https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Polttoainetoiminen lämmitin

Taky sanoi:
Korkeintaan Eberin huoltopiuhan kanssa... ;-)

Noh noh..! :)  Eberiähän kehutaan aina luotettavammaksi kuin Webastoa. Ei tosin ole ollut valittamista tuossa webassakaan, viiden vuoden aikana ei ole vielä kertaakaan jäänyt auto kylmäksi.
 
7v kesti Eberi firman ransetissa, muistaakseni kerran avattiin ja putsattiin tuona aikana ja samalla vaihtoivat jonkun polttoainesihdin, samalla kuohittiin automaattikäynnistys pois. Ja Eberin käytössä ei todellakaan ole säästelty.
 
^Kiva kuulla positiivisia kokemuksia. :) Pitkään arvoin Webaston ja Eberin välillä, mutta lopulta sitten hinta sai kallistumaan Eberin kannalle. Lisäksi tuon mukana tulee on/off kytkin kojelautaan, mitä ei olisi taas Webaston mukana tullut.
 
jrinnes sanoi:
^Kiva kuulla positiivisia kokemuksia. :) Pitkään arvoin Webaston ja Eberin välillä, mutta lopulta sitten hinta sai kallistumaan Eberin kannalle. Lisäksi tuon mukana tulee on/off kytkin kojelautaan, mitä ei olisi taas Webaston mukana tullut.

Aikanaan hankin Jetta TDI:n Eberin (taisi olla vm. 2007). Tuo on/off -kytkin oli silloin minulle tärkeä valintakriteeri. Kun laitoin Eberin päälle kaukosäätimellä, niin oli näppärää usein lopettaa sen toiminta ajon aikana lämmön ollessa riittävä. Automaattikatkaisu tulee aika myöhään, kuten on tilanne myös minun Skodan tehdaswebaston kanssa.

Muutenkin Eberistä jäi minulle tosi laadukas tuntuma, ostaisin sen ihan yhtä mielelläni kuin Webaston.
 
Saahan Webastoonkin pelkän on/off -nappulan kojelautaan. Itsellä on hyviä kokemuksia kummastakin merkistä.
 
jantsa sanoi:
Senhän saa myös napista pois päältä 8)

Joo, Skodan tehdaswebaston saa toki pois päältä myös napista. Joskus olen ajellut sen unohtaen ja todennut, että aika pitkään se pysyy päällä, vaikka moottorin lämpö näyttää normaalia 90 astetta.
 
Ei vois vähempää kiinnostaa milloin webasto on päällä, kunhan kabiinissa on lämmintä sopivasti ja silloin kun minä siellä istun. Ainakin toistaiseksi tuo on hoitunut automaattisesti oli sitten jälki- tai tehdasasennettu webasto.
 
Penguin sanoi:
Ei vois vähempää kiinnostaa milloin webasto on päällä, kunhan kabiinissa on lämmintä sopivasti ja silloin kun minä siellä istun. Ainakin toistaiseksi tuo on hoitunut automaattisesti oli sitten jälki- tai tehdasasennettu webasto.

Minua tuokin kummajainen kiinnostaa, ja haluan kontrolloida sitä ihan itse, kun ei automatiikka näytä osaavan.
 
Penguin sanoi:
Ei vois vähempää kiinnostaa milloin webasto on päällä, kunhan kabiinissa on lämmintä sopivasti ja silloin kun minä siellä istun. Ainakin toistaiseksi tuo on hoitunut automaattisesti oli sitten jälki- tai tehdasasennettu webasto.

Kytken aina lämmittimen pois, kun menen autoon. Lämmintä alkaa tulla välittömästi moottorin käydessä. Aniharvoin kovilla pakkasilla dieselin lämmöntuotanto ei ole riittänyt pitämään kabiinissa pyydettyä lämpötilaa, jolloin Webasto on käynnistynyt automaattisesti.
 
Mulla oli mennyt huollossa softapäivityksessä tuo automaattinen ajonaikainen lämmitys rasti ruutuun, vaikka viime talvena poistin.
Tuo lämmitysaika ymmärtääkseni kuitenkin noudattaa sitä ennalta säädettyä aikaa valikosta, mulla 30 min. Siis katkaisen napista kun moottori 70-80.
Tosin en ole kokeillut koskaan ajaa puolta tuntia Webasto tulilla. Sammuisiko sitten itse...
 
Golf  VII tehdas webasto on ollut paras lämmitin autoissani, tykkäsin myös mahdollisuudesta kytkeä napista pois päältä/päälle halutessani.
 
vakio sanoi:
Saahan Webastoonkin pelkän on/off -nappulan kojelautaan. Itsellä on hyviä kokemuksia kummastakin merkistä.

Mutta siihen sen olisi joutunut erikseen ostamaan. Tuohon Eberiin se tuli automaattisesti mukaan. Tuon remucin kanssa olisi ollut vähän turhan hankalaa alkaa sitä puhelimella sammuttamaan kesken ajon. Minäkin tykkään sammuttaa lämmittimen itse, turhaa sitä on päällä korventaa jos lämpö riittää muutenkin. 
 
Onko tästä tehtävä sellainen tulkinta, että VW:llä ja Volvolla ei osata tehdä ohjausta, joka kytkee lämmittimen automaattisesti pois, kun sitä ei tarvita? Vai pitääkö tästä tehdä sellainen tulkinta, että kumpikin on kyllä osannut tehdä sen ohjauksen, mutta auton käyttäjä kuvittelee olevansa fiksumpi? Ihmettelyni siis koskee tehdasasennettuja Webastoja, joita auton oma softa käskee ajonaikaisesti oli siellä jokin ajastin tai ei.
 
Penguin sanoi:
Onko tästä tehtävä sellainen tulkinta, että VW:llä ja Volvolla ei osata tehdä ohjausta, joka kytkee lämmittimen automaattisesti pois, kun sitä ei tarvita? Vai pitääkö tästä tehdä sellainen tulkinta, että kumpikin on kyllä osannut tehdä sen ohjauksen, mutta auton käyttäjä kuvittelee olevansa fiksumpi? Ihmettelyni siis koskee tehdasasennettuja Webastoja, joita auton oma softa käskee ajonaikaisesti oli siellä jokin ajastin tai ei.

Kyllä ainakin edellisen Superbin lämmitin osasi sammua itsestään. Aika nopeasti siitä tosin otin koko automaattikäytön pois päältä. Bensakoneisessa autossa se onnistui ihan VCDS:llä.
 
Penguin sanoi:
Onko tästä tehtävä sellainen tulkinta, että VW:llä ja Volvolla ei osata tehdä ohjausta, joka kytkee lämmittimen automaattisesti pois, kun sitä ei tarvita? Vai pitääkö tästä tehdä sellainen tulkinta, että kumpikin on kyllä osannut tehdä sen ohjauksen, mutta auton käyttäjä kuvittelee olevansa fiksumpi? Ihmettelyni siis koskee tehdasasennettuja Webastoja, joita auton oma softa käskee ajonaikaisesti oli siellä jokin ajastin tai ei.

Volvo on tehnyt lämmitykseen tuplavarmistuksen: (1) Huipputehokkaan lämmityslaitteen, joka riittää säällä kuin säällä, ja (2) Varmistanut lämmön riittävyyden varustamalla isot dieselit Webastolla, että pahimmatkin vilukissat pärjäävät, jos heidän mielestään auton tuottama lämpö ei riitä. Tietenkin lämmitin kytkeytyy pois automaattisesti, mutta sille, joka ei katso sitä enää moottorin käynnistyksen jälkeen tarvitsevansa, on varattu lämmittimen manuaalinen poiskytkentämahdollisuus viiksestä.
 
^^Tätä minäkin epäilen, että kyllä se on osattu tehdä sellaiseksi, että sammuu kun ei enää tarvita. Sammutus vaan ei ole operaatio, jossa vetäistään sähköt pois, vaan polttoainetoiminen lisälämmitin pitää sammuttaa hallitusti ja niinhän ne itse sen tekevätkin.

Automaattikäyttö kannattaakin kytkeä pois, jos ajaa paljon lyhyttä matkaa.
 
Penguin sanoi:
^^Tätä minäkin epäilen, että kyllä se on osattu tehdä sellaiseksi, että sammuu kun ei enää tarvita. Sammutus vaan ei ole operaatio, jossa vetäistään sähköt pois, vaan polttoainetoiminen lisälämmitin pitää sammuttaa hallitusti ja niinhän ne itse sen tekevätkin.

Automaattikäyttö kannattaakin kytkeä pois, jos ajaa paljon lyhyttä matkaa.

Ja tässä nykyisessä/tulevassa eberissä taas on se pointti tuolla katkaisijalla, että koska lämmitin on jälkiasenteinen, ei se sammu ennen kuin asetetun lämmitusajan kuluttua loppuun tai lämpösuojan mentyä päälle.
 
Penguin sanoi:
Onko tästä tehtävä sellainen tulkinta, että VW:llä ja Volvolla ei osata tehdä ohjausta, joka kytkee lämmittimen automaattisesti pois, kun sitä ei tarvita? Vai pitääkö tästä tehdä sellainen tulkinta, että kumpikin on kyllä osannut tehdä sen ohjauksen, mutta auton käyttäjä kuvittelee olevansa fiksumpi? Ihmettelyni siis koskee tehdasasennettuja Webastoja, joita auton oma softa käskee ajonaikaisesti oli siellä jokin ajastin tai ei.

Niin no, kun 2.0 bensa tuo lämpenee muutenkin nopeasti, niin ei koskaan ole ollut tarvetta pidemmälle Webasto-ajalle.
Siis eos, mutta kokeilla tietenkin voin tieteen nimissä.
Taisi tuo minimi ajastusaika vaan olla 30min, eli tuo voidaan kokeillakin tarvittaessa, eli sammuuko 30 min kuluessa kaukosäätimellä tehdystä käynnistyksestä, ja lähdettäessä liikenteeseen esim 15 min kuluttua. Tai sitten VW:n 90 astetta lukemassa...
 
Itse tulee käynnistettyä webasto 10-30min ennen lähtöä. Annan käydä koko 30min, vaikka varsinkin Hiacessa lämpöä tulee varsin nopeasti sisällekin.
Jos tehdaswebasto käykööt myös ajossa jos tahtoo.
Jälkiasennettujakin tulee joskus pakkasilla laitettua matkallakin käyntiin. Ainakin tuo pikkudiesel käy kylmänä kaupunkiajossa jos pakkanen -20.
 
jrinnes sanoi:
Ei tosin ole ollut valittamista tuossa webassakaan, viiden vuoden aikana ei ole vielä kertaakaan jäänyt auto kylmäksi.

2008 C-Maxissa Eberi, 2010 Octavissa Webasto, molemmat uusia autoja ja lämppärit tehdasasennuksia, molemmat vaihdettua vaille kaksi vuotiaana/<120 000km mitarissa takuuseen toimintahäiriöiden vuoksi.
Octavissa myös weban polttoainepumppu.

Oma ajoprofiili on sellainen että aamulla lähtiessä ja illalla kotiin palatessa lämppäri päällä + about 5-10 kertaa (pakkaskaudella) päivän mittaan = lyhyitä ajomatkoja kaupungissa.

Se vain tuntuu olevan polttoainelämppäreille myrkkyä, mutta käyttö pakollista koska ohjausjärjestelmä sen niin hoitaa + muuten autossa kylmä kun pakkasta vähänkään reilummin.

Tokihan lämppäritkin kehittyy, myös autot ettei tarvitse lisälämppäriä jotta lämpöä riittää, mutta toistaiseksi olen päätynyt sähköiseen esilämmitykseen em syistä ja autoon jossa ajonaikainen lämpö riittää omasta takaa ilman lisiä.
 
Markku J sanoi:
Aikanaan hankin Jetta TDI:n Eberin (taisi olla vm. 2007). Tuo on/off -kytkin oli silloin minulle tärkeä valintakriteeri. Kun laitoin Eberin päälle kaukosäätimellä, niin oli näppärää usein lopettaa sen toiminta ajon aikana lämmön ollessa riittävä. Automaattikatkaisu tulee aika myöhään, kuten on tilanne myös minun Skodan tehdaswebaston kanssa.

Markku J sanoi:
Joo, Skodan tehdaswebaston saa toki pois päältä myös napista. Joskus olen ajellut sen unohtaen ja todennut, että aika pitkään se pysyy päällä, vaikka moottorin lämpö näyttää normaalia 90 astetta.

Varmistava huomio tähän Webaston seuraamiseen. Ainakaan Ocussa ei siitä Webaston nappulan merkkivalosta suoraan pysty päättelemään, "palaako" Webasto vielä vai onko jo sammunut (sillä hetkellä). Jos siis esilämmittää ennen lähtöä jonkin aikaa ja jättää Webaston päälle liikkeelle lähtiessä, niin siinä nappulassa palaa valo sen puoli tuntia (tai mikä esiajastettu kesto onkaan), mutta Webasto on taustalla jo voinut sammua. Tuon näkee ajotietokoneen mukavuusvarusteiden kulutuslistasta. Itsellä (1.8 TSI) tipahtaa Webasto pois päältä yleensä tietyllä öljynlämmöllä - olisiko ollut 55 tai 60 astetta. (Jäähdytysnesteen lämpöä en niin ole seurannut,  kun sen näyttämät arvot on niitä "suuntaa antavia".)