https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Turhimmat/ärsyttävimmät varusteet autossa

M

Makkis

Vieras
Ei ainakaan sattunut silmään tällaista aihetta mutta mikä on turhin ja/tai ärsyttävin varuste autossasi tai yleisesti autoissa, jota ilman tulisit mainiosti toimeen tai josta jopa maksaisit jos saisi ilman?

Itselläni nousi taas kerran talven myötä esiin kaksi jumalattomasti ärsyttävää varustetta jotka meidän autoissa on. Molempien varusteiden ärsyttävyyteen voi kuljettaja saumattomasti vaikuttaa mutta edes 14 talven koulutuksella en ole saanut meidän vaimoa luopumaan noiden käytöstä.

Ne ovat takalasin lämmitin ja takalasin pyyhin. Varsinkin lämmitin. Sillä kun ei tee milloinkaan mitään ja talvella sen käyttö on ehdottoman ärsyttävää, varsinkin farkussa joka kerää lumipöllyn seurauksena metrisen jäävuoren lasiin kun vaimo painaa lasin lämmitin päällä. JOS sitä ei koskaan käyttäisi, lasi pysyisi mainiosti sulana.

Takalasin pyyhin nyt vain menee samaan kastiin.

Kolmas on radio. Tai siis yleisesti mikään musiikkilaite autossa. Aivan joutava.
 
Tämä PLING ääni kun lämpötila laskee/nousee +4/-4 asteeseen!  :mad:

Takalasinlämmitin on kyllä turhake kans.
 
Makkis sanoi:
Itselläni nousi taas kerran talven myötä esiin kaksi jumalattomasti ärsyttävää varustetta jotka meidän autoissa on. Molempien varusteiden ärsyttävyyteen voi kuljettaja saumattomasti vaikuttaa mutta edes 14 talven koulutuksella en ole saanut meidän vaimoa luopumaan noiden käytöstä.

Ne ovat takalasin lämmitin ja takalasin pyyhin. Varsinkin lämmitin. Sillä kun ei tee milloinkaan mitään ja talvella sen käyttö on ehdottoman ärsyttävää, varsinkin farkussa joka kerää lumipöllyn seurauksena metrisen jäävuoren lasiin kun vaimo painaa lasin lämmitin päällä. JOS sitä ei koskaan käyttäisi, lasi pysyisi mainiosti sulana.

Pikemminkin voisi sanoa, että ärsyttävä varuste henkilöautossa on pystyyn asennettu takalasi, joka kerää itseensä kuran ja lumipöllyn. Lisäksi tällaisessa henkilöautossa on puutteellinen äänieristys peräpäässä. Pakettiautot ovat tavaran kuljettamista varten.
 
Eskoop sanoi:
Tämä PLING ääni kun lämpötila laskee/nousee +4/-4 asteeseen!  :mad:

Joissakin merkeissä varoitusvalo palaa aina kun on pakkasta. Tuntuu turhalta jonkin keltaisen tai punaisen valon tuikkiminen koko talven, kun eihän kunnon pakkassäässä edes ole liukasta.

Fiksummissa merkeissä valo sammuu kun pakkanen kiristyy.

Eskoop sanoi:
Takalasinlämmitin on kyllä turhake kans.

Niin on, mutta se on lakisääteinen varuste useimpiin muihin turhakkeisiin verrattuna.

Toisaalta, takalasihan ei ole henkilöautoissakaan pakollinen eli takalasin voisi vaikka hitsata umpeen, jolloin ei varmaankaan tarvita lämmitystäkään???
 
Sadetunnistin pyyhkijöissä! Enemmin ottaisin säädettävän tihkukytkimen.

Ehkä makuni on se, että tykkään pyyhkiä harvakseltaan ja tunnistimet "viuhtoo" tarpettoman tiuhaan.
 
Takalasin lämppäriä tarvitsen joka kerta kun ajelen hiihtolenkin jälkeen hikisenä kotiin, muuten ei takalasista paljoa näy läpi. Sivupeileistä tietty näkee, joten täysin välttämätön varuste se ei ole.

Nykyisessä autossa pysäköintiavustinta en ole edes testannut, edellisessä pasuunassa vakionopeussäätimen käyttö jäi pariin kertaan.

Muita ominaisuuksia joita en kaipaa / halua autooni ovat nopeudenvaroitin, kaistavahti ja etäisyydenvalvonta. Sitten kun tunnen näitä tarvitsevani, käyn palauttamassa ajokorttini poliisilaitokselle.

Niin, ja automaattivaihteistolla olevat ajokit jäävät kauppaan siihen asti kunnes jalkojen halvaantuminen tai niiden amputaatio on osunut omalle kohdalleni.  :rolleyes: :)
 
Äkkiseltään tulee mieleen tuo start/stop systeemi. Turha vempain ja virrankulutin! Saahan tuon napista aina poiskin mutta silti.
Takalasinlämmitin on mielestäni hyödyllinen juuri huurteenpoiston takia, ei niinkään jään.
Myöskin nuo hiutaleen kuvat ottavat päähän!
 
Takalasinlämmitin on oikein hyvä varuste sedanissa, pyyhintä siinä ei olekaan. Takalasinpyyhin ei muuten ole ollut pakollinen varuste sitten vuoden 1995, kun liityttiin EU:iin. Lampunpesurit on mielestäni maailman turhin varuste, samoin takasumuvalo, eikä noilla nykyajan tuikuilla teen edessäkään sumuvaloina mitään.

Radio on aivan ehdoton varuste, samoin MP3/AAC:tä USB-muistilta soittava soitin. Radiota kuuntelen päivittäin työmatkoilla, pysyy vähän maailman menosta kärryillä ja saa vinkkejä siitä millä sisääntuloväylällä tai kehätiellä maalaiset ovat kulloinkin törmäilleet ja pystyy valitsemaan sujuvamman reitin ja välttämään pahimmat ruuhkat. Toki Google Maps myös auttaa tuossa asiassa, kun oikein on tukkoista.
 
'Rattiläpyskä-vaihteet" automaattivaihteisessa autossa. Tällaiset löytyy nykyisestä autosta ja olipa sellaiset edellisessäkin, mutta täysin turhat läpyskät omiin tarpeisiin. Muutaman kerran tullut kokeiltua että ne toimii. No, eivätpä läpyskät ainakaan pääse kulumaan ;)
 
Penguin sanoi:
Takalasinpyyhin ei muuten ole ollut pakollinen varuste sitten vuoden 1995, kun liityttiin EU:iin.

Ei kai se ollut pakollinen sitkään ennen? Lämmitintä kai ajattelit.

Takalasinlämmitin auttaa minulla nimenomaan huurteenpoistossa, kun metsäreissun jälkeen hikinen isäntä ja märkä koira huurrutavat auton ikkunat.
 
Jones sanoi:
Sadetunnistin pyyhkijöissä! Enemmin ottaisin säädettävän tihkukytkimen.

Ehkä makuni on se, että tykkään pyyhkiä harvakseltaan ja tunnistimet "viuhtoo" tarpettoman tiuhaan.

Datsunissa ainakin voi sadetunnistimen herkkyyttä säätää.

Takalasin lämmitin ja takalasin pyyhinkään eivät jaksa millään muotoa ärsyttää, joskin vähäistä niiden käyttö on, kun vetokoukunkin voi kidalle peruuttaa kameran avulla.
 
Ja fiksuimmissa esityksissä löytyy sekä tihkukytkin että sadetunnistin.
 
Aika turha varuste tavallisessa henkilöautossa on yli 150 hv moottori. Raskas kalusto sitten erikseen.
 
Sande sanoi:
Datsunissa ainakin voi sadetunnistimen herkkyyttä säätää.
Eiköhän useimmissa autoissa voi. Minusta tuo on hyvä varuste jos se toimii hyvin :). Audissa toimii mielestäni hyvin (siinä on myös herkkyyssäätö).
Bemussa ei meinaa toimia kunnolla vaikka on asetus herkimmillään. Lasista ei meinaa juuri enää läpi nähdä kun pyyhkimet pyyhkäisee. Epäilenkin että joku häikkä tuossa on. Jostain luin että se pitäisi kalibroida/resetoida.
 
MJ sanoi:
Takalasin lämppäriä tarvitsen joka kerta kun ajelen hiihtolenkin jälkeen hikisenä kotiin, muuten ei takalasista paljoa näy läpi. Sivupeileistä tietty näkee, joten täysin välttämätön varuste se ei ole.

Hyvä kun joku muu kirjoitti tästä. Kun meinasin edellä jo kommentoida, että näkee ettei autoilua+liikuntaa yhdistävää harrastusta ole talvella :D

Äkkiseltään tulee mieleen tuo start/stop systeemi.

+1. Jos voin olla tätä hankkimatta, niin olen. En näe tuossa mitään hyötyä. Jossain ruuhka-alueella asia vois olla toisin.
 
Sadetunnistimien toteutuksissa ja toimivuudessa tuntuu olevan eroja. Kenties jotkut valmistajat ovat tiedostaneet puutteet toimivuudessa ja varustaneet ne myös tihkukytkimellä. En ymmärrä miksi toimivaa sadetunnistinta pitäisi täydentää tihkukytkimellä.
 
tuRboman sanoi:
Hyvä kun joku muu kirjoitti tästä. Kun meinasin edellä jo kommentoida, että näkee ettei autoilua+liikuntaa yhdistävää harrastusta ole talvella :D

+1. Jos voin olla tätä hankkimatta, niin olen. En näe tuossa mitään hyötyä. Jossain ruuhka-alueella asia vois olla toisin.

Eikö auta jos puhaltaa kovempaa ja vähän aukasee takaikkunaa raolleen. Edellyttää tietty lämmintä autoa.
 
-P- sanoi:
Eiköhän useimmissa autoissa voi. Minusta tuo on hyvä varuste jos se toimii hyvin :). Audissa toimii mielestäni hyvin (siinä on myös herkkyyssäätö).
Bemussa ei meinaa toimia kunnolla vaikka on asetus herkimmillään. Lasista ei meinaa juuri enää läpi nähdä kun pyyhkimet pyyhkäisee. Epäilenkin että joku häikkä tuossa on. Jostain luin että se pitäisi kalibroida/resetoida.

Joku ongelma siinä sulla on. Mulla kolme bemaria on ollut sadetunnistimella ja neljäskin on tilattu sellaisella. Ei valittamista, toimineet hienosti.

Turhakkeet itselleni: vakionopeudensäädin, ratin lämmitin ja kaukovaloavustin.
 
Takalasin naarmuttimen kanssa tulee toimeen kunhan vaan koodaa sen sadetunnistimen automatiikan pois, ettei huido ittestään. Toisaalta kun se on kunnolla jäätynyt kiinni niin kaipa se moottori joskus vahingossa kärähtää ja saa hyvän syyn poistaa koko turhakkeen :)

Enempi minua ärsyttää parkkitutkat. Lumisilla keleillä piippailevat ihan omiaan vaikka mitään ei ole lähelläkään autoa, hyvinkin rasittava ominaisuus kun joutuu napista ottamaan pois päältä jatkuvasti.

Seuraavassa kulkineessa osaan varoa moisia helvetinkeksintöjä. 
 
Eskoop sanoi:
Eikö auta jos puhaltaa kovempaa ja vähän aukasee takaikkunaa raolleen. Edellyttää tietty lämmintä autoa.

Käypä kokeilemassa...
Ikkunan avaus auttaa, mutta eipä sitä talvella viitsi pää hiessa ikkunat auki ajella! :D
 
No mutta eipähän tarte takalasin lämmitintä. ;D olen kyllä noin ajellu, ikkuna tosin vaan 1-2cm auki.
 
Eskoop sanoi:
Tämä PLING ääni kun lämpötila laskee/nousee +4/-4 asteeseen!  :mad:

Ehei, ei tuo ole millään lailla ärsyttävä kun ajelet hetken aikaa Fordilla joka huutaa joka kerta kun käynnistät auton, VAG-konsernin peleissä sentään riittää pari plimpsausta talvessa :rolleyes:

 
nemos sanoi:
Pikemminkin voisi sanoa, että ärsyttävä varuste henkilöautossa on pystyyn asennettu takalasi, joka kerää itseensä kuran ja lumipöllyn. Lisäksi tällaisessa henkilöautossa on puutteellinen äänieristys peräpäässä. Pakettiautot ovat tavaran kuljettamista varten.

heh! Jos nyt tilaisin RS-Ocun ottaisin liftbackina, ehdottomasti. Takalasin likaantuminen farkussa ja muussa pystyperässä on totaalisen ärsyttävää ja vaikka pakkasella muutoin auto pysyisi puhtaana on peräosa likainen kun se oikein imee maantieltä pakkaslumenkin ja pölyn joka sitten likaa. Edellisen auton paras puoli oli just porrasperäisyys kura-ja talvikelissä (A3 sedan).

Takalasin lämmitin ja pystyperäisessä pyyhin on ehdoton must-varuste. Sen sijaan liikaholhoavat apuhöpötykset ovat yöks, kuten joku plingauksen kera tuleva etäisyyshälytys, kitkarenkailla ajaessa plingahtava ecc-varoitushöpötys kovaa kiihdyttäessä maantiellä, kaiken maailman tien jäätymisvaroitukset ja turvavyöpimputukset. Ja liuta muita joita ei edes nyt tule mieleen.
 
Tehdäänpä pientä inventaaria (eikös niiden aikaa eletä parhaillaan?) varusteista, jotka on mainittu tässä ketjussa.

1. Takalasin lämmitin. -- On aivan välttämätön varuste, varsinkin talvella. Webastolla kun lämmitän sekä Vollen moottorin että kabiinin, niin siihen riittää hyvin esim. 3 x pakkasasteet minuutteina. Silloin lasit ovat sen verran sulat, ettei niitä tarvitse skrabata, vaan kaikki irtoaa harjalla. Aina ei kuitenkaan irtoa, ja silloin takalasin lämmitin hoitaa homman parissa minuutissa. Volvossa lämpiävät samalla myös sivupeilit, joiden skrabaaminen on turhauttavaa. Niistä huurre sulaa todella nopeasti.

2. Takalasin pyyhin. Tätä tarvitaan aina sadesäällä sekä myös edellä kerrotun huurteenpoiston viimeistelyssä. Kunnollinen takalasin pyyhin (jollainen Volvosta valitettavasti puuttuu) on todella arvokas varuste, sillä seuraan liikennettä jatkuvasti sekä sivu- että taustapeileistä.

3. Pyyhinten sadetunnistin. Kuuluu sarjaan "no joo". Yleensä tiedän itse paremmin, millainen pyyhkäisyfrenkvenssi kulloinkin on sopiva enkä usko, että herkkyyden säädölläkään pystytään täysin optimoimaan automatiikkaa, jonka "ymmärrys" on sittenkin aika mekaanista. Käytän pyyhinautomatiikkaa silloin tällöin.

4. Säädettävä pyyhinten tihkukytkin on välttämätön. Nopeusalueita pitää olla runsaasti, jotta pyyhintänopeuden voi säätää sään mukaan. Edelliseen viitaten säätötoimia tarvitaan kuitenkin usein, jolloin riittävän "älykäs" sadetunnistin voisi olla käyttökelpoinen. Mutta molempia tarvitaan, ja varsinkin manuaalisesti säädettävää tihkukytkintä.

5. Vaihtamiseen käytettävät rattiläpyskät ovat hyödylliset erityisesti silloin, kun haluaa moottorin käyvän muunlaisella kierrosnopeudella kuin valmistajan ohjelmoima nopeusalueen valinta säätää. Myös moottorijarrutuksessa nuo ovat oivat apuvälineet. - Ikävä kyllä, silloin, kun Volvoni tilasin (2012), noita ei ollut lainkaan saatavana.

6. Start/stop -automatiikka. Muuta noin turhaa keksintöä on vaikea nimetä. Ärsyttää ja hankaloittaa sujuvaa liikkumista, kuluttaa akkua ja lyhentää sen käyttöikää, samoin starttimoottoria. Jos tuota varten on erillinen akku, niin se vie myös tilaa tärkeämmältä. Luultavasti myös maksaa jotain.

7. Ajovalojen pesimet. Täysin tarpeettomat. Kuluttavat aivan turhaan lasinpesunestettä.

8. Yli 150 hv moottori. Aikoinaan olin itsekin sitä mieltä, että tuo on täysin tarpeeton, mutta kun sellaisen itselleni hankin, mieli muuttui kummasti. Oleellista on tietysti auton teho/paino -suhde, mutta kyllä teho ja varsinkin vääntö merkitsevät selvästi vaivattomampaa ja vähemmän rasittavaa matkantekoa ja lisäksi luovat vakauden ja turvallisuuden tunnetta.
 
Qualityn kirjoituksesta tuli mietteitä...

Start/stop on lähes aina turhake. Käytän äärettömän harvoin, pitää todella olla ennakoitavissa oleva piiitkä pysähdys jossa ei ole kiire liikkeelle. Eli pois käytöstä 99,9% ajasta ja en ikävöisi jos sitä ei olisi.

Yli 150 hv moottori on jatkossa aina must. Alitehoisia nuhapumppuja en enää huoli, mieluummin ostan vaikka ikiwanhan katiskan veekasilla kun tingin tuosta. Vääntöä pitää myös olla reilusti, ei mitään Civic TypeRän tapaisia kierros-singereitä. Jos taas 2020-luvulla tulee se gps-pohjainen ajovalvontalaitteisto kilometrimaksujen yhteyteen (kiihdyttelytkin nostavat vakuutusmaksuja ja pienikin nopeusylitys tuo kotiin automatic sakon), lopetan kokonaan ajamisen itse ja istun taksin takapenkillä.

Lampunpesimet ovat monissa tilanteissa hyvät, mutta niille pitäisi olla kaukoitämerkeistä peräisin oleva erillinen katkaisin josta kuski saisi ITSE valita milloin lamput pestään. Skeidan kammottava vedentuhlaamis-systeemi (suurin osa ekasta pesukerrasta menee lampuille ja murto-osa tuulilasille) ärsyttää suunnattomasti.