https://yliteippaus.fi/

Subaru Eyesight vähentää merkittävästi onnettomuuksia

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
http://www.torquenews.com/1084/study-eyesight-equipped-subaru-vehicles-reduce-accidents-significantly

subaru_eyesight_1.jpg


The ITARDA investigation found Subaru vehicles equipped with the EyeSight safety system, had an 80 percent decrease in rear-end collisions between vehicles and 50 percent fewer pedestrian accidents. There was a 60 percent degrease overall in all driver accidents. This study was conducted with EyeSight-equipped Subaru vehicles from 2010 to 2014 in Japan in over 10,000 surveyed accidents.

This investigation was done in Japan by the Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (ITARDA).

Hitto, vakuutusyhtiö sais antaa oikeastaan 50% alennusta liikennevakuutuksesta ja kaskosta kun autossa on ES!
 
Tämä järjestelmähän tulee EU:ssa muistaakseni tämän vuoden aikana pakolliseksi vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin automalleihin. Vai onko se jo peräti nyt, en nyt tarkkaan muista. Vanhoihin malleihin sitä ei ole pakko lisätä.

Erittäin hyvä järjestelmähän tällainen automaattinen hätäjarrutus on, ei sitä voi kukaan kiistää. Ja hieno juttu, että se on säädetty lainsäätäjien toimesta pakolliseksi.
 
Jalankulkijoiden turvallisuuden osalta lainsäätäminen ja järjestelmän ilmestyminen autoihin ei vielä tarkoita, että jalankulkijat on turvassa. Ainakaan kaikkien merkkien osalta  ;D

Stort test av autobromssystem
 
Varmasti on isojakin eroja järjestelmien toimivuudessa, mutta silti koen, että on hyvä juttu, että edes jonkinlainen automaattijarrutus on säädetty pakolliseksi. Vaikka se ei täysin estäisikään törmäystä, niin varmasti vähentää merkittävästi vammoja ja vaurioita.
 
Nimenomaan. Juuri sellainen "OHO!" tilanne jossa kuski sen pienen hetken keskittyy muualle ja samassa jotain tulee eteen.

 
tuRboman sanoi:
Juuri sellainen "OHO!" tilanne jossa kuski sen pienen hetken keskittyy muualle ja samassa jotain tulee eteen.

Kyllä. Näitä tilanteita tulee meille jokaiselle, vaikka harva sitä on valmis myöntämään. Myös niille oikeille Rattimiehille. Yleensä näistä selviää onnella, mutta ei aina.
 
Jokos Foresterissa on tämä saatavilla?
 
Onko tuo nyt sellainen järjestelmä, jota ei saa pois, kuten S/S?
Muutenhan käy äkisti niin, että häiritseväksi koettu järjestelmä tiputetaan pois päältä.
Eikö nuo jalankulkijajarrutukset ole kytketty noihin adaptiivisiin vakkareihin ja vastaaviin?
Käsittääkseni ainakin ensimmäisen sukupolven adaptiivisia ei juurikaan käytetty, kun pitivät väkisellä pitkää matkaa edellä olevaan. Tämä siis vain kuulopuhetta, ei faktaa. Ja nämä nykyiset säädettävät ovat varmaan toista maata.
 
Ei saa pois jos ei esim teippaa kameraa piiloon. Lasinpesimet huolehtii että ulkopuolelta kamera näkee käytännössä aina.

Erittäin huomaamaton ja miellyttävä systeemi jonka periaatteessa saa unohtaa. Välillä käytännössä huomaa kun se huomauttaa esim kaistan vaihdosta jos et vilkuta. Tai risteyksestä edelle pysähtynyt lähtee etkä reagoi, tulee "kop kop" ja mittarissa lukee että alahan mennä jos kerran meinaat.

Yhdesti tuo on painanut jarrua kun en itse välittömästi reagoinut. Viisto liittymä päätielle, kuten pieni "ramppi". Edessä seisoi auto ja katse oli vasempaan. Edessä ajava lähti menemään mutta pysäyttikin uudestaan. Reagoin kyllä kun nurkkasilmällä näin että auto edessä stoppas. Mutta jarrupoljin oli jo lähtenyt edeltä ja mittarissa "törmäysvaroitus!"

Kyllä tuo on loistava juttu.
 
Kyllähän tuo fiksulta vaikuttaa ja kuten todettua, minulla ei ole mitään kehitystä vastaan,
vaikka itse pidänkin siitä, että minä ajan, ei auto.
Ja sen verran huono rattimies olen, että myönnän tekeväni virheitä, kuten on jo havaittukin.
Mutta juurikin vanhan ajan rattimies. Opetellut ajamaan ennen ABS jarruja sun muuta.

Virheetön ei varmasti tuokaan järjestelmä ole, mutta vaikka se poistaisi vain prosentin onnettomuuksista,
se puoltaa paikkaansa. Todennäköisesti prosenttiluku on jotain aivan muuta.

 
Kettu sanoi:
Onko tuo nyt sellainen järjestelmä, jota ei saa pois, kuten S/S?
Mazdan räppänässä automaattinen hätäjarrutus tipahtaa pois päältä samasta napista kuin luistonesto eli ei saa erikseen pois päältä. En edes tiennyt moisesta järjestelmästä ennen kuin luistonestoa pois ottaessa mittaristoon syttyi joku toinenkin valo ja ihmettelin että mikäs helvetti se tuo on.
 
Jep. Prosentti on jo paljon. Ja Eyesight on vähentänyt kymmeniä prosentteja. Ja järjestelmän edellisestä sukupolvesta kyse, Japanissa 2010-2014 myydystä systeemistä. Tilastoissa siis verrokkina sama auto ilman Eyesightia ja 10000 onnettomuutta.
 
Kettu sanoi:
Onko tuo nyt sellainen järjestelmä, jota ei saa pois, kuten S/S?
Muutenhan käy äkisti niin, että häiritseväksi koettu järjestelmä tiputetaan pois päältä.
Eikö nuo jalankulkijajarrutukset ole kytketty noihin adaptiivisiin vakkareihin ja vastaaviin?

Nämä pakollisiksi tulevat hätäjarrut eivät vaadi adaptiivista tutkaa. Näissä halvemmissa perusmalleissa mittausetäisyys on siis huomattavasti lyhyempi. Jos tällainen malli reagoi ja alkaa jarruttamaan, niin sitten ollaan jo niin lähellä, että varmasti kolisee, jos automatiikka ei jarruttaisi. Jarrutusteho on siis käytännössä on/off. Systeemi lyö absit paukkuen jarrut päälle.

Kerran kävi omalla kohdalla näin, kun lähestyin normaalia korkeammalla olevaa parkkihallin puomia melko reippaasti. Tämä on hassu paikka, kun siinä pitää käytännössä ajaa auton konepelti puomin alle, jotta saa laitettua lipetin koneeseen. Tämä alhaalla oleva puomi ja reipas lähestymisnopeus aktivoi automaattijarrutuksen ja se oli todellakin absit paukkuen tehty jarrutus.

Adaptiivisella vakkarilla näitä ihmejarrutuksia sitä vastoin tulee milloin missäkin, joten niitä ei pidä sekoittaa tämän systeemin toimintaan.
 
Vempula sanoi:
Kerran kävi omalla kohdalla näin, kun lähestyin normaalia korkeammalla olevaa parkkihallin puomia melko reippaasti. Tämä on hassu paikka, kun siinä pitää käytännössä ajaa auton konepelti puomin alle, jotta saa laitettua lipetin koneeseen. Tämä alhaalla oleva puomi ja reipas lähestymisnopeus aktivoi automaattijarrutuksen ja se oli todellakin absit paukkuen tehty jarrutus.

Omalla Oculla tulin pari kertaa yllätetyksi työpaikan parkkitalossa, kun aikaisempi töihin tulija ryhtyi säätämään autoaan ruutuun kohdilleen. Kyseisissä autoissa oli tutkat edessä ja takana, niin oli aika ylläri, kun ilman mitään näkyvää estettä auto löi jarrut pohjaan. Tulipahan samalla testattua, että etututka oikeasti toimii ja auttaisi myös tositilanteessa ;)