle.  :) Tosin, lajin vaihto lennosta yms. uudet ominaisuudet ovat yksi syy vaihtoon.

Koko on ambit 2 ja osittain myös tuon 2S huono puoli
 
Jere sanoi:
Koko on ambit 2 ja osittain myös tuon 2S huono puoli

No tuo rehellisesti sanottuna oli itsellänikin mielessä, vaikka ei noiden kahden mallin välillä kovin merkittävää eroa koossa ja painossa ole. En varmaan itsekään triathloniin tuota valitsisi, mutta onneksi ei ole omissa lajeissani häirinnyt. Olen kaikin puolin tykännyt käyttää Ambitia.
 
Jere sanoi:
Kuitenkin melkeinpä kaikki osaa uida, pyöräillä ja juosta. Eri matkoja löytyy sitten itse kunkin kuntotaso huomioiden.

Itse harrastin nuorempana lähinnä puolimatkoja, mutta ilman mitään kilpailullisia tavoitteita. Nykypäivänä ei enää onnistu mikään matka, mutta silti pakko hiukan kommentoida tuota aloitusta.

Ainakin omassa kaveripiirissä monen juoksijan haaveet triathlonista kariutui uintiin. Se on kuitenkin yllättävän vaikea rasti aikuiselle. Lähes jokainenhan meistä pysyy pinnalla ja pääsee rinulia altaan päästä päähän, mutta jos tarkoituksena onkin edetä vähän reippaammalla tahdilla, niin monille nousee seinä vastaan.

Mäkin itse opettelin vasta aikuisiällä uimaan jotain säälittävän oloista vaparia, mutta kyllä sillä nyt eteenpäin pääsee. Muistan hyvin ne lukuisat v-käyrän nousut Hervannan uima-altaassa, kun mistään ei tullut yhtään mitään. Tolkutonta puuskutusta ja räpiköintiä, mutta liike puuttui.

Sitten yhden talven hinkkaamisen jälkeen homma alkoi auttavalla tasolla sujumaan ja fiilikset oli katossa. Yhden treenin aikana alkoi menemään 3500 metriä melko kivutta ja se tuntui hyvältä.

Sitten tuli eteen eka uintikerta järvessä. Ja voi suatana sitä veetyksen määrä sen uintikerran jälkeen. Pienetkin aallot haittasivat hengitystä, suunnassa ei pysynyt millään, kun ei ollut altaan pohjaviiva seurattavana, suunnistaminen oli todella vaikeata ja se samalla sekoitti vaivalla opitun hengitysrytmin.

Melkein heitin sinä kauniina alkukesän päivänä pyyhkeen kehään Suolijärven rannalla. Tuntui siltä, että koko talven urakka oli mennyt täysin hukkaan. Veetätys oli kyllä melkoinen ja rannalle tullut tomera nuori mies lähti kyllä melko masentuneena kohti opiskelijaboksia.

Mutta sitten vaan niskasta kiinni ja takaisin Suolijärvelle. Ja lähtihän sekin homma jollain tasolla sujumaan, mutta ikinä en oppinut kunnolla uimaan suoraa linjaa sameassa järvivedessä.

Sitten eräänä kauniina kesäpäivänä tuli ekan Joroisten puolimatkan aatto. Kävin kisa-aamua edeltävänä iltana rannassa katsomassa uintipaikkaa. Kaukana horisontissa heiluva punainen poiju tuntui olevan TODELLA kaukana. Hiukan pelonsekaisesti yritin asiasta vitsailla jollekin konkarille rannassa.

"On toi poiju kyl tosi kaukana, vähän on kyl usko kovilla, että jaksaako sitä oikeasti sinne ja takaisin."

No konkari osasi onneksi lohduttaa nuorta miestä:

"Jaa toi vai? Sehän on siis se eka poiju! Eka sä kierrät sen ja sitten sä jatkat tonne vasemmalle ja kierrät ton toisen ja sit palaat tähän rantaan."

Uimarata olikin kolmio ja karu todellisuus paljastui. Reitti olikin noin kaksi kertaa pidempi kuin alkukauhistukseni kohteena ollut yhden poijun kiertäminen.

Joo, ei muuta kuin koululle nukkumaan ja aamulla kohti haasteita. No, kisa meni hyvin, vaikka uninnissa olinkin kolmanneksi viimeinen :)

Miksi näin pitkä stoori? Triathlonissa uinti ei ole VAIN uintia. Se on monelle noviisille todella kova haaste. Psykologisesti kenties yksi kovimmista haasteista. Varsinkin, jos uidaan avovedessä pitkänä leginä. Tiedän useammankin kaverin, jotka mun nuoruudessa jätti tri-harjoittelun kesken, kun uinnista ei vaan tullut mitään.
 
Olet oikeassa Vempula. Triathlon uinti ja allasuinti ovat ikään kuin eri lajeja vaikka toki sukulaisuutta löytyy  :)

Oma taustani ei ole mikään ruusuinen uinnin suhteen enkä missään nimessä väheksy uinnin haasteellisuutta. Avainsanat on kärsivällinen työnteko ja ehkäpä se tärkein hyvät neuvot..

Eli kaveri, tuttava tai jopa ihan tri/ uintivalmentaja, jonka avulla saa perusteet haltuun. Oma sinnikäs yrittäminen ei välttämättä riitä ja tätä kautta on helppo heittää hanskat tiskiin..näin minäkin aluksi tein ;)

Useamman vuoden kävin Joroisissa kisoja katsomassa ja mieli teki mukaan, mutta mutta se uinti.."en osaa, on pitkä matka, josta en ikinä selviäisi jne.." Kuului minun suusta useampana vuonna. 2011 joukkueviestin juoksuosuudella sitten päätin, ettäpä ..rkele, ensi vuonna ollaan henk. kohtaisessa kisassa mukana!

Lokakuussa uimahallilla oli sitten kaveri, jolla ei ollut mitään hajua vaparin tekniikasta saati, että olisin sitä pystynyt altaan välin uimaan..En olettanutkaan saavani laatikollista suffeleita ensi kk aikana, mutta näin jälkikäteen muisteltuna pirun vaikeaa kyllä oli. Talven harjoittelun jälkeen aloitettiin sitten se toinen laji, kun kesäkuussa hyppäsin ensi kertaa Valvatukseen märkkärin kanssa.

Minun kohdalla se tärkein oli hyvät neuvot ja opastus, niiden avulla olin 35v. ensi kertaa tri-kisan starttiviivalla! Tuosta matka sitten jatkui ja tämän vuotinen SUB 5h oli se tavoite jonka vuoksi hommaan alunperin ryhdyin..elokuussa -14 tarina toivottavasti saa lisää jatkoa, kun Kalmarissa startataan ensimmäiselle Ironman matkalle  :)

 
Jere sanoi:
Tuosta matka sitten jatkui ja tämän vuotinen SUB 5h oli se tavoite jonka vuoksi hommaan alunperin ryhdyin..elokuussa -14 tarina toivottavasti saa lisää jatkoa, kun Kalmarissa startataan ensimmäiselle Ironman matkalle  :)

Kyllähän se IM omallakin kohdalla oli tavoitteena, mutta jollain tekosyillä tri-harrastus kuitenkin jäi ja energiat keskittyi muihin hommiin. Kalustopuolikin oli opiskelijalla varsin ankeata. Pyöränä oli isän vanha ja liian iso Bianchi ja märkäpukuna jenkeistä ostettu Body Gloven halvin surffipuku.

Itse harrastin triathlonia aktiivisemmin 90-luvun lopulla ja silloin se ei ollut samanlainen massojen laji kuin nykyään. Silloin siinä oli todellista eksotiikkaa, kun kovin moni ei niissä piireissä pyörinyt. Kaiholla välillä muistelen niitä(kin) aikoja :)

EDIT: On vielä tuo Body Gloven antiikkinen märkäpukukin kaapissa, vaikka se ei enää ikinä tule mun päälle mahtumaan. Ja nykyvehkeet on varmasti paljon kehittynyt noista ajoista. Ei sitä vaan raaski heittää roskiin :)
 
Eihän se koskaan ole liian myöhäistä palata.. :)
Kalustohankinnat on omalla kohdalla osa harrastamista ja järjellä/ tarpeella niitä ei voi eikä onneksi tarvitsekkaan perustella.

Tänään ajettiin syksyn toinen pyörätesti, suunta on oikea ts. syksyn puntti plus lyhyt trainer painoitteinen jakso nyt joulukuussa auttoi laajentamaan skaalaa ja mikä tärkeintä keskialueen tehot pystyy tuottamaan matalammalla sykkeellä.
 
Nyt alkaa painaa ...... näemmä se että aloitti uuden kauden n. heti kun vanha loppui ei oikein ole kantanut hedelmää tai sitten olen huolehtinut lihaskunnostani huonosti sillä jalat ovat nyt ihan 'puuta' ja juoksun kesäinen herkkyys on hävinnyt, uinti tosin tuntuu ihan hyvältä.

Se jouluinen 30 km. juoksukin oli niin tervaa ettei ole ollut ikuna - tosin olin itse siinä kohtaa myös vanhimmillani  :p  :rolleyes:  .
 
Otahan iisisti. Tähän aikaan vuodesta ei kyllä tarvis painaa vielä ollenkaan! Pariin kuukauteen ei vielä pidä vetää liian tukkoon. Ei tosin sen jälkeenkään :)

Täällä tuli (taas) kunnon takapakki jouluna. Kyläiltiin koko lähisuku ja jaettiin taudit ;)
Tuli yhdeksi päiväksi oksennustauti. Perään parin päivän kuume ja siitä jäi keuhkoihin sellainen "mykofiilis". On otettu varoen...
 
Polarilta näkyy olevan tuloillaan uusi V800 triathlon&moniurheilu sykemittari. Lueskelin läpi yhden perusteellisen ennakkotestin, ja vaikuttaa sen verran ylivertaiselta kokonaisuudelta, että hankintalistalle menee. Polarin sivuilta löytyy jotain infoa. Mutta mittariin pitäis tulla uintitoiminnot kuten oikeissa uintikelloissa (käsivetolaskuri, käännökset, ulkona GPS) ja tuki bluetooth tuotteille, kuten tehomittarit jne. Integroitu GPS mukana.
Kaisa Mäkäräinen oli bongattu jo käyttävän beta versiota kisoissa. Hyvä seuraaja nykyiselle RCX5:lle.
 
Huomasin myös ennakkomainoksen, laitatko linkin missä perehdyit tarkemmin, kiitos.
Selvähän se, että rcx vitoset päivitetään tähän :)
 
TON-III sanoi:
Onneksi tuo pakkanen laski ja pääset tekemään tuon (eilen tekemättä jäänneen/ olin muutoin juoksemassa) kovan juoksuharjoitteen ulos, 5 km. verraa ja 4 km. takasin päin 'kaikki ulkona'- mentaliteetillä.

No nyt on tuokin pulkassa, ja taas kerran ( kun maha oli tyhjä) koneisto kävi niin penteleen hiemosti - meni ihan sekalleen siihen mitä meinasinkin vaikka pientä lipsuttelua (nastakengistäni huolimatta) olikin.
 
Viikko sitten mennessämme eräälle vähän käytetylle salille kuntopiiriämme tekemään oli siellä yksi jannu, näytti siltä että hän olisi aikeissa tehdä pystypunnerrusta mutta alkoikin tehdä etukyykkyä ( ranteet suorina, paino niillä), kun hän sai sarjansa tehtyä käväsin näyttämässä hieman malli siitä miten sen tangon alle mennään, siitä inspiroituna teinkin tänään 'yllätyssektorit'  8)  ja tein tuon kuntopiirimme 3 kyykkysarjaa etukyykkyinä, näköjään siinä tuo selkä pysyy paremmin oikeassa asennossaan.
 
Tuli reipas viikko takaperin käytyä seuran vkonloppuleirillä. Tehtiin 2km juoksusetteinä laktaattitestit. Tuloksena oli kommentti OK. Eli laktaatit pysy matalana huoltavalla nopeudella sek PK vauhdeissa. VK nosti jo jonkin verran ja MK hieman reilummin. Ei vaan oikein irronnut kun tuulessa ja pakkasessa ulkona juostiin. Viimeinen 2km meni 3:48m/km keskarilla. Ihan ok lumelle ja pikku palelu päällä.
Onkos täällä porukka käynyt testeissä, ja jos on niin mitä oli tulokset? Itsellä jäi pikku kipinä mennä mattotestiin jossa mitattais hengityskaasut ja laktaatit. Sais nähdä kuinka happamaksi sitä verensä sais puristettua labraoloissa.

Oli muuten aika monella PK lenkit jääneet tekemättä, kun joillakin laktaatit kohosi PK vauhdissa MK lukemiin!? Lähes puolet porukasta sai tällaisia tuloksia. Ja kuulemma ko henkilöllä ei rasva-aineenvaihdunta toimi juuri ollenkaan. Ei kovin hyvä juttu jos pitkiä triathlon kisoja haaveilee. Niissä kun kuitenkin mennään PK/aeroobisella alueellanlähes koko kisa, kun harrastelijoista puhutaan. Ammattilaiset erikseen.