https://tummennuskalvot.fi/

PHEVin lämmitys talvella?

Squierrel

Sisäänajettu
Liittynyt
23.10.2014
Kuinkas plugin-hybridit lämmitetään lähtökuntoon talvella? Onko niissä lohko-, akku- ja sisätilalämmitintä ollenkaan vai vaatiiko se vain eri piuhan seinästä? Vai saako latausvirran ajastettuna ohjattua lämmitykseen? Vai onko Webasto pakollinen lisävaruste Suomen talvessa?

Eri merkeillä on varmaankin erilaiset ratkaisut tarjolla, vai miten on?
 
Lisäkysymys. Esim. normi Bemarin tehdaswebasto lämmittää käsittääkseni vain kabiinin, ei moottoria. Pitääkö paikkansa?
No, PHEV, sähköllä lähdetään, tulee tarve polttomottorille, pamahtaako kylmänä tulille, vai onko jotenkin alustavasti lämmennyt? Vähän öljyjä kierrätetty ym?
 
Webasto on vakiona tuossa omassa V60 PIH. Plussa keleillä voi ajaa ilman lämmitystä. Pakkasilla lähtee moottori automaattisesti käyntiin, jos ei Webastoa ole laittanut päälle. Maksimissaan noin-10°C pääsee ajelemaan pelkällä sähköllä, jos Webasto on päällä. Eli halutessa aamuisin on kylmää kyytiä ;D
 
Eri merkeillä on erilaisia ratkaisuja. Itsellä kokemusta kahdesta.

Mitsubishin Outlanderissa ei ollut webastoa vakiona, joten asennutin siihen lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen. Webastonkin asennuttaminen olisi ollut mahdollista. Pakkasesta riippuen esilämmityksen jälkeen joko auto käynnisti aamulla bensamoottorin tai ei käynnistänyt. Muistaakseni jonnekin -10 asti saattoi mennä, ilman että bensakone käynnistyi. Mutta käytännössä auto itse siis päättää tarvitseeko bensakonetta käynnistää (sisätilojen lämmitykseen, öljyjen kierrätykseen jne).

Volvon XC90:ssä on vakiona webasto. Samalla tavoin esilämmityksen jälkeen auto itse päättää tarvitseeko käynnistää bensakone vai ei. Molemmissa autoissa esim. haluttu sisälämpötila vaikuttaa tilanteeseen. Jos bensakone ei käynnisty niin energia auton sisätilojen lämmittämiseksi otetaan ajoakustosta.

Toinen tapa lämmittää Volvo ennen lähtöä on etäkäynnistää se Volvo on Callin kautta. En ole vielä testannut käytännössä tätä, mutta luulisin että auto käynnistää tällöin bensamoottorin.
 
jtp_fi sanoi:
Toinen tapa lämmittää Volvo ennen lähtöä on etäkäynnistää se Volvo on Callin kautta. En ole vielä testannut käytännössä tätä, mutta luulisin että auto käynnistää tällöin bensamoottorin.

Vai ottaisiko verkosta virtaa? Siis oletuksena, että parkissa on kaapeli kiinni seinässä. Sähköenergia on kuitenkin erittäin halpaa bensaan verrattuna ja ympäristöystävällisempääkin.

Moottorin tyhjäkäyntiä rajoittaa myös laki 1 minuuttiin alle 15 asteen pakkasella.
 
jtp_fi sanoi:
Eri merkeillä on erilaisia ratkaisuja. Itsellä kokemusta kahdesta.

Mitsubishin Outlanderissa ei ollut webastoa vakiona, joten asennutin siihen lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen. Webastonkin asennuttaminen olisi ollut mahdollista. Pakkasesta riippuen esilämmityksen jälkeen joko auto käynnisti aamulla bensamoottorin tai ei käynnistänyt. Muistaakseni jonnekin -10 asti saattoi mennä, ilman että bensakone käynnistyi. Mutta käytännössä auto itse siis päättää tarvitseeko bensakonetta käynnistää (sisätilojen lämmitykseen, öljyjen kierrätykseen jne).

Eli niinkin kätevä, piuha seinään akkujen latausta varten ja toinen piuha lohkoa/sisätilalämppäriä?
 
Bemarissa on vakiona "preconditioning" -toiminto (etäohjattu lämmitys/viilennys sähkökäyttöisenä). Jos auto on piuhan päässä, niin lämmityksen ottama n. 5 kW teho purkaa osin akkuja, ellei sitten tehokkaalla latausasemalla asia hoituisi akkuihin kajoamatta?

En ole löytänyt tietoa siitä, lämmittääkö tämä akkuja ja bensakonetta, mutta oletukseni on, että ei ainakaan bensakonetta auttaisi. Hiukan pahaltahan se ajatuksena tuntuu, että pakkasella bensakone käynnistyy ajossa suoraan työntekoon, eli noin 2000 rpm ja kuormitus päällä.
 
Markku J sanoi:
Bemarissa on vakiona "preconditioning" -toiminto (etäohjattu lämmitys/viilennys sähkökäyttöisenä). Jos auto on piuhan päässä, niin lämmityksen ottama n. 5 kW teho purkaa osin akkuja, ellei sitten tehokkaalla latausasemalla asia hoituisi akkuihin kajoamatta?

5 kW on jo melko paljon lämmitystehoa. Sillä ei taida kovin montaa minuuttia mennä, niin kabiini on jo lämmennyt.

Markku J sanoi:
En ole löytänyt tietoa siitä, lämmittääkö tämä akkuja ja bensakonetta, mutta oletukseni on, että ei ainakaan bensakonetta auttaisi. Hiukan pahaltahan se ajatuksena tuntuu, että pakkasella bensakone käynnistyy ajossa suoraan työntekoon, eli noin 2000 rpm ja kuormitus päällä.

Bemareista en tiedä, mutta ainakin Prius PHEV:ssä riippuu lämpötilasta. Kovilla pakkasilla käynnistää bensakoneen heti ja lämmityskäyttää sitä. Pienillä pakkasilla ei käynnistä.
 
-sami- sanoi:
Eli niinkin kätevä, piuha seinään akkujen latausta varten ja toinen piuha lohkoa/sisätilalämppäriä?

No joo, ei ehkä sieltä kätevimmästä päästä. Mutta aika nopeasti tuohonkin tottui. Mutta kovilla pakkasilla esilämmittäminen kyllä kannatti, vaikutus kulutuslukemiin oli tosi iso.
 
Itselläni koko idea PHEVin hankkimisesta perustuu siihen, että arkiajot töihin ja kauppaan mennään pelkällä sähköllä ja bensaa tarvittaisiin vain mökkireissuilla.

Kaikki akkusähköllä lämmittäminen on siinä skenaariossa koko lailla mahdoton ajatus, korkeintaan ajon aikainen ylläpitolämpö voi tulla akuista ajomatkaa uhraten, mutta käyttölämpötilaan nosto ja sulatus täytyisi tapahtua joko Webastolla tai töpselisähköllä.

Bensakoneen lämmitys ei siis yleensä olisi edes tarpeen, sen pitäisi olla manuaalisesti kytkettävissä erikseen, jos meinaa pidempään reissuun lähteä.


 
Squierrel sanoi:
Itselläni koko idea PHEVin hankkimisesta perustuu siihen, että arkiajot töihin ja kauppaan mennään pelkällä sähköllä ja bensaa tarvittaisiin vain mökkireissuilla.

Aika lailla samoilla ajatuksilla minäkin ensimmäisen PHEVin ostin, enkä kyllä katunut hetkeäkään. Sähköllä ajelu koukuttaa.
 
Markku J sanoi:
Bemarissa on vakiona "preconditioning" -toiminto (etäohjattu lämmitys/viilennys sähkökäyttöisenä). Jos auto on piuhan päässä, niin lämmityksen ottama n. 5 kW teho purkaa osin akkuja, ellei sitten tehokkaalla latausasemalla asia hoituisi akkuihin kajoamatta?

En ole löytänyt tietoa siitä, lämmittääkö tämä akkuja ja bensakonetta, mutta oletukseni on, että ei ainakaan bensakonetta auttaisi. Hiukan pahaltahan se ajatuksena tuntuu, että pakkasella bensakone käynnistyy ajossa suoraan työntekoon, eli noin 2000 rpm ja kuormitus päällä.

Sattumoisin tuli tätä tutkittua. Bemarin plugareissa menee parhaan tietoni mukaan:
- Kun on kuuma, precondition käyttää ilmastointilaitetta, joka esiviilentää kabiinin ja tarpeen mukaan myös akun.
- Kun on kylmä, precondition käyttää juuri tuota sähköistä lisälämppäriä, joka lämmittää jäähdytysnesteen ja sitä kautta kabiinin. Jäähdytysnesteen moottorikierto on esilämmityksessä suljettu. Kun autolla ajetaan sähköllä (ja ilmeisesti kun kabiini on tarpeeksi lämmin), niin jäähdytysnesteen kierto avataan myös polttomoottorin puolelle.

Bemarin plugarien akussa on vain viilennys kylmäainekierron kautta. Ei lämmitystä. Ainoa keino lämmittää akkua on käyttää sitä.

Polttomoottori, tehoelektroniikka ja kabiinin lämmitys ovat samassa nestekierrossa. Sähkömoottori ja vaihteisto ovat toisen erillisen jäähdytys- ja öljykierron takana.

 
No, miten se nyt sitten on?

Onko millään nyky-phevillä mahdollista selvitä ympäri vuoden arkiajoista 35 km/pv polttamatta lainkaan bensaa? Vaatiiko se jotain erityisjärjestelyjä, esim. kylmällä autolla ajamista tai latauksesta erillisiä lämmityspiuhoja?
 
Squierrel sanoi:
No, miten se nyt sitten on?

Onko millään nyky-phevillä mahdollista selvitä ympäri vuoden arkiajoista 35 km/pv polttamatta lainkaan bensaa? Vaatiiko se jotain erityisjärjestelyjä, esim. kylmällä autolla ajamista tai latauksesta erillisiä lämmityspiuhoja?

Ei -- osta sähköauto.

Polttomoottori on siitä kätevä että se tuottaa tehokkaasti lämpöä, ja siitä huono että sitä ei kannata tuupata suoraan kylmänä tulille kesken rivakan kiihdytyksen välittömästi 7000 kierrokseen.
 
Squierrel sanoi:
No, miten se nyt sitten on?

Onko millään nyky-phevillä mahdollista selvitä ympäri vuoden arkiajoista 35 km/pv polttamatta lainkaan bensaa? Vaatiiko se jotain erityisjärjestelyjä, esim. kylmällä autolla ajamista tai latauksesta erillisiä lämmityspiuhoja?

Muutaman vuoden vanha aihe, mutta lienee taas ajankohtainen.

Periaatteen tasolla on mahdollista, mutta jos tietää että ajomatkaa on enemmän kuin akussa latausta kannattaa suosiolla käynnistää polttomoottori. Tuolloin plugarin lämmityslaitteen ei tarvitse tehdä niin paljoa töitä ja virtaa säästyy ajoon.

Kuvassa parin viime päivän kulutukset, perjantaina oli kymmenkunta astetta pakkasta, tänään (sunnuntaina) nollan tietämissä.
 

Liitteet

  • 117F5D1F-631E-46B4-82A7-9DF241A08CCD.jpeg
    117F5D1F-631E-46B4-82A7-9DF241A08CCD.jpeg
    33,9 KB · Katsottu: 1 151
Mitsu tärähtää pakolla käyntiin vakiona. Nyt on muutama viritys näkynyt. Yhdessä huijataan ulkolämpömittaria ja sisälämpöä. Toinen rankempi oli bensa tiedon huijaus tyhjäksi ja auton pakottaminen sähköllä ajoon. Itse kyl tyydyn polttelee bensaa/etanolia tarvittaessa.
 
Tässä ketjussa ei vielä ollut sanaakaan lämpöpumpusta. Joko sellaisia on kansanautoissa, vai sähkövastuksillako ja bensamoottorilla niitä lämmitetään?

Itsellä on aamuisin liikkeellelähtö kylmästä tallista, ensin melkein 60 km maantieajoa ja sitten vajaa 5 km kaupunkiajoa. Jos bensakone lämpeää alkumatkalla, niin onnistuukohan tuon loput 5 km ajelemaan sähköllä, vai pyöritetäänkö bensakonetta lämmittimenä?

Mites jos plugarilla lähtee liikkeelle lämpimästä tallista, suostuuko bensamoottori silloin pysymään sammuksissa, vaikkapa -10C kelillä kuinkakin pitkän matkan?
 
^ Priuksessa on ILP.


Onko latausmahdollisuus työpaikalla?

Tuollaisen matkan ajaisin talvella niin, että kotipihasta lähdön jälkeen kytkisin bensamoottorin päälle. Tuo lämmittäisi nopeasti moottorin hukkalämmöllä kapiinin. Maantiematkan ajan pitäisin silloin tällöin bensaa ja silloin tällöin akkua kuitenkin niin, että kaupunkiajon pystyisin ajamaan 100%:sti akulla ja niin että kun parkkeeraisin auton akkurangea olisi alle 1 km jäljellä. Työpäiväksi piuhaan ja samalla tavalla kotiin. Polttoaineen kulutus pitäisi olla murto-osa ei-plugariin nähden.
 
kahe sanoi:
Mitsu tärähtää pakolla käyntiin vakiona. Nyt on muutama viritys näkynyt. Yhdessä huijataan ulkolämpömittaria ja sisälämpöä. Toinen rankempi oli bensa tiedon huijaus tyhjäksi ja auton pakottaminen sähköllä ajoon. Itse kyl tyydyn polttelee bensaa/etanolia tarvittaessa.
-15c:ssä ei ainakaan oma Outlander 2014 käynnistä polttomoottoria, kunhan on esilämmitettyä ja lämmityslaite poissa tai säädössä +15c. Ilmeisesti -25 pakkasilla voipi olla että pakottaa käyntiin jos ajoakku on kylmä.
 
akir0 sanoi:
-15c:ssä ei ainakaan oma Outlander 2014 käynnistä polttomoottoria, kunhan on esilämmitettyä ja lämmityslaite poissa tai säädössä +15c. Ilmeisesti -25 pakkasilla voipi olla että pakottaa käyntiin jos ajoakku on kylmä.

Tuttu kertoi samaa, tosin pks ei pakkasia ole ollut vielä mutta ajelee pätkäajoa (tsylari) ja latailee asiakkaiden pihoissa ilmaista sähköä...kuulemma päivän ajot kokonaan sähköllä päässyt kun pitänyt lämppärin poissa päältä...
 
akir0 sanoi:
-15c:ssä ei ainakaan oma Outlander 2014 käynnistä polttomoottoria, kunhan on esilämmitettyä ja lämmityslaite poissa tai säädössä +15c. Ilmeisesti -25 pakkasilla voipi olla että pakottaa käyntiin jos ajoakku on kylmä.
Kovin pitkiä matkoja ei pakkasella noin pääse ettei lasit huurru kuitenkaan, muutaman kilsan ajoilla tuo on mahdollista muttei kymmeniä kilsoja. Itse otan lapset aamuisin kyytiin koulun suuntaan, joten pitää käyttää puhallusta ja lämmitystä. Välillä hörähtelee hetkeksi käyntiin myös phevboxin kanssa. Bensatankin huijaus kytkimellä voisi olla kyllä kätevä. Ilman lämppäriä ajelulla muodostuu sisään kosteutta aika paljon, joka ei myöskään ole hyväksi.
 
n. 10km menee ilman puhallusta Mitsulla nollakeileillä, sitten alkaa vetämään huuruun. Esilämmitystä 10-20min, jos lähempänä 20min menee pienellä pakkasellakin. Omalla kohdalla tarkoittaa että työmatkat menee tällä tavalla.
 
Alkaa kuulostaa siltä, että koitan vielä seuraavankin uuden auton ostaa perinteisellä bensakoneella, jos niitä parin vuoden päästä on enää edes tarjolla.

Kyllä kabiini pitää nollakelillä lämmetä ilman piuhaleikkiä ja sinne pitää saada kauluspaitakelit alle kymmenessä minuutissa. Ei tule kuulonkaan joku +15C kabiinilämpö tai jopa ilman lämmityslaitetta ajo.

Nimimerkillä: Ratinlämmitin käytössä juhannusviikollakin
 
Ei kai noita ongelmia ole juuri muilla kuin korealaisilla ja mitsulla? Yleensä ottaen lämpenevät varmaan hieman nopeammin kuin pelkkä bensa.