https://tummennuskalvot.fi/

Mazda 3 (2013-)

K

Kobbetop

Vieras
Mazdan uusin kolmonen on alkanut kiinnostaa vaihtoehtona seuraavaksi autoksi. Vaatimukset olisi automaatti ja bensakone. Halvin tomaatti on Premium -varustelutaso, n. 25 000, eli ei äkkiseltään paha jos vertaa vaikka Golffiin, joka on helposti 30ke automaattina.

Maksalaatikon bensakone on ilman turboa ja automaattikin ns. perinteinen mutta ei ilmeisesti kuitenkaan antiikkinen. Kutosta kävin ensiesittelyssä kokeilemassa ja siinä ainakin automaatti pelasi hienosti. Laatikko lienee sama uudessa kolmosessa. Jos jostain löytyisi automaattina niin pitää käydä testaamassa.

Ulkonäkökin on alkanut miellyttää päivä päivältä enemmän:



Muokattu otsikkoa  -juupeli  :)
 
Mazda 3 ottaa hienosti paikkansa Skyactiv perheen jäsenenä (kolmas CX-5:n ja 6:sen jälkeen). Moni miettii sitä bensakoneella, mutta itse olen kannustanut bensamiehiä koeajamaan myös 2.2 dieselin. Omat kokemukset kun 2.2 Skyactiv dieselistä ovat varsin hyvät. Dieselkoneella kolmonen olisikin jo ruudikas paketti.

Tuulilasi on juuri koeajamassa Mazda 3:sta tällä 2.2 dieselillä. Koeajotuntumat kerrotaan todennäköisesti seuraavassa TL:n 1/2014 numerossa. Mielenkiintoista lukea, mitä tykkäävät...

============

Kun vuosi tulee täyteen omalla CX-5:lla, saan nuo käyttökululaskelmat tarkennettua; mutta nyt jo voi sanoa, että noin 20000 km ajolla diesel tulee halvemmaksi kuin bensa.
 
Vertailua kehiin:

2.0 Bensa 120hv, 210Nm/4000rpm, 0-100km/h, 10,4sek (manuaalina 8,9sek)

2,2 Diesel 150hv, 380Nm/1800rpm, 0-100km/h, 9,7sek (manuaalina 8,1sek)

Kiihtyvyys on lähes samaa tasoa mutta kyllähän dieselin vääntö on omaa luokkaansa ja matalalla kierrosluvulla. Hintaeroa n. 5 tonnia.

Mazdaa en ennen ole pitänyt minkäänlaisena vaihtoehtona mutta nämä uusimmat mallit on niin hyvännäköisiä, että olen kääntänyt kelkan. Kikkailematon tekniikkakin vetää puoleensa. Ainoa moite, mikä kutosesta jäi mieleen oli melutaso. Sama kaiketi vaivaa kolmostakin.

 
Aika hyvä arvo bensakoneelle on tuo 0-100 km/h 8,9 s. Mazda kolmonen kun on ihan kunnollisen kokoinenkin (4,46 m).

Toki dieselin vääntö jyllää. Auto Bild mittasi Mazda 3:lle dieselillä ja kesäkumeilla 80 – 120 km/h kiihtyvyydeksi 6. vaihteella 11.1 sekuntia (AB Suomi 20/2013). Mazda 3:n bensakoneelle tuota vastaavaa mitattua kiihdytysarvoa ei vielä ole tullut vastaan.

============

2.2 dieselistä sen kehittäjä kertoo jossakin Skyactiv-sivuilla, että sitä ei pitäisi dieseliksi kutsuakkaan, koska se on luonteeltaan lähempänä bensakonetta (puristussuhteetkin taitavat olla samat). Allekirjoitan tämän täysin.

Kotoa lähdettäessä on pitkä, kohtuullisen jyrkkä ylämäki. Siinä on tullut ajeltua kaikenlaisilla moottoreilla, viimeksi 2.0 TDI(Tiguan ja Yeti):llä. Kakkosvaihdetta ei voinut TDI:ssä oikein käyttää, kun koneet sammuivat muutaman kerran ja muutenkin kylmänä se oli aika raaan tuntuista. Ykkösellä mäkeä ylös jurruuttaminen oli toisaalta vähän orpoa...

2.2 Skyactiv diesel (samoin kuin kaikki aiemmat bensakoneetkin) selvittää tuon lähtömäen kakkosella ongelmitta ja ilman nykimistä tai muita protesteja.
 
Eikö mazdalla ole tarjolla nykytrendin mukaisia pikku bensaturboja laisinkaan?

Edit:

Googletuksellahan se selviää, eli ei ole...mutta miksi?  ???
 
En ole tätä uutta kolmosta ehtinyt käydä vilkaisemassa, vaikka ihan yleisestä mielenkiinnosta olisi tarkoitus käydä. Jos tarjolla olisi farkku, tämä diesel olisi voinut hyvinkin voinut kiinnostaa itseäni.

Muutaman kerran olen uuden kolmosen katukuvassa nähnyt ja hyvältä näyttää. Samoin uusi kuutonen, mutta se on kuitenkin omaan makuuni turhan massiivisen oloinen. Lisäksi kuutonen nousee kaipaamillani varusteilla jo aika kalliiksi.
 
Yhdet kylmätyypit olen kolmosella ottanut Wetterin hallissa, ulkonäkö ja sisusta oli ihan kivan näköiset mutta tilat ei sovellu perhekäyttöön. Sama ongelma oli jo edellisessä mallissa ja ajattelin että uutukaisessa tilanne olisi korjattu, mutta ei valitettavasti ollut. Eli perhekäyttöön pitäisi ottaa kutonen, joka kyllä sekin on varsin maukkaan näköinen :)
 
Jasso, hyvältähän tuo kuulostaa ainakin myyntimiehen kynästä. Päästöt\kulutuksen ovat saaneet hienosti kuriin! Täytyypä käydä tarkemmin tutkimassa.
 
Mazda 3 2.0 AT Sedan Premium Plus on tilauksessa, tulee joskus maliskuussa  :) Dieseliin ei (viela) ole saatavilla automaattilaatikkoa, mika mulle oli must to have ! Naiden varusteet on vahan erilaisia eri markkina-alueilla esim USA:n ja Kanadan vientimalleissa on  peruutuskamera seka  niihin saa kattoluukun halutessaan kuten myos vaalean kangassisustuksen.
2 litraisesta otetaan siella ulos 155 hv puristussuhteella 13:1 ja myynnissa on myos 2,5 litran mylly...Jenkit ne vaan haluaa tehoja naihin pikkuautoihinkin ! No, Suomen rajoituksiin tuo 120 hv kylla riittaa  ;D
Tilaa kahdelle aikuiselle (iso & pieni) riittavasti, myos mina mahdun itseni taakse istumaan aivan hyvin (iso). Lapset ovat jo teini-ikaisia joten hirveaa tilantarvetta ei enaa ole.
Paasin koeajamaan just samanlaista automaattia ja se oli oikein kiva pyoriteltava kaupungissa. Kevaalla sitten saapi lisaa omakohtaisia kokemuksia ensimmaisesta Mazdastani !
 
Kanadassa edellinen Mazda 3 on ollut yllättävän suosittu malli, myyntilistojen nro 9, edellään Toyota Corolla sekä sijalla nro 6 Honda Civic.

Löysin netistä myös pari foorumia, torontomazda3.ca ja mazda3revolution.ca,  joista voi lukea auton siellä jo ostaneiden kokemuksia.
 
Lueskelin vaihteeksi pöydälle kerääntyneitä vuoden alun autolehtiä. Huomiota kiinnitti Mazda 3 useat testit. TL 16/2013 testasi  Mazda 3 5HB 1,5 (100) bensa version, TL 1/2014 vertailussa kolmonen isommalla bensakoneella, TM 2/2014 testasi Mazda 3 1,5 (100) bensa version. Olen itse odotellut vielä TL:n testiä Mazda kolmosesta 2,2 Dieselmoottorilla, jota ei vielä ole julkaistu.

Viimeksi tulleessa Autobild lehdessä oli taas puolestaan vertailu 'sporttiset tehodieselit', jossa Mazda 3 2,2 Skyactiv-D (150) Premium, Seat Leon 2,0 Tdi 184 FR ja Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm 170 kisaavat keskenään. Koskapa siinä oli dieselit pantu viivalle, innostuin lukemaan jutun.

Lehti oli päätynyt vertailun lopputulemana sijoihin:  1. Leon FR 507 p  2. Mazda 3  485 p  ja 3. Alfa 452 p.

Hämmästyin todella kun huomasin, että testirenkaina Leonissa oli Nokia R2 kitkarenkaat, Alfassa puolestaan ContiVikingContact 5 kitkarenkaat ja Mazdassa HKP 8 nastarenkaat. Mitä järkeä pistää vertailuun kitka- ja nastarenkaita sekaisin?!. Artikkelien kuvituksen mukaan lumesta ei ole ollut tietoakaan, vaan autojen alla oli etupäässä märkää asfalttia.

Ihan oikein arvasin, että Mazdan jarruja ja jarrutusmatkaa moitittiin, kuin myös ajomelua. Osa voi olla ihan aiheellistakin, mutta suuri osa on varmasti nastoista johtuvaa.

Olen aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota AutoBildin pisteytysmatriisiin, joka selvästikään ei sovellu ainakaan Suomen olosuhteisiin. Tällä rengastuksella tuo vertailumatriisin vääristymä vielä kasvaa. Muutama esimerkki matriisin pisteytyksestä:

-jarrutusmatkasta tulee Mazdalle 7 pistettä takkiin Leoniin verrattuna (mitattuja arvoja ei ole julkaistu, tässä siis vaikuttaa nasta-ja kitkarenkaan jarrutusmatkan ero asfaltilla)

-meluvaikutelmasta tulee Mazdalle 6 pistettä takkiin Leoniin verrattuna (nasta- vs kitkarengas)

+testikulutuksessa Mazda voittaa vain 1-2 pisteellä (testikulutus: Mazda 4,3 lt/100 km, Leon 4,7 l/100km, Alfa 5,3 l/100 km ja näitä vastaavat pisteet: Mazda 27, Leon 26, Alfa25 – eli yhden litran kulutusero pisteytetään 2 pisteen arvoiseksi tässä vertailussa, jossa kokonaispisteet ovat 500!)

+polttoainekuluissa Mazda voittaa taas 1-2 pisteellä (eli polttoainepisteet: Mazda 13, Leon 12, Alfa 11 -- ei ymmärrä, yksi litra/100 km on 800 l koko 80 000km matkalla ja arvoltaan 1200 €)

Huoltohintoja on verrattu 80 000 km/4 vuotta pohjalta ja todettu, että Leon tulee puolta halvemmaksi huoltaa kuin Mazda (eli Leonin LL 30 000 km /2v iskee kiinni kaksi kertaa ja Mazdan 20 000 km/1v iskee kiinni neljä kertaa). Optimaalisesti valittu...

Kyllä Leon tuon voittonsa varmasti on ansainnut; onhan se selvästi sporttisempaan ajoon viritetty ja siinä on moottorina Golfin 184 hv GTD-diesel, mutta melkoisesti Saksanmaalle päin tässä testissä silti vedetään. Oikeasti suoritettuna piste-ero Mazdaan pitäisi olla mielestäni aika pieni. Pisteen hinnalla huomioituna Mazda tosin korjaa potin kotiin.

Jos näitä autoja harkitsee, kannattaa lukea testit tarkkaan, jotta omat johtopäätökset muodostuvat varmasti oikeiksi.



 
Pantero onkin lukenut testit ajatuksella, jännä minkälaisia 'sudenkuoppia' ne testaajat saavatkaan aikaan noilla asteikoillaan.
 
Piti ihan ostaa tuo ABS odottelutunnelissa. Heikkotasoinen testi muutenkin, mikä ei tuossa lehdessä yllätä.

Mazdaa en ole ajanut, mutta varmasti pätevä peli. Leon taas on reilun 200 km kokemukseni perusteella kehunsa ansinnut.  :)
 
Kävin kuukausi takaperin koeajamassa Mazda3:n 2.0 bensakoneella ja automaatilla (sekä kitkarenkain). Ulkonäkö on hieno ja viimeistely hyvää. Kojelauta on hyvännäköinen, vaikken pitänyt keskellä törröttävästä näytöstä. Saisipa sen piiloon kuten audeissa.

Koeajolla en saanut ihan parasta tuntumaa moottoriin, sillä manuaalivaihteista autoa ei ollut ajettavissa. Kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna perinteinen automaatti tuntui vievän parhaan tuntuman ja potkun moottorista. Olisin halunnut fiilistellä Skyactive-tekniikkaa käytännössä, mutta se jäi tekemättä.

Ohjaus oli hyvä, ajoasento miellyttävä, hallintalaitteet paikoillaan ja matkustusmukavuus kohdillaan. Mittariston tyylistä en oikein välitä - nopeusmittari keskellä on hieno, mutta "sivumittarit" hieman kökköjä. Ainakin Premium Plus varustelussa mukana tuleva monitoimiohjauspyörä tuntui hyvältä. Tilat niin edessä, takana kuin takaluukussa vaikuttivat mainioilta ja riittäviltä. Mazda voisi ottaa kuitenkin pohjoisen asukkaat paremmin huomioon vaikka lisävarusteena saatavan suksiluukun muodossa.

Hinnoittelu on mielenkiintoista. Premium Plus ja Luxury varustetasot ovat kattavia mutta silti hyvin maltillisesti hinnoiteltuja. 1.5 litran moottoria ei kannata ostaa, sillä hintaero 2.0 litran bensakoneeseen on tosi pieni. Toimitusajat ovat kuulemma jo nyt pitkiä. Koeajon jälkeen vaihdoin Laakkoselle, jossa ajoin uuden Golfin(toista kertaa). Golf on hyvä auto, mutta Mazda3:n hinnoittelu, ulkonäkö ja 2.2 diesel tekee japanilaisesta kiinnostavamman vaihtoehdon.

 
Juhani sanoi:
Mazda voisi ottaa kuitenkin pohjoisen asukkaat paremmin huomioon vaikka lisävarusteena saatavan suksiluukun muodossa.
Tämä on taas käsittämätön puute useimmista Japanilaisista autoista. Hondalta, Mazdalta ja Subarulta ei taida mistään mallista löytyä suksiluukkua? Toyotalta moinen "ylellisyysvaruste" puuttuu Auriksesta ja Avensiksessakin tuo on onnettoman pieni luukku. Ok, mahtuu tuosta luukusta sukset, mutta ikävä on Octavian todella hyvän kokoista suksiluukkua josta mahtui vähän isompaakin tavaraa läpi. Jokaisen hiukan pidemmän tavaran takia kun ei viitsisi noita lasten istuimia jumpata paikaltaan, että saisi selkänojan kipattua...
 
Tilaamani Mazda 3 on laivattu ja saapuu Suomeen maaliskuun toisella viikolla :D Luovutus joskus huhtikuun alussa kenties.
 
Uusimmassa Tuulilasissa on Mazda kolmosia koeajettu oikein kaksinkappalein; sekä Mazda 3 HB 2,2 D manual, että Sedan 120 hv bensa automaatti. Näistä itseä kiinnosti eniten juuri tuo 2,2 D Skyactiv. Onhan se Mazda 3 malliston tehokkain ja samalla taloudellisin vaihtoehto.

Ja kyllähän kolmonen liikahtaakin mukavasti tällä myllyllä. Bensamoottoriin nähden dieselin mitatut sitkeysarvot (esim. 60 - 120) olivat huimasti parempia. Normaalikiihdytyksiä ei ole talvikeleistä ja nastarenkaista johtuen mitattu.

Samalla kulutus on kuitenkin hyvin kohtuullista, TL mittasi maantielenkillä keskikulutukseksi 4,7 l/100 km. Kulkeminen ja taloudellisuus oli siis kohdallaan, mutta nastamelu oli hieman koeajoa häirinnyt. Silti Skyactiv-diesel oli koeajajan vakuuttanut siten, että hänkin päätyisi tähän moottoriin, jos Mazda 3:sen valitsisi.
 
Iltalehden pikaisessa koeajossa kolmonen parin litran bensakoneella kulutti taajama-ajossa hiukan yli kuusi litraa. Aika hyvä tulos vaparibensalle. Harmittaa kun ei ole Mazda myyjää alle tunnin ajomatkan päässä. Ois mukava hakea kolmonen koeajoon.
Voi olla, että syksyllä hommataan toinen auto ja myös uusi auto voi tulla kyseeseen jos oikein innostuu.
 
Itsekin kävin taannoin koeajamassa uuden kolmosen. Auto oli 2-litran bensakoneella ja manuaalivaihteistolla. Alla kitkarenkaat. Ulkonäkö on hyvä, mutta erinomaiseksi se muuttuu vasta 18"vanteiden kanssa. Sisustan laatuvaikutelma myös hyvä, hintaluokka huomioiden jopa oikein hyvä, mutta ei missään nimessä mitään premium tasoa. Tilat yllättävän ahtaat auton ulkomittoihin nähden. Ajoa leimasi helppous ja yllätyksettömyys. Kaikki toimi kuten pitikin, lukuunottamatta vaihteistoa. 3.pykälän joutui survomaan sisään, oliko sitten uudenkarheutta vai oliko yksilössä vikaa, en tiedä. Ohjaus oli ok sen mitä lumipöperökelissä sitä pystyi aistimaan, ei ainakaan mitään negatiivista ohjauksesta jäänyt mieleen. Autolehtien ja netin koeajoissa kolmosta on moitittu melko meluisaksi, mutta ainakin lumisella tiellä ja kitkarenkain auto oli todella hiljainen. Moottori oli perushyvä, ei säväyttänyt erityisemmin. Äänentoisto oli pettymys, paljon kumisevampi soundi kuin omassa Ceedissä, jossa kylläkin on perusvehkeiksi mielestäni hyvä soundi. Kosketusnäyttö oli kiva plussa, ehkä itse pidän kuitenkin integroidusta näytöstä enemmän. Kokonaisuutena Mazda 3 on erittäin hyvä perusauto, mutta ei ainakaan tuolla kombinaatiolla herättänyt oikeastaan minkäänlaisia ostohaluja. Pitäisi olla kallein varustelutaso ja dieselautomaatilla tai 160 heppaisella bensamotilla, niin tilanne olisi todennäköisesti eri. Koeajon jälkeen oli mukava hypätä Kian rattiin, jossa ominaisuudet on kohdillaan ja auto tuntuu ihan tuoreelta edelleenkin. Uuden kolmosen pohjalta tulossa oleva katumaastu kyllä kiinnostaa kun se aikanaan ilmestyy.
 
Antero sanoi:
...
Uuden kolmosen pohjalta tulossa oleva katumaastu kyllä kiinnostaa kun se aikanaan ilmestyy.

Aivan viimeistä netin 'juoru'-tilannetta en ole tarkastanut, mutta pari kuukautta sitten luin jostakin, että CX-3:n julkistus olisi siirretty SkyActiv sarjan jälkipäähän. Näin ehkä pyritään varmistamaan se, että Tigu II:n uudistuksiin voidaan riittävästi reagoida...
 
pantero sanoi:
Uusimmassa Tuulilasissa on Mazda kolmosia koeajettu oikein kaksinkappalein; sekä Mazda 3 HB 2,2 D manual, että Sedan 120 hv bensa automaatti. Näistä itseä kiinnosti eniten juuri tuo 2,2 D Skyactiv. Onhan se Mazda 3 malliston tehokkain ja samalla taloudellisin vaihtoehto.

Ja kyllähän kolmonen liikahtaakin mukavasti tällä myllyllä. Bensamoottoriin nähden dieselin mitatut sitkeysarvot (esim. 60 - 120) olivat huimasti parempia. Normaalikiihdytyksiä ei ole talvikeleistä ja nastarenkaista johtuen mitattu.

Samalla kulutus on kuitenkin hyvin kohtuullista, TL mittasi maantielenkillä keskikulutukseksi 4,7 l/100 km. Kulkeminen ja taloudellisuus oli siis kohdallaan, mutta nastamelu oli hieman koeajoa häirinnyt. Silti Skyactiv-diesel oli koeajajan vakuuttanut siten, että hänkin päätyisi tähän moottoriin, jos Mazda 3:sen valitsisi.
Tuttu kauppias jutteli, että ovat myyneet bensoja ylivoimaisesti enemmän uuden kolmosen kohdalla.
Vaikka diesel on maukas kone, niin ilmeisesti hintaero bensa versioon on liian iso.

Tällä hetkellä toimitukset  menevät heinäkuulle uusien tilausten osalta.
 
Täällä kun näyttää olevan aktiivisempaa keskustelua Mazda-palstalla verrattuna VAGarenaan, kopioinpa tänne viestini, johon kokosin eri autovertailuja, joissa Mazda3 näyttää menestyvän hyvin ellei jopa kiitettävästi.

Eli TM:n talvitestissä tuli kolmanneksi ( http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/talviauto-2014 ) Mazda3 Sedan.

--------------------------------------------------------------------------------

World Car 2014 -äänestys on menossa toisella äänestyskierroksellaan ja uutinen löytyy tästä: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/world-car-2014-ehdokkaat

Uutistekstiä lyhennellen:
Eli Mazda3 on mukana finaalissa molemmissa sarjoissaan, johon on ollut valittuna ehdolle. Tosin muotoilusarjassa (World Car Design of the Year) kaikki ehdokkaat ovat suoraan finaaliäänestyksessä mukana, mutta pääsarjassa (Overall World Car of the Year) on pudonnut ensimmäiseltä kierrokselta mm. nämä autot: BMW 2, Ford EcoSport, Hyundai i10, Kia Soul, Opel Cascada, Toyota Corolla ja RAV4.

--------------------------------------------------------------------------------

Ja sitten autoalan arvostetuin (?) palkinto, Car of the Year, jossa Mazda3 hienosti mukana varsinaisessa kilpailussa!

Eli alussa oli 30 ehdokasta valittavana varsinaiseen Car of the Year kisaan. Tuomaristo on näistä kolmestakymmenestä autosta valinnut seitsemän autoa finaalivaiheesen.

Uutislinkki: http://www.caroftheyear.org/media/news/Seven/Nominees/for/CotY/2014/20131216_81/coty

CotY-kisassa mukana siis: BMW i3, Citroën C4 Picasso, Mazda3, Mercedes-Benz S-class, Peugeot 308, Skoda Octavia ja Tesla S.

Alkuperäisestä kolmenkymmenen auton listasta on pudonnut mm. seuraavia automalleja: BMW 4, BMX X5, Kia Carens, Mercedes CLA, Seat Leon, Toyota Auris & Corolla & RAV4.

--------------------------------------------------------------------------------

www.cars.com sivusto mainostaa Best of 2014 -palkintoaan seuraavasti:

Eli kuusi kategoriaa, joihin valitaan kyseisen segmentin paras auto, ovat seuraavat:

  • Best New Luxury SUV of 2014 (voittaja Acura MDX)
  • Best New Full-Size Sedan of 2014 (voittaja Chevrolet Impala)
  • Best New Full-Size SUV of 2014 (voittaja Hyundai Santa Fe)
  • Best New Compact Sedan of 2014 (voittaja Kia Forte. Taitaa olla Cerato mallinimellä joillain markkina-alueilla)
  • Best New Compact Hatchback of 2014 (voittaja Mazda3)
  • Best New Midsize Sedan of 2014 (voittaja Mazda6)

Eli Mazda voittanut molemmat omat kategoriansa! Noista kuudesta parhaaksi valittiin Chevrolet Impala.

--------------------------------------------------------------------------------

Ei ollenkaan hassummin!
 
Hintaeroa noin 4700 euroa bensan hyväksi, lisäksi sedaniin ei saa dieselautomaattia, erikoista??
Itsellä on jo yksi diesel taloudessa joten bensakoneen valinta oli itsestäänselvyys. Yleensä katson hinnastosta mallin jossa on ominaisuuksiin nähden mahdollisimman pieni autoveron osuus, en halua rahoittaa tätä rosvohallitusta yhtään ylimääräistä !

Autolehdet painottavat nykyisin ohituskiihtyvyyttä koska se on ainoa ominaisuus jolla "yli"tehokkailla moottoreilla varustettuja autoja voidaan Suomessa myydä. Huippunopeudella kun ei ole enää mitään merkitystä. Näin vanhalle miehelle nuo auton kiihtyvyydet eivät enää niin paljoa merkitse, oma suorituskyky on tärkeämpi juttu... ;D
 
Vielä Mazda3:sen suoriutumista TM:n talviautotestissä. Uuteen postaukseen koska edellistä en voi enää muokata.

"VERTAILUN uusimpiin autoihin kuuluva Mazda3 osoittautui lumella ajetuissa kokeissa monien testiparien suosikiksi loogisten ajo-ominaisuuksien ansiosta. Sillä on niin sanotusti hyvä vetää, ja se oli kaikissa kellotetuissa ajokokeissa nopein, olipa ajonvakautus päällä tai ei."

Nopein sisätilojen lämpiäminen maantieajossa: +20 °C = 15 min (ulkolämpötila -21 °C / keskinopeus 73 km/h).

Enempää faktoja testistä en voi antaa kun kyseistä lehteä minulla ei ole.