- 23.9.2017 klo 07:34 / Toyota RAV4 Hybrid Edition AWD
Tulipahan käytyä koeajamassa otsikon mukainen auto. Kyseessähän on 2.5 Hybrid e-CVT moottorivaihteistoyhdistelmällä varustettu auto jossa on sähköinen neliveto. Hybridiauto bensiinimoottorilla on mielenkiintoinen siinä mielessä, että alueella jossa itse joudun töiden puolesta ajelemaan saattaa joskus oikeastikin olla pakkasta; henkilökohtaisesti olen nähnyt miinus 49 astetta mittarissa. Alkaa olla dieselille jo turhan vaativat olosuhteet, ja siitä huolimatta kulutuksen ajettujen kilometrimäärien vuoksi pitäisi pysyä aisoissa.
Tilat ovat riittävät, joskaan ei runsaat. Matkustamotilat ovat tyydyttävän ja hyvän välimailla ja kuljettajan paikalla itse sain ihan hyvän ajoasennon. Omalle fysiikalleni myös polkimet ovat hyvässä kohdassa eli ei ole ongelmaa esim. VAG tapaan omaan makuuni liian oikealle asennetuista polkimista. Tavaratila ei ole hyvä, se on pienehkö, joskin normaalikäyttöön riittävä. Taitaisi kuitenkin olla syytä harkita tavaraverkkoa, jotta tavaratilan käytännön korkeutta lisäämällä se riittäisi myös 4-5 hengen pitemmän matkan matkatavaroille.
Ajelin noin tunnin lenkin ja täytyy sanoa, että kyseessä on ehdottomasti paras Toyota, jota koskaan olen ajanut. Auto on suuntavakaa. Jousitus on ehkä aavistuksen pehmeämpi kuin esim. Tiguanissa, jonka vastikään kävin koeajamassa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pehmeä amerikkalaistyyppinen ”lulla” vaan vain mukavuuspainotteisempi jousitus kuin VW:ssa. Iskunvaimennus on hieman heikompi kuin Tiguanissa oli sallien hidastetöyssyn jälkeen ylimääräisen keinahduksen. Samoin tuo pehmeys antaa hieman epävarmuutta käytännön kuormankantokyvystä, joka saattaa olla verrokkia heikompi.
e-CVT tuo oman mausteensa ajamiseen ”kuminauhaefektin” muodossa. Vaikutelmaksi suorituskyvystä tulee vaatimaton johtuen, siitä että moottori nostaa kierrokset välittömästi ylös ja pitää kierrokset ylhäällä muuttaen välityssuhdettaan. Normaali kierroslukuvaihtelu jää pois. Todellinen suorituskyky kuitenkin on ihan hyvä, esim. satasen nopeus saavutetaan ihan riittävän nopeasti. Haittapuoli tuosta ”kuminauhasta” on se että nopeus huomaamatta menee ylinopeuden puolelle koska moottorin ääni ei samalla tavalla kerro korvalle nopeutta. Mittaria saa siis tuijottaa normaalia enemmän.
Mittareita tuli ainakin koeajon aikana muutoinkin tuijotettua normaalia enemmän, fiilis oli toisaalta hieman pleikkarimainen. Normaali mittaristo on selkeä mutta mittareiden välissä olevaan tietokonenäyttöön tulee kiinnitettyä huomiota. Jotkut muutkin ovat sanoneet, että tuohon sähkön keräämiseen/säästämiseen/mahdollisimman paljon sähköajoon jää ”koukkuun”. Minulle tämä tapahtuisi hyvinkin helposti.
Hybrid Editionissa on perusistuimet. Selkänojan portaallinen säätö etc. Näissä istuimissa itselleni oli liian huono istuinosan sivuttaistuki. Samantyyppinen tilanne kuin aikanaan kun testasin Subarun Levorgia. Koska vasenta jalkaa joutuu jännittämään tämän johdosta koko ajan, ristiselkäni kipeytyy. Harmi sinänsä. Olen antanut itselleni kertoa, että Premium – version nahkaiset sähkösäätöiset istuimet olisivat huomattavasti paremmat. Samalla vain vaihto kallistuisi 8000 €.
Kyseessä on tosiaan ehdottomasti paras Toyota, jota koskaan olen ajanut. Jos tuo istuin olisi ollut parempi, olisi saattanut tulla tehtyä heräteostos. Olisi vaimolla taas piisannut sanottavaa…
Tilat ovat riittävät, joskaan ei runsaat. Matkustamotilat ovat tyydyttävän ja hyvän välimailla ja kuljettajan paikalla itse sain ihan hyvän ajoasennon. Omalle fysiikalleni myös polkimet ovat hyvässä kohdassa eli ei ole ongelmaa esim. VAG tapaan omaan makuuni liian oikealle asennetuista polkimista. Tavaratila ei ole hyvä, se on pienehkö, joskin normaalikäyttöön riittävä. Taitaisi kuitenkin olla syytä harkita tavaraverkkoa, jotta tavaratilan käytännön korkeutta lisäämällä se riittäisi myös 4-5 hengen pitemmän matkan matkatavaroille.
Ajelin noin tunnin lenkin ja täytyy sanoa, että kyseessä on ehdottomasti paras Toyota, jota koskaan olen ajanut. Auto on suuntavakaa. Jousitus on ehkä aavistuksen pehmeämpi kuin esim. Tiguanissa, jonka vastikään kävin koeajamassa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pehmeä amerikkalaistyyppinen ”lulla” vaan vain mukavuuspainotteisempi jousitus kuin VW:ssa. Iskunvaimennus on hieman heikompi kuin Tiguanissa oli sallien hidastetöyssyn jälkeen ylimääräisen keinahduksen. Samoin tuo pehmeys antaa hieman epävarmuutta käytännön kuormankantokyvystä, joka saattaa olla verrokkia heikompi.
e-CVT tuo oman mausteensa ajamiseen ”kuminauhaefektin” muodossa. Vaikutelmaksi suorituskyvystä tulee vaatimaton johtuen, siitä että moottori nostaa kierrokset välittömästi ylös ja pitää kierrokset ylhäällä muuttaen välityssuhdettaan. Normaali kierroslukuvaihtelu jää pois. Todellinen suorituskyky kuitenkin on ihan hyvä, esim. satasen nopeus saavutetaan ihan riittävän nopeasti. Haittapuoli tuosta ”kuminauhasta” on se että nopeus huomaamatta menee ylinopeuden puolelle koska moottorin ääni ei samalla tavalla kerro korvalle nopeutta. Mittaria saa siis tuijottaa normaalia enemmän.
Mittareita tuli ainakin koeajon aikana muutoinkin tuijotettua normaalia enemmän, fiilis oli toisaalta hieman pleikkarimainen. Normaali mittaristo on selkeä mutta mittareiden välissä olevaan tietokonenäyttöön tulee kiinnitettyä huomiota. Jotkut muutkin ovat sanoneet, että tuohon sähkön keräämiseen/säästämiseen/mahdollisimman paljon sähköajoon jää ”koukkuun”. Minulle tämä tapahtuisi hyvinkin helposti.
Hybrid Editionissa on perusistuimet. Selkänojan portaallinen säätö etc. Näissä istuimissa itselleni oli liian huono istuinosan sivuttaistuki. Samantyyppinen tilanne kuin aikanaan kun testasin Subarun Levorgia. Koska vasenta jalkaa joutuu jännittämään tämän johdosta koko ajan, ristiselkäni kipeytyy. Harmi sinänsä. Olen antanut itselleni kertoa, että Premium – version nahkaiset sähkösäätöiset istuimet olisivat huomattavasti paremmat. Samalla vain vaihto kallistuisi 8000 €.
Kyseessä on tosiaan ehdottomasti paras Toyota, jota koskaan olen ajanut. Jos tuo istuin olisi ollut parempi, olisi saattanut tulla tehtyä heräteostos. Olisi vaimolla taas piisannut sanottavaa…