Nostetaan vanhaa juttua 8)
Ei ole pitkään aikaan palstalla oltua ja nyt viimeisimpänä käänteenä tuli hommattua sähköpyörä. ;D Volkkari seisoo pihassa ja matka taittuu kauramoottorilla.
Tällainen Helkama TE28 tuli hommattua:
Tähän mennessä on n. 300km tullut sotkettua työmatkoja n. 25km per päivä ja pitää sanoa, että on se aikamoinen peli. Ylämäet tuntuu lähes samanlaisilta kuin tasamaa ja alamäet menee sitten niin kovaa kuin fysiikan lait sallii. Perstuntumalta voisi sanoa, että 10km sähköpyörällä tuntuu samalta kuin kolme kilometriä tavallisella.
Ideana oli "pakottaa" itsensä liikkumaan ja nyt tulee hyötyliikuntaa joka päivä ikään kuin vahingossa. Vaikka luulisi, että sähköpyörällä ajo ei ole "oikeata" liikuntaa, niin kyllä sitä pitää kokoajan polkea mutta ylämäkiä ei tarvitse paahtaa räkä poskella.
Viime TM:ssä oli vertailu ja siinä ko. pyörämalli melkein haukuttiin lyttyyn mutta omassa käytössä tämä toimii erittäinkin hyvin. Testaajat taisi olla jotain himopyöräilijöitä ja mm. levyjarrujen puute tuntui olevan iso asia. Aluksi ajattelin tehdä pyörän itse lisäämällä siihen sähkötekniikan mutta silläkin kombinaatiolla hintaa alkaa kertymään, joten päädyin siihen helpoimpaan ratkaisuun.
Helkamassa on 8-vaihteinen napavaihde ja oikeastaan olisi parempi jos vaihteita olisi vähemmän. Muuta negatiivista sanottavaa ei oikeastaan ole, sähköavustettua vauhtia voisi tietysti olla enemmän kuin se direktiivin mukainen 25km/h mutta kyllä tälläkin menolla pärjää. Mitä Youtubesta on tullut kateltua niin Amerikassa on eri säännöt ja siellä erillinen "kaasukahva" on sallittu ja pyörätkin kulkee kovempaa. Taitaa tämä EU:n säännöstö olla kuitenkin turvallisempi.
Kunnollisen sähköpyörän hankkiminen on aikamoinen satsaus mutta jos sitä vertaa autoiluun niin puhutaan pikkurahoista. Nyt olisi tavoitteena polkea niin kauan kuin kelejä riittää ja talven yli ajella taas autolla.