https://yliteippaus.fi/

Maastoauto Afrikkaan, onko vanhalle vertaista?

Sopeutuja

Klassikkoainesta
Liittynyt
11.11.2015
Luin Rauno Pankolan kirjan Afrikan safari. Matka alkoi 1959, kesti reilun vuoden. Autona oli upouusi Land-Rover, siis jotakuinkin tuon näköinen.

Alas mentiin länsirannikkoa, ylös tultiin itärannikkoa. Afrikan osalle kilometrejä kertyi noin 47 000.

Matkan kustannukset olivat 1,5 miljoonaa markkaa eli nykyrahassa 36 000 euroa. Tuosta summasta auton kunnossapito, huolto, korjaukset ja polttoaine nielivät noin kaksi kolmasosaa.

Polttoaineen kulutukseksi autostradalla mainitaan 15 litraa. Afrikan keskikulutus oli 20 litraa ja maksimikulutus 35 litraa.

Mitä autosta sitten hajosi? Tässä lainaus:

"Land-Roverimme, eli Elmerin, moottori kävi kuin kello koko matka ajan, eikä sitä tarvinnut edes rukata. Menomatkalla katkesi jousista lehti kuusi kertaa. Kapkaupungissa uusitut jouset kestivät sitten moitteettomasti paluumatkan. Kaikki iskunvaimentajat oli vaihdettava uusiin kahdesti. Kapkaupungissa oli uusittava jarruhihnat, kytkinlevyt ja akku. Paluumatkan alkupuolella katkesivat molempien takapyörien vetoakselit, takatasauspyörästö hajosi ja vaihdelaatikkoon oli uusittava  muutama hammaspyörä ja laakeri rankan länsirannikon jälkiseurauksina. Mutta niinpä Kapkaupungissa kuulemamme mukaan Elmeri oli ensimmäinen auto, joka oli ajanut Afrikan länsirannikon reitin kokonaisuudessaan."

Millaiset olivat olot? Hirveät. Auto jumittui monta kertaa mutaan, valui ojaan ja sille annettiin runtua sen minkä sielu sieti. Ajo oli paikoin oikeasti maastoajoa ja silloinkin kun ei ollut, tiet olivat karseassa kunnossa. Pankola myös valitsi reittejä, joita paikalliset eivät suositelleet niiden vaikeakulkuisuuden vuoksi. Hän tahtoi nähdä "oikeaa" Afrikkaa.

Kaikkinensa siis auton suorituskyky mitattiin ihan oikeasti viimeisilleen. Suurin ongelma tuntui olevan muta, joka pysäytti auton sen suuresta maavarasta huolimatta. Sen jälkeen työnnettiin n-kerien (tätä sanaa viljeltiin kirjassa paljon) avustuksella, vinssattiin, kiskottiin nelivetoisilla kuorma-autoilla ja tehtiin jos jonkinlaisia konnankoukkuja.

Afrikkakin lienee sivistynyt ja sen myötä myös tiestö parantunut. Mutta jos lähtisit samanlaiselle reissulle, niin mikä olisi valintasi autoksi? 
 
Lantikka (Joku pahoittaa mielensä tuosta nimestä) ja tällä tarkoitan Toyotan Landcruiseria.
 
Lantikalla ja Landcruiserilla ei vaan ole mitään tekemistä keskenään, toki molemmat saattaisi olla aivan hyviä vaihtoehtoja tuollaiselle reissulle.
 
Hyvä kysymys tämä polttoaine.
Taitaisi jonkin verran kanistereissa oltava tänäkin päivänä. Sähkö...??
 
Sopeutuja sanoi:
Mutta jos lähtisit samanlaiselle reissulle, niin mikä olisi valintasi autoksi?

Enempiä miettimättä Toyota Land Cruiser. Jos miettisi vähän enemmän niin keksisi varmaan minkä version siitä.
 
Sopeutuja sanoi:
Mutta jos lähtisit samanlaiselle reissulle, niin mikä olisi valintasi autoksi?

Jos autossa ei tarvitsi roudata muita ihmisiä eikä nukkua niin Suzuki Jimnyllä lähtisin matkaan. Menee kokonsa puolesta monesta kohtaa josta isompi ei mahdu eikä n. tonnin painolla tarvita niin paljoa työntäjiä tai vetäjiä kuin Land Cruiserilla.
 
Tankilla...

Eikös tuo moottoripyörällä halki Afrikan tv-sarja jo osoittanut että valkoinen mies tarvitsee Afrikassa selvitäkseen armeijan.

Tekninen ongelma yleisellä paikalla ja kohta piti jo lähteä loitsimaan kansalliskaartia avuksi ettei tapahtu joukkomuilutusta.


Kyllä me ollaan niin rasisteja, niin rasisteja täällä Suomessa.
 
Pajero tai Landcruiser voisi olla ihan hyvä valinta Afrikan kiertoajelulle. Tietysti jos haluaa pelata varman päälle, niin voisi ottaa Ruotsin armeijan Volvon. 8)

00a600f52fe64481652486b341a4e262.jpg
 
Kyllä Landcruiserin iso 6-sylinterinen diesel oli vakuuttavan kuuloinen ja alustakin kesti ajelun potholesta toiseen tansanialaisella maantiellä. Perhanan raskas se on suosta nostettavaksi, mutta ei kai sitä ihan pakko ole suohon ajaa. Kuitenkin tie, vaikka ei häävi olekaan, löytyy nykyään jokaisesta Afrikan valtiosta.

Nykyiset cruiserit lienevät kuitenkin leluja verrattuna noihin vanhoihin, joissa oli kunnon ratakiskorunko ja hidaskierroksinen diesel jakajapumpulla.
 
Bear sanoi:
Tietysti jos haluaa pelata varman päälle, niin voisi ottaa Ruotsin armeijan Volvon. 8)

Epäilen että tuon kanssa tulisi ongelmaksi korjaukset/huolto, ts. sanoen niiden paikallinen tuki. Ihan mutua siis ja sen samaa perustetta noudattaen sanoisin kanssa, että LandCruiser tai tuo LandRover.
 
Miksei voisi mennä tyylillä ? Jos jotakin hajoaa niin remonttimiehet tulee lentokoneella paikan päälle korjaamaan....
 

Liitteet

  • dc1lgkwwsaawwhk.jpg
    dc1lgkwwsaawwhk.jpg
    53,8 KB · Katsottu: 137
Epäilen, että tänään Afrikan reissu olisi paljon vaarallisempi kuin 1959. Plus Afrikan väkimäärä on noussut aivan saakuristi=lisää vaaroja. Oma ajoneuvovalinta Unimog.
 
Land Roveria ei taideta valitettavasti enää tehdä eikä myöskään Land Cruiseria. Siis niitä alkuperäisiä oikeita maastoautoja. Nämä nykyiset mallit ovat jo liian hienoja leluja Afrikan olosuhteisiin.

Edellä ehdotettiin Unimogia ja se olisi minunkin valintani. Unimogista tehdään sekä kaksi- että kolmiakselisia Adventure-malleja. Se on kuin tehty Afrikan kiertämiseen. Alla pari linkkiä.

https://mbs.mercedes-benz.com/de/special-trucks/offroad-reisen/reisemobil-mog-home-fuer-moderne-abenteurer.html

https://mbs.mercedes-benz.com/de/special-trucks/offroad-reisen.html
 
No ei siellä nyt aivan kaikkia länkkäreitä sentään tapeta. Ja infrakin monin paikoin ihan hyvällä tasolla.

 
Jos budjetti ei olisi kovin rajoittunut, niin itse ottaisin varmaan aihioksi jonkun J100 Land Cruiserin, eli edellisen korimallin. Siitä vielä se "kehitysmaamalli", eli jäykillä akseleilla. Ja moottoriksi iso bensavapari. Siihen sitten teettäisi aivan hillittömän remontin, korottaisi hiukan alustaa sekä isompaa rengasta alle.

Tämä mallin iso etu olisi se, että näitä löytyy Afrikan kaikista nurkista ja osaamista&luovuutta niiden korjaamiseen. Viet sinne jonkun uusimman hipomallin, niin taatusti tulee jossain vaiheessa äitiä ikävä, kun joku erikoiskomponentti sanoo poks takakongon laitamilla.
 
Juhosson sanoi:
Land Roveria ei taideta valitettavasti enää tehdä eikä myöskään Land Cruiseria. Siis niitä alkuperäisiä oikeita maastoautoja. Nämä nykyiset mallit ovat jo liian hienoja leluja Afrikan olosuhteisiin.

Kyllä nämä perinteiset "kasari-Land Cruiserit" on edelleen tuotannossa. Eu-kilpiin ei saa, mutta kehitysmaihin kyllä. Gibraltarilta näitä ainakin saa ostaa ja ilmeisesti Suomenkin Tojotalta voi tilata, kun näitä näkyy suomalaisilla kaivoksilla.

hzj78-rjmrs-s13-C2.jpg


https://www.toyota-gib.com/eng/models/heavy-duty-utility-type/land-cruiser-70/land-cruiser-76-hardtop-HZJ76-RKMRS.html

 
Bear sanoi:
Pajero tai Landcruiser voisi olla ihan hyvä valinta Afrikan kiertoajelulle. Tietysti jos haluaa pelata varman päälle, niin voisi ottaa Ruotsin armeijan Volvon. 8)
Volvo Laplanderin kaksiakselisia oli aikanaan paljon IVOlla ja uudempia vähemmän.