https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo S40 (2004–2012)

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Tälläinenkin Volvon mallistosta löytyy, siis S40 toinen sukupolvi.

Mitähän sen hankinnassa olisi hyvä tietää, manuaalivaihteinen 2,4-litrainen 170 hv kysessä?

Tekniikkaahan Volvo(kin) monistaa joten kokolailla varmaa samoja tuttuja kuin V50 / S60 (1. sukupolvi) ja jopa S80.
 
Taky sanoi:
Mitähän sen hankinnassa olisi hyvä tietää, manuaalivaihteinen 2,4-litrainen 170 hv kysessä?

Volvon viitonen on erittäin varmaa tekniikkaa. Varsinkin tuo vapari ja manuaalivaihteinen, niin voimalinjalla ajaa 500 tkm ilman mitään ongelmia.

Jakohihnan vaihto vaan ajallaan.

Taky sanoi:
Tekniikkaahan Volvo(kin) monistaa joten kokolailla varmaa samoja tuttuja kuin V50 / S60 (1. sukupolvi) ja jopa S80.

V50 on tietysti täysi kopio, kun on saman auton farkkuversio. Samoin C30 kuuluu tähän sarjaan.

Sen sijaan S60 ja S80 ovat melko kaukaista sukua lukuunottamatta tuota moottoria.

S40/V50 on erittäin lähestä sukua III-kopan Ford Focuksen kanssa, kun sai alkunsa Fordin omistaessa Volvon. Tätä edeltävä S/V40 puolestaan oli Mitsubishi Carisman velipuoli.

Ei siis ihan aiheetta sanota, että pikku-Volvot eivät ole aitoja Volvoja. Se on tietysti makuasia, mutta kyllä pikku-Volvo tuolla moottorilla ihan tarpeeksi Volvo on. Ehkä kuiteknin kannattaa rinnalla kokeilla saman ikäistä S60:stä. Kyllä niissä ihan havaittavia eroja on isomman aidon Volvon hyväksi.
 
Urlaub sanoi:
Varsinkin tuo vapari ja manuaalivaihteinen, niin voimalinjalla ajaa 500 tkm ilman mitään ongelmia.

Sellainen mielikuva muodostui kun katseli vaihto tarjontaa nettiautosta että km:ä nielee ja siitä kiinnostus kaavaillu 406 Pösön sijalle kakkos/kolmos autoksi pidemmäksikin aikaa heräsinkin, ehkä korikin kestää paremmin olosuhteita.


Ruotsin maalla näkyy olevan tarjontaa oikeinkin hyvin ja tuotunakin hinta jää kotomaan tarjonnan kanssa kilpailukykyiseksi.

Urlaub sanoi:
Jakohihnan vaihto vaan ajallaan.

Mikähän hihnan vaihtoväli mahtaakaan olla?
Vaatineeko erityis kalustoa vaihtotyössä?

S60, ei sekään pois suljeljettu, mutta koko vaan kasvaa tarpeettomasti.
 
100 tkm vaihtoväli. Erikoisvälineistä ei tietoa, mutta sen verran halpa vaihdattaa etten ihan heti ryhtyisi itse.
 
Mulla on kokemusta V50 T5 awd (2005)
Hyvin toimi ja edeltävä omistaja oli laittanut Recan lastun. Jossain vaiheessa laitatin kaikki päivitykset ja siinä meni recan softa pois. Vaihdoin vaihteistoöljyt jne ja viimeisellä matkalla kohti autoliikettä, alkoi auto nytkähdellä välillä ja tiputtaa vaihdetta.. (automaatti)  noh se meni ohi ja unohtui.. auto vaihdettiin silloiseen V70. Myyjän kanssa keskusteltiin muutama vko vaihdon jälkeen niin V50 piti tehdä iso vaihdelaatikko remppa, se oli mennyt kokonaan hajalle.

Omalla kohdalla oikeaan aikaan auton vaihto. 
 
Taky sanoi:
Sellainen mielikuva muodostui kun katseli vaihto tarjontaa nettiautosta että km:ä nielee ja siitä kiinnostus kaavaillu 406 Pösön sijalle kakkos/kolmos autoksi pidemmäksikin aikaa heräsinkin, ehkä korikin kestää paremmin olosuhteita.

Melkein väittäisin pösön korin kestävän paremmin. Aika hurjaan kuntoon saattaa kori paikoittain Volvosta ruostua. Varsinkin etulokarit on silmillä nähtävissä. Jonkin verran pikkuvikoja on tuttujen, sekä siskon perheen s40/V50 autoissa on ollut.

Yksilöähän tuossa tilanteessa kannattaa etsiä. Ilman sen suurempia merkki rajauksia. Tyyppiviat löytää sitten Googlella tai täällä kysymällä.  :rolleyes:
 
Ei uudempi S40 samalla tavalla ruostu kuin vanhempi malli, lokarit kaiketi se heikoin kohta, kun paskaa menee muovisuojan väliin.

Yleinen vaiva noissa on pyörien laakerit ja isoimmat viat liittyvät pääasiassa 1.6 ja 2.0 dieseleihin.
 
Vuosi ja 9kk tuli ajeltua 2008-mallisella S40:llä. Auto oli erittäin hyvä ajaa, mutta vikoja oli melkoinen määrä. Suurimmat ongelmat olivat psa-peräisen dieselmoottorin syytä. Jarruongelmiakin oli, mutta lasken ne normaaliksi ikääntymiseksi. Ruostetta autossa ei ollut lainkaan, vaikka mittarissa oli likimain 250tkm. Nämä eivät pahemmin ruostu.

Eli, voin suositella S40:ä, mutta psa-dieseleitä kannattaa välttää.
 
Sen verran oli ongelmia alustan ja moottorin kanssa (toki PSA diesel) että en tuota viitsi edes T5:nä hankkia harrasteeksi, vaikka hinnat on kohdillaan.
 
Ongelma näyttää pääsääntöisesti kohdistuvan dieseleihin - nyt kyseessä 2,4I - joten siinä mielessä homma kuosissa.

Etulokari - kohtuullisesti todettavissa, ja jarrut tms on normi kulutusosia eikä edes tyyriitä.
 
Mieleen juolahti takaluukun johtosarja, jossa menee sähköt lukolle ja kilvenvaloille. Se tuppaa ajanmittaan hapertumaan ja johdot menee poikki kuoren alla. Mullakin meni sieltä joku johto poikki ja kilvenvalot alko vilkkumaan. Nätti se on korjata, mutta kannattaa tsekata ostaessa.
 
Taky sanoi:
Ongelma näyttää pääsääntöisesti kohdistuvan dieseleihin - nyt kyseessä 2,4I - joten siinä mielessä homma kuosissa.

Etulokari - kohtuullisesti todettavissa, ja jarrut tms on normi kulutusosia eikä edes tyyriitä.

Ei tyyriitä, mutta jotain on pahasti perseellään etuakselistossa kun vetävät jarrulevyt kieroksi. Nauratti kun luulin että mulla on maanantaikappale, mutta duunikaverin 3 vuotta uudempi teki täsmälleen samat temput. Ratti vispasi jarrutuksissa sitten.

Ja ei ollut mikään pusla ja/tai tukisvarsi, kun siitä me kummatkin aloitettiin korjaaminen koska olis ollut ihan looginen vaihtoehto.

Oma ei tullut koskaan kuntoon ja vaihdoin sen pois koska ärsytti koko auto niin paljon. Työkaverista en tiedä, vaihtoi työpaikkaa.
 
mtr1 sanoi:
Ei tyyriitä, mutta jotain on pahasti perseellään etuakselistossa kun vetävät jarrulevyt kieroksi.

Jossain Volvoissa oli ongelma tarvikevanteet joista puuttui jokin lovi/prikan paikka ja se väänsi levyt kieroksi - mallia en nyt muista.
 
Urlaub sanoi:
Erikoisvälineistä ei tietoa, mutta sen verran halpa vaihdattaa etten ihan heti ryhtyisi itse.

Nojoo, kokeiltu AutoJerry:ä elämän 1. kerran, öljyjen ja suodittimen kanssa hihnat+vesipumppu+nesteet 490-540€.
1. päivän saldoina kaksi tarjousta - tarjousympyrän sisään ilmoitti mahtuvan 200 liikettä. Ei kovin hyvä saldo tarjousten suhteen.
 
Taky sanoi:
Jossain Volvoissa oli ongelma tarvikevanteet joista puuttui jokin lovi/prikan paikka ja se väänsi levyt kieroksi - mallia en nyt muista.

Ihan OEM-vanteet meillä kummallakin oli.
 
onko joko törmäännyt sellaiseen tilanteeseen, että s40 vm09 puuttuu aux-liitäntä vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla keskikyynärnojassa.
Ilmeisesti tehtaalta unontaneet asentaa ja 1. omistaja ei tätä ole huomannut.
Saisikohan tämän joten jälkiasennuksena?
 
Kuulostaa melko erikoiselta, että auxi olisi jäänyt tehtaalla asentamatta. Eikö tosiaan ole siellä kyynärnojan alla olevan kotelon pohjalla?

Mutta itse kysymykseen, näiden uudempien Volvojen soittimiin on melko tekemätön paikka alkaa jälkikäteen mitään lisäämään.
 
Bear sanoi:
Kuulostaa melko erikoiselta, että auxi olisi jäänyt tehtaalla asentamatta. Eikö tosiaan ole siellä kyynärnojan alla olevan kotelon pohjalla?

Mutta itse kysymykseen, näiden uudempien Volvojen soittimiin on melko tekemätön paikka alkaa jälkikäteen mitään lisäämään.
Ei tosiaan löydetty myyjän kanssa, purettiin keskikonsolin pohjakin auki  eikä sielläkään ollut. On ihme juttu. Aikasemmissa malleissa( jotain -04 ) puuttui, mutta tosiaan tää 2009 mallia
 
Outoa :eek: Minulla oli auxi omassa ex-S40:ssä, joka oli Kinetic-tason varusteilla ja vuosimallia 2008. Ja tosiaan tuon ikäluokan nelikymppisissä auxi pitäis olla vakiona.
 
Todennäköisesti aux puuttuu syystä / lisävarusteista. Netistä löytyy ulkomaisilta foorumeilta myös S40 vm09 jossa ei aux.
 
234 sanoi:
Todennäköisesti aux puuttuu syystä / lisävarusteista. Netistä löytyy ulkomaisilta foorumeilta myös S40 vm09 jossa ei aux.
Näin on. Just kans googlasin tarkemmin. Aika näreistä porukkaa oli. Tosiaan jokin FM-lähetin viritys pitäis tehdä. No jätämpä tämän Volvon ostamata