https://tummennuskalvot.fi/

MB C-sarja (205, 2014-)

Timppe

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Kävin tänään tutustumassa uuteen C-sarjaan.

Muotoilu on erittäin onnistunut ja auto kyllä herätti omistamisen halua. Pitäisiköhän taas siirtyä Mersuun vaihteen vuoksi?

No ensin varmaan täytyy käydä koeajolla, kunhan premium business -mallit saadaan maahan.

Otsikkoa täydennetty. - Quality -

 
Sisustuksen osalta auto on nuorentunut ainakin 15 vuotta. Takaistuimen pääntilat lasikatolla varustettuna ovat täysin kelvottomat eikä muissakaan suunnissa ole kehumista. Mikähän siinä on kun näihin premiumeihin ei haluta tehdä kunnollisia takaistuintiloja. Monessa luokkaa pienemmässä autossa on paremmat tilat ja MB:n kasvaneet ulkomitat taas tuhlattiin muihin tarkoituksiin kuin sisätilojen kasvattamiseen.
 
Kävin itsekin ns. kylmät tyypit ottamassa oaikallisessa liikkeessä. Auto näytti hyvältä ulkoa ja sisältä etengin avantgarde-paketilla. Ilman sitä ollut yksilö ulkona ei niinkään enää kääntänyt katsetta.

Sisällä oli kyllä hieno ja laadukas fiilis. Todella hieno ja samalla moderni. Tykkäsin.

Kävin myös tsekkaamssa GLA:n ja täytyy sanoa, että se ei sytyttänyt. Muuten hyvä, mutta pieni ja sikakallis. Sisällä fiilis reilu 50 tonnia maksavasa autossa kovamuovisine keskikonsoloineen kuin 30 - 30 tuhatta halvemmassa normiautossa.
 
nemos sanoi:
Mikähän siinä on kun näihin premiumeihin ei haluta tehdä kunnollisia takaistuintiloja. Monessa luokkaa pienemmässä autossa on paremmat tilat ja MB:n kasvaneet ulkomitat taas tuhlattiin muihin tarkoituksiin kuin sisätilojen kasvattamiseen.
Kyllä premiumeihin saadaan kunnolliset takatilat. Jos siellä tarvitsee kuljettaa isokokoisia aikuisia, valinta kohdistunee esim. Mersun kohdalla E-sarjaan. Eihän tuo C-sarja ole olevinaakaan mikään iso auto. Bemarin kolmoseen verrattuna penkit on isolle aikuiselle edessä paremmat ja sisään änkeäminen ei ole niin tuskallista.

Tietysti premiumit on takatiloiltaan ahtaita siinä mielessä, että esim. minun ex  S-sarjalaisessa (normaali akseliväli) oli paljon pienemmät takajalkatilat kuin Skoda Superbissa. Takatilan leveys taas on uudessa C-sarjassa suurempi kuin Superbissa.

Mutta mitä väliä, jos takana ei juuri koskaan istu ketään tai siellä kuljetetaan esim. lapsia?

 
Tämä takatilojen pienuus on kyllä kumma juttu. Tällaisia keskisarjan premium -autoja myydään lapsiperheille, mutta jos taakse laittaa vauvan kaukalon, ei toiselle vanhemmista jää muuta tilaa kuin istua kuskin taakse. Jos kuski on pitkä, ei sielläkään ole tilaa. Etupenkki on menetetty. Meillä F10 viitosbemussa mahtui just ja just edessä istumaan melkein polvet suussa, kun vauvankoppa oli takana.

Tämän suhteen osoitan suuren hatunnoston Skodalle. Jo uusi Octavia III tarjoaa paremman takapenkin jalkatilan kuin keski/ylemmän luokan preemiumit - Superbista sitten puhumattakaan.
 
Markku J sanoi:
Tämä takatilojen pienuus on kyllä kumma juttu.

Kaipa siinä ainakin osasyy löytyy tekniikasta. C-sarja, 300-sarja, A4 -- kaikissa kone pitkittäin. Peruskulkineissa järkiään poikittain.
 
Markku J sanoi:
Tällaisia keskisarjan premium -autoja myydään lapsiperheille, ...

Niin sellainen meilläkin on - tosin nuorin jo reilusti kolmatta vuosikymmentä käy - niin kun pääsääntöinen matkanteko puoliskon kanssa ei takapenkin tiloilla ole mitään käytännön merkitystä.

Esim nyt parisen kuukautta käytössä olleessa pirssissä ei takapenkillä ole vielä kukaan matkustanut, tavaratilalla on paljon isompi merkitys - aina on jotain roudattavaa paikasta toiseen.
 
nemos sanoi:
Sisustuksen osalta auto on nuorentunut ainakin 15 vuotta. Takaistuimen pääntilat lasikatolla varustettuna ovat täysin kelvottomat eikä muissakaan suunnissa ole kehumista. Mikähän siinä on kun näihin premiumeihin ei haluta tehdä kunnollisia takaistuintiloja. Monessa luokkaa pienemmässä autossa on paremmat tilat ja MB:n kasvaneet ulkomitat taas tuhlattiin muihin tarkoituksiin kuin sisätilojen kasvattamiseen.

Kuitenkin uudessa 3-sarjassa on jo aika mallikkaat takatilat tässä autoluokassa. Istuin vuorotellen Audin B8:n takapenkillä sekä F30:n takapenkillä ja kyllä bemarissa oli selvästi minusta paremmat takatilat (keskikoiselle miehelle). F30:n kasvaneet ulkotilat on menneet akselivälin kasvattamisen ohella takajalkatilaan ja takakonttiin eikä vaan pelkkään ulkonäön parannukseen. Mikään Superb se ei ole edelleenkään, mutta huomattavasti parempi kuin E90.
 
Minusta sekä nykyisen A4 Avantin että BMW 3-sarjalaisen Touringin takatilat ovat lähinnä naurettavia auton hintaluokan huomioon ottaen. 3-sarjalainen GT onkin sitten jo ihan toista maata ja siinä sopii tällaisen pitkäjalkaisen n. 190 senttisen taakse jopa istumaan.
 
Hieman ot mutta näihin tila-arvioihin mennäkseni itsekin ihmettelin kun tämä nykyinen A4 B7 sedan on pienempi takatiloiltaan verrattuna siihen tätä ennen olleeseen Mazda 323 -99 sedaniin ( n. sama akseliväli), en tilaa tarvitse joten sinänsä ok mutta välillä kun esim. tyttäreni serkkuineen hyökkää taakse niin koko autohan siinä tulee 'potkituksi' niukan tilan takia.
 
Allekirjoitan peräpään epäonnistuneen mutoilun erityisesti takavalojen osalta, vaatisi ehdottomasti enemmän särmää. Muutoinhan uusi C on varsin asiallisen näköinen.
 
Tää mesen C-sarjalainen ollut aina jollain tapaa omaan mieleeni, tässä kohtaa ollaan kait jo menty liian pitkälle Nintendomaiseen toteutukseen, elektroniikkaa enempi kuin pienessä kylässä, ja tosiaan tuo takapää ei ehkä osu ihan samaan arvoluokaan muun muotilun kanssa ?

Ja taas ilmoitetaan painon vähentyneen n. 100 kg. per malli, juuri eilen luin oliko se Autokild:issä kun sama 'valhe' jollain automerkillä realisoitui 20 - 84 kilon vähennykseksi (jossa tuo suurin oli mallissa jota ei enää saannut  :p  ).

Näemmä alkaa vähän jokaiseen autoon tulla tuo erillinen (ja itseäni ärsyttävä) näyttölärvi - Hyvä Skoda, Octaviassa sitä ei ole  8)  .
 
Makuja onmonenlaisia.

Minusta uusi C on hieno myös muotoilultaan. Kuvissa sitä ei kaikilta osin huomaa, mutta luonnossa esim takaa sivulta eteenpäin katsellessa on todella maukkaasti muotoiltu. Myös perä on mieleeni, ainakin esillä olleen Avantgarde-paketeilla varustetun mallin osalta.

Itse kyllä odotan farkkua ja siihen nelivetoa. Tiedä häntä, vaikka innostuisi tosissaan...
 
No kun tuossa Mese-kaupan lähistöllä olin niin meninpä sitten pistäytymään siellä, hallissa yksi sisällä ja pihalla 2 koeajettavana, tai vain yksi sillä toinen oli liikkeellä, pikku turinoitten jälkeen (mm. menin sanomaan että merkillistä viherpiiperrystä tämä touhu, tämän kokoisessa lotjassa 1.6 litran kone  :p ) 180-malli alle ( 1.6 T 156hv), heti liikkeelle lähtiessäni huomasin että mersu lunastanee lupauksensa 'laihdutuksestaan', sen verran kepiästi lähti liikkeelle, alusta tuntui todella hyvältä, oikeastaan lähimpänä omaani mitä missään ole tuntenut ( eli varsin jämäkkä alusta yhdistettynä neutraaliin 225/50/17 Hankook 94 renkaaseen), laatikon 4-5 eriohjelmaa pitävät huolen siitä että kierrokset pysyvät siellä missä haluat ( sport tuntui sopivalle), ja itse kone yllätti minut 5-0, ihan kelpo tähän koriin ja jopa niin että siinä on pientä potkua vielä 5 000 rpm. tuntuvilla/ jälkeen. Mutta se missä mersun inssit ovat nyt lukeneet läksynsä on ohjaus, nopea ja tarkka ohjaus on kyllä parasta mitä itse vähään aikaan olen kokenut ( huomaa että oli vielä 'pallo'renkaat), vielä isomman kiitoksen ansaitsee palautus, pienikin ratin siirto ja irroitus sai aikaiseksi automaattisen palautuksen. Kojetaulukin ehkäpä uutta A3:sta modernimpi, etenkin jos noi kiiltolistat ottaa pianolakattuna  8)  . Hyvä paketti, jos vertaa esim. 2 koppaa aiempaan niin ero on valovuosia, tämä on todella nuorekas tapaus, siksi ihmetyttää neutraalit värivalikoimat, esim. yhen yhtä punaista ei ole valittavissa  :rolleyes:  . Ajoin tuon jälkeen vielä 220 cdi-versiota, olihan siinä etenkin alakierroksilla enempi jerkkua mutta raskaampana konstruktiona ja raksuttavana luulenpa että se 200-versio 2.0 T koneineen olisi se namuin versio ( näistä neloskoneista).

Muistinkohan mä mainita jo kaiken kehumisen arvoisen  8)  ?

Edit: Tuon pikkupensan liikkumisessa oli jotain 'sietämätöntä' keveyttä, aika helposti otti sen 150 tauluun, alustan sopiva tanakkuus yhdistettynä ohjauksen tarkkuuteen ja tuohon keveyteen oli todella mieleeni .... mutta kumminkin 50 te:n latominen tiskiin hieman varustellusta 1.6-koneisesta autosta tuntuu vieraalle.

Edit2: Avantgarde-paketit ( sisä- ja ulko) olivat vain reilun tonnin (ilman veroja) kipale, todella siedettävää.
 

Liitteet

  • DSCN3519.JPG
    DSCN3519.JPG
    160,3 KB · Katsottu: 590
  • DSCN3520.JPG
    DSCN3520.JPG
    136,2 KB · Katsottu: 571
  • DSCN3522.JPG
    DSCN3522.JPG
    162,4 KB · Katsottu: 513
Kah, saamani tuntuma tuon dieselin painavuudesta on vissi tosi, speksien se painaa 160 kiloa tuota 180-mallia enemmän  :eek:  , ei siis ihme että nollasta sataan mennään näemmä noin tasatahtia.

Muistan joskus omanneeni sen vuostuhannen vaihteen jälkeisen C-mallin ( 230 eli 2,5 l kutvonen automaatilla) koeajossa su-ma välisen ajan, oli se aika raskaan oloinen laiva, ei tainnut olla tuota lilliputtia nopeampi mutta paljon kankeampi.

Jos vielä tuo 180-mallin paino (1395 kg.) omaa sen kuskin ja jonkun verran polttonestettä niin sen raakapaino liikkuu silloin 1300 kilon tietämillä - ei siis ihme että se TUNTUU kevyeltä.

Edit: Tässä downsizing-hysteriassa tämä uusi C tuolla pienellä koneella on mielestäni eka suunnilleen onnistunut toteutus kyseisestä aiheesta, mutta täytyy sanoa että en montaa autoa ole edes koejanut, ehkä pienemmissä luokissa asiasta on muitakin hyviä toteutuksia.

Oiskohan Audin suunnittelijat päässeet ajamaan tätä uutuutta ennen kuin laittoivat omansa jäihin ....  :rolleyes: :p  .
 
Mielenkiintoisia koeajokokemuksia. Tällainen tulevana farkkuna on varmaankin joskus tulevaisuudessa pohdinnoissa mukana vähänkäytettynä vaihtoehtona.

Itse kävin vilkaisemassa uutuutta pikaisesti ihan vaan hallissa. Kokonaisuutena hieno peli, mutta takatilat yllättävänkin ahtaat. Edessä tunnelmaa latisti selvästi tuo monitoiminäyttö.  :eek: Mersun toteutus on mielestäni lajissaan kaikkein kömpelöimpiä ja pilaa muuten hienoa sisustusta.
 
TON-III sanoi:
Jos vielä tuo 180-mallin paino (1395 kg.) omaa sen kuskin ja jonkun verran polttonestettä niin sen raakapaino liikkuu silloin 1300 kilon tietämillä - ei siis ihme että se TUNTUU kevyeltä.
Tuossahan on käytetty paljon kevytmetallia: jonkinlainen teräs-alumiini-hybridirunko + kaikki ulkopellit on alumiinia.
Jotain 100kg  tulee noista kevennystä yhteensä.
 
Pekka P sanoi:
Mielenkiintoisia koeajokokemuksia. Tällainen tulevana farkkuna on varmaankin joskus tulevaisuudessa pohdinnoissa mukana vähänkäytettynä vaihtoehtona.

Itse kävin vilkaisemassa uutuutta pikaisesti ihan vaan hallissa. Kokonaisuutena hieno peli, mutta takatilat yllättävänkin ahtaat. Edessä tunnelmaa latisti selvästi tuo monitoiminäyttö.  :eek: Mersun toteutus on mielestäni lajissaan kaikkein kömpelöimpiä ja pilaa muuten hienoa sisustusta.

Minä olen taas toista mieltä. Tuolla sijoittelulla se on paremmin näkökentässä ja tietysti myös näyttävämpi. Skoda-VW-tyylinen radionäyttötoteutus on jo vanhanaikainen.
 
jni sanoi:
Skoda-VW-tyylinen radionäyttötoteutus on jo vanhanaikainen.

Kyseessä on kumminkin kohtuu konservatiivinen tuote ( ainakin mitä värivalikoimaan tulee), itse olisin pitäytynyt radionäytössä, noi esillä olevat 'okulärvit' ottaa silmään ns. väärällä tavalla.

Mikähän on 'ideana' tuossa Nintendo-tyylisessä ihan tyrkyllä olevassa näytössä ? Itse en ymmärrä, joka tapauksessa katse ei sitä katsoessa ole siellä missä sen pitäisi olla.
 
jni sanoi:
Minä olen taas toista mieltä. Tuolla sijoittelulla se on paremmin näkökentässä ja tietysti myös näyttävämpi. Skoda-VW-tyylinen radionäyttötoteutus on jo vanhanaikainen.

Nämä ovat makuasioita, mutta omasta mielestäni pieni "vanhanaikaisuus" asiallisesti toteutettuna ei ole autoissa pahasta ja esimerkiksi Audin toteutus "irrallisesta" näytöstä on paljon tyylikkäämpi kuin MB:n.
 
Makuasioitapa hyvinkin.

Vaikka en vielä käynyt ajamassa uutuutta, teki se minuun vaikutuksen juurikin sisätiloiltaan: laadukkuudellaan, yleisellä ilmeellään ja myös materiaaleiltaan. TON-III:n koeajoraportti myös fiiliksiä entisestään.

Vaikka farkun ja nelivedon esittely vielä odottaa, niin kävin vanhan farkun hinnastosta hieman lunttaamassa, mihin nelivetofarmarin hinta saattaisi mennä. Jos farkun hinnoittelu verrattuna vanhaan malliin noudattaa samaa linjaa, niin voi hyvinkin olla, jos suunnitelmat menevät toivotulla tavalla, että uusi c-mallin nelivetofarkku on reilun puolentoistavuoden päästä ajossa.  :-X
 
jni sanoi:
Minä olen taas toista mieltä. Tuolla sijoittelulla se on paremmin näkökentässä ja tietysti myös näyttävämpi.

Paremmin näkökentässä? kyllä.
Näyttävämpi? No ei, tökerö on kuvaavampi sana, aivan kuin olisi jälkikäteen jokin tabletti lätkäisty kojelautaan :rolleyes: Aivan kuten esim. Volvon ja Audinkin kojelaudasta esiin nousevat näytöt, ei ne mitään varsinaisia kaunistuksia ole.
 
Karvis sanoi:
tökerö on kuvaavampi sana, aivan kuin olisi jälkikäteen jokin tabletti lätkäisty kojelautaan :rolleyes: Aivan kuten esim. Volvon ja Audinkin kojelaudasta esiin nousevat näytöt, ei ne mitään varsinaisia kaunistuksia ole.
+1

Jotenkin ne 'tuhoaa' muun muotoilun aikaansaaman harmonian, kun kerran autot tilataan omilla varustuksilla niin miksi tuo ei voi olla ns. tilattava jutska ?