https://yliteippaus.fi/

Moottoriöljyt

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Ensiviikolla pitäisi Superb käyttää ensimmäisessä huollossa ja sitä ennen on öljytkin hankittava, alunperin ajatuksena oli hankkia hyväksi todettua ja tuttua Castrolin Edgeä mutta kauppareissulla bongasin Prisman hyllyssä Teboilin Diamond Carat III 5W-30 LL-öljyä joka olisi jonkin verran edullisempaa. Millaisia kokemuksia muilla on Teboilin LL-öljyistä? Joskus taannoin käytin Teboilin Diamond Dieseliä ja se ainakin pelasi silloisessa kalustossa erinomaisesti, mutta LL-öljyistä ei ole kokemuksia kertynyt.
Toki myös Mobil ESP olisi vaihtoehto ~samanhintaisena kuin Castrol, kokeilematta on tämäkin vaihtoehto.

Sinällään tietysti tuollaisella ~20€ säästöllä ei autoilukuluissa ole paljon merkitystä, mutta kunhan joutessani mietiskelen asiaa ;D
 
Vähän myöhässä olet jos "ensiviikolla" on aika putiikkiin varattu... Öljy kuin öljy melkeen sitten jos säästämään aletaan. Castrolia kuitenkin itse suosisin, jos vain sitä järkevästi saat käsiisi. TB:n DD oli kyllä aikanaan pumppusuuttimille hyvä öljy, mutta tuosta Caratista en ole mitään ihmeellisiä ylistyslauluja kuullut.

Tilaa seuraavalla kerralla pino öljyä Saksasta, niin saat ne siihen 6,5€/l hintaan haluamassasi merkissä... Esim Castrolin EDGE FST 5W-30 tulee suurinpiirtein tuohon rahaan kun tilaa 20l satsin vaikka litran purkkeja.
 
ConD sanoi:
Tilaa seuraavalla kerralla pino öljyä Saksasta, niin saat ne siihen 6,5€/l hintaan haluamassasi merkissä... Esim Castrolin EDGE FST 5W-30 tulee suurinpiirtein tuohon rahaan kun tilaa 20l satsin vaikka litran purkkeja.
Olen kuullut, että sitä saisi ko. putiikista jopa hiukan halvemmalla hintaa. Voi tosin olla, että muistan aivan väärin. Hinta kuitenkin on paljon edullisempi kuin marmorilla.
 
ConD sanoi:
Vähän myöhässä olet jos "ensiviikolla" on aika putiikkiin varattu...

Tässä mitään myöhässä olla, torstai aamuun asti aikaa käydä noukkimassa kannu kyytiin jostain paikallisesta liikkeestä ;)

ConD sanoi:
Tilaa seuraavalla kerralla pino öljyä Saksasta, niin saat ne siihen 6,5€/l hintaan haluamassasi merkissä... Esim Castrolin EDGE FST 5W-30 tulee suurinpiirtein tuohon rahaan kun tilaa 20l satsin vaikka litran purkkeja.

Tosipuheessa olisin jo tilannut Nettiosasta Castrolia mutta siellä oli 5L kannut loppu joten nyt joutuu hankkimaan öljyt hiukan kalliimmalla paikallisesti, Saksasta en viitsi öljyjä alkaa tilailemaan kun menekki on niin vähäistä, ei ole järkeä alkaa tilaamaan 20L satsia ja sitten varastoida sitä vuosia :rolleyes:
 
Huomenna lähtee taas Saksasta tilaukseen 25 litraa Total Quartz Ineo ECS 5W-30:stä. Mennään tasan sillä mitä tehdas suosittelee, eikä nuo kahta vuotta riitä, kun kolmeen autoon menee samat ölpät.
 
Viimeiset 7 vuotta on Teboil Carat ollut käytössä, eikä ole valitusaiheita löytynyt. Hyvä öljy se on. Omat öljyt vien aina mukana merkkihuoltoon ja sinne kaatavat.
 
Kaikki nämä alla olevat öljyt täyttävät sen 504.00/507.00 luokituksen, mutta eroja löytyy
esim jähmepisteessä. En tiedä onko asialla mitään merkitystä, mutta tuossa nuo on....

Motul = -39 C
Shell Helix ultra E = -39 C
Neste City Pro = -39 C
Total Quarts ineo LL = -39 C

Moly Toptec 4200 = -42 C
Castrol EDGR Proffesional LL III = -42 C
Eurol Syntence = -42 C
Aral Super Tronic long life 5w-30 = -42 C

Mobil 1 Esp = -45 C
Teboil Carat III = -45 C
 
kt sanoi:
Kaikki nämä alla olevat öljyt täyttävät sen 504.00/507.00 luokituksen, mutta eroja löytyy
esim jähmepisteessä. En tiedä onko asialla mitään merkitystä, mutta tuossa nuo on....

Motul = -39 C
Shell Helix ultra E = -39 C
Neste City Pro = -39 C
Total Quarts ineo LL = -39 C

Moly Toptec 4200 = -42 C
Castrol EDGR Proffesional LL III = -42 C
Eurol Syntence = -42 C
Aral Super Tronic long life 5w-30 = -42 C

Mobil 1 Esp = -45 C
Teboil Carat III = -45 C

Listassa erottuu hyvin kotimaiset tuotteet paremmalla jähmepisteellä, mutta kuinhan suuri merkitys tuolla jähmepisteellä sitten on käytännössä ???
 
Minkälaisia ylistyslauluja Castrolista sitten kuuluu? Siis faktoja eikä pelkkää mutua?

Väittäisin, että mikä tahansa luokituksen mukainen öljy toimii ja moottori ei hajoa ainakaan öljystä johtuen. Vaikka kyllähän osa keskustelijoista tuntuu pitävän saavutuksena, jos saa ajettua 100 tkm ilman koneremonttia.

Öljyissä näyttää myös olevan muotimerkkejä. 25-vuotta sitten Shellin Helix oli kova sana ja premiumia edusti Shell TMO. Shellin jälkeen taisi tulla Mobil 1 RallyFormula, jolla tavallinen datsunkin muuttui ralliformulaksi.

Meillä isä harrasti jo tuolloin brittiautoja ja niissä piireissä Castrol oli jo silloin tunnettu merkki. Suomessa sitä ei tahtonut saada mistään ja meillekin haettiin irtokannuun ehtaa Castrolia brittiautoihin erikoistuneelta korjaamolta. Naapurin äijät ihmettelivät sellaisen kuraöljyn käyttöä, kun aitoa TMO:takin olisi ollut tarjolla..

Vasemmistolaiset taasen käyttivät TB:n öljyjä poliittisista syistä.
 
Urlaub sanoi:
Minkälaisia ylistyslauluja Castrolista sitten kuuluu? Siis faktoja eikä pelkkää mutua?

Ei lie ylistyslaulu, ehkä mutua...

Mutta, ainakin omakohtaisella n. 15 vuoden ja n.500tkm kokemuksella Castrollin öljyt pysyvät sisällä niissäkin koneissa mistä Mobilit ja Shellit tulevat ulos, joko tiivisteiden läpi tai putkesta. Vaihtamalla öljymerkkiä Mobilista/Shellistä Castroliin olen saanut öljynsyönnin loppumaan nyt viidestä moottorista. Kaksi Japanilaista, yksi vaggine, ja kaksi Ruåtsalaista "patarautalohkoa".

Itsellä, oletettavasti myös joillakin muillakin tällä foorumilla saattaa olla tärkeää se että öljy pysyy moottorin sisällä voitelemassa liikkuvia osia, eikä ulkopuolella estämässä lohkoa/pakoputkea ruostumasta (saatan tosin olla väärässäkin  ;) )

Öljymerkin valinta on tietysti jokaisen autoilijan oma asia, mitä öljyä haluaa (joskus kalliinkin) investointinsa moottoriin kaataa.
Jos öljy täyttää luokitukset, se toimii siellä moottorissa kyllä. Ennemmin suuntaisin kritiikin autonvalmistajien suuntaan, öljynvaihtovälien (jatkuva) pidentäminen ei ole hyvästä.
 
kt sanoi:
Kaikki nämä alla olevat öljyt täyttävät sen 504.00/507.00 luokituksen, mutta eroja löytyy
esim jähmepisteessä. En tiedä onko asialla mitään merkitystä, mutta tuossa nuo on....

Motul = -39 C
Shell Helix ultra E = -39 C
Neste City Pro = -39 C
Total Quarts ineo LL = -39 C

Moly Toptec 4200 = -42 C
Castrol EDGR Proffesional LL III = -42 C
Eurol Syntence = -42 C
Aral Super Tronic long life 5w-30 = -42 C

Mobil 1 Esp = -45 C
Teboil Carat III = -45 C

Shell Helix Helix Ultra ECT 5W-30 = -48c

Shell tuonut markkinoille GTL-perusöljyyn tehdyt voiteluaineet. Näkyy mm. alhaisena jähmepisteenä ja hyvinä kylmäominaisuuksina.

Sinänsähän jähmepisteellä ei kovin suurta merkitystä ole. Sehän mitataan 3c välein vieläkö öljy liikkuu. Alhainen jähmepiste kielii ennen kaikkea laadukkaista perusöljyistä. Mittaustekniikoita on mekaaninen laite joka kippailee näyteputkea, pulssi-ilma joka liikuttaa näytteen pintaa tai uusimpana lämpötilan tippuessa kiteytymisen johosta tiheyden muutoksiin perustuva paineanturi. Paras näistä tietysti on ensimmäinen, vanhin ja toimintavarmin. Soveltu myös perusöljyjen jähmepisteen mittaamiseen.

Parempi mittari kylmäominaisuuksien mittaamiseen on MRV-viskositeetti eli pumpattavuus sekä kylmäkäynnistyvyys CCS-viskositeetti. Kuvastavat paremmin öljyn kylmätoimivuutta moottorissa.
 
Karvis sanoi:
Saksasta en viitsi öljyjä alkaa tilailemaan kun menekki on niin vähäistä, ei ole järkeä alkaa tilaamaan 20L satsia ja sitten varastoida sitä vuosia :rolleyes:

Siirryt vaihtamaan useammin ja annat samalla moottorille lisäikää ;)

Aral on halvempaa kuin Castrol ja kuvien perusteella tulee samasta tehtaasta saksasta mitä Castrol.
 
Kennedy sanoi:
Siirryt vaihtamaan useammin ja annat samalla moottorille lisäikää ;)

Ei välttämättä huono vaihtoehto tämäkään :) Ja tokihan sitä voisi kimppatilaustakin viritellä, niin ei tarvitse itsellä niin suurta määrää ottaa varastoon.

Wekotin sanoi:
Shell Helix Helix Ultra ECT 5W-30 = -48c

Shell tuonut markkinoille GTL-perusöljyyn tehdyt voiteluaineet. Näkyy mm. alhaisena jähmepisteenä ja hyvinä kylmäominaisuuksina.

Pikaisella kuukletuksella tätä ei ole kovinkaan laajasti tarjolla ainakaan nettikaupoissa, Tokmannilla näytti olevan jotain Helix Ultra Extraa mutta se liene eri tavaraa.

KL-varaosilla näyttäisi olevan Fuchsin öljyjä valikoimissa joka on käsittääkseni tehtaan käyttämä ensitäyttö-öljy, mutta heilläkin on myynnissä ainoastaan 4L astioita ja se ei riitä tuohon Superbin moottoriin. Ehkäpä vain menen huomenna Motonettiin ja ostan tutut Castrolin sieltä... :rolleyes:
 
Arska F sanoi:
Ei lie ylistyslaulu, ehkä mutua...

Mutta, ainakin omakohtaisella n. 15 vuoden ja n.500tkm kokemuksella Castrollin öljyt pysyvät sisällä niissäkin koneissa mistä Mobilit ja Shellit tulevat ulos, joko tiivisteiden läpi tai putkesta. Vaihtamalla öljymerkkiä Mobilista/Shellistä Castroliin olen saanut öljynsyönnin loppumaan nyt viidestä moottorista. Kaksi Japanilaista, yksi vaggine, ja kaksi Ruåtsalaista "patarautalohkoa".

Itsellä, oletettavasti myös joillakin muillakin tällä foorumilla saattaa olla tärkeää se että öljy pysyy moottorin sisällä voitelemassa liikkuvia osia, eikä ulkopuolella estämässä lohkoa/pakoputkea ruostumasta (saatan tosin olla väärässäkin  ;) )

Öljymerkin valinta on tietysti jokaisen autoilijan oma asia, mitä öljyä haluaa (joskus kalliinkin) investointinsa moottoriin kaataa.
Jos öljy täyttää luokitukset, se toimii siellä moottorissa kyllä. Ennemmin suuntaisin kritiikin autonvalmistajien suuntaan, öljynvaihtovälien (jatkuva) pidentäminen ei ole hyvästä.

Samanlaista "mutua" löytyy täältäkin. Passatin 1.8T söi Mobilia enemmän kuin omistajansa ruisleipää, mutta Castrolin vastaavan luokituksen öljy ei enää kelvannutkaan samaan tahtiin, joten perinteinen VAG-litrapönttö kontissa kävi turhaksi. Tuon jälkeen on menty Castrolilla muissakin merkeissä, eikä ole ongelmia ollut.
 
Kävin sitten hakemassa paikallisesta myymiöstä tuttua ja turvallista Castrolia 5 litraa, mitäpä sitä hyvää vaihtamaan :)
 
gloter sanoi:
Kun nyt jossain vaiheessa liityn tähän sankkalukuiseen RS-kuskeihin, olisin kysynyt että jos huoltoväli muutetaan kiinteäksi, katoaako jotain dataa siitä näytöstä? II-kopassahan taisi hävitä öljyn lämpötilan näyttö?
Tämä boldattu osa on todettu puutaheinäksi ja osaamattoman koodaajan/huoltoneuvojan värkkäykseksi. Olen nuita itsekin muutaman koodannut ja öljynlämmöt saatu näkyville. Vaati itseltäkin tosin yhden iteraatiokierroksen...

Huoltovälin osalta helpoin muutos on tehdä omassa päässä - käy vaihtamassa öljyt puolessavälissä LL-väliä ilman sen kummempia koodailuja. Ei takuut siitä mihinkään häviä, että kertavuoteen sinne uudet liukasteet lurauttaa.

Onko RS-Ocussakin mahdollista käyttää 502.00 speksin täyttävää öljyä jos ajaa kiinteällä välillä? Jos on, niin tuo on se suurin syy miksi kannattaisi vaihtaa 5W-30 öljystä ja LL-huoltovälistä pois.
 
ConD sanoi:
Tämä boldattu osa on todettu puutaheinäksi ja osaamattoman koodaajan/huoltoneuvojan värkkäykseksi. Olen nuita itsekin muutaman koodannut ja öljynlämmöt saatu näkyville. Vaati itseltäkin tosin yhden iteraatiokierroksen...

Huoltovälin osalta helpoin muutos on tehdä omassa päässä - käy vaihtamassa öljyt puolessavälissä LL-väliä ilman sen kummempia koodailuja. Ei takuut siitä mihinkään häviä, että kertavuoteen sinne uudet liukasteet lurauttaa.

Onko RS-Ocussakin mahdollista käyttää 502.00 speksin täyttävää öljyä jos ajaa kiinteällä välillä? Jos on, niin tuo on se suurin syy miksi kannattaisi vaihtaa 5W-30 öljystä ja LL-huoltovälistä pois.

Minullahan hävisi viimeisimmästä Ocusta öljyn lämpötilanäyttö eikä maahantuojakaan osannut opastaa sille oikeaa koodausta, vaihtoivat kuitenkin öljynlämpötila-anturin joka ei auttanut mitään... :rolleyes:
Huoltovälimuutosta ei voi tehdä pelkästään omassa päässä jos LL-koodauksella huoltoväli jää vaikkapa 24tkm luokkaan kuten minulla bensa Ocussa, Superbissa tuo olisi onnistunut koska huoltoväli oli LL-ohjelmalla tasan 30tkm.

Itse käytin lyhyelläkin välillä LL-luokituksen mukaista öljyä, se kun on kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin 502.00 öljyt, toki hiukan kalliimpaa.
 
Karvis sanoi:
Huoltovälimuutosta ei voi tehdä pelkästään omassa päässä jos LL-koodauksella huoltoväli jää vaikkapa 24tkm luokkaan kuten minulla bensa Ocussa

Miksi ei voi? Vai kärsiikö auto 30000 kilsan öljynvaihtovälin lisäksi 12000 kilsan (tai 15000+9000) kilsan öljynvaihtovälistä? ;)
 
Karvis sanoi:
Minullahan hävisi viimeisimmästä Ocusta öljyn lämpötilanäyttö eikä maahantuojakaan osannut opastaa sille oikeaa koodausta, vaihtoivat kuitenkin öljynlämpötila-anturin joka ei auttanut mitään... :rolleyes:
Huoltovälimuutosta ei voi tehdä pelkästään omassa päässä jos LL-koodauksella huoltoväli jää vaikkapa 24tkm luokkaan kuten minulla bensa Ocussa, Superbissa tuo olisi onnistunut koska huoltoväli oli LL-ohjelmalla tasan 30tkm.

Itse käytin lyhyelläkin välillä LL-luokituksen mukaista öljyä, se kun on kaikilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin 502.00 öljyt, toki hiukan kalliimpaa.
Koodauksen muutokselle on neljä mahdollisuutta, jotka on QG0 (ei-LL, ei öljynäyttöä) QG1 (LL) QG2 ja QG3, joista viimeksimainittu koodaus sisältää siis kiinteän vaihtovälin koodauksen JA öljyn lämpötilan seurannan öljyn tasoanturin kanssa. QG0 siis "blokkaa" tuon öljyn lämpötila-anturin pois pelistä, eli sitä ei käytetä ollenkaan... saa sitä sitten vaihdella.

Asia tuli selvitettyä ensin omasta huollosta neuvojalta: "Joo, lähtee lämpötilanäyttö", sitten sen jälkeen omalta huoltomieheltä: "Paskaa ne puhuu, saahan sen näkyville, ei ne mitää tiiä. Pistä sinne QG3 koodaukseksi." Niin... Jettahan oli kiinteällä välillä ja lämpötilanäytöllä varustettu. :)

Tässä on ainesta vaikka omaan öljytopikkiinkin hankintapaikkoineen, mutta "kaikilta osin parempaa" en purematta niele 504.00 vs. 502.00. Sen mitä Jettassa ajelin molemman laatuluokan Castrolin täyssynteettisillä Edgeillä niin esimerkiksi kylmäkäynnistys oli parempaa 502.00 öljyllä, mutta taas toisaalta öljyn lämmöt kesällä pienemmät. Toki täysin vertailukelpoisia testejä on omassa käytössä hankala järjestää.

Voi että kun meillä olisi Sir. Mr. Wekotin täälläkin valistamassa öljyruoskallaan meitä :D
 
Marko_K sanoi:
Miksi ei voi? Vai kärsiikö auto 30000 kilsan öljynvaihtovälin lisäksi 12000 kilsan (tai 15000+9000) kilsan öljynvaihtovälistä? ;)

No ei varmaankaan kärsi, mutta miksi tehdä iso huolto 24tkm välein kun sen voi tehdä 30tkm välein samaan rahaan?


ConD sanoi:
Tässä on ainesta vaikka omaan öljytopikkiinkin hankintapaikkoineen, mutta "kaikilta osin parempaa" en purematta niele 504.00 vs. 502.00. Sen mitä Jettassa ajelin molemman laatuluokan Castrolin täyssynteettisillä Edgeillä niin esimerkiksi kylmäkäynnistys oli parempaa 502.00 öljyllä, mutta taas toisaalta öljyn lämmöt kesällä pienemmät. Toki täysin vertailukelpoisia testejä on omassa käytössä hankala järjestää.

Voi että kun meillä olisi Sir. Mr. Wekotin täälläkin valistamassa öljyruoskallaan meitä :D

Mr. Wekottimen kanssa tästä LL-öljyn paremmuudesta on joskus keskusteltu ja silloin hän valisti että LL-luokituksen öljyt on parempia ominaisuuksiltaan.
 
Karvis sanoi:
Mr. Wekottimen kanssa tästä LL-öljyn paremmuudesta on joskus keskusteltu ja silloin hän valisti että LL-luokituksen öljyt on parempia ominaisuuksiltaan.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2492.msg336041#msg336041

Tuo herran lopussa kirjoittama boldaus etenkin on huomioitavaa. Ajattelen itse moottorin kestävyyttä (näissä nykyautoissa ei ihan yksiselitteistä), niin vaihdoin nuo mielestäni paremmat ja voitelevammat 0W-40 liemet tiheämmin autoon kuin 5W-30 litkut kolmenkympin välein. Maksaa ehkä enemmän, mut kamoon... miksi säästää satanen huollossa jos auton hinta tippuu vuodessa useita tonneja kuitenkin. :D
 
ConD sanoi:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2492.msg336041#msg336041

Tuo herran lopussa kirjoittama boldaus etenkin on huomioitavaa. Ajattelen itse moottorin kestävyyttä (näissä nykyautoissa ei ihan yksiselitteistä), niin vaihdoin nuo mielestäni paremmat ja voitelevammat 0W-40 liemet tiheämmin autoon kuin 5W-30 litkut kolmenkympin välein. Maksaa ehkä enemmän, mut kamoon... miksi säästää satanen huollossa jos auton hinta tippuu vuodessa useita tonneja kuitenkin. :D
Jos litkuista puhutaan, niin eikö tuo 0W viskositeetti ole juurikin "litkua" :rolleyes:
 
Ei pidä sekoittaman kylmä- ja kuumapään viskositeetteja... Kylmätestissä 0W on juoksevampaa kuin 5W, mutta kuumana taas 40 on "paksumpaa" kuin 30. :)

Teoriaa, speksejä ja kaukana käytännöstä... mutta kuten sanoin, koitan ajatella hieman moottoriakin. Nyt olen VW:n 507.00 "loukussa", joten joudun käyttämään tuota 5W-30 öljyä, mutta en sitäkään kierrätä koneessa 30tkm matkaa vaan vaihdan puolivälissä vaihtoväliä öljyt.
 
ConD sanoi:
Teoriaa, speksejä ja kaukana käytännöstä... mutta kuten sanoin, koitan ajatella hieman moottoriakin. Nyt olen VW:n 507.00 "loukussa", joten joudun käyttämään tuota 5W-30 öljyä, mutta en sitäkään kierrätä koneessa 30tkm matkaa vaan vaihdan puolivälissä vaihtoväliä öljyt.

Niin, missä ongelma? Eikö moottorissa kannata käyttää juurikin eikä melkein valmistajan suosittelemaa litkua?

LL-ohjelmassa öljyt kannattaa vaihtaa puolivälissä eli 15 tkm hujakoilla, mutta silloinkin kannattaa käyttää juuri oikeaa öljyä.

En sinua syytä, mutta monessa LL-keskustelussa on ollut sellainen henki, että joko LL-öljyä LL-huoltovälein tai sitten jotain kuraöljyä 15 tkm välein.