https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi

Ansjelm

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Menikin vajaa vuosi että autofoorumeilta tuli oltua sivussa. Mutta syy lähinnä löytyi pyöräilystä, niin hölmöhkön kisailun, pakollisen elämäntaparempan ja hemmetinmoisen innostuksen vuoksi.

Nyt lähinnä on tuo Cyclocross vienyt mukanaan. Ajatustasolla siis vielä koska lähes autonvaihtopohdiskelu mentaliteetilla on tullut uutta fillaria kuolattua. Ideanaan tuo Ccly on vaan niin järkyttävän hauskaa. Asfaltilla mennään kuin parhaat maantiepyöräilijät mutta ei ala hirvittää ollenkaan jos joutuu keskelle pöheikköä ryntäämään. Mtb ja muu mullassa mönkiminen menee sitten yli että heilahtaa.

Suosittelen, samalla kun mainitsemani hyvät syyt jatkaa fillarin selässä eteenpäin ryntäilyä saa otettua kiinni käytöstavoista pyörien, apostolikyytiläisten ja moottoriajoneuvojen kanssa. Ehkä aiemmin omat fiilikset oli jotain asennevammaista vaan.
 
Eipä ole CC:a koskaan tullut kisamielessä kokeiltua. CC pyörä kyllä löytyy. Vuoden 2004 Jake th Snake - Kona. Uutena ostin. Alkukesät ajelin pitkin metsiä ja teitä milloin missäkin. Ja sillä tosiaan pääsee vaikka pururadalla jos vain renkaat on soveltuvat. Esim 35-leveät kunnon nappulakumit ja tuolla pääsee lähes umpimetsään. Muutaman vuoden ajan ko. pyörä on ollut mulla lähinnä rospuuttokelien lenkkipyörä ja työmatkapyörä. Talvella Schwalben winter maratonit alla niin ei tarvitse kelistä juuri välittää. Pikku tuunauksina mulla on lisäjarrukahvat, suojat sekä talvella XT malliston takarataspakka tuomassa välityksiä. Alunperin pyörässä tuli 105-maantiesarja.
Kunnon valot etee ja taakse niin hyvin pyyhkii!
 
Ansjelm sanoi:
Mtb ja muu mullassa mönkiminen menee sitten yli että heilahtaa.

Tuo taas on just se mun juttu. Joskus viime syksynä heräsi ajatus kokeilla maastopyöräilyä ja kokeilin muutamaa pyörää. Silloin selvisi oikeastaan vain se, etten halua 26-tuumaista, vaan isommilla 29-pyörillä. Aloittelina päätin, että ostan jonkin edullisen jäykkäperäisen fillarin harjoittelupyöräksi, ja paremman vehkeen sitten kun olen ensin oppinut jotenkuten ajamaan ja ehkä tiedän mitä haluan.

Tilasin Radonin ZR Race 29er 5.0:n maaliskuussa ja tuo on ollut ajossa huhtikuusta, hyvin on pelannut. Vaikka tuo on komponenteiltaan varsin perustasoa, niin olen ollut tyytyväinen -- ehkä en vain paremmasta tiedä ;) Kohtuullisen kevyt, ihan toimiva keula.

Toistaiseksi pyörä on muuten alkuperäisessä kuosissaan, paitsi takavaihtajan olen vaihtanut XT Shadow Plussaksi, paransi oleellisesti vaihteiden toimintaa. Takavaihtajan kaapeli on myös reititetty vähemmän ongelmia kerjäävästi uudelleen. Ajatuksena on heivata etuvaihtaja kokonaan pois ja muuttaa pyörä 1x10-vaihteiseksi nykyisestä 3x10 vaihteesta.

Laji on kyllä vienyt mukanaan, vaikka ajo vielä aika haparointia onkin. Huhtikuun jälkeen ajotunteja on kertynyt 210 ja kilsoja 2400 -- kiloja on jäänyt metsään noin 15. Enimmäkseen tulee ajeltua soraharjumaastossa, kivikoissa, juurakoissa. Välillä nopeampaa polkusiirtymää, väliin haastavampia teknisiä paikkoja. Haavoja ja ruhjeita en ole laskenut, mutta isommilta vammoilta olen säästynyt.

Normaalit arkilenkit ovat yleensä paria tuntia, viikonloppuisin sitten ehtii vetää 5-10 tunnin lenkkejäkin.

Kaiken kaikkiaan hieno laji, jos tykkää kestävyysliikunnasta ja haastavien paikkojen adrenaliiniryöpyistä. Itse olen ajanut lukkopolkimilla alusta saakka, suosittelen lämpimästi niitäkin.
 
Marko_K sanoi:
Tilasin Radonin ZR Race 29er 5.0:n maaliskuussa ja tuo on ollut ajossa huhtikuusta, hyvin on pelannut. Vaikka tuo on komponenteiltaan varsin perustasoa, niin olen ollut tyytyväinen -- ehkä en vain paremmasta tiedä ;) Kohtuullisen kevyt, ihan toimiva keula.

Kah sinusta ei todellakaan ole mitään kuulunutkaan !

Mutta asiaan, en usko että etenkään tuossa maastoajelussa se viimeisimmän värkin omaaminen olisi SE juttu, keskitason komponenteilla pärjää oikeinkin hyvin, olenpa nähnyt erään vähemmän hifistikaverini voittavan Ironman:inkin Shimano Tiagra-takavaihteella  :rolleyes: :p  .

Itse taas olen armoton hifistelijä (joskaan en se armottomin  8)  ), tuossa viimeinen ostokseni, tuohon vielä lokarit ja 'baari'pyörä on valmis  ;D  , asiallisemmin sanottuna tuo pyörä on se millä juuri nuo nurkissa tapahtuvat kehonsiirtoni ( mulla taitaa olla kaikki tärkeä tässä 3 km:n säteen sisällä) teen ja täten vähennän sitä ei ihan niin pakollista ajoa.

Mutta sen verran hifisti olen että maksamani pyöräkatras on jo päässyt täyteen 10:een ( 2 x naisten ei omassa käytössä  ;)  , 7 sitten omassa käytössä + se moottoroitu yksilö). Pyöräilyn (siis polku-) kulut omalla kohdallani pyörivät jossain 15 - 20 te:n tienoilla viimeisen 20 v. aikana, itselleni nuo tuottavat enemmän mielihyvää ja terveyttä kuin k.o. ajan kevyttä tupakointia harrastaneelle ( n. saman rahansumman polttanut).
 

Liitteet

  • Fillarit 2 015.jpg
    Fillarit 2 015.jpg
    144,1 KB · Katsottu: 587
Mönkijät (Yammun crossit) vaihdettiin kaverin kanssa "ekologisempaan" lajiin reilu vuosi sitten. Ei ole kaduttanut tuo siirto. Vielä toki on kehittymisvaraa ja paljon - kunnossa ja kikoissa miten viedä pyörää hankalammissa paikoissa.

"Täysjoustosta" olen nauttinut ja keveydestä toki myös. Siirtymät ajomestoille on useimmiten kyllä tehty autoilla (voisi rullaillakin jos olisi enemmän aikaa tms tekosyyt) - mukavuus edellä vissiin.
 

Liitteet

  • Felt Virtue Comp.jpg
    Felt Virtue Comp.jpg
    82,9 KB · Katsottu: 712
Itse ajelin muutama vuosi sitten vielä mielestäni suht aktiivisesti 26" MTB fillarilla lenkkiä omaksi ilokseni. Menin sitten ostamaan työmatkapyöräksi singlespeed-CC:n ja sille tielle olen jäänyt. Täysjoustomaasturi on maannut käytännössä varastossa tuon kevyemmän yleiskulkineen tulon jälkeen...

Nyt kuitenkin sekin on jäänyt turhan vähälle käytölle. Perusteet tuollaiselle työmatkakulkineelle on varsin hyvät:

-yksinkertainen
-ei vaihteita
-kevyt
-saa talvikumit ja lokarit

Vaihteita tai paremminkin sitä kiinteää välitystä voi vaihtaa kun pyöräyttää takarenkaan toisinpäin kulkemaan. Minulla on käytännössä siis flip-flop navan molemmin puolin eri välityksellä ovat vapaarattaat/hammasrattaat joten kesälle voi valita kovemman huippunopeuden ja talveksi taas mieluisamman marssivauhdin kelien mukaan.

Parin vuoden omistussuhteen aikana remonttia on pitänyt tehdä lähinnä jarrupalojen vaihtamisen vuoksi. Jarruvaijerit uusin tuossa täyspitkiksi, joten nyt ei pysähtyminen jää vaijereista ja kuorista kiinni. :)
 
Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi?

Mitä tuo tarkoittaa??

En nimittäin tiedä on mitä on fanaattinen autolla ajaminen? Kiihkoileva ajaminen?

Jep, ja jos edes sinnepäin arvuuttelu nyt osuu, niin kyllä mä joskus mietin josko vaihtaisin tuon kesäavokin kolmivaihteiseen ja jalkajarrulliseen Helkamaan. En vain voi, koska siitä Helkamasta puuttuu pakki!
 
TON-III sanoi:
Kah sinusta ei todellakaan ole mitään kuulunutkaan !

Eipä ole autot viime aikoina juuri kiinnostaneet  ;) Tällä hetkellä olen itse asiassa autoton -- Mersu lähti pihasta pari viikkoa sitten, uusi paremmin maastopyörän roudaamiseen sopiva (eli farkku ja työkalumaisempi rakkine) tulee joskus kun tehdas suo.

TON-III sanoi:
Mutta asiaan, en usko että etenkään tuossa maastoajelussa se viimeisimmän värkin omaaminen olisi SE juttu, keskitason komponenteilla pärjää oikeinkin hyvin

Olet oikeassa, oleellista on enemmän kestävyys ja toimintavarmuus. Siksi yksi suunnitelma onkin purkaa turha etuvaihtaja pois, yksinkertaistuu voimalinja.

Keveys kyllä on maastossa valttia. Se ei ole Radonin vahvuus, tuo painaa suunnilleen 12 kiloa. Ja keula voisi varmasti olla parempikin.

Seuraavaksi haluan kyllä täysjousitetun.

TON-III sanoi:
Itse taas olen armoton hifistelijä (joskaan en se armottomin  8)  ), tuossa viimeinen ostokseni, tuohon vielä lokarit ja 'baari'pyörä on valmis  ;D 

Oma baaripyöräni on melkoinen klassikko. Vanhempien varaston kätköstä löysin ensimmäisen oman maastopyöräni vuodelta 1990 --oli lojunut ajamattomana 20 vuotta. Huolellinen putsaus ja uudet tyyliin sopivat kumit alle, niin baaripyörä oli valmis: Scott Peak Adventure 16".
 

Liitteet

  • Scott.jpg
    Scott.jpg
    220,7 KB · Katsottu: 581
Skula sanoi:
....Jep, ja jos edes sinnepäin arvuuttelu nyt osuu, niin kyllä mä joskus mietin josko vaihtaisin tuon kesäavokin kolmivaihteiseen ja jalkajarrulliseen Helkamaan. En vain voi, koska siitä Helkamasta puuttuu pakki!
Ei sitä pakkia tartte. Mulla oli tuommonen Helkama Oiva, kolmivaihteinen jalkajarrullinen. Ostin sen reilu vuosi sitten vähän extempore puoleen hintaan kun oli jossain urheilukaupassa puoleen hintaan loppukesällä pyöriä myynnissä. Todella hyvä pyörä ja hyvä ajoasento jne.
Keväällä sitten myin sen pienellä voitolla, kun tajusin (taas kerran) että en tarvi pyörää mihinkään ja kunnon ylläpito tapahtuu muilla keinoilla.
 
Marko_K sanoi:
....Oma baaripyöräni on melkoinen klassikko. Vanhempien varaston kätköstä löysin ensimmäisen oman maastopyöräni vuodelta 1990 --oli lojunut ajamattomana 20 vuotta. Huolellinen putsaus ja uudet tyyliin sopivat kumit alle, niin baaripyörä oli valmis: Scott Peak Adventure 16".
Tämä on kyllä mahtavan hieno!
Upea kasariväritys, siis positiiivisessa mielessä.
 
Pyöräily on kyllä vaarallista hommaa. Vaarallisen koukuttavaa siis...

En vuosikausiin ollut omistanut polkupyörää ja nuorenakin sen käyttö loppui käytännössä siihen kun sain mopon, josta sitten autoon jne. Muutamana vuotena kuitenkin mietin, että olisi jonkinlainen halpispyörä kiva, jos ei muuta niin kylillä kulkemiseen lyhyitä matkoja auton sijasta tai kesän terassireissuihin. Toissa syksynä sitten nopean idean saaneena ostinkin jonkinlaisen hybridin, jolla ensimmäistä kertaa elämässäni polkupyörää ihan kuntoilumielessä kokeilin. Muutamiin lenkkeihin siis. Ja hyvältä tuntui. Keväällä sulien teiden auettua kaivoin taas fillarin esiin ja tuntui muutaman kymmenen kilometrin lenkit yhtä mukavilta kuin syksylläkin. Alkoi jopa tuntua siltä että on pakko päästä pyörälenkille, siitä tuli huumetta.

Nälkä kasvaa syödessä ja kesäkuussa aloinkin katselemaan hieman nopeammin kulkevia pyöriä. Aiheeseen tutustumisen myötä kävi selväksi että parhaiten tarpeisiini soveltuisi cyclo tai maantiepyörä. Niitä kun muutamia kävin kokeilemassa niin alkoi olla selvää mitä pitää olla. Siitä ei enää ollut paluuta vaan alle piti saada hiilikuituinen maantiepyörä. Italialaismerkit tuntuivat miellyttävimmiltä ja niistä löytyi omaan makuun ja melkeinpä lompakollekin sopiva. Cycloa pidin silloin turhana kompromissina, olihan pihassa kohtuullinen hybridi siltä varalta että huonoissa olosuhteissa olisi tarvinnut ajella. No, sitä varten on autot, edelleen... Onneksi hyviä kelejä riitti kohtuullisesti ja reippaasti yli 5000km ehdin viime kesänä polkeakin. Nyt alan jo tietää lajin perusteet ja välineistön ja varusteidenkin suhteen hifistely alkaa olla tuttua. Jos oikein mopo karkaa käsistä, noihin näyttää saavan menemään kymmeniä tuhansia... Kuinkas tässä näin kävikään siis...

Kurapyöräily ei ole (ainakaan toistaiseksi) vienyt sydäntä mutta eihän tässä ole enää kuin reilu 3 kuukautta maantiekauden alkuun  8) Ensimmäinen koko kausi siis edessä, maltamattomana odotan mitä se tuo tullessaan.
 
Marko_K sanoi:
Oma baaripyöräni on melkoinen klassikko. Vanhempien varaston kätköstä löysin ensimmäisen oman maastopyöräni vuodelta 1990 --oli lojunut ajamattomana 20 vuotta. Huolellinen putsaus ja uudet tyyliin sopivat kumit alle, niin baaripyörä oli valmis: Scott Peak Adventure 16".

Eiköpähän vaan ollut toisella pojistani juuri tuollainen 1990-luvulla :). Hyvin täytti tehtävänsä, toisin kuin edelleen varastossamme lojuva Nishiki. Siinä ei saanut ketjuja pysymään päällä sitten millään. Pikkuisen yrittelin itsekin sillä ajella jossain vaiheessa, mutta eihän siitä mitään tullut. Luultavasti vääntynyt joku ratas tjsp.
 
-V- sanoi:
Pyöräily on kyllä vaarallista hommaa. Vaarallisen koukuttavaa siis...

Tuo jäsen -V-:n kommentti pitää harvinaisen hyvin paikkaansa myös omalta kohdalta! Mahtava harrastus ja alajeja on jos jonkinlaisia. Ite aloitin pari vuotta sitten jäykkäperäisellä spessulla, siirryin Giant Anthemin täpäriin ja nyt on jäljellä enää tämä täysjäykkä 29", vesiputkesta on runkomateriaali ja 1x10 voimansiirto. Maastopyöräily on oma laji, mutta omistan myös cyclon.
WP_20131102_001_zps982f3551.jpg


 
Skula sanoi:
Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi?

Mitä tuo tarkoittaa??

En nimittäin tiedä on mitä on fanaattinen autolla ajaminen? Kiihkoileva ajaminen?

Jep, ja jos edes sinnepäin arvuuttelu nyt osuu, niin kyllä mä joskus mietin josko vaihtaisin tuon kesäavokin kolmivaihteiseen ja jalkajarrulliseen Helkamaan. En vain voi, koska siitä Helkamasta puuttuu pakki!

Fanaattinen autoilu allekirjoittaneelle on siis kokonaisuutta, kun pitää johonkin lähteä mennään tunteella... Joskus sitten vaikka himmaillen ja toisinaan 5km matka muuttuu 100kmksi... Ja toisaalta myös hankintaa, uuden katselua ja autosta nauttimista. Nyt omalla kohdalla himotus on muuttunut enemmän pyörien katseluksi ja pitkiin lenkkeihin, hemmetin hyvää musaa samalla kuunnellessa. Ja toki ei sen fillarin tarvii olla mikään pinarellon kymmenkertainen tour-voittaja. Intin romussakin kun on jossain määrin tunnetta.

Haa nyt bongaile on kääntynyt Suomessa koottuun Pelagon Sibbo cyclocrossiin. Odotettavissa alkukeväästä... Stavangerhan olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta ehkä tuo Sibbo ja Ultegra yhdistelmä vaan odotuttaa itseään. Kona on toki turvallinen valinta. Ei helvetti tämäkin hankinta on vaikeaa :)

 
Pari vuotta jo tullut enemmän tai vähemmän ajeltua fillarilla. Kilpailuihin ei ole asiaa omalla fysiikalla ;D. Tänä vuonna lähti lapasesta välineiden oston suhteen. Pari vuotta / 8tkm olin ajellut Trekin CC:llä kun juhannukseksi vuokrasin Trekin 26" maasturin. Pari päivää sillä kiertelin Pohjanmaan metsiä. Sen jälkeen kaveri "lainasi" 90-luvun fillaria että sain vähän enemmän tutustuttua metsikössä ajeluun. Heinäkuun alussa lähtikin jo tilaukseen Radon ZR Race 7.0 :). Pitkään myös katselin maantiepyörää ja kun kohdalle sattui "daily product" niin Saksasta tuli Radon Spice 6.0 fillari. Sillä en ehtinyt kuin pari sataa ajella ennen talviteloille laittoa.
131319_10201550362413364_1495639719_o.jpg

1016421_10200974983949262_1806565742_n.jpg
 
On kyllä toistaiseksi ollut mahtavan hieno "talvi" pyöräilyn näkökulmasta. Lumettomassa metsässä on ollut ilo rymistellä, eilen käytiin kavereiden kanssa päättämässä kausi 2013 ja tänään avaamassa kausi 2014. Metsässä ei ole jäästä tietoakaan, kuraa senkin edestä. Juuret ja kalliot on toki hiiskatin liukkaita, mutta kun vaihdoin Schwalben Nobby Niceistä saman valmistajan Hans Dampfheihin, niin piti parani oleellisesti.

Nastoja en ole toistaiseksi tullut hommanneeksi, kun käytännössä pitäisi hommata toinen kiekkosettikin niitä varten, jotta vaihdot olisivat vaivattomia.

Oikeastaan ainoa rajoittava tekijä on valo, kun auringonnoususta auringonlaskuun on vain kuutisen tuntia. Toki lamput on keksitty, mutta itse silti tykkään ajella mielummin valoisalla, niin näkee ympäröivää luontoakin vähäsen.

Yöajeluun hommasin itse MagicShinen MJ-872:n, ihan kelpo lamppu hintaansa nähden. Akkuina on pari vesitiivistä 4400 mAh akkua, noilla pärjää noin neljä tuntia jos pitää valot kirkkaimmalla.
 

Liitteet

  • mj-872.jpg
    mj-872.jpg
    179,7 KB · Katsottu: 445
Marko_K sanoi:
On kyllä toistaiseksi ollut mahtavan hieno "talvi" pyöräilyn näkökulmasta. Lumettomassa metsässä on ollut ilo rymistellä, eilen käytiin kavereiden kanssa päättämässä kausi 2013 ja tänään avaamassa kausi 2014. Metsässä ei ole jäästä tietoakaan, kuraa senkin edestä. Juuret ja kalliot on toki hiiskatin liukkaita, mutta kun vaihdoin Schwalben Nobby Niceistä saman valmistajan Hans Dampfheihin, niin piti parani oleellisesti.

Nastoja en ole toistaiseksi tullut hommanneeksi, kun käytännössä pitäisi hommata toinen kiekkosettikin niitä varten, jotta vaihdot olisivat vaivattomia.

Oikeastaan ainoa rajoittava tekijä on valo, kun auringonnoususta auringonlaskuun on vain kuutisen tuntia. Toki lamput on keksitty, mutta itse silti tykkään ajella mielummin valoisalla, niin näkee ympäröivää luontoakin vähäsen.

Yöajeluun hommasin itse MagicShinen MJ-872:n, ihan kelpo lamppu hintaansa nähden. Akkuina on pari vesitiivistä 4400 mAh akkua, noilla pärjää noin neljä tuntia jos pitää valot kirkkaimmalla.
Oulun korkeudella lunta ollut just sen verran ettei enää pysty metsässä ajella random paikoissa vaan joutunut siirtyä metsäautoteille. Nyt kun lumet alkanut sulaa niin siellä missä voi ajaa keli on nopea -> ei sykkeet nouse ja liukasta vaikka alla on nastat.

Nakkaa tuo lamppu kiinni kypärään niin on vielä mukavampaa metsässä ajella :). Itsellä on käytössä kaksi Magicshinen MJ-808E lamppua. Toinen sarvessa ja toinen kypärässä.
 
Ribbe sanoi:
Nakkaa tuo lamppu kiinni kypärään niin on vielä mukavampaa metsässä ajella :). Itsellä on käytössä kaksi Magicshinen MJ-808E lamppua. Toinen sarvessa ja toinen kypärässä.

Olen vain ollut saamaton asentamaan kypäräkiinnikettä kypärään, se kyllä odottaa hyllyssä ;) Pitää vaan purkaa kypärän pehmusteita niin paljon, ettei ole hotsittanut. Ajatuksena on ollut nimenomaan hommata toinen lamppu kypärään ja ajaa tuplilla.
 
Välikommenttina valohin liittyen, että kypärässä kiinni oleva lamppu ei sitten kelpaa tieliikenteeseen, maastoon toki ;) Tiukemmalla pipolla varustettu viranomainen voi antaa maksullisen muistutuksen kuten ilman valoja ajettaessakin. Oikeasti toivonkin ettei tieliikenteessä tuollaisia vastaantulevia häikäiseviä valoja muutenkaan näkyisi, ei kiinteinä mutta ei etenkään kypärässä heiluvana.
 
-V- sanoi:
Välikommenttina valohin liittyen, että kypärässä kiinni oleva lamppu ei sitten kelpaa tieliikenteeseen, maastoon toki ;) Tiukemmalla pipolla varustettu viranomainen voi antaa maksullisen muistutuksen kuten ilman valoja ajettaessakin. Oikeasti toivonkin ettei tieliikenteessä tuollaisia vastaantulevia häikäiseviä valoja muutenkaan näkyisi, ei kiinteinä mutta ei etenkään kypärässä heiluvana.
Jos tarkkoja ollaan niin kypärävalo ei ole kielletty. Pitää vain olla myös kiinteästi pyörässä valkoinen valo. ;). Todella monella on sarvessa euron ledi, täyttää lain vaatimuksen ja kypärässä sitten parempi valo. Noissa tehokkaissa valoissa on eri teho asetuksia. Itse ajan low-asennossa valastuilla alueilla ja käännän vielä päätä pois päin vastaantulijoista.
 
Ribbe sanoi:
Noissa tehokkaissa valoissa on eri teho asetuksia. Itse ajan low-asennossa valastuilla alueilla ja käännän vielä päätä pois päin vastaantulijoista.
Kaikki ei ole yhtä huomaavaisia :)
 
Eilen oli kait 'fanaattisin' pyöräily mitä ikinä, ennen lähtöä jouduin vaihtamaan takarenkaan sisurin ...... ja sama uudestaan ennen kuin tunti oli poljettu  :mad:  .  Nyt kun sitä jäätä oli joskun marraskuussa sen 3 tuntia ja levittivät sen soran tuonne pyöräteille niin se on taas jo jauhautunut niin tappajasepeliksi että, olisittepa näneet sen kynsi-alike siivun joka oli tunkenut renkaani läpi.

Sen jälkeen ajeltiin loppumatka autotietä -renkaat ei vaan riitä tohon aiempaan touhuun  :p  .
 
Ja kohta täällä sitten naureskellaan tuolle Tappajasepelille! Eihän sellaista ole. Meillä on vaan huonoa kalustoa..
 
Ei ole, ainakaan vielä, mennyt "tappajasepeli" Ice Spiker Pro:sta läpi. Tosin ei kilometrejäkään ole takana kuin n.100 hiekoitusten aikana.
Tuli nastat vaihdettua alle silloin kun oli vielä jäätä ja lunta, mutta ihan mielellään noilla asfaltillakin ajelee kun rullaa niin mukavasti verrattuna kesärenkaisiin ;D vaikka melu on melkoinen.
 
Kiviharju sanoi:
Ei ole, ainakaan vielä, mennyt "tappajasepeli" Ice Spiker Pro:sta läpi. Tosin ei kilometrejäkään ole takana kuin n.100 hiekoitusten aikana.
Eipä ole ollut täälläkään ongelmaa.

Viime talvena ajelin reilu 1000km Marathon wintereillä ilman mitään ongelmaa. Teen varmaan jotain väärin kun vanhalla pyörällä 8tkm aikana kerran piti sisuskumi kerran vaihtaa ja silloinkin vuoti venttiilin juuresta ???