https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ford Mondeo Sedan Hybrid 2018

K

Kutvis

Vieras
Aloitetaanpa tällä foorumilla tälläisella koeajoraportilla!

Työpaikalla on käytössä oheisen mallinen Fordson, jolla on tullut ajeltua itsekin jonkin verran. Autona Mondeo on ehkä tietyllä tapaa vanhan kunnon ajan matka-auto, etenkin sedanmuotoisena. Tässä tapauksessa se on kuitenkin tuotu teknisesti tähän päivään sähköistämisen avulla.

Ajettavuudeltaan Mondeo edustaa kyllä nykyautojen kärkipäätä. Ohjaus on suhteellisen tunnokas, tarkka ja antaa riittävästi feedbackia - vaikkakin sähköisen ohjaustehostimien myötä ei voida puhua samasta fiiliksestä kuin vaikka pari sukupolvea vanhemman Mondeon kohdalla. Jousitus on varsin mukavuuspainotteinen ja pehmeä, mutta ottaa monenlaiset heitot vastaan hienosti. Ajettavuus on kuitenkin hieman laivamaista, ja tähän varmasti vaikuttaa paljolti auton massa yhdistettynä pehmeään alustaan.

Paino vaikuttaa myös liikkuvuuteen, sillä akkuistettuna isona hybridinä Mondeo on raskas. 180 hevosvoimaa yhdistettynä sinänsä mukavasti ja huomaamattomasti toimivaan CVT-laatikkoon yhdistettynä ei tee tästä autosta räjähtvästi kiihtyvää rakettia, mutta toisaalta - se ei ole tämän auton ydinideakaan. Auto liikkuu kuitenkin vaivattomasti. Autossa on kaksi ajotilaa, normaali ja Eco. Ecolla auto pyrkii ajamaan enemmän sähköllä, kerää energiaa talteen hanakammin ja kiihtyy hitaammin. Myös vakionopeussäätimen voi käskeä ekoilemaan, jolloin se pyrkii isommassakin maantievauhdissa ajamaan sähköllä. Vakkari on adaptiivinen ja sen saa myös kytkettyä normaaliksi vakkariksi. Adaptiivisuus toimii sen suurempia sekoilematta. Hybridi vaikuttaa yllättvän paljon myös maantiepainotteisessa ajossa kulutukseen, auton saa kulkemaan noin 5-6 litran väliin satasella. Kaupunkiajossa vaikutus on tietty huomattavampi.

Akku saisi olla hieman isompi, nykyisellään sähkörange jää melko pieneksi, kymmenen-parin kilometrin luokkaan. Akut vievät myös tavaratilasta hurjan määrän hyötytilaa, ja tavaratila jää epäselkeän muotoiseksi ja Golf-kokoluokan viistoperän kokoiseksi. Tavaratilan käytettävyyttä heikentää myös pieni luukku. Penkit ovat muotoilultaan ainakin omalle vartalolle aivan hyvät ja säätyvät monipuolisesti.Miinusta ergonomia saa mittaristojen valikkoratkaisuista, jotka saavat windowsin tuntumaan selkeälle valikkoineen.

Kaiken kaikkiaan Mondeo on mukiinmenevä auto, joka ei aiheuta suuria tuntemuksia puoleen tai toiseen. Matka-autona erinomainen, kaupungissa hieman kömpelö. Omaan käyttöön en tätä ostaisi, jokin kummallinen faktori jää vaivaamaan, niin kuin yleensäkin Fordeissa omalla kohdalla. Eivät vain tunnu omalle. Tässä työkäytössä kuitenkin varsin hyvä laite, annan arvosanaksi 8+.
 
Mielenkiintoista luettavaa ja pitäisi ehkä itsekin käydä tutustumassa.

Nykyinen Mondeo on jotenkin jäänyt todella etäiseksi laitteeksi. Ei ole kokemuksia, eikä ole ollut tarvetta mennä kokeilemaan.

Sinällään outoa, kun II ja III -kopan Mondeoita olen omistanut useita ja peruspositiivinen fiilis niistä kaikista on jäänyt. Varsinkin V6-koneiset oli mukavia pelejä.
 
Kiinnostava koeajoraportti. Olen nyt ajanut kuukauden verran Mondeo farmarihybridillä. Kokemukset ovat melko tarkkaan samanlaiset.
Kulutus menee 5-6 litran välille. Eco-ajotilalla ei tunnu olevan suurta vaikutusta kulutukseen, joten olen enimmäkseen ajanut normaalitilassa jossa on luontevamman tuntuinen moottorijarrutus.

Hyviä puolia:
- alhainen melutaso
- mukava ajaa, hyvä ohjaus ja jousitus
- hyvät istuimet, tilava
- lämmityslaite oli positiivinen yllätys. Lämpöä tulee sisään nopeasti.
- valot vaikuttavat hyviltä , tosin ei ole vielä tullut paljoa pimeällä ajettua

Huonoja puolia:
- tietojärjestelmät vähän sekavia käyttää
- tavaratila pienempi kuin normaalifarkussa. Kun takapenkin selkänojan kaataa, tilaa on kuitenkin hyvin.

Kestävyyden ja luotettavuuden suhteen ei tietenkään vielä voi sanoa mitään.
 
Kiitoksia.

Sepe, tuosta hiljaisuudesta pitikin sanomani myös, mukavan herraskaista kyytiä siinä mielessä, että nastojen vollotus ei kuulu sisälle juurikaan. Moottorijarruna olen joskus käyttänyt ecoa kun on ollut sopiva myötämäki vaikkapa liikennevaloihin, mutta muuten kyllä tullut kruisittua normaalilla.

Urlaub, näinpä juuri - itskein kävin pari vuotta sitten katsomassa II-korista Mondeota, eikä ominaisuuksissa sinänsä ollut mitään vikaa - se vain oli hieman ruosteessa lajilleen tyypillisesti. :) Jokin tässä uusikorisessa on eri tavalla, vaikea sanoa mikä.