https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Opel Adam

bgis

Sisäänajettu
Liittynyt
24.12.2013
Opel julkasi Genevessä ihan mielenkiintoisen pikkukinnerin. Omasta mielestä erittäin mielenkiintoinen uutuus. Huhujen mukaan OPC mallia Adamista ei ole tulossa, joten tämän lähemmäksi OPC:ta ei Adam ilmeisesti pääse.

- 1.4l Turbo. 150hp/220nm
- 6 vaihteinen manuaalilaatikko M32.
- OPC jarrut (samat kuin Corsa OPC:ssa?)
- Nahkaiset Recaron penkit (samat kuin Corsa OPC:ssa)

http://media.gm.com/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2014/opel/03-03-geneva-adam-s.html
 
Eipä tuo Adam hullumman näköinen ole. Opelille tärkeä malli mutta ainakin Suomen osalta myynti jäänyt pieneksi. En edes muista olenko Adamia nähnyt liikenteessä.
 
Adamista olen pariin kertaan kylmätyypit ottanut ja kuskin paikka on parempi kuin monessa isommassa autossa eli tila ja penkin säädöt ovat riittävät, vaikka tykkään istua varsin takana. Koeajolle en ole vaivautunut, kun pieni vaparibensa ei varmasti miellytä, mutta noiden uusien turbokoneiden myötä pitänee käydä kokeilemassa. Ässän hinta tosin taitaa mennä lähemmäs 30 kuin 20 tuhatta, joka on itselleni ainakin liikaa tuon kokoisesta autosta, kun suorituskykykään tuskin on mikään maaginen.
 
^ Samat mietteet mulla.

Opelin sivuilla oleva "Rakenna autosi" on Adamin osalta aivan kauhea. Johtuuko sitten mun nettiyhteydestä vai mistä, mutta ärsyttävän tahmeasti toimii kuitenkin.
 
Kylmätyypit tuli otettua noin vuosi sitten ja noita näkee ainakin pääkaupunkiseudun liikenteessä ajoittain. Sen kummemmin en osaa tuohon kantaa ottaa kuin että ihan ok vaihtoehto hieman erilaista pikkuautoa etsivälle, mutta itse ottaisin mieluummin Fiat 500:n.
 
Rookie sanoi:
Opelin sivuilla oleva "Rakenna autosi" on Adamin osalta aivan kauhea. Johtuuko sitten mun nettiyhteydestä vai mistä, mutta ärsyttävän tahmeasti toimii kuitenkin.
Varsin hitaasti toimii myös n. 70 megaisella yhteydellä.
 
Adam kolahtaa ainakin itselleni. Ongelmana ollut että tuota ei ole saanut tarpeeksi tehokkaalla moottorilla. Nyt sekin sitten tulossa ässän muodossa. Luulisi että hinta jää noin 24t tienoille, koska OPC Corsan saa 25te. ''Vastaava'' Fiat 500 Abarth onkin noin 34te.
 
On kuin karamelli. Saisi kyllä olla fudua moottorissa vähän enemmän vaikka eihän sitä tiefä jos vaikka opc-mallia pukkaisi myöskin markkinoille.
 
Trollsten sanoi:
Suomen maahantuoja skippaa Adam S:n  :(
No just. Mikähän siinä on että ei uskalleta tuoda myyntiin mitään erikoisempaa? Onko se niin kallista maahantuojalle? Uus OPC Corsakin tulossa vasta 2015/2016 joten jos sitä ennen jotain pikkusporttia hakee, niin joutuu katsomaan muualle. Tosin nyt en usko että sitäkään tulee tänne.
 
oho meni vika topiccin, piti laittaa opeli ketjuun.. Voisko joku muokkailla ?  ;D
 
TeBsu sanoi:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288747417200.html Mitä tuo Metroauto aikoo nykyään? Kellään tietoa? Kaupankäynti siellä oli jo joskus 5vuotta sitten hankalaa? Eikö ne halua myydä kun Skodia?

Toyotaahan ne myyvät täyttä häkää. Itä-keskuksen ja Airportin Tojota-talothan ovat Metro-Autoa, vaikka ei sillä nimellä toimikaan.

http://www.metroauto.fi/Konserni.aspx?pid=6001

Metro-Auto konserni on myös Ruotsin suurin Toyota kauppias. Sinällään kyllä mielenkiintoista, kun Metro-Auto on Suomessa yhdistetty nimenomaan GM:n tuotteisiin ja vieläpä painottuen GM-USA -tuotteisiin.
 
Penguin sanoi:
Onhan Metrolla vielä Jaguar, Land Rover, Mazda, Skoda ja Subaru myynnissä ja Opelkin vielä Tampereella.

Tampereella Jagge ja Lantikka siirtyivät Autocenterille ja Subaru Levorannalle. Jäljelle jäi vain Ooppeli, Skoda ja Mazda. Metro myös luopui perinteisestä Lielahden toimitalostaan ja keskittyi Hatanpään laatikkomyymäläänsä. Sinällään sääli,kun jo pikkupojasta tuli Lietsussa käytyä kuolaamassa GM-USA kalustoa ja myöhemmin koeajamassakin. Chevy Suburban oli yksi niistä koeajoista jonka muistaa ikuisesti. Nöösipoikana tuore C-kortti taskussa maistelemassa Ameriikan meininkiä!

Lopun alultahan tuo vaikuttaa..

Kesällä käytiin Hatanpään Metrolla koeajamassa Adamia. Vaimo olisi voinut innostua, mutta myyjä ei suostunut ymmärtämään, että valkoinen show room yksilö ei kiinnostanut.. Saahan sitä tarjota, mutta pitäisi kerrasta ymmärtää.
 
Trollsten sanoi:
Suomen maahantuoja skippaa Adam S:n  :(

Eiköhän tässä(kin) ole kyse ihan tästä Suomen taloustilanteesta.
Peruskipotkaan ei mene kaupaksi ja autotaloilla ei ole rahaa panostaa tällaisten erikoismallien markkinointiin.
Kyllä se taas sitten kun ollaan käyty läpi "kreikka-kuuri" täällä Suomessakin.
 
Jysky sanoi:
Eiköhän tässä(kin) ole kyse ihan tästä Suomen taloustilanteesta.
Peruskipotkaan ei mene kaupaksi ja autotaloilla ei ole rahaa panostaa tällaisten erikoismallien markkinointiin.
Kyllä se taas sitten kun ollaan käyty läpi "kreikka-kuuri" täällä Suomessakin.

Noinhan sitä on perinteisesti perusteltu ja kyllähän 20 tonnin yläpuolelle nouseva pikkupikkuauton hinta on Suomessa varsin kova.

Mutta se toinen kysymys on se, että millaisia kuluja malliston laajuudesta todellisuudessa aiheutuu? Kun Adam kuitenkin kuuluu maahantuontiohjelmaan, niin äkkiseltään ei luulisi kovin suuria kustannuksia aiheutuvan siitä, että hinnastossa on muutama rivi enemmän.

On sillä kuitenkin positiivisiakin vaikutuksia merkin ja mallin imagoon. Varsinkin kun Ooppeli on tänäkin kesänä myynyt jopa Suomessa numeroituja "kilpamalleja". Jos markkinoinnin kärkenä on sporttisuus, niin luulisi sen kattavan koko mallipaletin, mutta ei kai sitten.

Eikä tämä mitenkään Opelin yksinoikeus ole vaan muutkin saksalaiset tuntuvat sitä harrastavan. Audin esitteissä on pitkäliuta esimerkiksi sisustusvaihtoehtoja, jotka eivät kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan, Volkkareissa on rajoitettu värivalikoima jne.
 
Kyllähän tuosta tulee lisää tyyppihyväksyntäkustannuksia, jotka eivät ihan yhden auton myynnillä välttämättä kuittaudu tai jää ainakin kate vähäisemmäksi. Sitä en ole ymmärtänyt mitä maahantuoja siinä voittaa, kun rajoittaa tehdastilattavien autojen värivalikoimaa. Onko ajatus se, että todennäköisemmin menee varastomalli kaupaksi, kun on vähemmän valinnan varaa. Sisustusvaihtoehdot voivat jossain tapauksessa vaikuttaa myös CO2-päästöihin, mikä taas vaikuttaa tyyppihyväksyntäkustannuksiin.

Helpottaisi varmaan kun saataisiin oikeasti eurooppalainen tyyppihyväksyntä ja tietokanta niille, ettei jokaista eri variaatiota tarvitsisi naputella erikseen Trafin tietokantaan ja maksaa "veroa" Trafille siitä ilosta, että maahantuoja saa itse syöttää ne tiedot heidän tietokantaansa.
 
Penguin sanoi:
Kyllähän tuosta tulee lisää tyyppihyväksyntäkustannuksia, jotka eivät ihan yhden auton myynnillä välttämättä kuittaudu tai jää ainakin kate vähäisemmäksi. Sitä en ole ymmärtänyt mitä maahantuoja siinä voittaa, kun rajoittaa tehdastilattavien autojen värivalikoimaa. Onko ajatus se, että todennäköisemmin menee varastomalli kaupaksi, kun on vähemmän valinnan varaa. Sisustusvaihtoehdot voivat jossain tapauksessa vaikuttaa myös CO2-päästöihin, mikä taas vaikuttaa tyyppihyväksyntäkustannuksiin.

Helpottaisi varmaan kun saataisiin oikeasti eurooppalainen tyyppihyväksyntä ja tietokanta niille, ettei jokaista eri variaatiota tarvitsisi naputella erikseen Trafin tietokantaan ja maksaa "veroa" Trafille siitä ilosta, että maahantuoja saa itse syöttää ne tiedot heidän tietokantaansa.

Häh? Eikö COC:n tarkoitus ole juurikin poistaa tuollaiset esteet? Ennen EU:ta piti tosiaankin jokainen malliversio tyypikatsastuttaa ARK:ssa. En ole AKL:n jäsenliikkeiden, Tullin ja Trafin pyhän kolmiyhteyden tarjoamasta ennakkoilmoittamisen tarkoista teknisistä spekseistä ja hinnoista tietoinen, mutta ei se voi maltata maksaa, koska:

Rekisteröintikatsastuksessa täysin yksittäisen autonkin tiedot saadaan COC:stä otettuina naputeltua Trafin tietokantaan nimellistä noin 100 euron korvausta vastaan. Varmasti joku katsuri tekisi paljon tiukemman tarjouksen, jos asiakkaana olis Suomen GM ja kenties satojen autojen rekisteröinnit vuodessa.

Tuo reilun satasen hinta pätee mihin tahansa COC:n omaavaan kiesiin, vaikka kyseistä automallia tai jopa merkkiä ei olisi koskaan tuotu Suomeen.
 
Näin tekee, se on sen satasen per auto oli ne tiedot siellä kannassa tai ei, mutta valmiiksi Trafin kantaan naputellut tiedot maksavat maahantuojalle 1500 €/"rivi". Mitään tyyppitarkastusta ei ole, vain valmistajalta saatujen tietojen (mahdollinen) kääntäminen Suomeksi ja naputtelu Trafin kantaan. Tokihan voi ottaa riskin, että niitä ei koskaan myydä yli 15 kappaletta, kuten esim. Peugeot RCZ Asfalt on tietääkseni hoidettu. Niitä kun saatiin Suomeen tasan 9 kpl.

Varmuuden vuoksi Trafi vaatii nuo samat tiedot vuoden välein uudelleen, vaikka automallissa ei olisi mikään muuttunut.
 
Penguin sanoi:
Näin tekee, se on sen satasen per auto oli ne tiedot siellä kannassa tai ei, mutta valmiiksi Trafin kantaan naputellut tiedot maksavat maahantuojalle 1500 €/"rivi". Mitään tyyppitarkastusta ei ole, vain valmistajalta saatujen tietojen (mahdollinen) kääntäminen Suomeksi ja naputtelu Trafin kantaan. Tokihan voi ottaa riskin, että niitä ei koskaan myydä yli 15 kappaletta, kuten esim. Peugeot RCZ Asfalt on tietääkseni hoidettu. Niitä kun saatiin Suomeen tasan 9 kpl.

No huh huh! Kaikki on mahdollista kun kyse on Trafista.

Toki suuremmilla volyymeillä tuo on halpaa verrattuna yksittäiskappaleina naputeltaviin.
 
Siinä yksittäin naputeltavassa on vaan sellainen ero, että se katsastuskonttorilla, kun se työ oikeasti tehdään ja on jotenkin ymmärrettävää että siitä veloitetaankin jotain. Sen sijaan kun maahantuoja tekee kaiken työn ja Trafi vain säilöö tiedon, niin tuo hinta aika suolainen.