https://yliteippaus.fi/

Rascassen koeajoblogi 2018

Rascasse

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.8.2014
Aloitetaan tämän vuoden blogi huikealla bemari ilotulituksella

BMW 530i 2018
15741_p1_s_1.jpg

Olen jo 2017 blogissa kirjoittanut paristakin G30 5-sarjalaisen koeajosta, joten keskityn tässä eri moottoriversioiden eroihin. 530i malli vetää tasaisesti jo alhaalta lähtien. Veto on tasaista, mutta jopa laimeaa fiilikseltään. Suoritusarvot ovat loistavat (6.2s 0-100km/h), mutta ratin takana kiihtyvyys ei tunnu, muuta kuin 1/2 vaihteella.  Äänimaailma on parantunut sitten N20 moottoriversion. Enää ei kuullosta ompelukoneelta. Isoksi autoksi tämä on kevyt käsiteltävä. Herkkä vaihtamaan suuntaa.

BMW 540d 2018
1502503849_081217c01-test-drive-2_t755_h061d647ebaff930a54e3f06aedb6200dd55cde61.jpg

Huikeat voimavarat paperilla, miten näkyy käytännössä (320hv, 680Nm)? Ei muuta kuin pedaalin pohjaan 1000rpm kohdilta. No, mitään ei tapahdukaan? Moottori vaatii 1500-2000rpm, jotta auto heti hyökkäisi. 80km/h vauhdista taas kun pedaalin painaa pohjaan niin auto hyökkää hyvinkin iloisesti. Pienillä kierroksilla veto on vasta useamman sekunnin turboviiveen päässä. Tämän vuoksi laatikko hakee herkästi pienempää, jotta saataisiin haluttu kiihtyvyys. Vaihteisto ajattaa autoa 1000-1500rpm alueella normaaliajossa ja näillä kierroksilla vääntö ei ole heti hyödynnettävissä. Vähän jäi raskas tunnelma moottorista.

BMW 540i 2018
Tässä koneen käynnin tasaisuus ja äänimaailman rauhallisuus ovat juhlavaa. Diesel mallin farkut on vaihtunut liituraitaan.  Bensiiniversio reagoi paljon herkemmin kaasuun kuin d malli. Tämä lähtee myös alhaisilta kierrosluvuilta kiihtymään. Kone ottaa herkästi kierroksia ja luo sporttista tunnelmaa. Plussana veto aina paranee kierrosluvun kasvun myötä, mikä on harvinaista ahdetuissa koneissa. Huikea moottori myös tässä korissa. Meno on kepeää ja ehdottomasti oikea valinta 5-sarjaan. (hankintahinta..)



BMW 550i 2018

2018-BMW-M550i-xDrive-test-drive-22.jpg

Harvoin on mahdollisuutta kokeilla V8 mallia. Tyhjäkäynti on vaikuttava! Bassoa riittää.  Menohaluja riittää. Veto on täyteläistä ja huikeinta on ohituskiihtyvyys. Vauhti vielä kertaluokkaa nopeammin kuin 540i mallilla. Positiivista on myös kulutus. Reippaassa koeajopoljennassa mittari näyttää 18l/100km. Onhan se paljon, mutta kun vertaa 540d mallin 14l/100km ja 540i mallin 16l/100km niin ei se järkyttävästi enempää ole. Kaikki nämä menevät tasaisella hyvinkin pienellä. Saksalaisen sivuston yhden auton otannalla todellinen keskikulutus on 550i:lle on 11,6l/100km, kun taas 540d 8,3l/100km ja 540i 9,3l/100km. Ei nyt kovin pahoja suhteessa suorituskykyyn.


Blogia saa kommentoida!
 
VW Arteon 2.0TSI 2018
maxresdefault.jpg

Hieman tavallisuudesta erottuva malli. Moottorin puolesta menohaluja alkaa olla mukavasti 280hp, mutta ohjaus ei eroa riittävästi Passatista. Tämä on leppoisaan cruisailuun soveltuva malli. Urheiluauton terävyyttä ei ole. Erikoisena huomiona se, että kattoluukku pitää suhina ääntä jo 60km/h lähtien, kun parhaissa kilpailijoissa suhinat alkavat 120-140km/h. Eihän siinä mitään, mutta kun väliverho on ohutta kangasta, niin suhinasta ei pääse eroonkaan.


VW GTI 2018
vw-golf-8-gti-2019-1.jpg

Tämän olen jo kerran aiemmin koeajanut. Moottorin hengettömyys kummastutti jälleen. Onko tämä todella GTI moottori? Meno on hengetöntä alle 3000rpm ja lisäksi kaasuun vastaavuus on turhan laiskaa. Ei oikein synny sporttista fiilistä.


VW Golf R 2018
volkswagen-golf-r-2017-blue-1.jpg

Jos GTI versio oli pettymys, niin R alkaa vastata odotuksia. Tässä ohjaus on viritetty sporttisempaan suuntaan ja moottori reagoi tyhjäkäynniltä lähtien. Menopuoli on paljon railakkaampi kuin tehoero GTI malliin antaa ymmärtää.
 
Rascasse sanoi:
VW Arteon 2.0TSI 2018
maxresdefault.jpg

Hieman tavallisuudesta erottuva malli. Erikoisena huomiona se, että kattoluukku pitää suhina ääntä jo 60km/h lähtien, kun parhaissa kilpailijoissa suhinat alkavat 120-140km/h. Eihän siinä mitään, mutta kun väliverho on ohutta kangasta, niin suhinasta ei pääse eroonkaan.


Täh? Siis oikeesti kattoluukku suhisee noilla nopeuksilla? Käsittämätöntä. Väittäisin että meidän Audissa ei kuulu juuri mitään mikä kiinnittäisi huomiota, milloinkaan.. - paitsi jos se on auki. Joskaan ei me olla yli 120km/h ajettukaan  :rolleyes:
 
Skula sanoi:
Täh? Siis oikeesti kattoluukku suhisee noilla nopeuksilla? Käsittämätöntä. Väittäisin että meidän Audissa ei kuulu juuri mitään mikä kiinnittäisi huomiota, milloinkaan.. - paitsi jos se on auki. Joskaan ei me olla yli 120km/h ajettukaan  :rolleyes:
Voi olla myös yksilövika ja säädettävissä mutta näin oli koeajoautossa.
 
juupeli sanoi:
Luen mieluusti blogiasi tänäkin vuonna. Hyvää höpinää ja hienoja kuvia, osa ilmeisesti omiasi?  :)
Kiitos!  Nämä on netistä kopioituja. Olisi myös omiakin kuvia mutta ne kännykkäräpsyjä.
 
Kiinnostava näitä lukea!

Harmi kun mulla jäi BMW 530i ajamatta. Olisi ollut kiva vertailla hybridiin ja myös sen suhteen, että vitonen on tuolla voimalinjalla erittäin kevyt auto. 540i autossa oli mun mielestä hieman sellaista raikasta keveyttä joka m550d ja m550i autoista täysin uupui.
 
Auto2018 messujen antia:


Peugeot 508 vs. Opel Insignia country tourer:

Opel muotoilu on onnistunut, joskaan ei valtavan moderni. Sisusta on perinteisempi ja yllätyksetön. Diesel toimii mukavasti ja vaihteisto on myös huomaamaton. Ei mitään yllättävää. Kelpo perusauto. Ehkäpä erikoisinta oli toimiva HUD tässä hintaluokassa.
Peugeot 508 on taas muotoilultaan toista maata. Erittäin onnistunut muotoilu ja omalaatuinen kokonaisuus.  Myös sisusta on tällä kertaa ulkonäön tasolla. Laadukas sisusta ja muista poikkeava. Pieneen rattiin tottuu hyvin nopeasti ja toimii se autoilu näinkin. Vaikea sanoa kumpi on parempi, perinteinen ratti vai Peugeotin mikromallinen. Auto on mukavan hiljainen ja aivan loistava vaihtoehto jos perinteiset saksalaiset merkit tuntuvat liian tutuilta. Ajaminen ei ole erityisen jännittävää kuitenkaan. Kaasupolkimessa on selvä turboviive. Ensin polkaisulla kaasupoljin tuntuu tyhjältä ja vasta sekunnin parin päästä tulee vastine. Näin on monessa muussakin autossa, mutta ainakin minulla etäännyttää pahasti kunnollisesta ajotuntumasta. Moottorin ääni taas on mukavan bassovoittoinen ja nelisylinterisen karheus on saatu mukavasti peitettyä.



Mazda MX5 vs. MB A250 AMG vs. Hyundai i30N

MB A250 sisusta on selvästi luokan tuorein ja modernein. Varsinkin pimeällä iltavalaistus on mainio. Myös ulkonäöltään muotoilu on onnistunut. Ensituntuma antaa Golf GTI sporttisuuden. Ripeä sportti, jossa on maukkaat äänet. Ohjauksessa on nykyautoksi hyvä tuntuma ja jopa kaasupolkimessa on tuntumaa. Hetken päästä, kun sporttinappula löytyi, niin tästä löytyi kehkeytyi aivan toinen auto -WOW. Nyt on aivan toisenlainen terävyys autosta ja äänipuoli on mestariteos nelisylinterisestä. Ehkäpä kaiuttimista on vahvistettu ääniä, mutta näin ainakin ensikerralla ei kuullosta niin teennäiseltä kuin jotkut toteutukset. Tässä on harvinainen nykyauto, jossa on tunnetta ja fiilistä ajaa! Hieno paketti ja täysin eri maata kuin perusmallit. Tällä onnistuu hiljainen cruisailu ja sporttinen meno! Kaksi autoa yhdessä paketissa.

Seuraavaksi pitkään odotettu koeajo Mazda MX5:lla. Tästä olen kuullut kaikkea hyvää ja erityisesti innostaa päästä kokeilemaan miltä alle 1000kg auto tuntuu. Ulkonäkö on erittäin sporttinen ja tunnelma sisällä on kompakti, mutta ei ahdas. Ajo asento on piristävän matala. Ensi painallus kaasuun tuottaa valtavan pettymyksen. ähh, joo onhan tämä vapari ja voimaa ei ole alhaalla, mutta hei...tässä on kuitenkin 500kg vähemmän painoa ja joku 180hp kuitenkin. Aika moni auto lähtee alle 3000rpm tätä paremmin vaikkei ahdinta olekaan. Seuraavassa lähdössä vähän enemmän kaasua ja kyllähän siellä jotain alkaa tapahtua ainakin äänien puolesta. Katsaus lyhyen kiihdytyksen jälkeen nopeusmittariin ja häh...vain 60km/h. Äänet kantautuvat selvästi ohjaamoon ja ovat yllättävän karkeat ja kun kierrokset nousee 5000rpm paikkeille niin rouheat, nelisylinterisen äänet eivät innosta vauhdikkaampaan ajoon. Mutkassa taas luistonesto leikkaa kaiken hauskan pois ja erityistä ajonautintoa ei ehdi syntyä.  Automaatti ei ole kovin terävä ja tämä auto kaipaisi ehdottomasti manuaalia. Nyt tuntuu kuin ajaisi pakkopaidassa tätä ja yhteyttä ajamiseen ei synny. Ehkä kitkarenkaat ja luistonesto ei pelaa ollenkaan yhteen: tehot tuntuu olevan täysin hukassa.  Joskushan näitäkin esiintyy, että löysät kitkat pistävät ajonvakautuksen solmuun ja renkaat ja auto ei pelaa yhteen. Annan kuitenkin toisen mahdollisuuden ja jään odottamaan kesärenkailla ja manuaaliversiota.

Hyundai on uusi tuttavuus ja jo ensikäännös kertoi että nyt ollaan kaukana tavan GTI-autosta. Tässä on luonnetta! Ohjaus ja kaasu on teräviä ja tuntuma tiehen on erinomainen. Volkswagen GTI on tämän rinnalla matkailuauto ja I30N on aito sportti! Äänet ovat parhaat mitä olen kuullut nelisylinterisestä. Tällä on ilo kiihdytellä. Tuntuma kaasupolkimeen on erinomainen turbosta huolimatta. Manuaali toimii täsmällisesti. Tämä on yksi hauskimpia autoja. Miinuspuoliakin toki on: sisusta ei ole Mersun A-mallin veroinen, kaukana siitä. Ohjaus tempoilee ja alusta on terävissä saumoissa hieman kova, mutta ei epämukava. Äänitaso on korkea.  Jos Mersussa oli kaksi luonnetta, niin tässä on selkeästi vain yksi, mutta se on toteutettu valtavan hienosti. Täydellinen yllätys!



Audi A6

Ulkoapäin muotoilu on tyypillistä Audia: marginaalisesti uutta muotoa siellä täällä, mutta selvästi vanhaa tuttua kaavaa noudatetaan. Sisällä muutoksia on enemmän, mutta värejä tai mitään jännittävyyttä ei täältä löydä. Kliinistä, toimivaa, mutta ehkä turhankin harmaata. Ajotuntuma on hitaasti edeten hyvin etäinen, mutta samalla korostuu ajamisen helppous. Tätä on turvallista ajaa. Liikennevalolähdössä huomion kiinnittää etupään heikko pito. Rengas sutii helposti jo 2l dieselillä ajonvakautuksen normaaliasennossa. Jo 20 minuutin lenkillä päällimmäisenä jää mieleen tylsyys. Jos joku kaipaa laadukasta, helposti lähestyttävää autoa, niin tässä se on. Niille taas jotka haluavat jotain perusautoa erikoisempaa, niin löytyy varmasti parempiakin vaihtoehtoja.

Jos ajoit samoja autoja, niin mitä mietteitä jäi koeajosta?
 
1454691548768.jpg


Alfa Romeo Giulia 2018, 2.0 Veloce 280hp (bensiini)

Tämän näkeminen livenä on aivan huikeaa! Kyllä italialaiset osaavat muotoilun. Kaiken nähneenä tästä autosta jopa innostuu! Todellinen namupala ja erottuu edukseen saksalaisista kilpailijoista. Herättää kovasti ajohaluja.
Ja ilo ei rajoitu vain ulkonäköön. Onneksi on vielä autoja, jossa sporttisuus on jotain muuta myös kuin ahdettu nelisylinterinen +200hp moottori. No tässä oli juuri sellainen moottori, mutta sporttisuus syntyy auton antamasta palautteesta ja tunteesta, että olet itse kuskina. Autoa ohjaa kuski eikä elektroniikka. Saksalaisten premiumien keskittyessä mukavuuspainotteiseen, kaikkia miellyttävään tuotantoon (A4, MB-C, BMW 3srj), Alfa hyökkää lähes tyhjäksi jätettyyn segmenttiin (takaveto, aidosti sporttinen auto).

Ohjaus on herkin mitä olen kokenut. Sitä osasin jo odottaa, mutta ohjaus on todellakin nopea ja herkkä. Näillä eväillä ajosta tulee alkuun kulmikasta, mutta pikkuhiljaa siihen tottuu, mutta ei täysin sinuiksi pääse. Keula kääntyy yhtä innokkaasti kuin Minissä ja mutka-ajelu on todellista nautintoa. Tästä keulan aktiivisuudesta saksalaiskilpailijat jäävät kauas taakse. Luistonestoa ei kaiketi saa pois päältä. Eihän sitä tarvitsekaan saada, mutta tämän auton kanssa olisi kiva pitää enemmänkin hauskaa.  Pito on tautisen hyvä ja liikenneympyrät taittuvat aivan hurjalla vauhdilla. Keula ei luista juuri yhtään. Vain kovimmalla yrityksellä keula luistaa metrin verran ja sitten taas pito palautuu. Takapito ei lopu koskaan (ajonvakautus). Myöskään sporttimoodilla (d) tällä ei sladitella mutkissa. Alustan kyvyt on jopa niin korkealla, että tavalliset mutkatiet tuntuvat liian helpoilta. Ohjaukseen tosin kaipaisi vielä lisää tuntumaa. Sitä on, mutta enemmän olisi tarvetta. Pidosta ei saa palautetta ratin kautta, mikä on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia hauskuuden kannalta. Valitettavasti juuri parempaakaan ohjausta ei ole tänä päivänä saatavilla tässä luokassa (parempaa ohjaustuntumaa tarjoaa MB A250 AMG, Hyundai I30N, Mini ja ehkä minulta koeajomattomat Ferrarit yms.).

33766359103_500fdabab0_b.jpg


Kuljettajaa hemmotellaan upealla nahkaisella ohjauspyörällä, jonka kruunaa Ferrarista (?) lainatut alumiiniset KOOKKAAT vaihdevivut. Ne voisivat olla vielä kiinnitetty rattiin, jolloin vaihdot onnistuisivat myös ratti käännettynä. Kerrankin vaihdevipujen materiaali tuntuu riittävän laadukkailta. Ylöspäin vaihdot ovat suht nopeita, mutta alaspäin saisi nopeamminkin vaihtaa. Laatikko osaa vaihtaa kaksi kertaa painettaessa kaksi vaihdetta peräkkäin alaspäin (tätä ei ensimmäisten vuosien ZF 8-vaihteiset osanneet). Laatikkoon liittyy kuitenkin muutamat murheet. Hitaassa ajossa meno on silloin tällöin töksähtelevää. Vaihtokohta on välillä kuin kokemattoman kuskin kytkinpolkimen käytön seurauksena jysähtelevää. Lisäksi alaspäin vaihdoissa välikaasua ei tule, joten joskus vaihtotapahtuma kestää ja joskus se heilauttaa koko autoa kun kierrosalueet eivät mätsää.

2018-alfa-romeo-giulia-05-z-inline2-photo-698213-s-original.jpg

Alfan kookkaat vaihdevivut

Moottorin plussina voi pitää nelisylinteriseksi hyvää soundia. Sille tyypillinen karheus ei tule esiin. Äänessä on myös sopivasti bassoa mukana. Harvinaista on myös kaasuun vastaavuus. Pedaalia kun polkee niin vastassa ei ole nykyautoillekin tunnusomainen ontto poljin. Alfa kihtyy jo 1000rpm pinnasta, mitä moni kilpailija ei tee vaikka paperilla suuret Nm arvot alkaisivat 1200rpm kohdilta. Vaparikoneen vastaavuuteen on vielä pari askelta, mutta Alfa moottori on 2 litraisten aivan kärkipäätä. Kaasuun vastaavuus tuo ajoon tuntumaa ja on kiva, kun kaikki ei tapahdu viiveellä. Tällä ehtii siihen rakoon mitä ajattelikin. Aivan yläkierroksilla meno puutuu ja kiihtyvyys ei jatku rajuna punarajalle asti. Giulia on parhaimmillaan 1000-3000rpm alueella.

Tässä autossa on luonnetta ja karaktääriä, joka on katoamassa yleisesti ottaen. Alfaan verrattuna Audi A4 on hyvin tylsä ajettava, vaikka onkin autona mainio auto. Se ei vaan herätä tunteita samalla tavalla. Jos taas F30 3-sarjalaiseen vertaa, niin bemari on huomattavasti rauhallisemman oloinen ja erityisesti vaihteisto on normaalikäytössä parempi. Bemari on raskaamman oloinen ajettava, mutta takavetoisuus on paremmin läsnä. MB C on taas sisätilanilmeeltään tämän luokan ykkönen ja ihan hauska ajettava sekin. MB C on ehkä paras kompromissi nelikosta, mutta Giulia on joukon sporttisin ja tyylikkäin.

Alfa on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen niille, joille saksalaiset alkavat tuntua liian tavallisilta. Joitakin outouksia on toki mukana (voi olla, että jollakin asetuksella näistäkin pääsisi eroon..?). Radio ja keskinäyttö ovat lähtökohtaisesti aina pois päältä ja ne täytyy kytkeä päälle joka käynnistyksessä.  Näytön kirkkaus ei tahdo riittää auringonpaisteella.  Takaluukun avaus vaatii kaksi painallusta. Kylmäkäynnistyksessä kierrokset ovat normaalia korkeammalla (myös +20c keleillä).  Takapeilistä loppuu säätövara lyhyemmillä kuskeilla. USB pistoke (vain 1kpl) ei ladannut puhelinta. Näiden kanssa varmasti tulee toimeen, kun suuntaa huomion ajamiseen. Sisustasta löytyy kovamuovia ja näyttö ei ole resoluutioltaan, fonteiltaan, grafiikaltaan ylistyssanoja herättävä. Puutteita on, mutta kokonaisuus on erottuva joukosta ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!

2015-alfa-romeo-giulia-exterior-cover-1_edited.jpg


 
Kävin kokeilemassa samanlaista viikonloppuna mutta oli nelikko. Vaihdevipujen sijoittelu teki sen, että vilkun käyttö oli todella vaikeaa. Ohjaus on kyllä ihan alfamainen ja palautti mieleen oman GTV:n vuosien takaa. Mielestäni sportilla ohjaus olisi voinut olla hiukan tukevampi/jäykempi. Toki se nytkin jäykistyi vauhdin kasvaessa mutta pieni juttu siihen fiilikseen.
 
Maistiaiset 320d ja 330i G20 BMW mallista

Ulkonäkö on varovaisesti uudistunut mutta omaan silmään heti miellyttävä kokonaisuus, joskin kovin varman päälle muotoiltu. Kestääköhän aikaa?

800px-BMW_330i_Filderstadt_1Y7A4829.jpg


Interiööri taas ottanut reippaamman uudistuksen ja nyt ollaankin viitossarjan tasolla materiaaleissa ja joissakin teknologiassa jopa ohikin (idrive 7, uusi digimittaristo). Makuasia onko digimittaristo parempi kuin viisarit. Haluaisin valittavaksi molemmat, niin että digimittaristosta saisi klassisen viisarinäkymän. Nyt uusi digimittariston grafiikat on vähän insinöörimäiset ja playstation 1 tyylistä grafiikkaa. Joku kellograafikko pitäisi päästää suunnittelemaan mittariston grafiikat. No, kaikki muu on laadultaan korkeatasoista ja silmää miellyttävää. Vielä toivoisi enemmän väriyhdistelmiä MB E-sarjan tyyliin, mutta sellaisia sisustoja ei löydy koko BMW mallistosta. 

Ulkonäköseikkoja suurempi uudistus on tapahtunut kuoren alla. Alusta on ottanut monella tavalla suuriakin edistysaskelia, vaikka ei vanhakaan huono ollut. Nyt jopa kitkarenkailla paketti tuntuu todella tiukalta paketilta Alfa Romeo Giulian tyyliin. Mutkat menee Giulia maisen kevyesti ja tiukkana, yhtenäisenä pakettina. Olemus on kevyt ja atleettinen. Jousitus ottaa myös routakuopat erinomaisesti. Ainot heikkoudet ovat suuntavakaus ja jousituksen nypytys. Molempia koeajo autoja piti vähän ohjastaa, jotta pääsi suoraan. Tämä voi johtua myös löysistä kitkarenkaista (Pirelli). Toivottavasti kesärenkailla tilanne on parempi. Maantiellä taas jousitus tuntui hieman hermostuneelta samaan tapaan kuin aiemmin. Jos ei ole viitossarjaa ajanut, niin jousitus on oikein hyvä, mutta jos vertaa viitoseen, niin auto ei asetu maantiellä vaan hieman tulee värinää läpi persuksiin. Tämä jo koeajon 225/50/17 kitkoilla. Mitenhän kesärenkailla? Voi olla myös, että jouset ja iskarit ovat uutuudenjäykät. Pienen miinuksen vastapuolena on taas 5/7 -sarjoja monta pykälää sporttisempi ajotuntuma. Mukavuutta ja sporttisuutta ei tahdo saada yksiin kuoriin missään autossa.

attachment.php


Moottoripuolella 320d on saanut käsittääkseni kaksi turboa ja nyt vetoa onkin tasaisemmin koko kierrosalueella. Voimavarat ovat vähintäänkin riittävät Suomeen. Äänet on hyvin eristetty, mutta ei tämä kuitenkaan 330d hienostuneisuuteen, värinättömyyteen yllä. Hienostuneisuuden huomaa vasta, kun on ajanut kuusisylinterisellä mallilla. 330i pohjautuu pitkälti aiempaan moottoriin, mutta kokonaisuus on kuintekin selvästi parantunut. Se on saanut annoksen lisävääntöä ja nyt aiempaa 330i mallia vaivannut laiskuus on poissa. Myös moottoriäänet ovat parantuneet merkittävästi, kiitos kaiuttimien.. Synteettiset äänetkin on parempi, kuin aito, nelisylinterisen ohut ääni. 330i mallilla tuppasi vauhti karkaamaan 50km/h alueella 70-80km/h nurkille. Vaivatonta menoa. Tämä on enemmän kuin riittävä Suomeen (toisin kuin f30 330i). 340i malli on entuudestaan tuttu ja se tuo taas rajuuden, mikä tästä 330i mallista puuttuu. Sillekin on kysyjänsä.

Melutaso. Huomattavaa kehitystä on tapahtunut ja lähetystään viitossarjan matkustusmukavuutta. Kaukana ei olla, mutta vielä rengasmelua on hieman viitossarjaa enemmän, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.

Kokonaisuutena erittäin vahva paketti ja miinuspuolelle jää lähinnä Suomessa jousituksen pieni nypytys, melutaso ja suoraan ajo. Nämäkin on lähinnä puolikkaitta miinuksia (melutaso ei ole kilpailijoissakaan sen parempi). Kilpailijat jäävät aika kauas  ja tämä on nelikon selvästi paras kokonaisuus (Audi A4, MB C, Alfa Romeo Giulia). MB C on ehkä ulospäin tyylikkäämpi, mutta ajettavuus on enemmän suunnattu maantielle ja Alfa taas on erinomainen ajettava, mutta vaihteisto- ja sisusta jättää toivomisen varaa. A4 taas on liian kliininen omaan makuun, eikä oikein innosta missään suhteessa. Mutta uusi 3-sarja on lunastanut lupauksensa ja on luokkansa paras auto -piste. (Tesla M3 pitää vielä koeajaa..)

 
Missä tuo Giulia on ajettu? Luulin, että Velocea ei ole Suomessa saatavilla kuin nelivetona, mutta onko sittenkin takavetona?
 
Näitä hienosti tiivistettyjä ja kiteytettyjä juttuja on tosi kiva lukea. Tuo G20 muotoilu varsinkin M-sport korisarjalla iskee mun makuuni.

Noissa koeajetuissa G20 autoissa ei ollut adaptiviista alustaa?
 
MJK sanoi:
Missä tuo Giulia on ajettu? Luulin, että Velocea ei ole Suomessa saatavilla kuin nelivetona, mutta onko sittenkin takavetona?
Espanjassa. Ja siksi melusta paha sanoa mitään. Oletan tuon olevan neliveto. Oli vuokra-autona enkä sen tarkemmin tutkinut papereita mutta persdynon mukaan hepat lähempänä 300 kuin 200.
 
lowbero sanoi:
Näitä hienosti tiivistettyjä ja kiteytettyjä juttuja on tosi kiva lukea. Tuo G20 muotoilu varsinkin M-sport korisarjalla iskee mun makuuni.

Noissa koeajetuissa G20 autoissa ei ollut adaptiviista alustaa?

Kiitos kannustuksesta!  Ei ollut adaptiivista alustaa. Osaako joku sanoa oliko Hertsikan Laakkosen 330i mallissa laminoidut lasit? Veikkaan että on.
 
Näitä koeajojuttuja on kyllä mahtavaa lukea kun kirjoittaja pystyy vertailemaan ajamaansa autoa muihin saman luokan autoihin. Kun vielä tiedän että Rascasse on antanut paljon kritiikkiä bemarin F10 ajettavuudesta ja Audin nykymallien tunnottomasta ohjauksesta, joista olen täysin samaa mieltä, niin uskottavuuttakin on vähän enemmän.

Rascasse sanoi:
(parempaa ohjaustuntumaa tarjoaa MB A250 AMG, Hyundai I30N, Mini ja ehkä minulta koeajomattomat Ferrarit yms.).
2016 vuoden blogissa olit moittinut Miniä ohjaustunnon puutteesta...  ;D
 
Minulle ei nyt oikein avaudu tämä koeajoblogi. Missä ne kuvat autoista, joita olet ajanut? Pelkkiä geneerisiä mainoskuvia... Vai onko tämä "koeajokin" referoitu netin monista koeajoista yhdeksi oman maun mukaiseksi raportiksi. Siis oletko itse oikeasti noita ajanut? Jos olet, miksi nuo kuvat?
 
Juu, hyvä raportti ja mikäs vika on valmiissa kuvamateriaalissa- eihän tämä ole mikään kuvakilpailu.
 
Ei varsinaisesti mikään, mutta ihmetyttää vain jos itse autot on koeajettu, niin olisihan se ihan toista käyttää omia kuvia, jolloin voisi esim. nostaa esiin niitä kuvallisia detaljeja, joista tekstissä kerrotaan.
 
Laakkoselta ainakin taitaa saada niin lyhyeksi pätkäksi koeajoon noita kolmosia, että ei siinä hurjasti aikaa kuville jää. Myöhemmin varmasti onnistuu tunnin tai useammankin ajot.
 
Se nyt ei ole mitään yksinkertaisimpia asioita saada näyttäviä kuvia esim. Suomen talvi-iltoina. Parempi käyttää panokset asiaan kuin kuvausmahdollisuuksien metsästämiseen.
 
nemos sanoi:
Se nyt ei ole mitään yksinkertaisimpia asioita saada näyttäviä kuvia esim. Suomen talvi-iltoina. Parempi käyttää panokset asiaan kuin kuvausmahdollisuuksien metsästämiseen.
Jep koeajot joskus 30min lanseerauspäivinä. Mieluummin ajan sen hetken. En ole toimittaja ja jutut ei ole täydellisiä kuvauksia autosta. Kommentoin enemmän fiiliksiä. Ulkomaan reissuilta olisi joskus fiiliskuviakin vuoristossa, joten näitä voisi laittaakin, mutta syksyn tai talven nollakelit ei houkuta kuvaamaan.