https://tummennuskalvot.fi/

Mistä ikkunapuite/karmi puutavaraa?

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kesämökkiin pitää tehdä pari ikkunaa ja ovi, mutta mistä saada ikkunapuite/karmi puutavaraa metritavarana?

Pääkaupunkiseutu / Häme akselilla.
 
Vielä jokunen vuosi sitten joissakin Puukeskuksen myymälöissä oli myytävänä tiheäsyistä höylättyä mäntyä parin metrin pätkinä. Korjailin niillä mökkini vanhat, osin lahonneet ikkunoiden karmit ja pokat käyttökelpoiseen kuntoon. Puukeskus yhdistyi myöhemmin Starkkiin, sieltä kyselisin, mikäli vielä olisi tarve kyseiseen tavaraan.
 
Vaarivanhus sanoi:
Vielä jokunen vuosi sitten joissakin Puukeskuksen myymälöissä oli myytävänä tiheäsyistä höylättyä mäntyä parin metrin pätkinä. Korjailin niillä mökkini vanhat, osin lahonneet ikkunoiden karmit ja pokat käyttökelpoiseen kuntoon. Puukeskus yhdistyi myöhemmin Starkkiin, sieltä kyselisin, mikäli vielä olisi tarve kyseiseen tavaraan.

Veikkaan, että täältä löytyy https://www.stark-suomi.fi/fi/myymalat/vantaa-petikko
On entinen aito Puukeskus
 
Starkin sivuilta ei löydy tietoa kyseisestä tavarasta, kannattaa tosiaankin poiketa myymälässä katsomassa ja kyselemässä. Itse ostin Kivenlahden Puukeskuksesta, taisin ostaa myös Vantaalta? Muistaakseni 2,5m pituista tavaraa yksilöllisesti pakattuna muoviin. Ei aivan halpaa, mutta siihen verrattuna, että olisin ostanut mittatilaustyönä tehdyt (hirsimökin seinässä ei "lävet" olleet minkään standardin mukaiset ja myös mökin ulkonäkö olisi mennyt pilalle vakiokokoisilla ikkunoilla) valmiit ikkunat sen sijaan että korjailin vanhat, säästin 4000 euroa selvää rahaa.

Oleellista on, että tavara on sopivan "puusepänkuivaa". Palikoiden mitta ei ole niinkään oleellinen asia, liimaamalla saa suhteellisen helposti aikaan sopivan kokoisen aihion.
Olin nuorena miehenä jonkin aikaa töissä puusepän apupoikana. Teimme tilausten perusteella ovia ja ikkunoita. Keväällä tuppeensahattiin kenttäsirkkelillä viikon päivät hyvälaatuisista männyistä vuoden tarveaineet. Lankkuja, jotka laitettiin aluksi kesäksi taapeliin. Syksyn lähestyessä lankut siirrettiin hyvin tuulettuvaan ulkovarastoon. Siellä ne rauhoittuvat talven yli ja seuraavana keväänä olivat sopivan kuivia jolloin niistä saattoi tehdä valmiita tuotteita. Mitään uunikuivatusta ei harjoitettu kuivumisen nopeuttamiseksi. Oleellista lienee, että puu sai kuivua lattojen välissä ollen kaikessa rauhassa omia aikojaan, jolloin ne säilyttivät muotonsa eivätkä halkeilleet.
"Oi niitä aikoja."  :)
 
Löyisikö seudulta vielä joku, joka tekee kenttäsirkkelisahauksia?
Sellaisilla kavereillla saattaa olla jemmassa vaikka mitä.

itse ostan kaiken puutavaran naapurikylältä juuri sellaiselta kaverilta. www.vajaakantti.fi
 
Markku sanoi:
itse ostan kaiken puutavaran naapurikylältä juuri sellaiselta kaverilta. www.vajaakantti.fi
Kunnon savolaishuumoria naapurikylän miesten nettisivulla:
"Tulevaisuus
Kaikki harrastukset maksaa. Myymme sahatavaraa niin kauan kuin rahaa riittää."  :)

Näinhän se nykymaailmassa hyvinvoinnin keskellä näyttää menevän. Alkaa hiljalleen tulla pula-aika kaikenlaisista, hiemankin perinteitä omaavista tarveaineista. Onnea vaan ja menestystä kaikille omakätisiin askarteluihinne.
 
Vaarivanhus sanoi:
Tuollainenkin kauppias löytyi. -> tiheäsyista mantyä

No siperian lehtikuusta löytyy pihastakin taapelista, mutta nyt haussa valmiikis oikeassa profiilissa olevaa.

Mutta noita linkkejä ja vinkkejä pitää käydä läpi, joskos puitemateriaali löytyy.
 
Taky sanoi:
No siperian lehtikuusta löytyy pihastakin taapelista, mutta nyt haussa valmiikis oikeassa profiilissa olevaa.

Mutta noita linkkejä ja vinkkejä pitää käydä läpi, joskos puitemateriaali löytyy.

Jaa, mitenkäs tuolta, mikäli valmista profiilia tarvitsee, Aulangolta löytyy eli Hämeessä ollaan. Parikin kertaa käynyt tuolla tarveaineita hankkimassa, viimeksi pellavarivettä. Mukava huvimatkakin kauniilla säällä poikettavaksi.
https://www.domusclassica.fi/tuotteet/puutavara/80/

 
Markku sanoi:
itse ostan kaiken puutavaran naapurikylältä juuri sellaiselta kaverilta. www.vajaakantti.fi

Reps  ;D
[quote author=vajaakantin nettisivu]
Ajankohtaista

Oletko rakentamassa keväällä 2017? Varastoa, Autotallia, Taloa...?
Nyt on oikea aika pyytää tarjous puutavaralle.
[/quote]
 
^Haiskahtaa paremminkin Hämeeltä kuin Savolta.  ;D
 
Nooo...muut kiireet estäneet sivujen päivityksen. Onneksi hinnatkin ovat samalla tavalla edelleen...

Tuolla ollaan muutenkin mukavan joustavia. Viime kesänä  menen hakemaan lautaa, mutta Antti ei ollutkaan kotona. Soitin sieltä pinojen luota Antille ja kysyin olisiko hän kohta tulossa kotiinpäin. Ei ollut, mutta kysyi: 'mahtaisitko itse löytää sen mitä tarvitset?' Joo, löytyi, olin jo taapelin vieressä. 'No ota minkä tarvihet ja laita sitten minulle viestiä paljoko ja mitä veit. Minä laitan niistä laskun sitten perässä'
Ei onnistu Puukeskuksella tai K-raudassa.  8)
 
Tosi on, kyllä minäkin mieluummin hankkisin tavaran kotipaikan lähistöltä. Harmillista, mutta muutamia vuosia sitten lähistöllä oleva viimeisin puutavara-alan pikkukauppias lopetti toimintansa - ilmeisesti kannattamattomana. Sen jälkeen on joutunut lähtemään merta edemmäs kalaan. Byggmaxiin, K-Rautaan, Starkkiin, Bauhausiin jne. Taloon.comiltakin jotain silloin tällöin tilannut, mutta siinäkin on se ongelma, ettei niiden toimitusajasta etukäteen ota vanha erkkikään selkoa eikä sitä aina viitsi tietyssä kohtaa viikkotolkulla päivystää ollakseen tavaraa vastaanottamassa.