https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähkö- ja hybridiautojen ajoakkujen kapasiteettien muutokset

jkk

Vakiokalustoa
Liittynyt
8.3.2017
Ajattelin että tästä voisi olla mielenkiintoista saada tietoa miten muilla on autojen ajoakkujen kapasiteetit muuttuneet ajan mukana. Muuttujia on paljon (aika, kilometrit, ajaako pure-modella vai hybrid, ajaako akun "tyhjäksi", kuinka nopeasti laittaa lataukseen ym. ym.) joten tuskin mitään kaikenkattavaa tietopakettia saada, mutta kiinnostaa silti tietää miten muilla?

Omat tiedot:
V60 T8 MY19, maaliskuulta 2019.
Nyt ajettu autolla 23 900km, keskinopeus pitkältä ajalta 46km/h

Alussa täyteen ladattuna: 40km (hybrid) / 45 km (pure)
Nykyään (lämpötila n. 20C): 37km (hybrid) / 42 km (pure), muutaman kerran nyt 36km / 41km.

Aiemmin työmatkaliikenteessä tuli ajettua päivittäin akku "tyhjäksi" pure-modella, nykyään moista ei tarvitse tehdä kun työpaikallekin on tullut latauspisteet. Sikäli mikäli sinne nyt pääsee jossain vaiheessa käymään etätöiden lisäksi.

Tiedän myös, ettei tuo auton kilometriarvaus ole mikään paras mittari, mutta se on helpoiten saatavilla ja pitäisi olla vertailukelpoinen autojen välillä.
 
Lämpötila ja keskinopeus tulisi vakioida mahdollisimman pitkälle. Molemmat vaikuttaa paljon.
 
Mielenkiintoinen aihe, mutta minusta tuo auton järjestelmän laskennallinen arvaus on huono vertailumittari.

Alla olevilla akuston arvoilla akuston kapasiteetin varmaan saisi paremmin selville, mutta kuten jkk sanoi, niin ei taida olla ihan helposti saatavilla.
SOC = State of Charge
SOH = State of Health


Joku fiksumpi varmaan osaa kommentoida miten nuo saa kaivettua esille.
 
Juuri tuon takia olen itsekin mittaillut ja tänne myös ilmoittanut näitä ajoja mitä pääsen sähköllä ja vielä ainakin, 32000 km ajettuna Optimalla pääsee samalla tavalla kuin ostaessani se maaliskuussa jolloin mittarissa oli 16000 km ja isän autolla joka on ostettu uutena maaliskuussa 2019, nyt siinä mittarissa 16000 km ja yhtälailla sillä pääsee saman verran kuin uutena.

Mielenkiintoista nähdä miten noiden kilometrien käy kun mittarissa on ensimmäiset 100000 km.
 
skiri sanoi:
Mielenkiintoinen aihe, mutta minusta tuo auton järjestelmän laskennallinen arvaus on huono vertailumittari.

Alla olevilla akuston arvoilla akuston kapasiteetin varmaan saisi paremmin selville, mutta kuten jkk sanoi, niin ei taida olla ihan helposti saatavilla.
SOC = State of Charge
SOH = State of Health


Joku fiksumpi varmaan osaa kommentoida miten nuo saa kaivettua esille.

ODB2-lukijalla saa kyllä prosenttiarvoja akusta irti, tuota auton arpomaa km-arvoa mietin siksi, että saadaan isompi otanta  ;D
 
ihaa sanoi:
... 16000 km ja yhtälailla sillä pääsee saman verran kuin uutena.

Se mitä jollain analysaattorilla saadaan akkujen kunnoksi jne oma tieteen alansa, mutta käytännön tasolla:
eNIRO/15000km, range sama kuin alussa, 380-410km riippuen ajoista, eli ei mitään muutosta pysty havaitsemaan.
 
25 tkm ajettuna auton näyttämät ranget edelleen 40km (hybrid) ja 45km (pure) ja noihin pääsee. joskus jopa yli

aihe voisi olla yleisellä osastolla, eikä vain Volvon alla
 
Aihe siirretty yleisemmälle voimansiirtopuolelle, koska varmasti asia koskettaa myös muita kuin hybridivolvojakin. Silti, jokaisen merkin osalta aiheesta voi ja saa keskustella.
 
2 vuotta ja 28 000 km Leafilla, ei minkäänlaista havaittavaa eroa uuteen. Ei toki pitäisi ollakaan, että sikäli ollaan ihan normaalin äärellä.
 
2017 Prius PHV ajomäärä ~80tkm. Ei havaittavaa muutosta. Akku ottaa noin 6 - 6,3 kWh maksimissaan vastaan (kuten on koko ajan tehnyt), bruttokapasiteetti 8,8kWh.

Toyota marmorin akkutesti on kyllä yksi turhake, en tiedä miten ne olivat testanneet. Heidän mielestä akku oli eri omaisessa kunnossa, kaikki 14 kennoa tasapainossa. Muuten hyvin, mutta PHV:ssä kennoja on muistaakseni 95...
 
V60 my20, käytössä nyt tasan vuosi ja 36tkm. Alussa 40/45 ja nykyään 39/44.

Käytännössä taajamapyörityksessä mennään yli arvioitujen kilometrien.
 
Outlander PHEV 2014, 132tkm 1.8.2019 oli SOH 76,6% ja tehty bmu resetti. Nyt 144 tkm 87,1%. Laski nopeammin varmaan myös siksi, kun oli ilmastointi rikki ja muutama pikalataus. Muutamalla on akut vaihdettu takuuseen, 160 tkm/8 vuotta on 70% kapasiteetin takuu ollut. Toisilla huolto saanut nousemaan yli rajan. Noin 30-40km ajelee sähköllä yleensä.
 
XC60 T8 vm 2018, käyttöönotto joulukuussa 2017. 66tkm mittarissa. Alussa Pure-range oli 40km, nyt 36km.
 
Tutulla jenkeissä on Toyota Prius Prime (sama kuin PHV meillä) MY2017. Ajettu +100000 mls, ei havaittavaa muutosta akun kapasiteetissä.
 
zoned sanoi:
XC60 T8 vm 2018, käyttöönotto joulukuussa 2017. 66tkm mittarissa. Alussa Pure-range oli 40km, nyt 36km.

Onko tuo mitattu jotenkin vertailukelpoisesti?
 
VILLE66 sanoi:
Onko tuo mitattu jotenkin vertailukelpoisesti?

Ei kovinkaan tieteellisesti, perustuu muistikuviin että n. ensimmäisen vuoden verran range oli tuota neljänkympin luokkaa ja siitä sitten pikkuhiljaa tultu alaspäin tähän nykyiseen arvoon. 
 
^
En tiedä mitä kaikkia muuttujia on tuossa rangen laskennassa mutta meillä seilataan tuossa kolmen-neljänkympin välillä. Pääsääntöisesti pääsen pidemmälle kun lähtötilanteen ennuste, toki ajan Volvolla noin kerran kuukaudessa, kesällä ei sitäkään.
 
XC60 T8 R-design MY19, käyttöönotto heinäkuussa 2018. 33tkm mittarissa. Pure-range muuttui 40km -> 39km 25tkm kohdalla. Parhaimmillaan 46km pelkällä sähköllä.

 

Liitteet

  • RangeXC60T8.jpg
    RangeXC60T8.jpg
    46,2 KB · Katsottu: 141
VILLE66 sanoi:
^
En tiedä mitä kaikkia muuttujia on tuossa rangen laskennassa mutta meillä seilataan tuossa kolmen-neljänkympin välillä. Pääsääntöisesti pääsen pidemmälle kun lähtötilanteen ennuste, toki ajan Volvolla noin kerran kuukaudessa, kesällä ei sitäkään.
Toi seilaus tarkoittaa sinunkin autossa sitä että aika usein lataus ei lataa akkua täyteen ja tätä tapauhtuu alle +15C lämpötiloissa.

Volvo T8:ssa loppuun asti suoritetun latauksen jälkeen range laskennassa ei ole mitään muuttujia, range kertoo pelkästään sen kuinka täyteen akku on latautunut. Sillä miten on ajanut aikaisemmin samana päivänä, viikolla tai vuotena ei ole mitään merkitystä.

Mutta latauksen jälkeisen ekan ajon jälkeen tilanne muuttuu ja Volvo arvioi joillakin parametreillä paljonko jäljellä olevalla latauksella pääsee. Mun XC60 T8:ssa hybrid moodin arvaus on aika tarkka mutta Pure moodilla Volvon arvaus menee aika usein täysin pieleen. Siis jos ajan autolla ja pysähdyn jonnekin ja jäljellä oleva Pure range on esim. 11km niin se saattaakin olla vartti myöhemmin kun lähden ajamaan 19km. Tuo väärä arvaus palaa sitten takas oikeaan muutaman ekan kilometrin jälkeen
 
Se että maksimi range ajan mukaan laskee johtuu käsitykseni mukaan siitä että akusta saatava energia pienenee.
 
Hannu911 sanoi:
Se että maksimi range ajan mukaan laskee johtuu käsitykseni mukaan siitä että akusta saatava energia pienenee.
Oletko tätä vielä pystynyt todentamaan todellisen toteutuneen kantaman pienenemisenä samoissa olosuhteissa kuin uutena? Tai meneekö nyt tyhjään akkuun vähemmän energiaa kuin uutena?

tuossa jossain 40tkm kohdalla max kantama oli yleensä 38km, nyt yli 50tkm kohdalla tarjoaa jo ajoittain 37km kantamaa eli laskee näemmä kokoajan. En ole vielä huomannut faktisesti että max kantama olisi merkittävästi tippunut kun ei noita ihan maks kantaman testejä tullut nyt tehtyä. Tai laskettua kuinka paljon tyhjään akkuun menee ladattua energiaa verrattuna uuteen.
 
FB ryhmässä oli juttua, että Outtiin saisi 13,8kWh akuston 2500€:lla Unkarista ja olipa joku asentanut muualla jo lähes 20kWh akuston. Tuollainen piristys kyllä kelpaisi, kunhan akkutakuu on ohitse.
 
Hannu911 sanoi:
XC60 T8 R-design MY19, käyttöönotto heinäkuussa 2018. 33tkm mittarissa. Pure-range muuttui 40km -> 39km 25tkm kohdalla. Parhaimmillaan 46km pelkällä sähköllä.
onpas hyvää seurantaa.
miten olet nämä tiedot saanut tähän muotoon?

itsellä kohta vuoden vanha 30tkm ajettu V60 näyttää vielä 40/45km rangea pääsääntöisesti. jonkun kerran ollut 1 km noista pois.
sähköajon osuun volvo on callin mukaan viimeisee 3kk näyttää olevan n. 25%
 
kahe sanoi:
FB ryhmässä oli juttua, että Outtiin saisi 13,8kWh akuston 2500€:lla Unkarista ja olipa joku asentanut muualla jo lähes 20kWh akuston. Tuollainen piristys kyllä kelpaisi, kunhan akkutakuu on ohitse.
mitenkäs se tilan puolesta on mahdollista vai onko jotain parempitehoisa akkuja samassa koossa?
 
Kaapo sanoi:
mitenkäs se tilan puolesta on mahdollista vai onko jotain parempitehoisa akkuja samassa koossa?
Tuo 13,8 löytyy uudesta mallista jo ja varmaan vanhempaan sen saa siis suoraan. Noita isompia en ole nähnyt kuinka on toteutettu. Pitänee tutkia lisää.
 
Hannu911 sanoi:
Toi seilaus tarkoittaa sinunkin autossa sitä että aika usein lataus ei lataa akkua täyteen ja tätä tapauhtuu alle +15C lämpötiloissa.

Volvo T8:ssa loppuun asti suoritetun latauksen jälkeen range laskennassa ei ole mitään muuttujia, range kertoo pelkästään sen kuinka täyteen akku on latautunut. Sillä miten on ajanut aikaisemmin samana päivänä, viikolla tai vuotena ei ole mitään merkitystä.

Mutta latauksen jälkeisen ekan ajon jälkeen tilanne muuttuu ja Volvo arvioi joillakin parametreillä paljonko jäljellä olevalla latauksella pääsee. Mun XC60 T8:ssa hybrid moodin arvaus on aika tarkka mutta Pure moodilla Volvon arvaus menee aika usein täysin pieleen. Siis jos ajan autolla ja pysähdyn jonnekin ja jäljellä oleva Pure range on esim. 11km niin se saattaakin olla vartti myöhemmin kun lähden ajamaan 19km. Tuo väärä arvaus palaa sitten takas oikeaan muutaman ekan kilometrin jälkeen
 
Se että maksimi range ajan mukaan laskee johtuu käsitykseni mukaan siitä että akusta saatava energia pienenee.

Siis, tarkoitin juuri tuota mainitsemaasi väärää arvausta, en akun energian määrää.