https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

VW ja DSG7, ostaako niitä kukaan?

Squierrel

Sisäänajettu
Liittynyt
23.10.2014
Kyllähän Volsuille kysyntää on, kauppa käy ja käyttöominaisuuksiltaan ovat mainioita autoja, silloin kun toimivat.

Mutta se DSG-laatikko ja sen pahin versio DQ200, ostaako kukaan niitä enää omalla rahalla, vai menevätkö ne kaikki liisareiksi?

Itseltäni aikoinaan porsi Octaviasta DSG ja kyllähän se goodwilliin korjattiin, mutta kun sitä vaihtoautoksi tarjosi, niin sai kuulla aika paljon sisäänhengityksiä hampaiden välistä ja nähdä aika pieniä numeroita vaihtotarjouksissa. Ja kun sen vihdoin sain vaihdettua, niin ainakin puoli vuotta se makasi vaihtoautohallissa, ennenkuin saivat myytyä sen eteenpäin.

Nyt, kun autonvaihto alkaa tas olla ajankohtainen, niin kovasti houkuttelevat monetkin VW-mallit, mutta kun niissä on se pahamaineinen ja itsellekin näpeille iskenyt DSG, niin miten siihen oikeasti pitäisi suhtautua? Onko VW saanut normalisoitua DQ200-laatikon laadun? Onko laatikon maine ja jälleenmyyntiarvo palautunut normaalille tasolle?

Aika kohtuullisella rahalla voi Volsuun ostaa jatkotakuun viideksi vuodeksi, että sinä aikana ei ainakaan tarvitsisi tapella korjauskustannusten vastuunjaosta. Mutta miten mahtaa olla jälleenmyyntiarvon laita?
 
2013 tulleen MQB alustan kanssa alkoi nuo DQ200:t kestämään, eikä vanhemmatkaan enää samaa tahtia porsi. Eli kauppaan mars ja osta pois...
 
Kyllähän niitä edelleen hajoilee, mutta kai niitä joku silti ostaa.
 
Mekatroniikkahan ensimmäisistä DSG:stä porsi, mutta ei noissa enää mitään ihmeellistä ole ollut ja vaihtoonkin ovat kelvanneet oikein mukavalla hinnalla. Toki kuivalevyinen DSG on aina kulmikkaampi, mutta ei esimerkiksi vaimo ole koskaan sanonut yhtään mitään siitä että aski olisi jotenkin vaikea. Itsekin tuolla Golfilla tullut ajeltua ja mielestäni jopa tuo kuivalevyinenkin toimii yllättävän hyvin.
 
Ostaa.

Työkaveri myi juuri yksityiselle ostajalle Ocunsa jossa tuo kuiva DSG7.

Ja osti uuden Ocu DSG7:llä itselleen taas.
 
Kamuxin myydyin merkki oli VW. Eiköhän noista iso osa ole DSG-lootilla. Eli lievästi liioiteltua väittää ettei DSG kelpaisi käytettynä. Kun ihmiset on valmiiksi peloteltu, niin autokauppias kyllä yrittää DSG:n varjolla tinkiä vaihtoarvosta. Oma DSG7 Fabia my16 oli tasan 10päivää liikkeessä ja vaihtoi omistajaa.

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201802132200740246_oa.shtml
 
Jos nettiauton valikoimasta katsotaan 2014 ja uudemmat VW:t niin niitä on myynnissä pyöreästi 3200kpl. Jos pistetään hakuehtoon tarkennus "Automaatti" vaihteiston kohdalle, niin lukema on n. 1700.

Eli käytännössä enemmän kuin joka toinen "uudehko" VW on automaatti. Jos lähdetään puolestaan tekemään rajausta, että kaivetaan sieltä automaattiset DQ200 lootat, eli pikku-TSI:t ja pikkudisut, niin niitäkin on n. 900.

Karkeasti siis likipitäin joka kolmas uudehko VW on DQ200. Niitä myydään, niillä ajetaan ja niillä tehdään kauppaa. Ei jokikinen niistä hajoa.
 
Meillä ollut rouvan käytössä kohta vuoden tuo 2013 vuosimallin 1.2 tsiippa Leon DSG vaihteistolla, ja juuri tällä DQ200 DSG7:lla.
Eipä ole valittamista. Hienosti on pelannut. No eilen rouva valittelit että kylmillä keleillä muutaman kerran tehnyt sellaista että ei tahdo vaihtaa vaihdetta ylöspäin vaan siihen on mennyt normaalia kauemmin.
Kun yritin saada selvyyttä että miten niinku, niin eipä se sitten oikein selvinnyt. Eilen autolla ajelin käytännössä koko päivän ja vaikka pakkasta oli melkein -20, niin en kyllä vastaavaa huomannut.

Mutta ei ole ollut kolahduksia, klonksahduksia yms. eikä mitään muutakaan ihmeellistä. Ollaan auton toiset omistajat ja edellinen omistaja autollaan rullasi vajaassa neljässä vuodessa kuitenkin kunnioitettavat 105tkm.
 
Minuun on DSG 7 pelottelu purrut enkä ostaisi kuin uutena ja pitkällä takuulla.


DSG 6 on kokemusta useammassakin autossa, nykyisessäkin 300tkm mittarissa.
Ei ole pahemmin vikaa itselle osunut.
Kerran -30 pakkasella meni vikatilaan ja antoi vaihdettavasta kun käytti autoa jokusen minuutin. Rouvalle kerran vilkutti jakoavainta, sekin katosi seuraavassa käynnistyksessä.

Pakkasella ilman esilämmitystä vaihtaa joskus vähän korkeammilla kierroksilla, lieneekö ihan suunniteltu ominaisuus.
 
downtime sanoi:
Eipä ole valittamista. Hienosti on pelannut. No eilen rouva valittelit että kylmillä keleillä muutaman kerran tehnyt sellaista että ei tahdo vaihtaa vaihdetta ylöspäin vaan siihen on mennyt normaalia kauemmin.

Meillä taas minä olen huomannut vastaavan jutun Octaviassa. Ei tosin ole ensimmäinen juttu jonka olen huomannut ilman rouvan raportointia.. Eilen oli pakkasta jossain 10-15 välillä. Auto oli piuhassa tunnin ennekuin lähdettiin. Ajan tässä meidän tiellä melko hiljaa, sen verran siinä lapsia pyörii. Laatikko arpoi kovasti ennenkuin vaihtoi kolmoselle. vaihtoi pari kertaa takaisin kakkosellekin. Vähän aikaa sitten kun pakkasta oli yli 20, jostain vaihteensiirtomekanismista kuului ylimäärääistä ääntäkin.
Autolla on nyt ajettu 166tkm. Seuraavassa huollossa ~180 tkm paikkeilla on laatikon öljynvaihto tulossa. Mietin tässä vaan että kannattaisikohan tuo teettää jo etukäteen, olisi uusi öljy nyt kun on kylmää.
 
Se, että laatikko pitää pakkasella kauemmin pientä vaihdetta, on minusta täysin normaalia. Aikoinaan kun itse manuaalilla ajelin, näin toimin monasti itsekin. Kun auto on "syväjäässä" eli laakerien rasvat jäykkinä, ei tahdo jaksaa liikkua samalla tavoin kuin kesäkelissä. Silloin on minusta ihan normaalia käyttää pienempää vaihdetta kuin normaalisti, kunnes laakerit lämpenevät, rasvat norjistuvat ja kitka pienenee.
 
^ Voiskohan tuossa huudattamisessa olla tosiaan ihan looginen selitys taustalla kuten Petri ja tet kirjoittaa. Kylmällä kelillä kierrättää enemmän jotta laatikko lämpenee nopeampaa.
Ainakin tuo momentinmuunnin automaatti Volvossa kierrättää enemmän kylmää laatikkoa ennen kun lukitsee vaihteen.
 
Se, mikä tässä hieman haisee hämärälle, on se, että DQ200:n laadun paraneminen on täysin huhupuhetasolla. Näyttää siltä, että vähemmän on valituksia foorumeilla, vähemmän on juttua lehdissä, mutta mitään konkreettista dataa ei ole tarjolla missään.

VW ei ole tehnyt pienintäkään tiedotuselettä kertoakseen tehdyistä parannuksista tai parantuneesta luotettavuudesta. Tämä on toisaalta ymmärrettävää, koska sehän tarkoittaisi sitä, että VW tunnustaisi, että ongelmia on ollut. VW:n politiikkana on koko ajan ollut ongelmien lakaiseminen maton alle ja goodwill-korjausten tekeminen osittain asiakkaan piikkiin.
 
tet sanoi:
Se, että laatikko pitää pakkasella kauemmin pientä vaihdetta, on minusta täysin normaalia. Aikoinaan kun itse manuaalilla ajelin, näin toimin monasti itsekin. Kun auto on "syväjäässä" eli laakerien rasvat jäykkinä, ei tahdo jaksaa liikkua samalla tavoin kuin kesäkelissä. Silloin on minusta ihan normaalia käyttää pienempää vaihdetta kuin normaalisti, kunnes laakerit lämpenevät, rasvat norjistuvat ja kitka pienenee.

Joo, toki. Jäi mainitsematta, että tämä on nyt uusi, tänä talvena esiintullut ominaisuus noinkin pienessä pakkasessa.
Samassa kohti Puntolla ajelen ihan kakkosella
 
Teillä Markku taitaa olla DSG6, kun otsikon aiheena on kuivaseiska. Eihän siitä hieman aikaistetusta öljynvaihdosta mitään haittaa ole, kunhan muistaa seuraavan vaihdon jos auto on vielä omassa käytössä  :)
 
Squierrel sanoi:
Se, mikä tässä hieman haisee hämärälle, on se, että DQ200:n laadun paraneminen on täysin huhupuhetasolla. Näyttää siltä, että vähemmän on valituksia foorumeilla, vähemmän on juttua lehdissä, mutta mitään konkreettista dataa ei ole tarjolla missään.

VW ei ole tehnyt pienintäkään tiedotuselettä kertoakseen tehdyistä parannuksista tai parantuneesta luotettavuudesta. Tämä on toisaalta ymmärrettävää, koska sehän tarkoittaisi sitä, että VW tunnustaisi, että ongelmia on ollut. VW:n politiikkana on koko ajan ollut ongelmien lakaiseminen maton alle ja goodwill-korjausten tekeminen osittain asiakkaan piikkiin.

VW Kannattaa ehdottomasti jättää kauppaan ja ostella jatkossakin niitä lukuisia merkkejä jotka järjestelevät tiedotustilaisuuksia siitä, että ennen tuli tehtyä paskaa ja nyt on kaikki toisin.
;D
 
Petri M sanoi:
Minuun on DSG 7 pelottelu purrut enkä ostaisi kuin uutena ja pitkällä takuulla.
Itse en tuota automaatin irvikuvaa ostaisi edes silloin. Laatikko joka vaatii kuskilta enemmän keskittymistä liikkeelle lähtöihin kuin manuaali ei ole rahan väärti.
 
loginpass sanoi:
VW Kannattaa ehdottomasti jättää kauppaan ja ostella jatkossakin niitä lukuisia merkkejä jotka järjestelevät tiedotustilaisuuksia siitä, että ennen tuli tehtyä paskaa ja nyt on kaikki toisin.
;D

Voisi vielä lisätä tuohon listaan että korjaavat vielä tuotteen vaikka kymmenen vuoden jälkeen.
 
Isälle ostettiin kesällä uusi Golf sportsvan, 1.2tsi + dsg7. Ei ole mitään ongelmia ollut, toki on vielä alle 10.000km ajettukin. Kuitenkin 5v takuu siihen otettiin, ihan varmuuden vuoksi.
Minulla oli golf aiemmin, 2015 dsg7 eikä kyllä ollut mitään ongelmia laatikossa. Kyllä minä ostaisin toistekin.
 
Kolmas DSG ja toka DSG7 menossa. Eka uutena ja olihan siinä kaikenlaista ongelmaa. Nykyinen käytettynä mutta vikoja tulee jos tulee. Ehkä jätän sen neljännen sitten ostamatta jos joltain valmistajalta on siihen mennessä tullut auto jonka ominaisuudet pääsee edes lähellä Ocua samaan hintaan.

Edellinen meni autoliikkeestä kaupaksi 2kk 2vko jälkeen vaikka oli 1.8 TSI 'öljynsyöjä' moottorilla. Toki viat oli korjattu.
 
2 vuotta sitten vaihdoin Golf Plus Tsi1,4 DSG7, ajettu 90 tkm pois. Vein auton iltapäivällä liikkeeseen. Huomasin sitten illalla, että CD- mp3, jossa oli varmaan 100 kappaletta, jäi autoon. No seuraavana aamuna menin klo 11 niitä hakemaan. Kun autoa ei ollu pihalla, niin arvelin, että ovat pesemässä ja huoltamassa. Menin myyjän tykö, että kun auto tulee takaisin, niin ottaisi CD:n mulle ja tulen sitten huomenna hakemaan.
Myyjä hymyili vienosti ja sanoi, että nyt pukkaakin ongelmaa, mutta asia hoituu kyllä. Kertoi sitten, että myin jo sun autosi, valitettavasti. Eikä hänkään huomannut CD:tä vaikka auton tarkasti. No aikanaan tuli sitten postissa.

Noin vuosi tämän jälkeen kyselin huollossa, onko minun vanha autoni käynyt korjauksissa. Ei kuulema ollut koko autosta mitään havaintoa heillä.
 
Oisko nuo sitten yksilöitä, vai arkoja käyttötavasta, mutta riitävästi on tullut tietoa ongelmista. Omani oli vielä ehjä sen pois myydessäni, mutta toimintaan en ollut tyytyväinen. Kyllä uskaltaisin DSG:n ostaa, mutta ne ominaisuudet pitäisi tarkasti testata ennen ostopäätöstä.
Nämä laatikoiden tyyppimerkinnät aukeavat vain asiasta kiinnostuneille, joten ei hajuakaan, mikä se minun lootani oli. Seittemä oli pykäliä ja pultattu 1,6 litraiseen dieseliin.
 
Trollsten sanoi:
Itse en tuota automaatin irvikuvaa ostaisi edes silloin. Laatikko joka vaatii kuskilta enemmän keskittymistä liikkeelle lähtöihin kuin manuaali ei ole rahan väärti.

Varmaan aika paljon kiinni myös siitä millainen voimalinja autossa on. Dieselin kanssa nuo DSG:t on olleet hiukan kulmikkaita, molemmat DSG6 ja DSG7. Ja yhdistettynä hemmetin hitaaseen S&S toimintaan niin joo, lähdöt on aika ikäviä ja tulee helposti loikkaava lähtö jos meinaa reippaammin lähteä liikkeelle.

Isompia bensapatoja en DSG:llä ole ajanut kuin 1.8TSI:n Golf Alltrackin koeajolla, mutta tässä pienemmässä 1.2 TSI:ssä kyllä ihan asiallisesti toimii. Toki kun ei ole tehoja eikä vääntöä hirveästi niin ehkä tuo rauhoittaa myös tuon vaihteiston.
 
Trollsten sanoi:
Itse en tuota automaatin irvikuvaa ostaisi edes silloin. Laatikko joka vaatii kuskilta enemmän keskittymistä liikkeelle lähtöihin kuin manuaali ei ole rahan väärti.
Juuri tuo ominaisuus sai minut pettymään DSG7:aan. Epämääräistä repimistä ja rykimistä vähänkin hankalammista risteyksistä lähdöt. Lievään ylämäkeen peruuttaminen parkkipaikoilla vaati aikamoista taiteilua.
 
downtime sanoi:
Varmaan aika paljon kiinni myös siitä millainen voimalinja autossa on. Dieselin kanssa nuo DSG:t on olleet hiukan kulmikkaita, molemmat DSG6 ja DSG7. Ja yhdistettynä hemmetin hitaaseen S&S toimintaan niin joo, lähdöt on aika ikäviä ja tulee helposti loikkaava lähtö jos meinaa reippaammin lähteä liikkeelle.

Isompia bensapatoja en DSG:llä ole ajanut kuin 1.8TSI:n Golf Alltrackin koeajolla, mutta tässä pienemmässä 1.2 TSI:ssä kyllä ihan asiallisesti toimii. Toki kun ei ole tehoja eikä vääntöä hirveästi niin ehkä tuo rauhoittaa myös tuon vaihteiston.
1.8:n perässä on nelivedossa märkä aski eikä kuiva mistä oli puhe.