K
Kutvis
Vieras
- 11.10.2019 klo 11:45 / Ford Mondeo Sedan Hybrid 2018
Aloitetaanpa tällä foorumilla tälläisella koeajoraportilla!
Työpaikalla on käytössä oheisen mallinen Fordson, jolla on tullut ajeltua itsekin jonkin verran. Autona Mondeo on ehkä tietyllä tapaa vanhan kunnon ajan matka-auto, etenkin sedanmuotoisena. Tässä tapauksessa se on kuitenkin tuotu teknisesti tähän päivään sähköistämisen avulla.
Ajettavuudeltaan Mondeo edustaa kyllä nykyautojen kärkipäätä. Ohjaus on suhteellisen tunnokas, tarkka ja antaa riittävästi feedbackia - vaikkakin sähköisen ohjaustehostimien myötä ei voida puhua samasta fiiliksestä kuin vaikka pari sukupolvea vanhemman Mondeon kohdalla. Jousitus on varsin mukavuuspainotteinen ja pehmeä, mutta ottaa monenlaiset heitot vastaan hienosti. Ajettavuus on kuitenkin hieman laivamaista, ja tähän varmasti vaikuttaa paljolti auton massa yhdistettynä pehmeään alustaan.
Paino vaikuttaa myös liikkuvuuteen, sillä akkuistettuna isona hybridinä Mondeo on raskas. 180 hevosvoimaa yhdistettynä sinänsä mukavasti ja huomaamattomasti toimivaan CVT-laatikkoon yhdistettynä ei tee tästä autosta räjähtvästi kiihtyvää rakettia, mutta toisaalta - se ei ole tämän auton ydinideakaan. Auto liikkuu kuitenkin vaivattomasti. Autossa on kaksi ajotilaa, normaali ja Eco. Ecolla auto pyrkii ajamaan enemmän sähköllä, kerää energiaa talteen hanakammin ja kiihtyy hitaammin. Myös vakionopeussäätimen voi käskeä ekoilemaan, jolloin se pyrkii isommassakin maantievauhdissa ajamaan sähköllä. Vakkari on adaptiivinen ja sen saa myös kytkettyä normaaliksi vakkariksi. Adaptiivisuus toimii sen suurempia sekoilematta. Hybridi vaikuttaa yllättvän paljon myös maantiepainotteisessa ajossa kulutukseen, auton saa kulkemaan noin 5-6 litran väliin satasella. Kaupunkiajossa vaikutus on tietty huomattavampi.
Akku saisi olla hieman isompi, nykyisellään sähkörange jää melko pieneksi, kymmenen-parin kilometrin luokkaan. Akut vievät myös tavaratilasta hurjan määrän hyötytilaa, ja tavaratila jää epäselkeän muotoiseksi ja Golf-kokoluokan viistoperän kokoiseksi. Tavaratilan käytettävyyttä heikentää myös pieni luukku. Penkit ovat muotoilultaan ainakin omalle vartalolle aivan hyvät ja säätyvät monipuolisesti.Miinusta ergonomia saa mittaristojen valikkoratkaisuista, jotka saavat windowsin tuntumaan selkeälle valikkoineen.
Kaiken kaikkiaan Mondeo on mukiinmenevä auto, joka ei aiheuta suuria tuntemuksia puoleen tai toiseen. Matka-autona erinomainen, kaupungissa hieman kömpelö. Omaan käyttöön en tätä ostaisi, jokin kummallinen faktori jää vaivaamaan, niin kuin yleensäkin Fordeissa omalla kohdalla. Eivät vain tunnu omalle. Tässä työkäytössä kuitenkin varsin hyvä laite, annan arvosanaksi 8+.
Työpaikalla on käytössä oheisen mallinen Fordson, jolla on tullut ajeltua itsekin jonkin verran. Autona Mondeo on ehkä tietyllä tapaa vanhan kunnon ajan matka-auto, etenkin sedanmuotoisena. Tässä tapauksessa se on kuitenkin tuotu teknisesti tähän päivään sähköistämisen avulla.
Ajettavuudeltaan Mondeo edustaa kyllä nykyautojen kärkipäätä. Ohjaus on suhteellisen tunnokas, tarkka ja antaa riittävästi feedbackia - vaikkakin sähköisen ohjaustehostimien myötä ei voida puhua samasta fiiliksestä kuin vaikka pari sukupolvea vanhemman Mondeon kohdalla. Jousitus on varsin mukavuuspainotteinen ja pehmeä, mutta ottaa monenlaiset heitot vastaan hienosti. Ajettavuus on kuitenkin hieman laivamaista, ja tähän varmasti vaikuttaa paljolti auton massa yhdistettynä pehmeään alustaan.
Paino vaikuttaa myös liikkuvuuteen, sillä akkuistettuna isona hybridinä Mondeo on raskas. 180 hevosvoimaa yhdistettynä sinänsä mukavasti ja huomaamattomasti toimivaan CVT-laatikkoon yhdistettynä ei tee tästä autosta räjähtvästi kiihtyvää rakettia, mutta toisaalta - se ei ole tämän auton ydinideakaan. Auto liikkuu kuitenkin vaivattomasti. Autossa on kaksi ajotilaa, normaali ja Eco. Ecolla auto pyrkii ajamaan enemmän sähköllä, kerää energiaa talteen hanakammin ja kiihtyy hitaammin. Myös vakionopeussäätimen voi käskeä ekoilemaan, jolloin se pyrkii isommassakin maantievauhdissa ajamaan sähköllä. Vakkari on adaptiivinen ja sen saa myös kytkettyä normaaliksi vakkariksi. Adaptiivisuus toimii sen suurempia sekoilematta. Hybridi vaikuttaa yllättvän paljon myös maantiepainotteisessa ajossa kulutukseen, auton saa kulkemaan noin 5-6 litran väliin satasella. Kaupunkiajossa vaikutus on tietty huomattavampi.
Akku saisi olla hieman isompi, nykyisellään sähkörange jää melko pieneksi, kymmenen-parin kilometrin luokkaan. Akut vievät myös tavaratilasta hurjan määrän hyötytilaa, ja tavaratila jää epäselkeän muotoiseksi ja Golf-kokoluokan viistoperän kokoiseksi. Tavaratilan käytettävyyttä heikentää myös pieni luukku. Penkit ovat muotoilultaan ainakin omalle vartalolle aivan hyvät ja säätyvät monipuolisesti.Miinusta ergonomia saa mittaristojen valikkoratkaisuista, jotka saavat windowsin tuntumaan selkeälle valikkoineen.
Kaiken kaikkiaan Mondeo on mukiinmenevä auto, joka ei aiheuta suuria tuntemuksia puoleen tai toiseen. Matka-autona erinomainen, kaupungissa hieman kömpelö. Omaan käyttöön en tätä ostaisi, jokin kummallinen faktori jää vaivaamaan, niin kuin yleensäkin Fordeissa omalla kohdalla. Eivät vain tunnu omalle. Tässä työkäytössä kuitenkin varsin hyvä laite, annan arvosanaksi 8+.