- 22.4.2018 klo 20:06 / Kaasuautot
Ajattelin aloittaa uuden ketjun kaasuautoille. Kaasuautoja taidetaan myydä jokseenkin saman verran kuin sähköautoja, eli vähän. Jutut kaasuautoista hukkuu siten mallikohtaisissa ketjuissa.
Kun kävi selväksi, että jatkossa autontarvetta perheessämme on aiempaa enemmän, niin selvittelin aika pitkään mitä kannattaisi tehdä. Kaksi autoa tarvitaan. Mukaan otin autojen laadun ja ominaisuuksien lisäksi käyttökustannukset ja ympäristöarvot. Viimeinen aiheutti sen, että dieselit pudotin pois, suomen viileissä keleissä liian monen dieselin puhdistustekniikka toimii huonosti.
Loputon sähkö- ja hybridiautojen tsekkaus ja uusien mallin huhut ja odottelut alkoi ketuttaa. Yksinkertaisesti vaihtoehtoja ei ole. Täyssähkö ei tule kyseeseen, taloyhtiössä ei vielä saa ladata ja jatkossa jos saa, niin max 8A teholla. Piuhat on vanhat. Eurooppalaiset hybridit on tehty suorituskyvyn ehdoilla, ne kuluttaa paljon, kun akku tyhjenee. Ainoat taloudelliset vaihtoehdot olisivat olleet Prius phv ja Ioniq phv. Kuljetuskyky ei ykkösautoksi riitä ja kakkosautoksi molemmat ovat aivan liian kalliita.
Sitten heräsin, vaikka olisi pitänyt tajuta paljon aiemmin. Kaasu tarjoaa kaiken mitä haluan. Autot on edullisia, päästöt pieniä ja ominaisuudet täysin vertailukelpoisia. Jos kaasua ei ole saatavissa, niin bensalla pääsee, ihan kuin PHEV-autoillakin. Erona on kuitenkin se, että PHEVillä pääsee 30-50km ja sitten on mentävä bensalla, lataus on niin hidas (max 3,7kW), ettei se ole käyttökelpoinen matkalla tai edes kiireisenä päivänä. Kaasulla range on pitkä ja tankkaus on nopea, kun kaasu loppuu, niin jos asema vain on kohtuuetäisyydellä, niin nopeasti saa lisää kaasua. Käyttö olisi siis vähintäänkin yhtä edullista ja vähäpäästöistä.
Lopulta päädyin siihen, että kakkosautoksi vaihtuu Seat Ibiza TGI. Ykkösauto on Auris hybrid farkku. Kun pidän sitä hieman parempana, kuin aiempaa Leoniani, niin ajatus Auriksen vaihdosta TGI leoniin ei sitten tarpeeksi innostanut. Varsinkin kun sitten kakkosautoksi olisi pitänyt ottaa ihan hinnat alkaen bensa. En halunnut käytettyä tai siis autoa ilman kunnon takuuta. Käytännössä varmaankin Ibizasta tulee kilometrien puolesta ykkösauto. Sisätilaa siinä on keskikokoiselle perheelle siinä missä Auriksessakin, matkoille sitten tavaratilan vuoksi Auris.
Ibiza miellyttää. Pidän auton muotoilusta, perä on parempi kuin HB-leonissa. Edestä autoissa ei sitten paljoa eroa olekkaan. Varusteita otin aika paljon, kohtuuhintasia kun ovat, eli ledit, adaptiivinen vakkari, AA/Carplay, elektroniikkapaketti ja automaattinen ilmastointi. Sprintmonitorissa on vasta yksi TGI-ibiza, jolla on hieman enemmän ajettu, kulutus siinä on alle 4kg/100km. Oma tavoitteeni on, että kulutus pysyisi tuolla 4kg tasolla. TGI:n tavaratilan pohja on samalla tasolla kuin säädettävä pohja ylemmässä asennossa, eli tulee tasainen tavaratila, kun penkit on käännetty. Vakiona ainakaan bensa-stylessä ei ole säädettävää pohjaa. Hintaa autolle tuli alle 1k€ enemmän kuin 95hv TSI:lle olisi tullut.Jos pystyy käyttämään romutuspalkkion niin ero putoaa kokonaan pois.
Kun kävi selväksi, että jatkossa autontarvetta perheessämme on aiempaa enemmän, niin selvittelin aika pitkään mitä kannattaisi tehdä. Kaksi autoa tarvitaan. Mukaan otin autojen laadun ja ominaisuuksien lisäksi käyttökustannukset ja ympäristöarvot. Viimeinen aiheutti sen, että dieselit pudotin pois, suomen viileissä keleissä liian monen dieselin puhdistustekniikka toimii huonosti.
Loputon sähkö- ja hybridiautojen tsekkaus ja uusien mallin huhut ja odottelut alkoi ketuttaa. Yksinkertaisesti vaihtoehtoja ei ole. Täyssähkö ei tule kyseeseen, taloyhtiössä ei vielä saa ladata ja jatkossa jos saa, niin max 8A teholla. Piuhat on vanhat. Eurooppalaiset hybridit on tehty suorituskyvyn ehdoilla, ne kuluttaa paljon, kun akku tyhjenee. Ainoat taloudelliset vaihtoehdot olisivat olleet Prius phv ja Ioniq phv. Kuljetuskyky ei ykkösautoksi riitä ja kakkosautoksi molemmat ovat aivan liian kalliita.
Sitten heräsin, vaikka olisi pitänyt tajuta paljon aiemmin. Kaasu tarjoaa kaiken mitä haluan. Autot on edullisia, päästöt pieniä ja ominaisuudet täysin vertailukelpoisia. Jos kaasua ei ole saatavissa, niin bensalla pääsee, ihan kuin PHEV-autoillakin. Erona on kuitenkin se, että PHEVillä pääsee 30-50km ja sitten on mentävä bensalla, lataus on niin hidas (max 3,7kW), ettei se ole käyttökelpoinen matkalla tai edes kiireisenä päivänä. Kaasulla range on pitkä ja tankkaus on nopea, kun kaasu loppuu, niin jos asema vain on kohtuuetäisyydellä, niin nopeasti saa lisää kaasua. Käyttö olisi siis vähintäänkin yhtä edullista ja vähäpäästöistä.
Lopulta päädyin siihen, että kakkosautoksi vaihtuu Seat Ibiza TGI. Ykkösauto on Auris hybrid farkku. Kun pidän sitä hieman parempana, kuin aiempaa Leoniani, niin ajatus Auriksen vaihdosta TGI leoniin ei sitten tarpeeksi innostanut. Varsinkin kun sitten kakkosautoksi olisi pitänyt ottaa ihan hinnat alkaen bensa. En halunnut käytettyä tai siis autoa ilman kunnon takuuta. Käytännössä varmaankin Ibizasta tulee kilometrien puolesta ykkösauto. Sisätilaa siinä on keskikokoiselle perheelle siinä missä Auriksessakin, matkoille sitten tavaratilan vuoksi Auris.
Ibiza miellyttää. Pidän auton muotoilusta, perä on parempi kuin HB-leonissa. Edestä autoissa ei sitten paljoa eroa olekkaan. Varusteita otin aika paljon, kohtuuhintasia kun ovat, eli ledit, adaptiivinen vakkari, AA/Carplay, elektroniikkapaketti ja automaattinen ilmastointi. Sprintmonitorissa on vasta yksi TGI-ibiza, jolla on hieman enemmän ajettu, kulutus siinä on alle 4kg/100km. Oma tavoitteeni on, että kulutus pysyisi tuolla 4kg tasolla. TGI:n tavaratilan pohja on samalla tasolla kuin säädettävä pohja ylemmässä asennossa, eli tulee tasainen tavaratila, kun penkit on käännetty. Vakiona ainakaan bensa-stylessä ei ole säädettävää pohjaa. Hintaa autolle tuli alle 1k€ enemmän kuin 95hv TSI:lle olisi tullut.Jos pystyy käyttämään romutuspalkkion niin ero putoaa kokonaan pois.