https://tummennuskalvot.fi/

Mercedes-Benz, A-Sarja

D

downtime

Vieras
Aloitetaanpa uusi ketju tälle kun ei näytä vielä olevan.

Uusi A-sarjahan eroaa kuin yö päivästä tuohon edelliseen sukupolveen vertailtaessa. Siinä missä edellinen oli pyörillä kulkeva arkkupakastin, on tämä uusi ottanut vaikutteita enemmänkin Golf/Audi A3 etc. sarjasta. Ja hyvin on ottanutkin, ulkonäöllisesti on varmasti yksi hienoimmista tämän segmentin autoista.

Ajokokemuksia tuosta on nyt kertynyt vajaan vuorokauden verran kun sattui alle sijaisautoks A180 BE, Pösön lähdettyä lavetilla korjaamolle.
Ja onhan vaan hieno auto. Tuon kokoiseksi autoksi tuntuu heti luokkaa tai kahta suuremmalta ajossa, mutta silti näppärä pyöritellä kaupungissa. Manuaalivaihteiston toiminta on täsmällistä ja selkeää. Samoin moottori toimii asiallisesti ja lämpenee nopeasti myös kaupunkiajossa.
Parasta autossa kuitenkin on ajotuntuma. Ohjaus ja alustan toiminta on aivan täydellistä. Auto menee juuri sinne minne pitääkin ja jopa tällaisella lumisella ja jäisellä tiellä, auto menee määrätietoisesti sinne minne rattia kääntää. Ei puske eikä yliohjaa. Luistonesto toimii loistavasti ja auto lähtee valoista etenemään nätisti ilman mitään hyytymisiä. Ajokokemuksena pitkästä aikaa sellainen että tuli oikeasti jo jonkin asteinen wau-fiilis ratin takana.

Kabiinissa vallitsee laadukas ja hienostunut fiilis, onhan kyse kuitenkin MB:stä :)

Loistava paketti ja pakko kyllä myöntää että tällainen kelpaisi itselle nelivetona ja automaattina oikein mainiosti. Tulikin tuossa jo katseltua firman liisarivaihtoehtoja ihan mielenkiinnosta ja MB A 200CDI A 4matic lähtisi kohtuullisella leasing-vuokralla.

Tätä on pakko harkita ihan vakavasti kun autonvaihto tulee eteen.

Otsikkoa tarkennettu. - Quality -
 
Aika pitkälti itse allekirjoitan nuo hyvät puolet, joita downtime luetteli. Minulla oli tuollainen A200CDI itse asiassa muistaakseni vuonna 2012 tilauksessakin pitkään, mutta se tilaus peruuntui, koska ne sporttijakkarat eivät yksinkertaisesti sopineetkaan niskalleni, kun työnsivät päätä niin voimakkaasti etukenoon.

Muita negatiivisia huomioita olivat kova melutaso ja vähän nihkeä kaksoiskytkinvaihteisto.
 
Marko_K sanoi:
Muita negatiivisia huomioita olivat kova melutaso ja vähän nihkeä kaksoiskytkinvaihteisto.

Jälkimmäiseen en ota kantaa mutta tuo ensimmäinen osio, olisikohan tehneet jotain tässä välissä kun ainakin tämä yksilö tuntuu nastarenkainkin ihan kohtuullisen hiljaiselta. Ja vertaan tosiaan tuohon 508:iin. Se kun on oikeasti hiljainen auto :)
Kovemmissa moottoritienopeuksissa edes tuulen suhinat eivät häirinneet.
 
downtime sanoi:
Jälkimmäiseen en ota kantaa mutta tuo ensimmäinen osio, olisikohan tehneet jotain tässä välissä kun ainakin tämä yksilö tuntuu nastarenkainkin ihan kohtuullisen hiljaiselta.

Hyvä jos näin on. Toki oma vertailu tehty siirtyessä E-sarjasta A-sarjaan, joten referenssi oli ehkä aika kova. Voi olla että se nyt Ocun jälkeen tuntuisi taivaallisen hiljaiselta.
 
downtime sanoi:
Uusi A-sarjahan eroaa kuin yö päivästä tuohon edelliseen sukupolveen vertailtaessa.
Tätä on pakko harkita ihan vakavasti kun autonvaihto tulee eteen.

A-sarjalainen oli vahvasti harkinnassa edellisessä vaihdossa, mutta B-sarjalaiseen tuli päädyttyä, pääsääntöisesti tilojan vuoksi, avarampi ja valoisampi.

Tekniikkahan noissa on koria lukuunottamatta kokolailla samaa.

Nyt takana viikkoa vajaa vuosi / 60000km ja edelleen tyytyväinen hankintaan - ei ole tullut edes vielä vilkuiltua seuraavaa kulkupeliä joka on omalla kohdalla harvinaista, sentään siinä on tullut jo istuttua tunti kaupalla.

Kuten mainitset niin ajettavuus on kohdallaan kelillä kuin kelillä, kokonaistaloudellinenkin on.
Samoin dieselissä lämpöä kabiinissa on riittänyt vaikka ollut kunnolla pakkastakin - ei Webaa tms.

Vaivoja ollut, mittariston kulutusnäyttö sekosi sen huollon yhteydessä tehdyssä ohjelmistopäivityksessä ja juuri ennen joulua väitti että kaikki takavalot on pimeänä - vaikka eivät olleet. Seuraava päivänä herjat oli poissa itsekseen.

Ainut mikä valinnassa menisi nyt toisin on valot, normi H7:t kaipaisi kyllä lisäpuhtia varsinkin kun ei ole lampunpesureita.

Se mikä voisi olla toisin on etu/peruutus tutkat - nykyisessä Business varustelussa kamera - ne herjaa näillä keleillä millon mistäkin kun lumi tukkiin keulan/perän.
 
Taky sanoi:
Se mikä voisi olla toisin on etu/peruutus tutkat - nykyisessä Business varustelussa kamera - ne herjaa näillä keleillä millon mistäkin kun lumi tukkiin keulan/perän.

Taitaa noiden tutkien kanssa olla aina sama homma. Itse asiassa nehän tekevät vaan sitä mitä pitääkin eri varoittavat esteestä ja silloinhan on este hyvinkin lähellä kun lumi on ne tukkinut. Lienee sama kaikilla merkeillä, itsellä ei ole tutkista kokemusta kuin Skodan ja MB:n osalta ja ainakin niiden kanssa on lumen kanssa "häiriöitä".
 
mol sanoi:
Taitaa noiden tutkien kanssa olla aina sama homma. Itse asiassa nehän tekevät vaan sitä mitä pitääkin eri varoittavat esteestä ja silloinhan on este hyvinkin lähellä kun lumi on ne tukkinut. Lienee sama kaikilla merkeillä, itsellä ei ole tutkista kokemusta kuin Skodan ja MB:n osalta ja ainakin niiden kanssa on lumen kanssa "häiriöitä".

Periaatteessa, mutta "vauraammissa" malleissa anturit on lämmitetty, jolloin lumi ja jää ei ole yhtä iso murhe.
 
Taky sanoi:
Se mikä voisi olla toisin on etu/peruutus tutkat - nykyisessä Business varustelussa kamera - ne herjaa näillä keleillä millon mistäkin kun lumi tukkiin keulan/perän.
Volvo-kokemuksella tuollainen kamerakaan ei ole suinkaan ongelmaton - lumi ja etenkin kura tukkivat kameran linssin. Lumen tosin saa helposti pois harjalla - kuraa ei niinkään.
 
Antza sanoi:
Volvo-kokemuksella tuollainen kamerakaan ei ole suinkaan ongelmaton - lumi ja etenkin kura tukkivat kameran linssin.

Ihan pelkkä vesisumukin riittää. Niin loistava varuste kuin kamera onkin, niin tutkien kanssa se on parempi -- jompikumpi yleensä toimii.

Kuva ohessa näyttää hyvin, miten kamerasta näkee muutaman kilsan suolakelillä ajelun jälkeen ilman putsausta ja putsattuna.

3a933ba53a41265302d04b04ccbf81e1.jpg
 
Pakko kyllä erikseen kehua tätä A-sarjan vakioäänentoistoa. On muuten todella hyvä vakiosetiksi.

En kyllä keksinyt että millä ilveellä laskevat 6 kaiutinta? Tässä on ovissa etu + taka, yhteensä 8 kaiutinta sekä kojetaulussa on bassokaiutin. Ja tuon ylimääräisen bassokaiuttimen olemassaolon kyllä huomaa. Tuo todella tujakkaa bassotoistoa musiikkiin. Ja ei ole HK setti, ei ole kaiuttimissa niitä merkkejä.
 
Kävimpä ajamassa Mersedeksen kiertueella A220 4Maticin. Autossa oli ilmeisesti jokin AMG -varustepaketti, sen tarkemmin en varustusta ajatellut. Tehokkuudesta en sano mitään, koska sitä tästä puuttui, samoin kuin ajo-ominaisuuksia. Mutta minulle jäi autosta kuitenkin todella suuri kipinä juuri tuota minua kiinnostavaa A45 AMG mallia kohtaan. Jokin tuossa vain sytytti, tosin kuin monessa muussa autossa. Odotus A45 koeajoa kohtaan on todella suuri, ja juurikin  tuo uusi versio. Uusin versio A45:sta on kuulemani perusteella täysin eri auto kuin edeltäjänsä. Toivottavasti siitä saa Cyclic Stigiltä paljon kokemuksista tietoa. Pienenä hauskana huomiota tämän auton kohdalla oli, että märällä asfaltilla kaikki 4 rengasta löi tyhjää  :rolleyes: Eli kylläpä on huono auto.
 
Lebis sanoi:
Uusin versio A45:sta on kuulemani perusteella täysin eri auto kuin edeltäjänsä.
Alleviivaus minun.

No tuo nyt on kyllä hiukan liioittelua, jopa näin FL version omistavan (ja pre FL version koeajaneen) näkökulmasta katsottuna.
 
Urlaub sanoi:
A-sarjan valmistus Ukissa päättyy:

"Tieto Mercedeksen A-mallin valmistuksen lopullisesta hautaamisesta ensi vuoden jälkeen tuli yllätyksenä Valmet Automotivelle. Yhtiöllä ei viestintäjohtaja Mikael Mäen mukaan ollut Daimlerin päätöksestä tietoa."
Ilmeisen tyytyväisiä ovat kuitenkin olleet Daimler:lla Valmetin palveluihin kun kerran GLC:n tuotantoa Ukiin antoivat. Hieno homma kaikin puolin.
 
Laitan tämän nyt tähän kun on käymässä ilmi, että ongelma koskee kaikkia A-sarjan facelift versioita eikä vain omaa AMG:täni.

Eli ainakin alkupään tuotannossa auton softaan on eksynyt jonkinlainen bugi joka vaatii software update:n. Kysymys on auton automaattisesta "hätäpuhelu järjestelmästä" joka lakkaa ilman mitään selkeää syytä toimimasta ja mittariston näyttöön ilmestyy joka käynnistyksellä teksti "SOS inoperative". Itselläni tämä ilmeni lähes kolmen kuukauden päästä käyttöönotosta mutta on myös tapauksia, joissa kyseinen vaiva on alkanut vain joitakin viikkoja vanhana.

Hyvää asiassa on se, että ongelma korjaantuu noin tunnissa pelkän uuden ohjelmiston sisäänajolla. Huonoa taas tietenkin se, että korjaamiseen tarvitsee välttämättä käynnin merkkihuollossa. Ongelma on nyt kuulemma tehtaalla selkeästi tiedossa ja tuotantolinjalla nyt olevat autot tietenkin saavat tuon uuden softan.
 
Laitetaan nyt tähän vaikka en olekaan varma, kuinka paikkansapitävää tietoa tämä on...Facebookissa törmäsin kuvaan jossa väittämän mukaan kerrotaan seuraavan, ilmeisesti 2018 julkaistavan A-sarjan moottoripaletti. Se mistä alkuperäinen postaaja on kuvan saanut ei minulla ole hajuakaan. Ainakin AMG mallien kohdalla vähän haiskahtaa, noiden kohdalla kun Mersun nimeämispolitiikka on tyyliä "AMG A45 4matic", ei "A45 AMG"...

 

Liitteet

  • 15219967_1631158100243556_5684298253908301691_n.png
    15219967_1631158100243556_5684298253908301691_n.png
    15,7 KB · Katsottu: 338
Cyclic Stig sanoi:
Ainakin AMG mallien kohdalla vähän haiskahtaa, noiden kohdalla kun Mersun nimeämispolitiikka on tyyliä "AMG A45 4matic", ei "A45 AMG"...

Eikö ne nykyään ole Mercedes-AMG -merkkisiä? Tyyliin Mercedes-AMG A45.

Kulimallit ovat Mercedes-Benzejä vanhaan tapaan.
 
Urlaub sanoi:
Eikö ne nykyään ole Mercedes-AMG -merkkisiä? Tyyliin Mercedes-AMG A45.
Juu, juuri näin. AMG:n nimeämispolitiikka vaihtui A:n kohdalla faceliftin yhteydessä, myös ainakin uudet C ja E sarjan AMG:t on nimetty samaan tyyliin (muita en ole seurannut kun ei riitä pankkitilillä saldo  ;D). Siksipä totesinkin, että tuossa kuvassa AMG mallien vanhan tyyppinen nimeäminen haiskahtaa vähän.. Siis että kuinka luotettavaa tietoa tuo on.
 
Outo on myös tuo 9G-Tronic. Tai sitten tiolta kaksoiskytkinpuolelta olisi tulossa uutta myös.
 
Uutta liisaria hakusessa ja tänään oli A 180d vuorossa.
Ajo-ominaisuudet kyllä kohdallaan mutta olin odottanut tämän hintaluokan autolta kyllä hiljaisempaa kyytiä. Samoin tietyt must varusteet oli paketoitu sen verran kalliiksi, että ei nyt vieläkään mersua meidän talouteen tule vaikka miten mieli tekisi  :mad:.

No kohta loppuu listalta auton, joten jatko nykyisellä bemarilla häämöttää.
Volkkari pitää vielä testata.

Sen verran voin kommentoida muista autoista , että suurimman positiivisen yllätyksen
on tarjonnut ST Line 1.5 ctdi Powershift Focus.

 
Entinen opiskelu kaveri, nainen oli ostanut polon jälkeen uuden A-Sarjalaisen, mustana Amg paketilla aika hiton tyylikkään näköinen... Jotenkin haaveissa itselläkin jonain päivänä..  :eek:
 
TeBsu sanoi:
Entinen opiskelu kaveri, nainen oli ostanut polon jälkeen uuden A-Sarjalaisen, mustana Amg paketilla aika hiton tyylikkään näköinen... Jotenkin haaveissa itselläkin jonain päivänä..  :eek:

Samoin täällä. Tosin suurempi mielenkiinto kohdistuu tässä noin vuoden päästä julkaistavaan uuteen koppaan. Olisko siitä uudeksi ratsuksi - aika näyttää. Huhuja on, että tulis coupe versiokin.
 
TT_rex sanoi:
Samoin täällä. Tosin suurempi mielenkiinto kohdistuu tässä noin vuoden päästä julkaistavaan uuteen koppaan. Olisko siitä uudeksi ratsuksi - aika näyttää. Huhuja on, että tulis coupe versiokin.
Epäilen että menee vuoden 2018 toiselle puolikkaalle, markkinoille 2019 mallina. Mutta kuka tietää...

Coupea en ihmettelisi, itse en ole mitään lukenut mutta nykyinen CLA ei suoraan kilpaile 2-sarjan Bemarin kanssa. Ei ainakaan minun mielessäni.

Uusi A45, nelosella alkava teholukema. Pitääköhän tässä ruveta säästämään? ;D
 
Samaisessa lähteessä oli maininta, että Mersu tulisi lyhentämään mallisarjojen elinikää 6 vuoteen nykyisestä 7 vuodesta ja A-sarja olisi ensimmäinen malli, mikä siirtyisi tähän lyhempään sykliin. Tämäkin tosin oli epävirallista tietoa. Ja samoin - A45 saisi pikkuveljen A40, joka olisi suunnattu S3:n ja M140/240 seuraksi.