- 16.3.2019 klo 21:30 / Maastoauto Afrikkaan, onko vanhalle vertaista?
Luin Rauno Pankolan kirjan Afrikan safari. Matka alkoi 1959, kesti reilun vuoden. Autona oli upouusi Land-Rover, siis jotakuinkin tuon näköinen.
Alas mentiin länsirannikkoa, ylös tultiin itärannikkoa. Afrikan osalle kilometrejä kertyi noin 47 000.
Matkan kustannukset olivat 1,5 miljoonaa markkaa eli nykyrahassa 36 000 euroa. Tuosta summasta auton kunnossapito, huolto, korjaukset ja polttoaine nielivät noin kaksi kolmasosaa.
Polttoaineen kulutukseksi autostradalla mainitaan 15 litraa. Afrikan keskikulutus oli 20 litraa ja maksimikulutus 35 litraa.
Mitä autosta sitten hajosi? Tässä lainaus:
"Land-Roverimme, eli Elmerin, moottori kävi kuin kello koko matka ajan, eikä sitä tarvinnut edes rukata. Menomatkalla katkesi jousista lehti kuusi kertaa. Kapkaupungissa uusitut jouset kestivät sitten moitteettomasti paluumatkan. Kaikki iskunvaimentajat oli vaihdettava uusiin kahdesti. Kapkaupungissa oli uusittava jarruhihnat, kytkinlevyt ja akku. Paluumatkan alkupuolella katkesivat molempien takapyörien vetoakselit, takatasauspyörästö hajosi ja vaihdelaatikkoon oli uusittava muutama hammaspyörä ja laakeri rankan länsirannikon jälkiseurauksina. Mutta niinpä Kapkaupungissa kuulemamme mukaan Elmeri oli ensimmäinen auto, joka oli ajanut Afrikan länsirannikon reitin kokonaisuudessaan."
Millaiset olivat olot? Hirveät. Auto jumittui monta kertaa mutaan, valui ojaan ja sille annettiin runtua sen minkä sielu sieti. Ajo oli paikoin oikeasti maastoajoa ja silloinkin kun ei ollut, tiet olivat karseassa kunnossa. Pankola myös valitsi reittejä, joita paikalliset eivät suositelleet niiden vaikeakulkuisuuden vuoksi. Hän tahtoi nähdä "oikeaa" Afrikkaa.
Kaikkinensa siis auton suorituskyky mitattiin ihan oikeasti viimeisilleen. Suurin ongelma tuntui olevan muta, joka pysäytti auton sen suuresta maavarasta huolimatta. Sen jälkeen työnnettiin n-kerien (tätä sanaa viljeltiin kirjassa paljon) avustuksella, vinssattiin, kiskottiin nelivetoisilla kuorma-autoilla ja tehtiin jos jonkinlaisia konnankoukkuja.
Afrikkakin lienee sivistynyt ja sen myötä myös tiestö parantunut. Mutta jos lähtisit samanlaiselle reissulle, niin mikä olisi valintasi autoksi?
Alas mentiin länsirannikkoa, ylös tultiin itärannikkoa. Afrikan osalle kilometrejä kertyi noin 47 000.
Matkan kustannukset olivat 1,5 miljoonaa markkaa eli nykyrahassa 36 000 euroa. Tuosta summasta auton kunnossapito, huolto, korjaukset ja polttoaine nielivät noin kaksi kolmasosaa.
Polttoaineen kulutukseksi autostradalla mainitaan 15 litraa. Afrikan keskikulutus oli 20 litraa ja maksimikulutus 35 litraa.
Mitä autosta sitten hajosi? Tässä lainaus:
"Land-Roverimme, eli Elmerin, moottori kävi kuin kello koko matka ajan, eikä sitä tarvinnut edes rukata. Menomatkalla katkesi jousista lehti kuusi kertaa. Kapkaupungissa uusitut jouset kestivät sitten moitteettomasti paluumatkan. Kaikki iskunvaimentajat oli vaihdettava uusiin kahdesti. Kapkaupungissa oli uusittava jarruhihnat, kytkinlevyt ja akku. Paluumatkan alkupuolella katkesivat molempien takapyörien vetoakselit, takatasauspyörästö hajosi ja vaihdelaatikkoon oli uusittava muutama hammaspyörä ja laakeri rankan länsirannikon jälkiseurauksina. Mutta niinpä Kapkaupungissa kuulemamme mukaan Elmeri oli ensimmäinen auto, joka oli ajanut Afrikan länsirannikon reitin kokonaisuudessaan."
Millaiset olivat olot? Hirveät. Auto jumittui monta kertaa mutaan, valui ojaan ja sille annettiin runtua sen minkä sielu sieti. Ajo oli paikoin oikeasti maastoajoa ja silloinkin kun ei ollut, tiet olivat karseassa kunnossa. Pankola myös valitsi reittejä, joita paikalliset eivät suositelleet niiden vaikeakulkuisuuden vuoksi. Hän tahtoi nähdä "oikeaa" Afrikkaa.
Kaikkinensa siis auton suorituskyky mitattiin ihan oikeasti viimeisilleen. Suurin ongelma tuntui olevan muta, joka pysäytti auton sen suuresta maavarasta huolimatta. Sen jälkeen työnnettiin n-kerien (tätä sanaa viljeltiin kirjassa paljon) avustuksella, vinssattiin, kiskottiin nelivetoisilla kuorma-autoilla ja tehtiin jos jonkinlaisia konnankoukkuja.
Afrikkakin lienee sivistynyt ja sen myötä myös tiestö parantunut. Mutta jos lähtisit samanlaiselle reissulle, niin mikä olisi valintasi autoksi?