https://yliteippaus.fi/

Raivaussaha

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Ihmeesti olen tähän saakka onnistunut selviytymään ilman raivaussahaa. Käyttö on kyllä tullut tutuksi muiden vehkeillä, mutta nyt olisi tarve omalle.

En ole ehtinyt tutkailla kummemmin tarjontaa, joten kyselen, millaisia ja minkä hintaisia arvon foorumilaisilla on? Saisi olla suht. kevyt, mutta tietysti riittävän tehokas, jotta sormea paksummatkin vesat katkeavat.

Mitä kriteereitä olette ottaneet huomioon noita hankkiessanne, ja mitä ongelmia on ilmennyt?
 
Kerro vähän tarkemmin mitä aiot raivata. Onko sulla esin 24 hehtaaria vesakkoa vai 3000 m2 pihapiiri huollettavana?
 
Noissa kannattaa pysyä tunnetuissa merkeissä, jotta osia saa jatkossakin. Valjaiden merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa eli nykyaikaiset  paremmat. Merkeistä Husku ja Stihl täyttävät kriteerit. Itsellä ollut 4 huskua ja arvostan helppoa käynistettävyyttä. Yhdestä hajosi valjaiden muoviosa, joka oli vaikeahko vaihtaa. Yleisesti kulmavaihteesta kannattaa pitää huolta, kun on kallis osa. Hintaan vaikuttaa paljon käyttö. Jos edes kolmasosa käytöstä siimaleikkurina, niin alle 500 maksavat voi unohtaa. Trimmeröinti on yllättäen raivurille kuormittavampaa kuin perus raivuu terällä. Kannattaa muuten käyttää valmis 2t bensaa, kun oketan käytön olevan kausittaista.
 
Tässä vaiheessa olisi 1,5 ha metsämaata. Päällä on isompiakin puita, joille on tarkoitus tehdä harvennushakkuu, mutta ilmeisesti nykyiset korjuukoneet tykkäävät, jos vesakko on raivattu ensin pois. On myös luontaisesti kasvanutta kuusentaimikkoa, jonka seasta pitäisi raivata vesakko.

Myöhemmin on varmasti muutakin tarvetta, mutta sitä en nyt pysty tarkkaan yksilöimään.
 
Volvo67 sanoi:
Noissa kannattaa pysyä tunnetuissa merkeissä, jotta osia saa jatkossakin. Valjaiden merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa eli nykyaikaiset  paremmat. Merkeistä Husku ja Stihl täyttävät kriteerit. Itsellä ollut 4 huskua ja arvostan helppoa käynistettävyyttä. Jos edes kolmasosa käytöstä siimaleikkurina, niin alle 500 maksavat voi unohtaa. Trimmeröinti on yllättäen raivurille kuormittavampaa kuin perus raivuu terällä. Kannattaa muuten käyttää valmis 2t bensaa, kun oletan käytön olevan kausittaista.

Kokemusta on Stihlin moottorisahoista, jotka kyllä käynnistyvät hyvin, mutta vaativat sen pari nykäystä. Huskua en ole kokeillut, mutta mieli tekisi.

Siimaleikkurikäyttöä on ilmeisen vähän.

Olenkin käyttänyt pienkonebensaa moottorisahassa.
 
Volvo67 sanoi:
Itsellä ollut 4 huskua ja arvostan helppoa käynistettävyyttä.

Ruotsalaiset on paremminkin tunnettu siitä, että niitä saa nykiä toisin kuin Stihl, joka 100 % lähtee viimeistään toisella nykäisyllä. Itselläni on nyt Stihlien jälkeen käytössä uusi 545 FX Autotune. Hämmästyttää, kun ovat tuon huonon käynnistyvyyden osanneet säilyttää sähkösäätöisen kaasuttimenkin yhteydessä. Muuten pidän ruotsalaisia ja Stihliä varsin tasaveroisina tässä 45 cm3 ja yli luokassa, josta itsellä on kokemusta.
 
Mulla on stihl fs 450 ollut käytössä vuodesta 2009(?) Appiukko osti tuossa pari vuotta sitten fs 460 tms joka tuntuu aika samalta. Uudemmassa on parempi käynnistysmekaniikka, mutta ajo-ominaisuuksissa ei ole merkittävää eroa. Sahalla tulee ajeltua vuosittain sen jokunen kymmenen tankkia. Ilman putsarin olen puhaltanut pari kertaa puhtaaksi ja nyt on toka tuubi rasvaa menossa kulmavaihteeseen, muutoin ei ole mitään tarvinnut tehdä. Käyttölämpötilat -25´ - +30 ja säilytys kuivassa mutta ulkona.

Nyt jos ostaisin niin preferenssit olisi, TEHO, TEHO, Valjaat.

Tälläi 90kg elopainolla, ja kun tapana on tehdä hommia tosissaan on ihan se ja sama mitä se itse laite painaa. Teholla on suuri merkitys ajoi sitten heinikkoa, ruohikkoa tai vesakkoa kumoon. Enempi tehoa kiihtyy luonnollisesti nopeammin ja 10cm pajut menevät vielä laakista. Heinikossa, tai kolmioterällä pikku varvikkoa huitoessa mahdollisesti voisi pärjätä vähän pienemmälläkin laitteella. Eli isoin vaan suosiolla jos pitää tehdä muutakin kuin kukkapuskan juurien trimmausta.

Mutta ne valjaat(esim advance plus), oikeasti rahan väärti. Eihän nuo hyvät edes maksa juuri mitään, joten tähän kannattaa pennoset laittaa sahasta riippumatta.

Kunnon kypärä kuulosuojaimineen ja maskin kanssa on ehdoton, talvella jos harrastaa niin suosittelen niskasuojaa.
 
Mulla itse HonkKongista hankittu 150,- euron Deuzer sekä appiukolta saatu ehkä 15 vuotias Stihl.
Deuzer valjaat on pehmustamattomat ja raivausterä hengenvaarallisen näköinen peltilärpytin. Käynnistymistä saa houkutella tulpan irrotuksella ja kaatamalla bensaa pyttyyn. Deuzer on myös melko painava. Susipaska vehje siis, mutta kyllä sitä tulee siimaleikkurina käytettyä kun en jaksa teriä vaihdella.

Stihl käynnistyy hyvin, mutta kaasusormi tulee kipeäksi tärinän vuoksi. Vast'ikään opin että terää pitäisi kilkutella ja haritusrautakin pitäisi ostaa - josko sitten saisi sormea paksummatkin puuvartiset tuolla poikki. Vielä pitäisi opetella se kulmavaihteen huolto - terän irrottamallako sinne pääsee työntämään vaseliinia?
 
Raivaus on perheen harrastus ja koneet on kuvan mukaiset. Husky 345 F on vanhempi 2,1 kW, 8,7 kg ja nuorempi (vaikkei kuvasta uskoisi; hpj:n käytössä…) on 545 FX 2,2 kW ja 8,2 kg. Molemmat ovat toimineet ihan ok ja käyttöä on ollut runsaanlaisesti monena kesänä. Uudempi on raivauksessa vielä mukavampi.

Itse asiassa tätä 545 FX:ää suosittelisin:
- hyvä vääntö alakierroksilla
- ryyppy ja bensanappi; lähtee kesällä ja talvella yhdellä nykäisyllä käyntiin (talviseisokin jälkeen kolmella…)
- tehoon nähden kevyt
- sahaan kuuluu Balance XT provaljaat (ensimmäisen metsäpäivän jälkeen huomaa eron tavallisiin)

Maksoi kolmisen vuotta sitten 800+ egeä. Nyt on sahasta tullut uudempia, elektronisempia versiota, mutta tätä 545 FX-versiota näkyy olevan netissä tarjolla 769 eurolla. Voi olla hiukan ylimitoitettu 1,5 hehtaarin raivaukseen, mutta erikoisteriä löytyy myös koiranputkien, kaislojen, ruusupuskien, ym. niittämiseen. Jääpähän aikaa muuhunkin mökkeilyyn...
 

Liitteet

  • huskyt.jpg
    huskyt.jpg
    56,1 KB · Katsottu: 473
Pikkuisen off topic, mutta vain ihan pikkuisen...

Ennen oli jumalsaha Husky tai Raket myöh. Jonsered.
Ne olivat kovia laitteita myös ammattilaisten käytössä.
Tein ( hirsi-)rakennustöitä ja siellä saha oli kovilla myös. Jossain vaiheessa Huskyn 242- mallin jälkeen tuli hankittua Echo. Muistaakseni se on japsisaha. Siitä tuli legenda työmaalla eikä siitä meinannut tulla loppua mitenkään. Sen ajan yksi lujimmista sahoista todennäköisesti.
Kuivan hirsiaihion halkisahaus on sahalle kovaa hommaa. Tuon Echon myöhempiä vaiheita en tunne kun möin firman ja saha meni irtaimen mukana.
Sitten minulla oli omassa käytössä Jonsereds ( numeroa en muista) "turbo". Lelu, joka ei pysynyt kasassa. Vaimennintyynyt hajosivat muutaman tankillisen jälkeen, menivät toki takuuseen. Muutenkin jatkuvia ongelmia. Tämä oli saha, jossa oli ns.ohut terälaippa ja sen myötä parempi leikkuuteho.
Laipat kuluivat ketjun kanssa sitten vastaavasti nopeammin.
Sittemmin tuli hankittua 2 kpl Stihl- sahoja omiin metsätöihin. Mallit muistaakseni 230 ja 250. Molemmat käynniltään susia. Hyviä sahoja toimiessaan.
Molemmissa sama vika: Kaasari. Joku kiinalainen alihankintaviritys, joka pelasi muutaman tankillisen ja sen jälkeen säädöt sekaisin. Toiseen sahaan sain uuden kaasarin takuuseen ja toisen jouduin maksamaan itse kun oli mennyt jo vanhaksi. Kaasarien isommasta epidemiasta sain tiedon korjausten ohessa dealerilta.
Nyt mökkikäytössä uudempi Stihl, ei toistaiseksi ongelmia.
 
Kiitos paljon kaikille kokemuksista ja suosituksista. Eiväthän mitkään niistä merkitse absoluuttista totuutta, mutta yhdensuuntaiset kokemukset voivat hyvinkin vahvistaa ostopäätöstä.

Mulla on jo Husqvarnan kypärä (siis kypärä, minkä lie vamistajan, johon on maalattu Huskyn logo :) ), joten samanmerkkisen raivurin hankinta voisi puoltaa paikkaansa. Ja parista Stihlistä on kokemuksia, joten vertailun vuoksi voisi toisenmerkkinen olla kiinnostava.

Edelleen voi tänne kirjoitella omia kokemuksia ja arvioita.
 
Uusien stihlien kulmavaihteet on huoltovapaita. Ei tarvitse rasvoja lisätä. Stihl 460 on jo ammattiraivaussaha. Itse ottaisin sen. Riittää teho harrastelijalle koska ammatikseenkin sahaavat sillä. Pienimpään malliin ei kannata mennä. Stihl on kestävämmän maineessa verrattuna huskuun mutta tuolla ei merkitystä jos sahailee jotain muutaman kymmenen tuntia vuodessa. 
 
545fx on erittäin hyvä peli. En ole 480 Stihl niittokoneeseen huskun hankinnan jälkeen koskenutkaan. Huskun ergonomia ollut aina parempi, samoin valjaat. Ihan uusimmista Stihleistä en osaa kommentoida. Kummassakaan sahassa ei vikoja ole ollut. Niin ja vielä, peukalokaasu, siksi husku. :)
 
Minulla oli 490 tuo viimeisin Stihl, sähköohjattu siis sekin. Tämä Husqvarna 545 Autotune on tavallaan pykälää pienempi, minkä kyllä huomaa, mutta näköpiirissä ei nyt ole kovin raskasta työtä tulevina vuosina. Koneiden painoero on myös havaittava pienemmän eduksi. HQ 545 on myös varustettu isolla 225 mm terällä, mikä ei ehkä ole tämän tehoisessa sahassa oikea ratkaisu eikä tämän kierrosherkkyyskään ole aivan huippua.

HQ:n painopiste on tankin tyhjenemisen eri vaiheissa tasapainoisempi, kun tankki on moottorin alapuolella. Stihlin tankki on perässä. Stihlin tankki on paljon helpompi tankata. Sen ympärillä on paremmin tilaa kallistaa kannua, siitä näkee kunnolla läpi ja korkki on suurempi. Stihl varoittaa hieman ennen polttoaineen loppumista ja sillä ehtii vielä muutaman risun sahata ennen sammumista. Husqvarna sammuu kuin seinään kesken sahauksen.

HQ:n peukalokaasua pidän parempana ratkaisuna kuin Stihlin etusormikaasua. HQ vaatii 4...6 nykäisyä käynnistyäkseen kylmänä. Tämä todettiin myös jossakin lukemassani testissä. Tätä ominaisuutta pidän käyttäjän kiusaamisena ja valmistajan ammattitaidottomuutena. Molemmat sahat käyvät kaikissa olosuhteissa sammumatta tyhjäkäyntiä sähköohjauksen ansiosta. Tämä on hieno edistysaskel entisiin sahoihin verrattuna.

Stihlin 460/490-malleihin muutettiin kulmavaihteen kulma aikaisempaan verrattuna ja se on parempi kuin HQ:ssa. Valjaat ovat käytössä minusta täsmälleen yhtä hyvät kummassakin. HQ:n valjaissa on viimeistelyltään hieman karkeita, kovia muoviosia, joilla helposti tekee esim. vaurioita paljaisiin sormiin kun valjaita pukee päälle tai pois.

Stihlin ottaisin, jos siinä olisi peukalokaasu. Muuten varsin tasaveroiset laitteet.
 
Tänä syksynä olen raivannut alustanraivauksena leimikon alta n. 4. ha. ja ojalinjojen raivaukset päälle n. 3.km.  Koneina Stihl FS 450, jota käytän yleisesti ja jos on paksumpaa ja rajumpaa, niin vanha Husqvarna 244 rx. Oli myös 254 huski, mutta ei pelannut oikein kunnolla, aina sai olla ruuvaamassa, tehoa oli kyllä hyvin, ei huollossakaan saaneet kuntoon. Stihlin uusia olen kokeillut kaverilta ja Huskia/Jonsered, myös uudempia, ovat kaikki hyviä, mutta Stihlin sahat ja Huskin valjaat ovat omien tuntemuksieni mukaan parhaita.. Ja tämähän on loputon suo, oma saha löytyy vain kokeilemalla. ;)
 
^Êihän sinne terän irroituksella vaseliinia saa vaan juurikin tuosta reiästä joka paljastuu tuon mustan 'propun' alta. Laita sinne sitten kulmavaihteeseen tarkoitettua rasvaa, mikä tahansa tavara ei tuossa toimi (tuppaa kuumenemaan vääränlaisella aineella jos oikein muistan) ja sitä ei pidä laittaa ihan tupaten täyteen.

Itsellänikin siis juurikin tuollainen Stihlin FS 450-malli.
 
Osta Stihl.
Minulla oli pari huskun raivuria ennen nykyistä Stihliä. Ei tule senmerkkisiä enää.
Malli on 240 jotain.. enimmäkseen ajetaan siimalla, mutta pariin otteeseen olen raivanut vesakkoa ja siinäkin pätevä peli. Terän täytyy tietty olla kunnossa. Tuo lähtee käyntiin niinkuin pitääkin ja käy tasaiseen. Ei  ole liian painava.
Isommissa löytyy potkua enemmän, jos sitä kaipaa.
https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Ruohotrimmerit-ja-raivaussahat/0220/Raivaussahat.aspx
 
Minä ostin ”raivaussahaksi” tilhin pitkävartisen pensasleikkurin.
Pyöriväteräisellä yhden ”viuhkaisun” kaatama oli niin surkea verrattuna tämän pitkän terän tekemään jälkeen, sama horsman kaato operaatio lyheni parilla päivällä. Työskentelyasento tuossa ei ole ihan optimi mutta yllättävän vähän paikat ”puutuu”.

Tämä siis vaihtoehto raivaussahalle jos ei paljon sormen paksuista isompaa ole kaadettavaksi. Ei käy siis koivujen ja kuusien kaatoon...


https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Pensasleikkurit/Pitkävartiset-pensasaitaleikkurit/274075-620/HL-94-C-E.aspx
 
Stihliin taidan kallistua, kun on merkistä moottorisahanakin kokemusta. Mutta ei kiitos pensasleikkuria, sellaisella tullut touhuttua, mutta ihan eri olosuhteissa kuin nyt on tarvis. Ja polttomoottori on ainoa vaihtoehto.
 
Quality sanoi:
Stihliin taidan kallistua, kun on merkistä moottorisahanakin kokemusta. Mutta ei kiitos pensasleikkuria, sellaisella tullut touhuttua, mutta ihan eri olosuhteissa kuin nyt on tarvis. Ja polttomoottori on ainoa vaihtoehto.

Siekkiseltä? Muista sitten tinkiä kovasti.  :)
 
Kävin tuolla paikallisessa. Hp (tiukka?) 860 €. Yritin etsiä netistä hintoja, mutta aika huonosti löytyi. Suolaiseltahan tuo hinta vaikuttaa.