https://tummennuskalvot.fi/

Miksi käytät 98:a 95:n sijaan ?

makkaiver

Uudenkarhea
Liittynyt
23.10.2019
Suurin osa normimoottoreista on speksattu 95:lle, joten miksi käytät itse 98:a autossasi ja onko noissa eri tehtaan 98:ssa oikeesti eroja (esim. Shell 98 V-Power) ?
 
Talvisäilöön jäävässä moottoripyörässä tai vastaavassa 98 kestää pidempään pilaantumatta.
 
Plugarissa on bensan käyttö niin vähäistä, että parempi säilyvyys ja hieman vähäisempi syövyttävä vaikutus kääntävät valintani 98:iin. Etanolin huonompi (60% bensasta) energiasisältö kaventaa hintaeroakin n. 2%.
 
veneessä käyttänyt vain 98:a
autossa koitin joskus tätä kun oli pieni hintaero 95-98 välillä, mutta en huomannut kuluutuksessa mitään eroa
nyt pelkästään menty 95:lla jota menee kuukaudessa noin 200 ltr, eli ei vanhene tankkiin.
 
Kakkosautoon tullut kahdessa vuodessa 13k niin parempi laittaa 98 säilyvyyden vuoksi.
Ykköspirssiin tulee 30k vuodessa niin ei happane aineet tankkiin.
 
2t perämoottoreissa käytän 98:a. Olen antanut itseni ymmärtää, että 2t moottorissa on parempi jos bensan seassa on vähemmän etanolia liuottamassa voiteluöljyä pois.
Oktaaniluvulla ei tässä ole merkitystä, vanha 92-oktaaninen kelpasi aikoinaan näille ihan hyvin.
 
Eikös se ollut niin, että mitä enemmän MyDieseliä menee kaupaksi, sen vähemmän Nesteen tarvitsee lantrata bensaa viinalla? Eikös viina kuitenkin ole raakabensaa kalliinpaa ja sen syntymistä öljyä jalostettaessa ei voi välttää. Viinaa pitää kuitenkin ihan varta vasten keittää...

Sitä vaan, että muistelen lukeneeni ettei bensassa ole läheskään aina alkoholia sitä määrää mitä sen luokituksen mukaan saisi olla.

Mutta kaikissa pienkoneissa ja veneessä tulee käytettyä 98:a, syyt on jo aiemmissa kommenteissa mainittu.
 
Markku J mainitsi tuolla aiemmin sen vähäisemmän syövyttämisen ja siksi 98.
Silloin alkuun kun tuo 95 tuli markkinoille, oli paljon puhetta kumi- ja muoviosien kärsimisestä, enkä tiedä, onko nuo nyt niin hirvittävästi kerenneet kehittyä?
 
Tartteeko joku AVGAS100LL:ä? Löytyisi peruskamaa ja lisäksi tolueeniseostettua, jolloin oktaanit noin 103.
 
Bemarin ja Toyotan vapareissa menee 95E10 ihan hyvin. Tytön 2-tahti mopediin sotken 98:sta prosenttibensaa kanisteriin.
 
Käytän (ja olen käyttänyt siitä asti, kun ns. "Mauri-bensa" tuli markkinoille) 98:a, koska se on parempaa bensiiniä ja sitä kuluukin vähemmän. Taloudellisesti ei varsinkaan nykyisen plugarin kanssa asialla ole mitään merkitystä. Olen tankannut tammikuun jälkeen kerran 40L ja kerran 39L ja vielä on 800km ajomatkaa bensalla jäljellä. Webastoon meni talvella melko paljon tuostakin.
 
Audin vanhassa TFSI:ssä joutuu 98E5:sta käyttämään. Kaipa periaatteessa hätätilassa E10 toimisi, mutta se ei ole tälle dinosaurukselle suositeltua.

Perämoottoreissa olen aiemmin kaasari- ja tiivisteongelmien välttämiseksi käyttänyt aina vähäetanolista 98 oktaanista. Uudella BF60 Hondalla en ole nähnyt tarvetta 98 oktaanisen käyttämiseen, koska valmistaja hyväksyy 95E10 käytön, joten ennen vesille lähtöä käyn aina tankkaamassa 27 L x2 irtotankit huoltoasemalla. Vuositasolla säästää joitakin kymppejä halvempaa 95 käyttämällä veneessä.
 
Zaphod sanoi:
Tartteeko joku AVGAS100LL:ä? Löytyisi peruskamaa ja lisäksi tolueeniseostettua, jolloin oktaanit noin 103.

Paljonko 100LL löytyy? Mulla tulossa yks härrävärkki, mikä käyttäis tuota. Onko säiliössä vai kanistereissa?
 
A3 ja QQ 98. Ollut siinä uskossa että turbo moottorit tykkäisivät korkeampi oktaaniseata, vanhat myytit tiivisteiden vaurioitumisesta 95, joka taitaa olla totuuden vastainen.
 
95E10 niihin, joilla ajetaan kone edes jokseenkin säännöllisesti lämpimäksi eli yhtäjaksoisesti 30min moottoriöljyn lämpötila yli 80 astetta. Tällöin öljyyn laimennut polttoaine (ja mahdollisesti polttoaineessa oleva suurempi etanolimäärä) ehtii höyrystymään ja olemaan laimentamatta öljyä. Uskon, että moni ahdettu pikkumoottori kuluttaa öljyä mutta tikussa se ei näy 95E10 käytöstä johtuen huoltovälin aikana - voiteluaine vain laimentunut. Jotkin muuttuvat huoltovälinäytöthän tämän käyttösykleihin perustuen huomioivat.

Ja veneeseen 98E5, minimaalinen kustannuslisä vrt parempi säilyvyys.
 
Vieläkin kuulee välillä selityksiä kuinka 98:lla kuluttaa vähemmän ja tehoa on selvästi enemmän. Ei vaan taida normiautoissa olla mitään vaikutusta esim kulutukseen? Tai jos on niin käytännössä sitä ei huomaa. Eikös joku autolehti tätä testannutkin?

Ysikasia menee kakkosauton tankkiin lähinnä säilyvyyden ja etanolin takia. Samoin 90-luvun alun perämoottoriin ja moottoripyörään. Kaikki varmasti toimisivat 95:lla ilman ongelmia.
 
Beedro sanoi:
Paljonko 100LL löytyy? Mulla tulossa yks härrävärkki, mikä käyttäis tuota. Onko säiliössä vai kanistereissa?

Ei taida olla seostamatonta kuin parikymmentä litraa ja seostettuakaan varmaan enempää eli yhteensä noin 40-45 litraa. Autokisatouhut koronan(kin) takia loppu, joten aineelle tarvetta mahdollisesti vasta ensi vuonna ja silloin alkaa litkulla olla ikää 1,5 vuotta (ostettu 11/19). Polttoaine jerrykannussa.
 
teemur sanoi:
Uskon, että moni ahdettu pikkumoottori kuluttaa öljyä mutta tikussa se ei näy 95E10 käytöstä johtuen huoltovälin aikana - voiteluaine vain laimentunut. Jotkin muuttuvat huoltovälinäytöthän tämän käyttösykleihin perustuen huomioivat.
Myös 1.6 vaparissa on tämä ilmiö havaittu. Öljyn laimentuminen tällätavoin on harvoin "ääneen puhuttu" juttu.
 
MyyjäX sanoi:
Myös 1.6 vaparissa on tämä ilmiö havaittu. Öljyn laimentuminen tällätavoin on harvoin "ääneen puhuttu" juttu.

Mikä mekanismi tuon selittää, että ei tapahtuisi vastaavasti 98:lla?
 
Mitä vaikuttaa öljyn voiteluominaisuuksiin, jos siihen sekoittuu autossa käytettävää polttoainetta? Kuluuko moottori oleellisesti nopeammin lyhentäen näin ollen sen elinikää?
 
Vaari sanoi:
Mitä vaikuttaa öljyn voiteluominaisuuksiin, jos siihen sekoittuu autossa käytettävää polttoainetta? Kuluuko moottori oleellisesti nopeammin lyhentäen näin ollen sen elinikää?

Ohentaa viskositeettia ja sitä kautta voitelukalvon kestoa. Pienet määrät ei vaikuta, ja kunhan koneen käyttää säännöllisesti tunnin lenkillä, polttoaine haihtuu. Sama juttu veden, kosteuden kansa. Moottoriöljyt sitoo vettä (pieniä määriä) muodostamatta faasia.