https://yliteippaus.fi/

Typpitäyttö renkaille

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Minulle tuli tänään yllätyksenä Polon luovutuksessa autossa olevien talvirenkaiden täyttö typellä. Automyyjä kertoi heillä merkittävän typpitäytetyt renkaat vihreillä venttiilinhatuilla. Olin tietty tästä tyytyväinen. Lisäilmaa voi kuulemma laittaa normaalisti, jos on tarvetta.

Onko typpitäytöstä muilla kokemuksia ?

IMG_0181.JPG
 
Parissa autossa on talvirenkaissa ollut typpitäyttö, mutta ei tuosta ole mitään WAU!-tunnetta tullut. Ihan samalla tavalla on joutunut laittamaan paineet kuntoon allelaittaessa kuin ilmalla täytetyissäkin.
Eniten hyötyä tuosta varmaan on kesärenkaissa lämpimällä kelillä, koska typpi laajenee lämmetessään huomattavasti vähemmän kuin ilma.
Yhden rengasliikkeen omistajan kanssa kerran tuosta oli puhetta ja hän oli sitä mieltä, että henkilöautoissa tuo on lähinnä rahastusta tai silmänlumetta. Raskaassa kalustossa asia on kuulemma eri, kun renkaiden ilmatilavuudet ovat ihan eri tasolla kuin henkilöautoissa ja renkaiden lämpeneminenkin on voimakkaampaa.
 
En minäkään tuosta mitään havaittavaa efektiä odota, mutta ihmettelin vaan, että tuollainen lisäpalvelu tuli Volkswagen Centeristä tällaiseen halpisautoon sitä erikseen tilaamatta.
 
Rengasliikkeiden typpitäytöt on vähän silmänlumetta koska ne eivät ole täysin typpeä käyttäviä systeemiä, mukaan päääsee myös ilmaa.
 
Tuota typpitäyttöä ei tehdä Volkswagen Centerissä, vaan Continentalin toimesta, siellä tuo rengassarjakin on kasattu. Valmis paketti liipaistaan vaan sitten luovutushuollossa auton alle.
 
Paljonkohan typpitäytetyn renkaan typpipitoisuus oikeasti on?

Tuskin sitä tyhjiössä tai typpihuoneessa on vanteelle väännetty. Silloin siellä on jo yksi renkaan tilavuus ilmaa ja jos siihen päälle lasketaan vaikkapa 2 barin paine, niin renkaassa on kolme kertaa sen tilavuuden verran normaalipaineista kaasua.

Kun vielä muistetaan normaalissa ilmassakin olevan 78 %:a typpeä, niin saavutetaanko sillä ~ 90 %:n typpipitoisuudella jotain mitattavissa olevaa eroa normaaliin 78 %:n typpitäytökseen?

En ainakaan maksaisi extraa typpitäytöstä, ellei sitten olisi jotain faktaa sen hyvyydestä.
 
On kokemusta kesärenkaissa, ja hyöty oli yhtä tyhjän kanssa...
 
60tn yhdistelmän renkaissa typpeä käytettiin. Kesähelteillä rengas on kovilla kun lämpö nostaa renkaan painetta. Typellä täytettynä ei tätä ongelmaa ole. Samoin kylminä öinä kun auto seisoi, rengaspaine säilyi korkeampana eikä renkaat ollut kantikkaat alkumatkasta.
Renkaat muuten tyhjiöitiin ennen typpitäytöstä, kosteus pois...

Henkilöautoonkin tuli typet laitettua, hyötyä en ole huomannut.
 
Sopimattoman värinen tuollainen vihreä venttiilinhattu. Itse tyydyn 78 % typpipitoisuuteen renkaiden täytössä.
 
Penguin sanoi:
Sopimattoman värinen tuollainen vihreä venttiilinhattu. Itse tyydyn 78 % typpipitoisuuteen renkaiden täytössä.

Myyjä kysyi vartavasten, haluanko vaihdattaa hatut mustiin. Siinä yhteydessä tämä typpi tulikin puheeksi. Halusin tietenkin pitää pikantin vihreät  ;D.
 
Itse ajattelin kokeilla kesän tullessa tuota. Jo nyt paineet vaihtelee päivän mittaan 2,3 - 2,6 bar välillä riippuen ulkolämpötilasta ja auringon paahteesta, eipähän tuolla suurta väliä ole mutta rengaspainenäyttö saa seuraamaan tuota liikaakin.

Kuulemma typpitäyttö maksaa 20 AED eli noin 5 EUR. En tiedä miten hyvin tai huonosti tekevät tuon eli tyhjentävätkö ilman kunnolla pois ennen täyttöä.
 
Miksi kukaan ei kehittele tuplaventtiilisysteemiä jossa toisesta syötetään typpeä ja toisen kautta poistetaan samaan aikaan ilmaa. Kun poistopuolella havaitaan tietty typpipitoisuus olisi renkaassa täysi typpitäyttö.  :rolleyes:

Voisihan sitä tietysti porata reiän ja tubeleksella paikata sitten  8)
 
jni sanoi:
Varmaan näin, vaikka ei meikäläiselle oikein aukea, mitä tässä tarkoitetaan.

Jos vaikka poraat 5mm reiän kumiin kulutuspinnan keskiosaan ja täytät typellä niin pitkään että renkaassa pelkkää typpeä, paikkaat sitten reiän tubelespaikalla ja täytät loppuun typellä sopiville paineille  8)

Eikös siellä silloin ole 100% typpitäyttö ?
 
dingdongpingpong sanoi:
Jos vaikka poraat 5mm reiän kumiin kulutuspinnan keskiosaan ja täytät typellä niin pitkään että renkaassa pelkkää typpeä, paikkaat sitten reiän tubelespaikalla ja täytät loppuun typellä sopiville paineille  8)
Mitäs jos tyhjentää renkaan ilmasta ja täyttää typellä? Miksi porata reikiä? Jos epäilyttää että ilmaa renkaaseen jääny niin käyttää venttiilin pois ja painelee tyhjäksi.
 
Markku J sanoi:
Myyjä kysyi vartavasten, haluanko vaihdattaa hatut mustiin. Siinä yhteydessä tämä typpi tulikin puheeksi. Halusin tietenkin pitää pikantin vihreät  ;D.

Et sitten pyytänyt liksoiksi neljää mustaa hattua?  8)

Ehkä tuo typpitäyttö pitää ne rengaspainevaroittimet paremmin kunnossa.
 
Luppis sanoi:
Mitäs jos tyhjentää renkaan ilmasta ja täyttää typellä? Miksi porata reikiä? Jos epäilyttää että ilmaa renkaaseen jääny niin käyttää venttiilin pois ja painelee tyhjäksi.

Miten sen saa tyhjäksi? Sinne jää väkisin normaali ilmakehän paine, ellei jollakin keinoin ime reilusti alipaineen puolelle. Yleensä rengas ei kai tiivisty paineen laskiessa eli kovin suurta alipainetta sinne ei saa imettyä vanteella ollessaan.
 
Paras ehdotus oman vitsini lisäksi oli tuo "käyttää venttiili irti ja painella rengas tyhjäksi"
Aiheutti kahvien siistimisefektin näytöltä... 8)
 
Kun litran mitassa on ilmanpaine 1 ja siihen lisätään 2 litraa typpeä, niin paine on noin 3 lisäyksen jälkeen.
Happea jäi 0,2 litraa alkutilanteessa siihen litran mittaan, joten nyt happea on siinä  0,2/3= eli noin 6%.
 
dingdongpingpong sanoi:
Paras ehdotus oman vitsini lisäksi oli tuo "käyttää venttiili irti ja painella rengas tyhjäksi"
Aiheutti kahvien siistimisefektin näytöltä... 8)
Jos nyt oikein pilkkua taas nusastaan niin helpoin tapa poistaa 100%:sesti normaali ilma pois renkaasta on painaa kumi pois vanteelta ja ampua typellä kumi takasin vanteelle. Tarpeeksi suurella paineella ammuttuna sinne jää vain enään typpi.