https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hävetkää, katumaasturit!

Hetkittäin naurattaa nämä etuvetoiset SUVt. Viime talvena etuvetoinen Quashqai ei päässyt tielle Euromasterin pihalta. Sama VWn SUVt, joissa on vähemmän maavaraa kuin Ladoissa 70-luvulla.
 
Jaska sanoi:
Hetkittäin naurattaa nämä etuvetoiset SUVt. Viime talvena etuvetoinen Quashqai ei päässyt tielle Euromasterin pihalta. Sama VWn SUVt, joissa on vähemmän maavaraa kuin Ladoissa 70-luvulla.

Etuvetoinen SUV/crossover menee kyllä yli omankin ymmärryksen. Ei jotenkin vaan ollenkaan istu yhteen korotettu auto pelkällä etuvedolla, korkeus kuitenkin kompromissi esim sporttisen ajettavuuden kanssa. Lehdestä näkee jonkun vertailun niin lukeminen loppuu siihen kun huomaa että etuvetoja, neliveto ainoa syy miksi harkitsisin tuollaista korimallia. Ehkä ulkonäkö syy miksi näitä tehdään, normaalikorkuinen missä istutaan korkealla olisi vähän hassun näköinen, piilotetaan se korkealla  istuttava etuveto maasturin koriin. Ja autovero pitää huolen että näitä ostetaan, helposti 5 tonnia lisää kaikista yksinkertaisimmastakin nelivedosta jolla ei tee maastossa mitään.

Itselle riittäisi kuitenkin hyvin ettei jää lumeen/sohjoon ihan yhtä helposti kiinni kuin etuvedolla, ja että jäisellä tiellä kiihtyy paljon nopeammin liikkeelle. Mitään maastokelpoisuutta en edes kaipaisi nelivedolta, olkoon vaikka sähkömoottori taka-akselilla kunhan se SUV/crossover ei ole etuveto.
 
Minulla ei ole koskaan ollut nelivetoista autoa, mutta ihmettelen myös näitä katumaastureita kun ne on etuvetoisia. Eikö lie markkinat ohjaa näitäkin, ihmiset haluaa "ison" auton mahdollisimman halvalla. Itse pitäisin nelivetoisuutta tärkeimpänä ominaisuutena ja olisin mielelläni nähnyt esim vw t-crossin nelivetoisena.
 
Jos haluaa korkealla istuttavan auton niin onhan nuo ”suvit” melkein kaikki normis tila-autoa fiksumman näköisiä. Eikä se maasturin näköisyys yhtään etuvedon etenemiskykyä huononna.
 
Kettu sanoi:
Mitäs häpeämistä tuossa on?

Mä en kans oikeen ymmärtäny, 100 vuotta sitten ajettiin pallit huurteessa kun ei ollut edes lämmitintä ja auto kuin katiska jossa tuuli ja vesisade piiskas naamalle...ja kulkivat 60kmh tunnissa, nykyisetkin mopoautot on kehittyneempiä...
 
Juu. Pelkästään se korkeampi MAAVARA tekee autosta paremman etenemään hangessa.
Toki vaatii se muutakin, mutta kun etupuskuri ei auraa hankea ja hanki ei hinkkaa pohjaa...
Toisekseen onhan se helpompi istahtaa suv tyyppiseen autoon näin vanhemmiten. Ajoin hetken x ykköstä, heleppoa verrattuna omaani laskeutumiseen, joka ei tuokaan ole paha.

Mutta joo, mieluummin minäkin suvin ottaisin nelivetona, mutta ymmärrän tuon korimallin edut. Ilmeisesti kaikilla ei ajatus riitä niin pitkälle, että tajuaa myös muiden tarpeet.

Toisaalta, kun on joku jota voi katsoa alentuvasti, niin helpottaahan omaa elämää?
 
dingdongpingpong sanoi:
Mä en kans oikeen ymmärtäny, 100 vuotta sitten ajettiin pallit huurteessa kun ei ollut edes lämmitintä ja auto kuin katiska jossa tuuli ja vesisade piiskas naamalle...ja kulkivat 60kmh tunnissa, nykyisetkin mopoautot on kehittyneempiä...

No sadassa vuodessa olisi varmasti tuohonkin auton perusmallin saanut kehiteltyä munille puhaltavan lämppärin, tehoa ja vaikka kelluvan Penari+Me -multimedialaitteiston parkkitutkilla. Sen sijaan nämä hilavitkuttimet on ympätty laatikoihin, joissa perse viistää maata, paikat irtoaa hampaista ja joilla jää jumiin tasaisella nurmikolla.
 
dosetti sanoi:
Minulla ei ole koskaan ollut nelivetoista autoa, mutta ihmettelen myös näitä katumaastureita kun ne on etuvetoisia. Eikö lie markkinat ohjaa näitäkin, ihmiset haluaa "ison" auton mahdollisimman halvalla. Itse pitäisin nelivetoisuutta tärkeimpänä ominaisuutena ja olisin mielelläni nähnyt esim vw t-crossin nelivetoisena.
Hinta. Useimmille riittää etuveto, mutta halutaan korkean auton etuja kuten esimerkiksi helppo sisäänkäynti ja poistuminen. Autosta ei tarvitse nousta. Siksihän näiden ratissa hyvin usein näkee vähän varttuneempaa väkeä.
 
Ja tarpeeksi korkealle kun SUV vedetään, pitää keksiä sille jousitukseen ”ulosmeno asento” helpottamaan uloskäyntiä/sisäännousemista... :rolleyes:
 
Jysky sanoi:
Jos haluaa korkealla istuttavan auton niin onhan nuo ”suvit” melkein kaikki normis tila-autoa fiksumman näköisiä. Eikä se maasturin näköisyys yhtään etuvedon etenemiskykyä huononna.

15 vuotta sitten oli pientila-autot muotia, nyt citymaasturit, 10 vuoden päästä joku muu.
 
Auris sanoi:
Hinta. Useimmille riittää etuveto, mutta halutaan korkean auton etuja kuten esimerkiksi helppo sisäänkäynti ja poistuminen. Autosta ei tarvitse nousta. Siksihän näiden ratissa hyvin usein näkee vähän varttuneempaa väkeä.

Juuri tästä helppokulkuisuuden syystä meillekin tuli tuo Qashqai ja nelivetoinen yksilö ihan puhtaasti vahingossa :eek: Helppokulkuisuuden lisäksi kun piti olla myös koukku ja tässä se oli jo valmiina, ynnä tässä oli passeli varustetaso, ulkoväri ja kuin pisteeksi i:n päälle ulkokuoren kruunasi muutama lisävarusteinen kromilista => kaupat syntyi nopeasti. Ja nyt kun tuolla nelikolla on muutama talvi jo ajeltu, niin kovin helpolla ei enää ole vajakkiin paluuta! Sen verran mukava tuolla on lumipuurossakin painaa ettei mitään rajaa :)
 
Auris sanoi:
Hinta. Useimmille riittää etuveto, mutta halutaan korkean auton etuja kuten esimerkiksi helppo sisäänkäynti ja poistuminen. Autosta ei tarvitse nousta. Siksihän näiden ratissa hyvin usein näkee vähän varttuneempaa väkeä.

Hinta varmasti vaikuttaa vähintään 99% ihmisten autonvalinnoista. Mutta olisi kovin yksinkertaistettua päätellä että se vaikuttaisi vain ja ainoastaan nelivetoisuuden kohdalla. Kysehän on siitä, että jokainen arvottaa eri asioita eri tavoilla.

Itselläni on kaksi etuvetoista SUVia.

Minua ei mitenkään haittaisi, jos ne olisivat nelivetoisia. Mutta toisaalta en olisi valmis maksamaan siitä kovinkaan paljoa. Ehkä tonnin. En kolmea.

Äkkiseltään tuosta voisi ajatella, että sniidu mikä sniidu, pelkkä rahakysymys -- mutta sitten toisaalta olen halunnut laittaa tonneja siihen, että autossa voi vaihtaa mittariston väriä ja ilmastoinnissa erilaisia hajusteita tai että äänentoisto on vakiota parempi. Tai kyllä samaan rahaan nelivetoisiakin olisi ollut saatavilla.

Eli pohjimmiltaan kyse onkin vain henkilökohtaisista mieltymyksistä.

Sekin on tietysti ihan totta, että korkeammista autoista on hankala tehdä kovin urheilullisia ajettavia. Mutta kun -- en minä HALUA urheilullista ajettavuutta! Minä haluan mukavuutta. Pystyn istuma-asennon. Hyvän näkyvyyden.

---

Ja silti -- minusta on aivan tavattoman helppoa ymmärtää, miksi jollekin toiselle neliveto on tärkeä. Tai urheilullisuus. Tai kattoluukku. Tai jokin muu, jota minä itse en nyt vain satu kaipaamaan. Se joku toinen kun ei ole minä, ja se joku toinen saa tehdä ihan itse omat valintansa eikä se ole minulta mitenkään pois.
 
^Sama täällä.

Vanha sanonta kertoo, että nelivetoisella jäädään kiinni paikkaan johon vajaavetoisella ei edes mennä.
 
JiiJii71 sanoi:
Ja tarpeeksi korkealle kun SUV vedetään, pitää keksiä sille jousitukseen ”ulosmeno asento” helpottamaan uloskäyntiä/sisäännousemista... :rolleyes:

Miten niin keksiä? Johan säädettävää maavaraa on ollut vuosikausia.
 
antsu sanoi:
Vanha sanonta kertoo, että nelivetoisella jäädään kiinni paikkaan johon vajaavetoisella ei edes mennä.

Tunnen useita molempien omistajia, näistä useat on jääneet kiinni ja toisesta ryhmästä en tiedä vielä ketään....voit arvata nämä ryhmät.

Kyllä neliveto on yliveto, siihen riittää kyllä ihan sedan. Ei tarvitse olla kaasun käytön kanssa tarkkana eikä miettiä onko risteyksestä lähtiessä rata kiillottunut vajakkien renkaista...
 
Perusautojen esi-isä salli hyvin ristiriipuntaa, mutta mitään muuta siinä ei siiten ollutkaan erityistä tämän päivän mittapuilla.
Mikäli kulkee sitten noin huonoilla teillä jossa tarvitsee tuollaista joustoa, niin oikeita maastoautoja saa kaupasta, arkiajoon en niitä kyllä kaipaa mutta montaa cittarissa olevaa muuta ominaisuutta kyllä.
 
Quality sanoi:
Olisikohan kirjoittaja kuitenkin tarkoittanut, että "on pitänyt keksiä"?

Ehkä, mutta olihan sitikoissa moinen ennen mitään suv villitystä. Sitten myöhemmin on tullut muihinkin peleihin, kuten esim. Audin allroadiin jne.
Ei mitään uutta auringon alla. Edes nämä ihme valitukset.
 
Ei kai säädettävä alusta mikään SUV-ajan keksintö ole.
 
Ei ole. Kakarana aina ihasteltiin, kun nähtiin kotikadullamme DS:s olevan lähdössä. Hiano.
Siitä on siis yli viisikymmentä vuotta. Koko sun termiä ei ollut silloin olemassakaan ja ei tuo peli ainakaan sellainen ollut.  :)
Mutta ihan miten vaan, ei minua hävettäisi suvilla ajaa.
 
antsu sanoi:
Vanha sanonta kertoo, että nelivetoisella jäädään kiinni paikkaan johon vajaavetoisella ei edes mennä.

Varsinkin kun koko homman ratlkaiseen se penkin ja ratin välissä oleilija.
 
Nouseehan se häpeän puna aina silloin tällöin poskille erilaisista asioista, mutta ihmettelen, ettei oma cittari (vaikkakin Haldex-neliveto) ole vielä koskaan hävettänyt. En osaa sanoa, miten monta kertaa neliveto olisi pinteestä päästänyt, mutta korkeammat penkit tarjoavat ikääntyvälle todella miellyttävän autoon kiipeämiskokemuksen.

Jos jotain negaa pitäisi löytää, niin se ehkä löytyy päästöistä ja melko korkeista kulutuslukemista.