Auris sanoi:
Hinta. Useimmille riittää etuveto, mutta halutaan korkean auton etuja kuten esimerkiksi helppo sisäänkäynti ja poistuminen. Autosta ei tarvitse nousta. Siksihän näiden ratissa hyvin usein näkee vähän varttuneempaa väkeä.
Hinta varmasti vaikuttaa vähintään 99% ihmisten autonvalinnoista. Mutta olisi kovin yksinkertaistettua päätellä että se vaikuttaisi vain ja ainoastaan nelivetoisuuden kohdalla. Kysehän on siitä, että jokainen arvottaa eri asioita eri tavoilla.
Itselläni on kaksi etuvetoista SUVia.
Minua ei mitenkään haittaisi, jos ne olisivat nelivetoisia. Mutta toisaalta en olisi valmis maksamaan siitä kovinkaan paljoa. Ehkä tonnin. En kolmea.
Äkkiseltään tuosta voisi ajatella, että sniidu mikä sniidu, pelkkä rahakysymys -- mutta sitten toisaalta olen halunnut laittaa tonneja siihen, että autossa voi vaihtaa mittariston väriä ja ilmastoinnissa erilaisia hajusteita tai että äänentoisto on vakiota parempi. Tai kyllä samaan rahaan nelivetoisiakin olisi ollut saatavilla.
Eli pohjimmiltaan kyse onkin vain henkilökohtaisista mieltymyksistä.
Sekin on tietysti ihan totta, että korkeammista autoista on hankala tehdä kovin urheilullisia ajettavia. Mutta kun -- en minä HALUA urheilullista ajettavuutta! Minä haluan mukavuutta. Pystyn istuma-asennon. Hyvän näkyvyyden.
---
Ja silti -- minusta on aivan tavattoman helppoa ymmärtää, miksi jollekin toiselle neliveto on tärkeä. Tai urheilullisuus. Tai kattoluukku. Tai jokin muu, jota minä itse en nyt vain satu kaipaamaan. Se joku toinen kun ei ole minä, ja se joku toinen saa tehdä ihan itse omat valintansa eikä se ole minulta mitenkään pois.