https://tummennuskalvot.fi/

TPMS paineanturit

N

Niro 17

Vieras
Kuinka monella Talvi/kesärenkaissa TMPS anturit.?  Haittaako jos esim. talvirenkaissa ei.? Tuleeko jotain lisähaittaa esim. ajotietokoneelle? Muuta kuin tuo varoitusvalo? Jotenkin tuntuu itsestä aika turhalta järjestelmältä.
Tiedä sitten. :(
 
Varmaan merkkikohtaista kuinka ison "metelin" puuttuvista tunnistimista tulee. Ainakin valo mittaristoon, mutta sit alkaa menee hermot jos jotain piipitystä pitää kuunnella koko talvi liikkeelle lähdöissä.
 
Niro 17 sanoi:
Kuinka monella Talvi/kesärenkaissa TMPS anturit.?  Haittaako jos esim. talvirenkaissa ei.? Tuleeko jotain lisähaittaa esim. ajotietokoneelle? Muuta kuin tuo varoitusvalo? Jotenkin tuntuu itsestä aika turhalta järjestelmältä.
Tiedä sitten. :(
Minulla on molemmissa rengassarjoissa. Toissavuonna kyselin rengasliikkeestä niiden pariston elinikää, arvuuttelivat silloin olevan kolmisen vuotta ja maksavat 75€/kpl. Tähän asti toimineet moitteettomasti, auto tulee maaliskuussa kaksivuotiaaksi. Kausivaihdossa on anturit ilmoitelleet itsestään, huoltoasemalla paineiden tarkistus auttanut. Sitä en tiedä, mitä mittaristossa näkyy, jos antureita ei ole ollenkaan, mutta ainakin rengaspaineiden poikkeamat näkyy mittaristossa todella reippaasti ja häiritsevästi.

Hyvänä puolena pidän, että rengaspaineen saa halutessa näkösälle autoni mittaristoon ja lisäksi totesin lukeman olevan todella tarkan, kun syksyllä vertasin sitä paikallisen huoltoaseman uuden, hienon ilmantarkastusvehkeen lukemaan.
Pitääkin huomenna udella asiasta tarkemmin, mitä mittaristossa näkyy ilman antureita ja saako kenties näyttöä halutessaan kytkettyä pois? Suunnittelin, että poikkean paikkakunnalle ilmestyneen uuden huoltopisteen avajaiskahville. Tuleepahan samalla "testattua", miten hyvin ovat autostani perillä. Josko tilaisin samalla sieltä autolleni 20tkm huollon?
 
-11 passat sanoo kerran bling kun huomaa antureiden hävinneen eikä sen jälkeen asialla vaivaa.  Vikakoodeissa näkyy. Anturillisten renkaiden allevaihdon jälkeen alkaa itsestään toimimaan taas.
 
Onko Passattia siis myyty täälläkin paineantureilla toimivalla järjestelmällä? Valtaosassa volkkarikonsernin vaunuista on epäsuora mittaus joka ei paineantureita sisällä.
 
Molemmissa rengassarjoissa on mullakin ne anturit. En tiedä miten Rio reagoisi jos antureita ei löydy. Pari kertaa on rengaspaineen varoitusvalo palanut mittaristossa, paineen lisäys sammuttaa sen kun ajaa vähän matkaa. Onneksi ei kuulu mitään pimputuksia sen takia.
 
Subarussa on oltava anturit molemmissa rengassarjoissa, muuten mittaristossa on koko ajan siitä hälyt päällä, alkumetreillä info tauluun tulee teksti (TPMS-anturit tai jotain vastaavaa) kuuluu lisäksi "pling"-ääni, ei kylläkään jatkuvasti mutta aina startatessa. Nollauksen joutuu teettämään merkkiliikkeessä, maksaa kaudessa n. 50 euroa 8 renkaan osalta.

Ei pysty kuulemma deaktivoimaan vaan vaihtoehdot joko maksaa kiltisti tai katsella mittaristossa ylimääräisiä hälyvaloja.
 

Liitteet

  • IMG_6228.PNG
    IMG_6228.PNG
    13 KB · Katsottu: 741
Edelläkerrottu koskee siis ainakin Levorgia. Outbackissä sen sai ilman kustannuksia poistettua käytöstä näin halutessaan.

Mulla tuli ostaessa kesärenkaissa anturit ja talvirenkaisiin ei. Ensimmäinen talvi ajeltiin lähes kokoajan merkkivalo kojetaulussa kunnes ensimmäisessä huollossa tuo poistettiin.

Hyvä kai tuo TPMS ois jos toteutus olisi esim VAG tyylinen. Mutta kun kyseessä on anturein toteutettu, eikä järjestelmä muista kuin neljä anturia, on systeemi aika onneton. Vaihtoehtoina on kopioanturit tai vaihtelee antureita renkaista toisiin, tai koodauttaa merkkarilla aina seuraavan rengassarjan.

Joten itse valitsin TPMS:n poiston kokonaan.
 
2015 Outbackissani ei minun käsittääkseni ole antureita kesä- eikä talvipyörissä, ja hyvä näin. Ei ole koskaan tullut minkäänlaisia hälytyksiä. Ehkä systeemi oli deaktivoitu myyjäliikkeessä, kun auto oli ollut esittelyautona.

Edellisessä autossa (Nissan Qashqai) TPMS oli käytössä ja toimi kesärenkaiden kanssa hyvin. Talvella piti laittaa musta teippi varoitusvalon päälle kun varoitusta ei saanut kuulemma huollossakaan poistettua.
 
Kaikki anturit irti ja ostaa pienen tubeless kottikärrynpyörän ja laittaa ne sinne, 2 bar painetta sisään ja nakkaa tuon pyörän takakonttiin välipohjan alle  :D

Parasta olis silti kun antaisivat koodata tuon pois käytöstä ja toivottavasti valmistajat vaihtavat tuohon passiiviseen systeemiin, aktiivisista lienee harmia kaikille osapuolille, asiakkaita vituttaa käydä koodauttelemassa antureita ja varmaan merkkihuollollakin olisi muutakin tekemistä jne.
 
Minulla kopioanturit, eli kloonattiin orggisanturit talvirenkaisiin. Toimii mainiosti. Kunhan oli ensin tapeltu melkoisesti...
 
Mika_M sanoi:
Onko Passattia siis myyty täälläkin paineantureilla toimivalla järjestelmällä? Valtaosassa volkkarikonsernin vaunuista on epäsuora mittaus joka ei paineantureita sisällä.
En tiedä onko suomi-versioissa ollut, tämä 4mot tdi on saksasta tuotu käytettynä.
 
Hienosti toimii, kesä-ja talvirenkaissa. Näyttää paineet ja renkaan lämmöt. Eikä tartte turhia koodailuja tehdä huollossa. 👍🏼
 
Koivari sanoi:
Kaikki anturit irti ja ostaa pienen tubeless kottikärrynpyörän ja laittaa ne sinne, 2 bar painetta sisään ja nakkaa tuon pyörän takakonttiin välipohjan alle  :D

Parasta olis silti kun antaisivat koodata tuon pois käytöstä ja toivottavasti valmistajat vaihtavat tuohon passiiviseen systeemiin, aktiivisista lienee harmia kaikille osapuolille, asiakkaita vituttaa käydä koodauttelemassa antureita ja varmaan merkkihuollollakin olisi muutakin tekemistä jne.
Onko käytännön kokemusta tuosta virityksestä?
 
völvöxc60 sanoi:
Onko käytännön kokemusta tuosta virityksestä?

Arvasin, että joku vielä kysyy  :D

Itse asiassa ei, väistin omalta osaltani anturit kokonaan ostamalla uuden sijasta esittelyauton, jossa niitä ei vielä ollut pakkovarusteena. Neliveto Dussessa kun on aktiiviset anturit ja neljä muistipaikkaa, niin päätin olla lähtemättä mukaan tuohon systeemiin omilla rahoillani. Kuulemma muussa Dacian mallistossa rengaspainejärjestelmä on passiivinen, myös etuvetoisessa Dusterissa, tiedä sitten miksi ovat näin dorkasti asian päättäneet nelivedon kohdalla.

Mutta vilkas mielikuvitus saa kaikenlaista aikaan ja ainakin periaatteessa sen kai pitäisi toimia  :D
 
Koivari sanoi:
Arvasin, että joku vielä kysyy  :D

Itse asiassa ei, väistin omalta osaltani anturit kokonaan ostamalla uuden sijasta esittelyauton, jossa niitä ei vielä ollut pakkovarusteena. Neliveto Dussessa kun on aktiiviset anturit ja neljä muistipaikkaa, niin päätin olla lähtemättä mukaan tuohon systeemiin omilla rahoillani. Kuulemma muussa Dacian mallistossa rengaspainejärjestelmä on passiivinen, myös etuvetoisessa Dusterissa, tiedä sitten miksi ovat näin dorkasti asian päättäneet nelivedon kohdalla.

Mutta vilkas mielikuvitus saa kaikenlaista aikaan ja ainakin periaatteessa sen kai pitäisi toimia :D

Eipähän tuossa synny mitään paine-eroa, mitä voisi mitata.
 
-TimoS- sanoi:
Eipähän tuossa synny mitään paine-eroa, mitä voisi mitata.

Näin ja ilmeisesti anturit hälyttävät aina, jos paine on alle 1,5 bar, sen takia ne pitää saada paketoitua jonnekin, missä painetta saa pidettyä korkeammalla.
 
Koivari sanoi:
Arvasin, että joku vielä kysyy  :D
Valo on palanut reilut 2vk mittaristossa ;D
Ei huvittaisi käydä vaihdattamassa paristoja tuonne antureihin, kun maksaa aikaa ja rahaa. Pystyykö edes vaihtamaan, vai joutuuko peräti uudet anturit laitattamaan? Äkkiä puhutaan 200-300€ operaatiosta, kun renkaat pois vanteilta ja uudet anturit tilalle ja taas renkaat vanteille ja auton alle :rolleyes:
 
Eilen siis meni ruuvi vasempaan eturenkaaseen ja sillä reissulla kävin Neste Warkauden Portissa tarkastamassa paineet. Kaikissa muissa oli 2,6 bar mittarin mukaan ja vasemmassa etusessa 2,0 bar.

Äsken kävin rengasliikkeessä paikkuuttamassa renkaan ja pyysin 2,6 bar renkaaseen. Nollasin sitten TPMS:n ja näytti rengasliikkeen mittarin mukaan 2,6 bar laitetussa renkaassa 2,5 bar tuo TPMS. Muissa oli 2,3 bar. En tiedä TPMS tarkkuudessa, mutta nostelin sitten muidenkin painetta jälleen Warkauden Portissa, nyt mittarin mukaan 2,8 baariin ja TPMS sanoo nyt 2,5 bar.

Mikähän lie todellinen lukema? Sinänsä ihan sama, hyvä ajaa eikä nuljua nyt kuvan paineilla. Pitäisi vilkaista mitä kotimittari näyttää nyt noille paineiksi niin tietää jatkossa mitä pitää annostella ainakin kotioloissa.
 

Liitteet

  • tpms.JPG
    tpms.JPG
    25,5 KB · Katsottu: 317
Itse tarkastelin noita lukemia monella mittarilla, pyöränpumpuilla ja digitaalisilla mittareilla ja päädyin toteamaan, että ovat tarkimmat ja luotettavimmat. Päädyin koodaamaan myös lämpötilat näkyviin kun laitoin piuhan päähän.
 
Töissä olen laitellut paineet Michelin mittarilla, tuntuu näyttävän samaa kuin autokin. Huoltiksien mittarit näyttä välillä jopa barin verran pieleen. Vaan mistäpä sitä tietää mikä näyttää oikein...
 
Olen kaikkiin renkaisiin laittanut 2.9bar kotimittarilla ja tarkistanut huoltiksella. Näytti samaa. TMPS näyttää kuitenkin eri lukemia, yhdelle 2.9, kahdelle 3.0 ja yhdelle 3.1.

Mitä noista sitten uskoisi, vai onko nuo ilmamittarit noin epätarkkoja.
 
Nostelenpa vanhaa aihetta kun ajankohtainen ja tulossa ensimmäinen auto aktiivisella TPMS:llä. Houkuttelevin vaihtoehto olisi disabloida koko systeemi Mersun STARilla, mutta mikäli ei onnistu, niin mahdollisimman halvat anturit. Eli eBay jne. myyvät neljää anturia parhaimmillaan alle viiteen kymppiin, jotka lienevät kiinalaista alkuperää, joten hieman epäilyttää. Jos noista antureista ei pääse eroon, niin mistä noita kannattaisi hankkia? Paikallinen rengasmyyjä tarjoaa 170 eurolla koodattuna, mutta esim. Autelin paineantureita näyttää löytyvän parilla kympillä kappale. Ehdotuksia?

Edit. Ainakin Autel tukee sekä 315 että 433 MHz taajuuksia eli pitäisi todennäköisesti toimia.