https://yliteippaus.fi/

Renkaiden paikan kierrätys ja kuluminen

P

pokkus

Vieras
Tuli tänään hiukan tarkasteltua Bemun renkaiden kulumista, josko olisi tarvetta vaihtaa renkaiden paikkaa edestä taakse ja takaata eteen. Takana näytti silmämääräisesti katsottuna olevan enemmän pintaa jäljellä. Näin ensimmäisen xDrive-nelivedon omistaneena tuli mieleen, että kummatkohan renkaat sitä kuluu nopeammin, eturenkaat vai takarenkaat? Itse kuvittelisin takarenkaiden kuluvan nopeammin. Olisikohan silti aihetta vaihtaa ainakin renkaiden puolia eli oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle?
 
Takarenkaat kuluu selkeästi enemmän. Katso onko renkaissa pyörimissuunnan määräävä merkintä ennenkuin vaihdat puolelta toiselle. Lisäksi TPMS pitää kai kalibroida kun sensorit vaihtaa paikkaa.
 
T sanoi:
Takarenkaat kuluu selkeästi enemmän. Katso onko renkaissa pyörimissuunnan määräävä merkintä ennenkuin vaihdat puolelta toiselle. Lisäksi TPMS pitää kai kalibroida kun sensorit vaihtaa paikkaa.

Eli kuluvat juuri niin kuin itsekin asian mietin. Pyörimissuuntaa ei minusta ollut, mutta pitää tuokin asia vielä varmuuden vuoksi tarkistaa uudelleen. Tosin taidan jättää homman vielä toistaiseksi tekemättä, koska takana on vielä paremmat kumit pyörimässä :)
 
pokkus sanoi:
... Olisikohan silti aihetta vaihtaa ainakin renkaiden puolia eli oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle?
Mikäs iidea tässä on? Itse en vaihtaisi renkaiden pyörimissuuntaa kesken kaiken vaikka ei pyörimissuunttaa olisikaan merkitty. Jotenkin vaan tuntuu että ei ole hyväksi renkaalle sellainen.

Miksiköhän nuo takarenkaat kuluu nopeammin? Eikö ne pitäisi nelivedossa kulua suht tasaisesti eturenkaiden kanssa?
 
-P- sanoi:
Miksiköhän nuo takarenkaat kuluu nopeammin? Eikö ne pitäisi nelivedossa kulua suht tasaisesti eturenkaiden kanssa?

Vaikea sanoa. Minulla Octavia 4x4:ssa myös takarenkaat kuluivat puolta nopeammin kuin eturenkaat.
 
-P- sanoi:
Mikäs iidea tässä on? Itse en vaihtaisi renkaiden pyörimissuuntaa kesken kaiken vaikka ei pyörimissuunttaa olisikaan merkitty. Jotenkin vaan tuntuu että ei ole hyväksi renkaalle sellainen.

Juu ei kannata vaihtaa pyörimissuuntaa siitä alkuperäisestä, rengas kuluu ihan miten sattuu sen jälkeen.
 
jni sanoi:
Vaikea sanoa. Minulla Octavia 4x4:ssa myös takarenkaat kuluivat puolta nopeammin kuin eturenkaat.
Ok. Itsellä ex-quattrrossa kuluivat kyllä todella tasaisesti. Vaihdoin kyllä renkaat varmuuden vuoksi aina edestä taakse ja päinvastoin renkssnvaihdon yhteydessä.
 
BMW:n xDrive on suunniteltu takapainotteiseksi ajotuntumaltaan. Voimanjakoa säädellään jatkuvasti elektroniikalla 50/50 - 0/100. Oletuksena 40/60 eli takana käytännössä aina enemmän. Ja esim parkkipyörittelyssä tai muuten ketteryyttä vaativissa tilanteissa auto voi olla hetkittäin täysin takavetoinen. Vetoa ohjautuu etuakselille tarpeen mukaan sekunnin murto-osissa.
 
Ja renkaiden kulumiseen vaikuttaa oma ajotyyli. Renkaiden epätasaista kulumista tapahtunee karkeasti kolmessa tilanteessa 1) voimakkaissa kiihdytyksissä vetävät pyörät 2) jarrutuksissa eturenkaat koska jarruvoimaa aina enemmän edessä 3) kaarteissa ulkokaarteen puoleiset renkaat,  erityisesti eturengas jos ei mennä nelipyöräluisussa :)

Näiden lisäksi pielessä olevat aurauskulmat ja väärät rengaspaineet, niin renkaiden kuluminen voi olla täysin erilaista kahdessa samanlaisessa autossa :)
 
^^Ok. Tosin tuo quattrokin oli takapainotteinen samalla tavalla 40/60 oletuksella. Kokonaan takavetoiseksi se ei koskaan mennyt, olikohan max 20/80
 
-P- sanoi:
Ok. Itsellä ex-quattrrossa kuluivat kyllä todella tasaisesti. Vaihdoin kyllä renkaat varmuuden vuoksi aina edestä taakse ja päinvastoin renkssnvaihdon yhteydessä.

Sama vika omassa B7 quattrossa joskin silti laitan ed. kauden takarenkaat seuraavan kauden eturenkaiksi.
 
Samaa on minulle viisaammat rengasmiehet sanoneet että pyörimis-suuntaa ei kannata mennä muuttamaan vaikka sitä ei oisi määrätty renkaan kyljessä. Jos/ kun se on jo yhden kauden jommalle kummalle puolelle asetettu niin sillä puolella sen "pitää vastaisuudessakin olla. Renkaan runkorakenne siitä kärsii kuulemma.

Etu-taka akselien välillä on ennen tullut vaihdettua renkaita. Mutta nyt se ei enää ole mahdollista kun tuossa 3Gt;ssä on sekarengastus.
edessä 225 ja takana 255 leveät
 
-P- sanoi:
Mikäs iidea tässä on? Itse en vaihtaisi renkaiden pyörimissuuntaa kesken kaiken vaikka ei pyörimissuunttaa olisikaan merkitty. Jotenkin vaan tuntuu että ei ole hyväksi renkaalle sellainen.
Karvis sanoi:
Juu ei kannata vaihtaa pyörimissuuntaa siitä alkuperäisestä, rengas kuluu ihan miten sattuu sen jälkeen.
GTA1 sanoi:
Samaa on minulle viisaammat rengasmiehet sanoneet että pyörimis-suuntaa ei kannata mennä muuttamaan vaikka sitä ei oisi määrätty renkaan kyljessä. Jos/ kun se on jo yhden kauden jommalle kummalle puolelle asetettu niin sillä puolella sen "pitää vastaisuudessakin olla. Renkaan runkorakenne siitä kärsii kuulemma.
Itseä kiinnostaisi tietää, että mistä tämänlaiset kehoitukset alunperin tulevat, ettei renkaita saisi vaihtaa puolelta toiselle? Vaihtuuhan kulmat jo siinäkin hiukan kun renkaat vaihtaa edestä taakse.

Koska kummallista olisi, että näin todellakin olisi ja samalla rengasvalmistajat itse suosittelevat näin toimimaan. Tässä esimerkkinä muutaman valmistajan ja ison rengasliikkeen suositus. Etenkin tuo Michelinin suositus on hyvin havainnollinen:

http://us.michelinman.com/US/en/safe-driving/tire-safety/tire-rotation.html?REDR=1

http://www.bfgoodrichtires.com/tires-101/tire-care/tire-maintenance/tire-rotation.page

http://www.discounttire.com/dtcs/infoTireRotation.do

http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=43

rotation.gif


tire_rotation_abc.jpg


tire_rotation_de.jpg
 
Ainakin etuvetoisessa renkaan kuviopala kuluu vinoksi ja siitä tulee hyvin epämukava nypyttäjä jos pyörimissuuntaa vaihdetaan. Varmaan jos sitä vaihtaisi joka toinen viikko, niin mitään ei huomaisi, mutta jos vaihdon tekee kerran vuodessa, niin minä en ainakaan kestä ajaa sellaisilla renkailla.
 
Penguin sanoi:
Ainakin etuvetoisessa renkaan kuviopala kuluu vinoksi ja siitä tulee hyvin epämukava nypyttäjä jos pyörimissuuntaa vaihdetaan. Varmaan jos sitä vaihtaisi joka toinen viikko, niin mitään ei huomaisi, mutta jos vaihdon tekee kerran vuodessa, niin minä en ainakaan kestä ajaa sellaisilla renkailla.

Ja kun sen hiukan kuluneen renkaan pyörimissuunta muutetaan, niin kulumisvauhti sen kun kiihtyy. Jokainen voi tietysti kierrättää renkaitaan kuten haluaa, mutta minä en ainakaan vaihda omistani pyörimissuuntia.
 
Karvis sanoi:
Ja kun sen hiukan kuluneen renkaan pyörimissuunta muutetaan, niin kulumisvauhti sen kun kiihtyy. Jokainen voi tietysti kierrättää renkaitaan kuten haluaa, mutta minä en ainakaan vaihda omistani pyörimissuuntia.

Tämänlaista väitettä itseni on hankala uskoa ilman jonkinlaista taustatietoa asiasta? Ei ainakaan omat renkaat ole yhtään sen nopeampaa kuluneet, vaikka niitä olen sekaisin kierrättänyt. Jos näin todellakin olisi, niin olisi todella järjetöntä, että itse rengasvalmistajat vielä neuvoisivat tekemään juuri päinvastoin. Kuulostaa joltain urbaanilegendalta koko juttu.

Auton alustageometria muutenkaan hyvin harvoin on sellainen, että rengas kuluu täysin tasaisesti molemmilta sivuiltaan. Pienikin poikkeus camberissa, niin toinen puoli kuluu nopeammin kuin toinen. Sitten kun jurnuttaa renkaat aina samalla puolelle ollen, niin toinen puoli varmasti kuluu toista nopeammin.
 
pokkus sanoi:
Tämänlaista väitettä itseni on hankala uskoa ilman jonkinlaista taustatietoa asiasta?  Ei ainakaan omat renkaat ole yhtään sen nopeampaa kuluneet, vaikka niitä olen sekaisin kierrättänyt. Jos näin todellakin olisi, niin olisi todella järjetöntä, että itse rengasvalmistajat vielä neuvoisivat tekemään juuri päinvastoin. Kuulostaa joltain urbaanilegendalta koko juttu.

Ihan omaan kokemukseen perustuu tämä "väite". Mutta jos sinulla on toisenlaisia, ja oikeanlaisia, kokemuksia niin turhahan näitä on täällä taikinoida, kierrätät vaan renkaita niin kuin parhaaksi näet :)
 
Karvis sanoi:
Ihan omaan kokemukseen perustuu tämä "väite". Mutta jos sinulla on toisenlaisia, ja oikeanlaisia, kokemuksia niin turhahan näitä on täällä taikinoida, kierrätät vaan renkaita niin kuin parhaaksi näet :)
Niin itse kierrätän renkaita vaan rengasvalmistajien suositusten mukaisesti en oman mutun mukaan, koska luulisi valmistajan tietävän parhaiten miten renkaiden kierrätys pitää oikeaoppisesti tehdä. Paniikki pyörimissuunnan vaihtamisesta on varmaan ajoilta jolloin oli yleisempää, että renkaissa oli merkitty pyörimissuunta. Nykyään tuota pyörimissuuntaa harvemmin enää on vaan renkaissa on vain ulko- ja sisäpuoli merkitty. Renkaat nyt muutenkin ovat varmasti muuttuneet viimeisten vuosien aikana ja jos omat kokemukset on vuosien takaa, niin ehkä ne omat mutut olisi hyvä päivittää tälle vuosikymmenelle :)
 
JiiJii71 sanoi:
Oliko niin, että Pokkuksen M Sportissa ei ole sekarengastusta?
Ei ole sekarengastusta vaan sama koko joka nurkassa. Vasta 20" OEM-setillä ilmeisesti tulisi sekarengastus.
 
Kyllä sille renkaalle on pyörimissuunta monestakin syystä. Ensimmäinen sadekelillä veden poistuminen pitopinnan edestä jne.

Onpa käynyt itselle niin että mp:ssä asensivat renkaan väärin vanteelle, en tarkastanut ja ajelin aikani kun aloin ihmetellä etupään pompotusta ja kovemmissa jarrutuksissa vetelyä sinne tänne. Ajoin rengasliikkeeseen ja heti siellä huomattiin asia, "palat" olivat kuluneet eri korkuisiksi joka aiheuttai pompotuksen ja jarruttaessa vetelyn edestakaisin puolelta toiselle. Kyseessä Michelin Macadam rengas.

ot.
 
pokkus sanoi:
Niin itse kierrätän renkaita vaan rengasvalmistajien suositusten mukaisesti en oman mutun mukaan, koska luulisi valmistajan tietävän parhaiten miten renkaiden kierrätys pitää oikeaoppisesti tehdä.

Rengasvalmistaja myös varmasti tietää kuinka tuotteiden myynti saadaan maksimoitua ;) Mutta olkoon...