https://yliteippaus.fi/

Aluvanteet- onko merkillä väliä?

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Olis aluvanteet haussa Proace pakettiautoon.
Henkilöautoihin oon raaskinut ostaa aina merkkikohtaiset, mut työkaluun nyt hiukan säästelen.
Alut tulee  kesäpyöriin.

Näiden tarvikevanteiden merkkikirjo viimehankinnasta on levähtänyt monikymmen kertaiseksi.

Nettisurfailun perusteella ulkonäöllisesti on kiinnostavia ollut mm merkeillä Arcasting, Tomason ja  Dezent, joka onkin ainut tuttu mulle näistä.
Mitkä olette kokeneet laadukkaiksi merkeiksi nykyään?
Mikä olis luotettava myyjä, joka ei myis jokaista keskireikä/jako sopivaa pakun alle ja olis valikoimaakin.
Pirkanmaalta jos löytyy niin aina helpompaa
 
Tuskin merkillä on väliä. Itse suosin suorasovitteisia muovisovitteisten sijaan joista on omia ja tuttavilla huonoja kokemuksia.
 
Minulle kelpaa vain suorasovitteiset ja alkuperäisillä pulteilla kiinnitettävät, näin on menty monta vuotta. Merkki riippuu tarjonnasta.
 
On merkillä väliä, itelle ainakin kesäkäytössä, kahdessa viimisimmässä autossa vanteet ollut Oem valmistajan, eli alkuperäsiä.. Ja tulee jatkossakin olemaan, talvivanteissakin laatu ratkasee.  8)
 
TeBsu sanoi:
On merkillä väliä, itelle ainakin kesäkäytössä, kahdessa viimisimmässä autossa vanteet ollut Oem valmistajan, eli alkuperäsiä.. Ja tulee jatkossakin olemaan, talvivanteissakin laatu ratkasee.  8)
Minullakin ollut alkuperäiset vanteet volkkareissa ja skdlssä, mutta esim. nykyiseen volvoon ne maksavat liikaa. Ei pysty maksamaan 1,5ke kierroksesta, joten käytetyt tai tarvikkeet ovat vaihtoehdot.
 
Vanteiden valmistaminen ei taida olla raketti tiedettä, eiköhän kaikki tunnetut valmistajat pysty valmistamaan tasalaatuisia vanteita. Merkkiuskollisen kannattaa maksaa logosta lisää jos ei luota tarvikevanteisiin vaikka valmistaja saattaa olla sama, millään autotehtaalla ei ole omaa vannetehdasta.
 
Topias sanoi:
Minullakin ollut alkuperäiset vanteet volkkareissa ja skdlssä, mutta esim. nykyiseen volvoon ne maksavat liikaa. Ei pysty maksamaan 1,5ke kierroksesta, joten käytetyt tai tarvikkeet ovat vaihtoehdot.

Nettivaraosaa kannattaa selata, jos mahdollista, ite etin muutaman kuukauden sillä "silmällä" vanteita, niin tuli siirtoajetut alkuperäset 17" opelin vanteet 250eruolla vastaan, ei tarvinnu kauaa miettiä, et ostaisko vai saisko halvemmalla jostakin.
 
Topias sanoi:
Minulle kelpaa vain suorasovitteiset ja alkuperäisillä pulteilla kiinnitettävät, näin on menty monta vuotta. Merkki riippuu tarjonnasta.

Alkuperäisten pulttien suosimisen ymmärrän kun se helpottaa renkaanvaihtokuviota ihan hitusen, suorasovitteisten suosimiselle en taas näe mitään perusteita.
 
17" Arcasting merkkiset vanteet on meillä transportterissa pyörinyt uudesta asti. (n 4v.)
Renkaina Nexen 8000 235/55 yllättävän hyvät,hiljaiset ja edulliset renkaat.
 
MAKin vanteet oli ainakin aiemmin todella laadukkaita ja kestäviä, kaverilla oli moiset monta kesää useammankin auton alla ja kunto oli edelleen todella hyvä.
 
Karvis sanoi:
Alkuperäisten pulttien suosimisen ymmärrän kun se helpottaa renkaanvaihtokuviota ihan hitusen, suorasovitteisten suosimiselle en taas näe mitään perusteita.
Ei enää viitsi touhuta niiden rinkuloiden kanssa, sitä on jo harrastettu tarpeeksi.
Nuo vaatimukset rajoittaa vanne tarjontaa merkittävästi.
 
Soviterenkaatkin menee, kunhan ovat metalliset. Muoviset on aikalailla kertakäyttöisiä, varsinkin kaikista ohuimmat. OEM-vanteistakaan ei välttämättä kannata maksaa sitä brandilisää, koska aika harva autonvalmistaja niitä vanteita itse tekee, eli samalta valmistajalta saa vanteita myös monesti halvemmalla. Tietysti suorasovitteisuus on aina se helpompi valinta.
 
Karvis sanoi:
Alkuperäisten pulttien suosimisen ymmärrän kun se helpottaa renkaanvaihtokuviota ihan hitusen, suorasovitteisten suosimiselle en taas näe mitään perusteita.
Ammattitaidottomuudesta johtuen tuttu rengasliikkeen omistaja käski ostaa näihin raskaampiin kikottimiin nimenomaan suorasovitteiset. Ei ilmeisesti osaa...

Itse kysymykseen, laatukiekot alle ja valitettavasti ainakin Audilla oemit olivat pahimmillaan PRC kamaa, joten riisikupin Italialaiset oemit & aftermarket kiekot ovat suorastaan huippulaatua. Valitettavasti laadukkaista aftermarket kiekoistakin on myynnissä kopioita. Nyt alla WSP Italyn ihan asiallisen vanteet kun en halunnut samoja oem vanteita kuin muilla, mutta eipä nuo sitten enää ilmaiset olleet.
 
jf sanoi:
Ammattitaidottomuudesta johtuen tuttu rengasliikkeen omistaja käski ostaa näihin raskaampiin kikottimiin nimenomaan suorasovitteiset. Ei ilmeisesti osaa...

Ilmeisesti ei sitten osaa, sovitteella kun ei ole mitään tekoa painon tai sen kantamisen kanssa, sovitteen tarkoitus on ainoastaan keskittää vanne kiinnitysvaiheessa ja sen viran hoitaa arvolleen myös muovisovite.
Toki suorasovitteinen tuo sikäli helppoutta, ettei sovitteiden tallessapysymisestä tarvitse huolehtia.
 
Otappa näistä selvää mutta tosiasia liene se ettei kukaan valmistaja omista vannetehdasta. Esimerkiksi Alfa 156:n tehtaalta tulleet "juustoreikä" vanteet olivat sovitteeliset ja sovitteet muovia.

Luultavasti, tämä ei siis tietoa, tehdas kilpailuttaa x kpl vanevamistajia valiten primäärin ja sekondäärin toimittajan. Mikäli primäärillä joku tökkii, laatu tahi toimitukset, käytetään sekondääriä eli primäärikin pyrkii parhaaseensa.

Ainoa mitä omasta kokemuksesta osaan sanoa ja mitä jatkossa vältän, on Advanti ja en nyt muista mitkä Alfan talvipyörissä olikaan. Alessio? Voisko Vespa68 tarkistaa? Nämä meni muutamassa talvessa aika eläneen näköiseksi verrattuna muissa autoissa olleisiin originaaleihin. Kyse kuitenkin vain visuaalisuudesta, hyvin pyörivät silti.

Työkaluun en itsekään miettisi muuta kuin sovitetta ja pultteja. Ihan sama käyttöiän aikana.
 
Alession tarvikevanteista itselläkin sen verran kokemuksia, että vihoviimeinen valinta ainakaan talvivanteiksi. Ei kestä Suomen talvea.
 
Ironic32 sanoi:
Alession tarvikevanteista itselläkin sen verran kokemuksia, että vihoviimeinen valinta ainakaan talvivanteiksi. Ei kestä Suomen talvea.

Mikä niissä on mikä ei kestä? Muuttuu soikeiksi?
Lakkaongelmia nyt on vähän joka merkillä. Osassa erikseen maininta oikein, että talvivanteeksi käy eli kestää suolaa paremmin.
Ja jos niitä vanteita putsaisi useammin suolasta niin pinta pysyisi siistimpänä huomattavasti pitempaan.
 
Kennedy sanoi:
Mikä niissä on mikä ei kestä? Muuttuu soikeiksi?
Lakkaongelmia nyt on vähän joka merkillä. Osassa erikseen maininta oikein, että talvivanteeksi käy eli kestää suolaa paremmin.
Ja jos niitä vanteita putsaisi useammin suolasta niin pinta pysyisi siistimpänä huomattavasti pitempaan.

Alessiot on olleet ainoat, joissa ei pysy maalit ja hapettuu ihan hävyttömän näköisiksi. Samalla ylläpidolla kuin muutkin, jopa no-name tarvikevanteet ja muissa ei ole ollut vastaavia ongelmia. Toki kokemusta vain yhdestä setistä Alessioita, että voi olla joku kyseisen setin valmistusvikakin tmv. Oletettavasti kesävanteina ihan ok nuokin.
 
TeBsu sanoi:
Nettivaraosaa kannattaa selata, jos mahdollista, ite etin muutaman kuukauden sillä "silmällä" vanteita, niin tuli siirtoajetut alkuperäset 17" opelin vanteet 250eruolla vastaan, ei tarvinnu kauaa miettiä, et ostaisko vai saisko halvemmalla jostakin.

löysin rengasliikkeetä siirtoajetut volvon vanteet, 16" oden-malliset hintaan 300e. mietin noita viikonlopun ja päätin ottaa nuo, kun nyt saan koko setin 17"-renkaiden hinnalla. renkaiksi kitkat, misukat tai contit, valinta kun tavaraa saapuu elokuussa. säästyneillä rahoilla(500e) defan moottorilämmitin sisähaaralla, akkulaturi ja tankillinen dieseliä.
 
-P- sanoi:
^Hieno auto mutta ...
Barzetta vanteet 90keur autossa. Huuhhuh...

Tämä on ilmiö, joka on pistänyt silmään aikojen alusta. Satkun autoon ostetaan halvimmat tarvikeliikkeen paskat ja parhaimmillaan vielä Linglongin kumeilla, kun Nankangitkin oli sen verran kalliita. Samaan aikaan 8000 euron individual sisustus tuntuu hyvältä idealta.

Kukin tyylillään.
 
nokonzok sanoi:
Tämä on ilmiö, joka on pistänyt silmään aikojen alusta. Satkun autoon ostetaan halvimmat tarvikeliikkeen paskat ja parhaimmillaan vielä Linglongin kumeilla, kun Nankangitkin oli sen verran kalliita. Samaan aikaan 8000 euron individual sisustus tuntuu hyvältä idealta.

Kukin tyylillään.

Tämä. Paitsi kyllä sisusta suomiautossa on silti 99,9% tapauksista se perusmusta, vaikka kaikki kohdat olisikin lisävarustelistalta ruksittu.
 
pokkus sanoi:
Renkaat ymmärrän, ettei niissä kannata säästää, mutta vanteiden kanssa on hiukan eri juttu. Toki pari kolme kertaa kalliimmalla saa takovanteen ja tätä kautta hiukan kevyemmän painon, mutta miten muuten se tarvikevanne on automaattisesti paska?

On niissä vähän muitakin erottavia tekijöitä kuin valmistusmenetelmä. Mutta kukin ostaa mitä haluaa, tyhmältä ne Barzettat silti näyttää 90 kilon autossa. Varsinkin ensimmäisen talven jälkeen.
 
nokonzok sanoi:
On niissä vähän muitakin erottavia tekijöitä kuin valmistusmenetelmä. Mutta kukin ostaa mitä haluaa, tyhmältä ne Barzettat silti näyttää 90 kilon autossa. Varsinkin ensimmäisen talven jälkeen.
Tyhmältä ne näyttää ihan joka autossa.