https://yliteippaus.fi/

Skoda Superb iV (PHEV)

Aika vähän tuntuu olevan vielä kenelläkään detalji-tietoja ko. kulkineesta, kun on yrittänyt selvittää auton latauksenhallintamahdollisuuksia...no ehkäpä maahantuojakin saa kohta enemmän tietoa, ja vaikka käyttöohjekirja nettiin.
 
slarpa sanoi:
Aika vähän tuntuu olevan vielä kenelläkään detalji-tietoja ko. kulkineesta, kun on yrittänyt selvittää auton latauksenhallintamahdollisuuksia...no ehkäpä maahantuojakin saa kohta enemmän tietoa, ja vaikka käyttöohjekirja nettiin.

Tarkoitatko jotain äppiä vaiko kenties latauskattoa (esim max 90% lataustaso), latausvirtaa tms?
 
slarpa sanoi:
Aika vähän tuntuu olevan vielä kenelläkään detalji-tietoja ko. kulkineesta, kun on yrittänyt selvittää auton latauksenhallintamahdollisuuksia...no ehkäpä maahantuojakin saa kohta enemmän tietoa, ja vaikka käyttöohjekirja nettiin.
Varmaan aika lailla yksiin menee VW GTE:n kanssa.
Myyjien koulutus alkaa Alicantessa huomenna. Keskiviikkona saa varmaan enemmän tietoa autosta. Netistä ei löydy tietoa vielä .
 
Patteri sanoi:
Tarkoitatko jotain äppiä vaiko kenties latauskattoa (esim max 90% lataustaso), latausvirtaa tms?

Eniten kiiinnostaa tuo latausvirran hallinta, koska se vaikuttaa asennettavaan latausrasiaan. Ilmeisesti mukana tulevalla kaapelilla (tilapäislatauskaapeli) ei ole mahdollista  hallita tuota, mikä on outoa mielestäni. Joutuu vissiin ostamaan kokonaan erillisen piuhan...
 
slarpa sanoi:
Eniten kiiinnostaa tuo latausvirran hallinta, koska se vaikuttaa asennettavaan latausrasiaan. Ilmeisesti mukana tulevalla kaapelilla (tilapäislatauskaapeli) ei ole mahdollista  hallita tuota, mikä on outoa mielestäni. Joutuu vissiin ostamaan kokonaan erillisen piuhan...
Ymmärsin myyjältä, että 2 piuhaa tulee mukaan. Myyjä ei saanut ottaa kopiota mulle jostain infosta missä kerrottiin autosta enemmän. Siinä näin , että 2 piuhaa tulee mukana. En siinä vaiheessa ymmärtänyt niistä piuhoista juuri mitään. En ihan vieläkään.
 
Olisi mukava kuulla, kuinka moni on siirtynyt jostain toisesta merkistä tähän iV Skodaan.
Itse siirryin M-B C-  sarjalaisesta Skodaan.
 
Harza sanoi:
Ymmärsin myyjältä, että 2 piuhaa tulee mukaan. Myyjä ei saanut ottaa kopiota mulle jostain infosta missä kerrottiin autosta enemmän. Siinä näin , että 2 piuhaa tulee mukana. En siinä vaiheessa ymmärtänyt niistä piuhoista juuri mitään. En ihan vieläkään.

Tietääkseni tulee se "normaali" kaapeli jossa molemmissa päissä on type 2- liittimet millä saa täydet 16A yhdellä vaiheella ladattua (3.6kWh), ja toinen kaapeli olisi tilapäislatauskaapeli missä toinen pää olisi schukoon sopiva ja se olisi kiinteästi 10A virralle rajoitettu. Tuo 10A kiinteä rajaus saattaa olla ongelmallinen siinä mielessä että schukosta ladattaessa pitäisi virtaa rajata 8A/6A monessa tapauksessa (työpaikat ja taloyhtiöt esim). Eli joillekin voi olla edessä ylimääräisen kaapelin hankinta.
 
slarpa sanoi:
Tietääkseni tulee se "normaali" kaapeli jossa molemmissa päissä on type 2- liittimet millä saa täydet 16A yhdellä vaiheella ladattua (3.6kWh), ja toinen kaapeli olisi tilapäislatauskaapeli missä toinen pää olisi schukoon sopiva ja se olisi kiinteästi 10A virralle rajoitettu. Tuo 10A kiinteä rajaus saattaa olla ongelmallinen siinä mielessä että schukosta ladattaessa pitäisi virtaa rajata 8A/6A monessa tapauksessa (työpaikat ja taloyhtiöt esim). Eli joillekin voi olla edessä ylimääräisen kaapelin hankinta.

Aika monessa autossa latausvirran pystyy rajoittamaan infortainmentin kautta, myös e-golfissa minun tietääkseni. 90% varmasti uskaltaa sanoa, että onnistuu tässäkin.
 
Patteri sanoi:
Aika monessa autossa latausvirran pystyy rajoittamaan infortainmentin kautta, myös e-golfissa minun tietääkseni. 90% varmasti uskaltaa sanoa, että onnistuu tässäkin.

Maahantuoja ei ainakaan vielä luvannut tuota ominaisuutta olevan, mutta ehkä viisastumme tällä viikolla lisää jos on huomenna koeajomahdollisuus myyjillä.
 
Plugareissa ei ole kyllä mitään mieltä rajoittaa latausta alle 100%, täyssähköissäkin se on aikamoista hätävarjelun liioittelua. Nykyisin mukana tulevat latausjohdot ovat direktiivin vaatimusten takia rajoitettu 8A virralla, jolloin sitä voi aikalailla huoletta käyttää mistä tahansa pistorasiasta.
 
nokonzok sanoi:
Plugareissa ei ole kyllä mitään mieltä rajoittaa latausta alle 100%, täyssähköissäkin se on aikamoista hätävarjelun liioittelua. Nykyisin mukana tulevat latausjohdot ovat direktiivin vaatimusten takia rajoitettu 8A virralla, jolloin sitä voi aikalailla huoletta käyttää mistä tahansa pistorasiasta.

Paitsi että tässä tulee mukana 10A rajattu piuha.
 
Monissa taloyhtiöissä voi olla pakko rajoittaa latausvirtaa esim. max 8-10 A:iin, joten auton valikosta voi säätää virran sopivaksi. Kun kottero on yön piuhan päässä on ihan sama, kestääkö lataus esim. 4 vai 6 tuntia.

Esim. meillä on 3 x 35A liittymä pihatolpissa, joten latausaseman ja auton välillä virtaa on rajoitettava, jotta proput kestää muutaman plugarin. Kun latausasema ja sähkömittari on kuitenkin pakko asentaa, niin ei tuo latausvirran rajoitus ole ainakaan mikään kustannuskysymys.

 
Timppe sanoi:
Monissa taloyhtiöissä voi olla pakko rajoittaa latausvirtaa esim. max 8-10 A:iin, joten auton valikosta voi säätää virran sopivaksi. Kun kottero on yön piuhan päässä on ihan sama, kestääkö lataus esim. 4 vai 6 tuntia.

Just noin!

Mutta eikö se rajaaminen 8 A:iin suko-piuhoissa ollut direktiiviin perustuva? Vai oliko kyse vain autoteollisuuden keskinäisestä sopimuksesta? Mahtaako VAG nyt sooloilla Superbin kohdalla kun kuitenkin muissa konserniautoissa on se 8 A? Vaiko sittenkin Skodan ennakkotiedoissa virheellisyyksiä?
 
Urlaub sanoi:
Mutta eikö se rajaaminen 8 A:iin suko-piuhoissa ollut direktiiviin perustuva?

Kyllä se ilmeisesti on standardin rajoittama: http://etn.fi/index.php/13-news/5562-sahkoautoon-kotipistorasiasta-jatkossa-vain-8-ampeerin-virtaa

Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Rajoitus koskee vain tavalliseen kotitalouspistorasiaan kytkettäviä latausjohtoja – erityisellä sähköautokäyttöön suunnitellulla Type 1 tai Type 2 –pistokytkimellä varustetuista latauslaitteista saa ottaa suuremman virran kuten aikaisemminkin.
 
Urlaub sanoi:
^ Sopii siis epäillä, että Superbinkin mukana tulee 8 A latauspiuha.

Näinhän se pitäisi olla, mutta ennakkomateriaalissa mitä myyjillä on ollut käytettävissä on mainittu vain "10A virta".
 
Käyttöohjekirjasta varmasti löytyy kaikki fakta, eli se kannattaa katsoa ennen tilausta. Auttaa eri hybridien vertailussakin.

 
Tilasin näkemättä autoa tai käyttöhjekirjaa, joka on hieman suurpiirteinen. Esim:

Lisäasetukset
› Napauta päävalikossa toimintopainiketta .
Näytettyyn valikkoon voidaan säätää seuraavat valikkokohdat
tai ottaa ne käyttöön.
▶ Haluttu sisälämpötila.
▶ Korkeajänniteakun virran käyttö sisätilojen jäähdytykseen.
Jos toimintoa ei ole kytketty päälle, sisätilojen
jäähdytys käynnistyy vain latauksen aikana.
▶ Latausvirran arvo.
▶ Akun alalatausraja

Tuossa ei kuitenkaan näytetä mahdollisia arvoja...
 
Ei tuo 2016 voimaantullut direktiivi ole aukoton. Myös Kia MY18 auton mukana tuli nimenomaan 10A kaapeli ja MY19 Hyundai mukana säädettävä johto 8-10-12A.
 
slarpa sanoi:
Jaa, ihan sama minkä kielen valitsee niin latautuu tsekki- versio. Ainakin minulla näin.
Olet oikeassa.Vielä eilen illalla lueskelin manuaalit suomeksi ja englanniksi.??