https://tummennuskalvot.fi/

Veitset, teroitus ja korjaus

Kettu

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Hyvä kokkiveitsi on yksi keittiön tärkeimmistä työkaluista. Siksi välillä hämmentää, kun näkee mitä ihmisillä on keittiössään. Ostettu hienot veitsisetit ja niistä ei pidetä huolta, ei teroiteta ja käytetään kaikkeen lähes piikkilangan katkaisuun asti. No, kukin tekee kuten haluaa, enkä kehtaa vieraiden tekemisiin edes puuttua.
Tutuilta kehtaan kysyäkin, että pitäiskö tuolle tehdä jotain.

Itse lähtisin kuitenkin siitä, että tylsä veitsi on vaarallinen. Ja vielä siten, että hyvin ja terävänä pidetty vitosen veitsi on parempi, kuin tylsä ja väärin kohdeltu, käsin taottu, jaloin kiillotettu ja hampailla kaiverrettu japanilainen viidensadan laatuveitsi.
Tarkoitan siis, että veitsen hinta, tai valmistusmaa ei ole se tärkeä tekijä.
Minulla on pääasiassa japanilaisia veitsiä, mutta hyvä veitsi on hyvä, vaikka se olisi tehty, vaikkapa, no, Fiskarsissa.

Teroittaminen on sitten oma taiteenlajinsa. Just oli oisko ollut iltasanomissa, että miten teroitat veitsen mukilla. Joo, voi niin tehdä. En suosittele, mutta kukin ...
Samoin markkinoilla on jos jonkinlaista teroitinta. Jotkut niistä toimivatkin ihan hyvin sellaiseen normaaliin ylläpitoon. Monet kuitenkin joko vievät terästä isoja lastuja, jättävät terän karkeaksi, tai ovat muuten vaan tehottomia. Joka hyvän teroittimen löytää ja pitää sen työn jäljestä, mainiota.
Tai sitten voi myös viedä veitsiä ammattilaisen teroitettavaksi.

Itse olen päätynyt ratkaisuun että käytän hiomakiviä. Vaatii vähän opettelua, että saa hyvää jälkeä aikaiseksi, mutta niillä voi sekä teroittaa, että korjata vähän vaikeampiakin tapauksia. Omia veitsiä ei juuri tarvitse teroittaa kuin ehkä kerran vuoteen. Jotta taidot pysyvät kohtuullisesti hallussa, teroitan myös muiden veitsiä, kun sopivasti sattuu.
Tässä yksi työkaverin veitsi. Kuva ei kerro kaikkea.  ???
Mutta kyllä tuosta vielä veitsi tehdään.


 

Liitteet

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    46,9 KB · Katsottu: 311
Ikean keraaminen teroituspuikko, paras tuote hinta/laatu-suhteeltaan mitä tähän liittyen on tullut vastaan. Teroittamisessahan voi hifistellä lähes loputtomasti, mutta kun jaksaa hieman opetella niin tuon puikon kanssa saa pidettyä veitset taatusti riittävässä kunnossa.
 
Noin se on, kuten Kettu mainitsi. Ehkä lisäisin, että terävä veitsi on turvallisin, mutta ehtona on käsittelytaito. Jos sitä ei ole tai se on huonolla tolalla eikä motivaatiota tai halua opetella, niin terävästä veitsestä tulee vaarallinen.

Itse teroitan pienillä hiomakivillä telineessä ja lopuksi nahalla ja tahnalla, veitsiä on monenlaista, mutta eniten tulee käytettyä kympin Fiskarsin muovikahvaista yleisveistä. Se teroittuu niin helposti ja on kevyt kädessä, terä taipuu tarvittaessa hieman ja on näppärä muutenkin käsitellä.
 
Mr.T sanoi:
Ikean keraaminen teroituspuikko, paras tuote hinta/laatu-suhteeltaan mitä tähän liittyen on tullut vastaan. Teroittamisessahan voi hifistellä lähes loputtomasti, mutta kun jaksaa hieman opetella niin tuon puikon kanssa saa pidettyä veitset taatusti riittävässä kunnossa.

Pitää paikkansa. Keraaminen oikeasti teroittaa, se metallinen lähinnä oikoo. En kuitenkaan lähtisi keraamisella puikolla esim. korjaamaan tuota laittamani kuvan veistä.
 
Mulla on niin pehmeämetallisia veitsiä, että tuo ikean puikko menee välillä aika tukkoon ja joutuu hankaamaan sitä sitten öljyllä puhtaaksi. Sen takia käyttö jäänyt.
 
14 kpl Sanellia keittiönseinällä magneettitelineessä ja Spydercon keraamisella setillä perusteroitukset. Ylläpito Sanellin puikolla.
 
Mites ne markettien perusteroittimet, joissa veistä suditaan kahden "myllynkiven" välissä. Tekeekö niillä mitään vai onko ne täyttä roskaa?
 
Tuossa project farmin testi noista myllynkivistä. Ei tainnut saada kovin teräväksi, mutta mikä sitten kenellekin riittää..
 
Tuossa viikonloppuna varmaan ehdin hinkkamaan tuon koloveitsen, josko laitan sitten lopputuleman näytille.

Mutta hienointa on teroittaa hyvin käteen ja tekemiseen vastaavaa hiiliteräsveistä. Niitä vaan ei minulla ole. No yksi deba, japanilainen kalaveitsi, mutta sitä tarvitsee vähäisen käytön vuoksi oikeastaan vain pyyhkäistä ja öljytä.
Muut ovat kovia ja sinällään haastavia. Pysyvät sitten myös terävinä pitkään.

Sanelli, italialainen veitsi.  ;) Se vihreäkahvainen?
 
Minulle on muodostunut vahva tunneside 33 vuotta vanhan Victorinoxin kanssa. Alkuun se on palvellut päivittäisessä ammattikäytössä henkilökohtaisena työkaluna, mutta nykyisin se on aktiivisessa kotikäytössä. Olen muokattun jo aika alussa sen terää ohentaen sitä leikkaavan osan yläpuolelta. Laadukas teräs ei juuri muuta kaipaa, kuin timanttipuikkoa säännöllisesti ja jo sen sirahduksesta kuulee koska on taas parhaassa terässä.

Tämä kulkee myös pidemmillä kalareissuilla mukana ja sillä olen tottunut fileoimaan isommatkin lohet.

Edit: Kerran sitä kohtasi onnettomuss kun se putosi pöydältä kärki edellä kivilattialle ja jouduin smirkelillä muotoilemaan terän uudelleen. Hyvä tuli kuitenkin.
 

Liitteet

  • 20200205_132637.jpg
    20200205_132637.jpg
    46,5 KB · Katsottu: 247
aquarius sanoi:
Mites ne markettien perusteroittimet, joissa veistä suditaan kahden "myllynkiven" välissä. Tekeekö niillä mitään vai onko ne täyttä roskaa?

Tuo video on aika kattava näistä eri vaihtoehdoista. Sanotaan näin, että mikään ei toimi, jos ei osaa käyttää, tai käyttää väärin. Äitini käyttää ihan tyytyväisenä sellaista "myllynkivimallia". Kyllä niillä veitseen eloa saa.
Sanoisin, että se myllynkimalli on parempi, kuin nuo joissa on ne metalliset palat. Ne tahtovat jättää jälkiä terän lappeeseen, tai jättävät terän karkeaksi. Eli vaikka terä tuntuu terävältä, se ennemmin repii, kuin leikkaa.
Tämä karkea yleistys.

Sanovat, että terävällä veitsellä leikattu sipuli ei itketä. Nooooo, kyllä minua itkettää. Vai olenko muuten vain sellainen itkupilli.
Miten vaan, minusta veitsen ei tarvitse olla sellainen, että sillä "halotaan hiuksia". Veitsen pitää olla sellainen, että se täyttää tehtävänsä. Liian teräväksi teroitettu tylsyy nopeasti, tai murtuu.

 
Minulla on kovassa käytössä Sanellin kokkiveitsi.
Terään on ilmestynyt merkillisiä koloja max n. 1 mm, vaikka en ole sillä piikkilankaa enkä muutakaan metallia katkonut.
Saakohan siitä teroittamalla vielä kunnollista?
 
colmar sanoi:
Minulla on kovassa käytössä Sanellin kokkiveitsi.
Terään on ilmestynyt merkillisiä koloja max n. 1 mm, vaikka en ole sillä piikkilankaa enkä muutakaan metallia katkonut.
Saakohan siitä teroittamalla vielä kunnollista?

Saa.
Yleisimmin veitsiä kai tuhotaan joko pesemällä ne astianperukoneessa, tai sitten irrallaan veitsilaatikossa.
Millin kolot eivät ole korjaamaton paikka. Ks. aloitusviestin kuva. Siinä n. 2 mm kolo. Hyvä tuosta vielä tulee.
 
Taitaa aika monet kokiksi tai vastaavaksi kouluttautuneet käyttää Victorinoxin veitsiä. Oisko se hinta-/laatusuhteeltaan vaan niin oiva peli. Luotettava sotaratsu. Esim. muistaakseni Sukula käyttää. Leveäteräisenä hyvä käyttää, ei ole rystyset hellinä.
 
Kettu sanoi:
Saa.
Yleisimmin veitsiä kai tuhotaan joko pesemällä ne astianperukoneessa, tai sitten irrallaan veitsilaatikossa.
Millin kolot eivät ole korjaamaton paikka. Ks. aloitusviestin kuva. Siinä n. 2 mm kolo. Hyvä tuosta vielä tulee.

Kiitos!
Tuossa yksi keittiötarvikeliike mainostaa ikkunassaan teroittavansa veitsiä.
Kai heillä kunnon vehkeet on. Vien sinne.
 
Kettu sanoi:
Taitaa aika monet kokiksi tai vastaavaksi kouluttautuneet käyttää Victorinoxin veitsiä. Oisko se hinta-/laatusuhteeltaan vaan niin oiva peli. Luotettava sotaratsu. Esim. muistaakseni Sukula käyttää. Leveäteräisenä hyvä käyttää, ei ole rystyset hellinä.
Meille keittiömestari osti nuo taloon tullessaan ja niihin jokainen kaiverti nimensä. Olisi ollut anteeksiantamaton teko ottaa jonkun toisen veitsi käyttöönsä, ainakaan lupaa kysymättä. Sitten kun lopetin nuo hommat, niin otin veitsen mukaani ihan luvan kanssa.
 
Mr.T sanoi:
Mihinkäs tämä astianpesukoneessa tylsyminen perustuu?

Väittävät, että ne kovat astianpesuaineet, kuuma vesi ja se että veitsi kolisee siellä muita tavaroita vasten tylsyttää.
Minua ei haittaa, vaikka tuo väite ei olisikaan totta. Mielestäni esim. se veitsi jos se on siinä ruokailuvälinekorissa kahva alas päin, on turvallisuusriski. Meillä tosin ei ole tuollaista koria, vaan se matala yläkori, mutta silti. Vaimo kyllä laittaa oman lempiveitsensä sinne.
 
Varmaan tylsyy jos kolisee muita astioita vasten. Laitan silti surutta veitset konepesuun, ruokailuvälineille on meidän koneessa se nykymuodin mukainen matala taso ylimpänä. Sinne nätisti terävämpi puoli ylöspäin niin ei kolise mihinkään, jos pelkästä vedestä tylsyy niin joutaa sitten tylsyäkin.  :)
 
En nyt puukahvaista veistä ehdoin tahdoin pilaisi pesukoneessa, vaikka meillä puukahvaiset ruokailuvälineet koneessa pessäänkin, mutta jokainen tyylillään. En kyllä koneeseen laita edes täys teräksistä veistäkään. Yhden Kastellin lahjoittaman kumikahvaisen veitsen kahvan vaimo pilasi pesukoneessa.
 
Aivan, veitsi ei pidä astianpesukoneesta jos se on puukahvainen tai vaikkapa hiiliterästä. Myöskään muita metalleja vastaan hakkaamalla terä ei parane, tämä pätee myös astianpesukoneen ulkopuolella.

En tiedä mikä oikeasti astianpesukoneessa rosterisen muovikahvaisen veitsen pilaisi, paitsi toki käyttäjän hölmöily. Mutta lähdetään siitä että veitsi asetetaan koneeseen oikein, niin aika vähiin jää mahdolliset syyt. Jossain on väitetty astianpesuainetta niin voimakkaasti abrasiiviseksi, mutta enpä nyt ihan suoraan tuohonkaan usko.
 
aquarius sanoi:
Mites ne markettien perusteroittimet, joissa veistä suditaan kahden "myllynkiven" välissä. Tekeekö niillä mitään vai onko ne täyttä roskaa?

Menar du den här ;)


Juu de fungerar bra...

 
Jopas. Muistanutkaan. Tuolloin olin sitä mieltä, että ei tarvita japanislaista. Niin se mieli muuttuu. Minulla on vielä se Arcos kokkiveitsi rankempaan käyttöön. Ei sillä kuitenkaan kookospähkinää ruveta aukomaan.
Samoin tuon jälkeen olen opetellut tuota teroitusta.

Sande kommentoi kokkiveitsen toimivan paremmin kalan kanssa, kuin fileerausveitsen. No minä olen kyllä samaa mieltä, mutta vain omalta osaltani. En oppinut fileerausveitsen kanssa toimimaan, mutta se deba istuu minun käteeni. Toki fileetausveitsellä tehdään muutakin, kuin sohitaan kalaa, mutta esim. kanaa ja vastaavia pikkuhommia varten minulla on honesuki.